Gå til innhold

Generell studiekompetanse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 15 år. Jeg er ganske opptatt av økonomi og kunne godt tenke meg og jobbe med det når jeg blir eldre og selvfølgelig tjene godt. Men problemet er at jeg er utrolig skolelei. Jeg kan gråte meg til søvne fordi jeg ikke vil på skole. Derfor er det ikke noe alternativ for meg og gå allmenn. Jeg har nettopp vert på hospitering på design og håntverk og salg og service. Design virket som en veldig gøy linje å gå på sånn det ikke blir samme dager om igjen og om igjen, der jeg kan få vere kreativ å få lage ting jeg vil. Men man får ikke generell studiekompetanse av det. Går det ann å ta ett år med de fagene jeg ikke har tatt sånn jeg kan få generell studiekompetanse? Jeg vet det går med salg og service, men jeg synes det var så gøy, det var mye av det samme vi har på skolen nå, mye framføringer som er det verste jeg vet. Jeg er egentlig ikke sikker på hva jeg vil bli. Men jeg synes økonomi er veldig gøy og spennende. Hvor viktig er det egentlig med generell studiekompetanse? MÅ jeg ha det for å få en skikkelig jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

Dersom du velger å gå en annen studieretning på VGS enn studiespesialisering (allmenn) kan du gå noe som heter 3P etterpå. Det er ett påbygningsår der du bygger på med alle de fagene du mangler for å få generell studiekompetanse. Men det du bør vite er at dette året er TUNGT! Her skal man flette inn massevis av timer med fag på ett eneste år. For eksempel er norskfaget svært og man har 10 timer norsk i uka. I tillegg skal man ha historie, matte, og en rekke andre fag som man mangler. (Kommer ikke på alle her og nå).

Sånn sett vil jeg heller anbefale deg å gå studiespesialisering fra første stund. Det er selvfølgelig kjipt om du er skolelei, og da kan det kanskje bli vanskelig å holde fokus på alt arbeidet man skal gjennom, men å ta ett år med påbygg etter to års skolegang på ei annen studieretning, vil jeg si er mye tyngre. Både fordi at man ikke er vant til å jobbe med fagene på den måten, og fordi at det ikke er gradvis overgang, det er en rett-på overgang. Når man tar studiespesialisering over tre år fra første år til siste, går det gradvis og man lærer seg studievaner etter hvert. I tillegg blir man mer vant til den måten skolen fungerer, og timeplanen man har, samt hvordan man jobber med fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går påbygg nå, det som Survival nevnte i innlegget sitt. Ja, det er tungt år, men jeg angrer ikke på at jeg tok yrkesfag først. Det jeg gjorde var å ta vg1 helse- og sosialfag etterfulgt av vg2 helsearbeiderfag. Man lærer mye nyttig, i tillegg til at det er praksis, noe som jeg synes var et greit avbrekk fra skolehverdagen :)

Ja, det er mye norsk på påbygg, i tillegg til gym, matte, naturfag, valgfag (jeg har sosiologi) og historie. Jeg sier ikke at det ikke er tungt, men skulle jeg valgt om igjen hadde jeg ikke valgt annerledes :)

Men er du sikker på at man ikke kan ta design og håndverk og få generell studiekompetanse? Man tar jo bare påbygg etterpå :)

Nå er ikke jeg helt sikker, men må man ikke på noen økomoniske utdannelser ha realfag? Det har man i så fall ikke på yrkesfag. Lykke til da! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig med de andre her. Om du er skolelei nå, og tenker at du kan trives bedre med litt mer praktisk fokus i ett par år, synes jeg du skal gjøre det. Påbyggsåret er ikke hardt, når du to mnd senere skal videre på høyere utdanning er det mye mye hardere enn vgs. Og det går jo helt fint for de aller fleste. :)

En annen ting å tenke på er at du nå ønsker å studere økonomi, men du er 15 år. Mye kan endre seg de tre neste årene! Og om du etterhvert finner ut at du ønsker å studere innen fagretninger hvor du trenger fordypningsfag, er det i dag veldig enkelt å ta opp fag senere (man får normalt ikke tatt dett eiløpet av påbyggåret, ihvertfall ikke i regi av skolen). Er veldig mange som gjør det i dag, og ofte kan det være greit å ta en liten jobbepause imellom vgs og videre studier. Da kan man ta opp fag ved siden av en jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...