Gå til innhold

Mistet støtte fra lånekassen pga. forsinkelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha strøket gjentatte ganger på eksamen er jeg forsinket med over 100 studiepoeng... Flaut og kjipt, men jeg må nesten begynne å tenke fremover. Får altså ikke mer støtte av lånekassen, og har pga. forsinkelsen heller ikke rett til rentefritak. Har lest på lånekassens hjemmesider, og der står det at man kan hente inn forsinkelsen ved utdanning uten støtte fra lånekassen.

Vil det da si at når jeg har opparbeidet meg nok studiepoeng til at jeg ikke er mer enn 60 stp. forsinket, så vil jeg kunne søke om rentefritak (og evt. studielån igjen)? Har tidsperspektivet noe å si her?

Ok, ser at dette blir litt uklart, så jeg forsøker å eksemplifisere:

Jeg tar 30 stp. vår 2012 og 30 stp. høst 2012 uten støtte fra lånekassen. Kan jeg da fra vårsemesteret 2013 søke om rentefritak siden jeg har hentet inn forsinkelsen med 60 studiepoeng?

Har det noe å si om man henter inn studiepoeng fra et annet studie enn det man opprinnelig har begynt på? Jeg har ikke fler forsøk på denne eksamenen, og tar uansett dette som et tegn på at jeg bør skifte retning.

Har selvfølgelig kontaktet lånekassen ang. dette, men svartid er 12 virkedager og mer hvis spm. krever saksbehandling. Er det noen her som vet? Blir helt gal av å ikke vite hvordan jeg kan legge opp løpet videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du vet om noen "billige" studiepoeng kan du alltids ta noen eksamener i slike..

(På NTNU gløshaugen kalt "Dragvollbingo" ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg er ganske sikker på at du kan få rentefritak så lenge du er under 60 poeng forsinket og fremdeles er under utdanning. Da har du også rett til støtte igjen. Og ang. fag og studiebytte, så har dette ingenting å si. Lånekassen bryr seg ikke om fag, bare poeng :)

Jeg tar selv 30 poeng uten studiestøtte dette semesteret da jeg er 70 poeng forsinket (lang historie, men sånn kan det gå noen ganger). Det er tøft økonomisk, men det går akkurat rundt med en deltidsjobb. Et av fagene jeg har valgt i år er et sånn "billige studiepoeng"-fag som er relativt lett, for å være "sikret" studiepoeng og støtte neste semester. Kan være ganske lurt for å hente inn poengene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det da si at når jeg har opparbeidet meg nok studiepoeng til at jeg ikke er mer enn 60 stp. forsinket, så vil jeg kunne søke om rentefritak (og evt. studielån igjen)? Har tidsperspektivet noe å si her?

Det stemmer ja, og så vidt jeg vet har ikke tidsperspektivet noe å si.

Hilsen en som har vært i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...