Gå til innhold

Hvor langt kan videregående lærere tillate seg å gå ved å parere verbalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble påminnet at jeg hadde forsnakket meg til en av mine videregående lærere, og sagt noe negativt om utseenedet hans, jeg påpekte at han var gammel. Det kom rett ut av meg, rett og slett fordi lærerne stiller seg opp 4 meter foran pulten min, og det er noe av de første jeg ser når jeg setter meg ned i første time 8.30 om morgenen, etter å ha suset gjennom all trafikken med bussen, hvor jeg kan ha bladd i et fagbok, eller hørt på musikk.

Men så må han gamle læreren ha snakket om dette på lærerrommet, da en av mine andre lærere påpekte noe med meg ved å antyde meg som person uten å si det direkte. Det hun antydet var at jeg ikke kom til å gifte meg før det hadde gått en stund, og jeg virket ganske ung da jeg gikk videregående.

Jeg la ikke helt merke til kommentaren eller brydde meg om det. Latet som at det kunne antydet noen andre enn meg, siden navnet mitt ikke var nevnt. Men de andre i klassen skjønte læreren hadde ment meg da hun snakket.

Jeg ble ikke nevnt direkte med navn, men det var allikevel en klar påpeking som jeg ikke likte :kjefte:

Er det tillatt for videregående lærere å prate slik om elever?

Det var slik at jeg møtte en fra Videregående nylig før jeg begynte å tenke på dette, og han sa at den læreren som pratet om meg i klassen hadde vært frekk med meg. Han mente jeg hadde vært ung og bare kommet med en kommentar, og at det ikke var nødvendig av godt voksne å bygge videre eller kommentere slikt.

Jeg var egentlig også tiltrekkende på jentene, og måtte kvitte meg eller riste av meg to jenter som lå under 5 på skalaen, som jeg ikke likte å være til.

Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å glemme det. Det er som enda et irritabelt tankemoment som dukker opp fra fortiden. Ikke liker jeg kristendom, men jeg er heller ikke helt i mot det.

Bryllup, gammeldags?

Elton John, gift tre ganger, er han et forbilde. Et par jeg kjenner valgte en annen type religionsbryllup. Mange velger tinghuset. Usosialt å stenge seg inn med fast partner.

Er det et generelt trekk av dagens unge gifter seg senere nå?

Skulle ønske folk ikke likte å påpekt slikt fra fortida, men samtidig så lurer jeg på om jeg egentlig blir påvirket av slike situasjoner, eller om det er vissvass som ikke betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest finurlig

Det er helt uakseptalt at lærere diskuterer elevene i et negativt lys, både offentlig og privat. På den andre siden kan det hende læreren ikke refererte direkte til deg, men kanskje heller en "Rebecca Black" figur av en elev.

Eller kanskje heller en Steve Jobs-figur, slik som det ofte refereres til i boka til K.O. Knausgård, som også kommer fra Tromøya og gikk på skole i Troms.

Eller var det Hordaland, som forresten er kjent for sine fjell og daler, og som har to steder som er beskrevet på UNESCO's verdensarvliste.

Håper dette var til like mye hjelp som innlegget ditt var for andre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal være ærlig, så minner TS meg om Odd Nerdrum....

Det er jo helt utrolig. Høres knallbra ut!! Takktakk asså.

For å forklare situasjonen i innlegget mitt kort og greit, så sa jeg at en lærer så gammel ut. Men jeg ble jo overrasket over at han stilte seg opp foran meg. Jeg fikk følelsesmessig utbrudd og sa: "Du ser så gammel ut!"

Bare fordi jeg trente, brukte penger på klær, og ikke klarte å unngå og snu hodet mitt i timen til jentene, når jeg egentlig skulle se på tavla.

Også kom jeg i trøbbel fordi ei under middels "bråmoden" eplekroppsform-jente hadde lagt an på meg, og jeg ble så stygg i kjeften, for å holde hun unna meg.

Også kommer en annen lærer om noen få uker og kommenterer indirekte uten å bruke navnet mitt at det kan ta litt tid før jeg får giftet meg!

For å poengtere. Det er det generell med at jeg havna i en merkelig situasjon, uten at jeg synes jeg var selvforskylt eller hadde gjort noe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kommentere det siste innlegget mitt, da jeg vet dere kan få lyst til å overfokusere enkelte ganger. Jeg ble ikke stygg i kjeften for å holde hun epleform-jenta unna meg. Men jeg ble heller en smule innesluttet og irritert over at hun syntes hun kunne klå på meg. Og jeg kom med den generelle kommentaren: "Slutt å vær så horete nå da!" i klassen.

Så det var dette den andre læreren ville bygge videre på da hun ville kommentere meg inndirekte i timen. Det er greit.. Hun hadde vel menstruasjon, eller er bare en person slik som oss andre, og måtte blåse ut litt irritasjon.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også kommer en annen lærer om noen få uker og kommenterer indirekte uten å bruke navnet mitt at det kan ta litt tid før jeg får giftet meg!

Det er selvsagt ikke akseptabelt at lærer omtaler elevene på en slik måte. Meld fra til rektor el.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Hun hadde vel menstruasjon, eller er bare en person slik som oss andre, og måtte blåse ut litt irritasjon.

ts

...Folk som menstruerer er personer slik som oss andre de også. Ville bare påpeke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det bare meg, eller minner TS om en viss blogger? :klo:

JA! Det var det første jeg tenkte også! Lurt å svare anonymt i denne tråden, jeg bare sier det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Det var det første jeg tenkte også! Lurt å svare anonymt i denne tråden, jeg bare sier det...

Jepp! :jepp:

Men, men.

Vi får se det an.

Vi får se....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Folk som menstruerer er personer slik som oss andre de også. Ville bare påpeke det.

Snakk for deg selv!

Med vennlig hilsen

Mann som ikke menstruerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller minner TS om en viss blogger? :klo:

Tenkte det samme...hvis vi snakker om samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...