AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #241 Skrevet 27. november 2011 Jeg har ikke så veldig sansen for pels,men lær derimot liker jeg godt. Skinnsko og lærstøveletter liker jeg veldig godt. Det ser fint ut, er komfortabelt, og holder lenge. Støvelettene mine har jeg hatt i 2 år. skal ha Dem et år til. Neste år skal jeg kjøpe nye, de blir nok skinn de også, for jeg liker det best. Skoene mine er også av lær. yak-okse fra Thailand tror jeg. Noe dritt å behande da, så akkurat sko tror jeg at jeg kjøper i annet materiale neste gang, men støveletter fortsetter jeg nok å kjøpe i skinn. Liker det, og driter i hva andre mener om den saken Foreldrene mine har forresten en veldig fin sofa i skinn. Den har de hatt i mange år
Gjest Grønnblomst Skrevet 27. november 2011 #242 Skrevet 27. november 2011 (endret) Jeg synes fuskepels er noe ekle greier... Når ble plastmaterialer ok? Er fuskepels nedbrytbart i naturen? Hva skjer når du er lei den billige fuskepelsjakka du kjøpte på HM og kaster den på dynga? Kan fuskepels gi allergier og astma osv? Støv og kjemikalier, nice.. Synes billigkjeder og dårlige arbeidsforhold på utenlandske fabrikker, bruk og kast mentalitet, og store søppelhauger er minst like forkastelig som ekte pels! Ekte pels er iallfall naturlig, et sunt materiale som vil brytes ned i naturen. Ekte pels kan benyttes over generasjoner, og dermed redusere "belastningen" på jordkloden. Oppgitt over "de perfekte" pelsmotstanderne - med sine perfekte, etiske liv og ingen svin på skogen! Liker ikke fuskepelsjeg heller. men er all ekte pels produksjon like grusom? Endret 27. november 2011 av Grønnblomst
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #243 Skrevet 27. november 2011 Jeg synes fuskepels er noe ekle greier... Når ble plastmaterialer ok? Er fuskepels nedbrytbart i naturen? Hva skjer når du er lei den billige fuskepelsjakka du kjøpte på HM og kaster den på dynga? Kan fuskepels gi allergier og astma osv? Støv og kjemikalier, nice.. Synes billigkjeder og dårlige arbeidsforhold på utenlandske fabrikker, bruk og kast mentalitet, og store søppelhauger er minst like forkastelig som ekte pels! Ekte pels er iallfall naturlig, et sunt materiale som vil brytes ned i naturen. Ekte pels kan benyttes over generasjoner, og dermed redusere "belastningen" på jordkloden. Oppgitt over "de perfekte" pelsmotstanderne - med sine perfekte, etiske liv og ingen svin på skogen! Si meg hvorfor du føler du må ha pels/fuskepels i det hele tatt?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. november 2011 #244 Skrevet 27. november 2011 Jeg har ikke så veldig sansen for pels,men lær derimot liker jeg godt. Skinnsko og lærstøveletter liker jeg veldig godt. Det ser fint ut, er komfortabelt, og holder lenge. Støvelettene mine har jeg hatt i 2 år. skal ha Dem et år til. Neste år skal jeg kjøpe nye, de blir nok skinn de også, for jeg liker det best. Skoene mine er også av lær. yak-okse fra Thailand tror jeg. Noe dritt å behande da, så akkurat sko tror jeg at jeg kjøper i annet materiale neste gang, men støveletter fortsetter jeg nok å kjøpe i skinn. Liker det, og driter i hva andre mener om den saken Foreldrene mine har forresten en veldig fin sofa i skinn. Den har de hatt i mange år Kos deg med skinnstøvlettene dine du. Jeg og gjør det. Mesteparten av skinnet kommer fra storfe, som er slaktet pga kjøttet og skinnet er et biprodukt fra disse. Skal man først avlive et dyr for å bruke dette, så er det mer respektfult at alt på dyret brukes og ikke at man kaster mesteparten dyret kun for å bruke en liten del av det. Jeg bruker reinsdyrfeller og saueskinnsfeller i vogna når jeg kjører kanefart på vinteren. Men disse dyra er holdt og slaktet for kjøttet og fellene er et biprodukt. Hele dyret skal brukes. Og både sau og rein lever utendørs og fritt. Spesielt reinsdyr, som lever fritt hele året. Har ingen motforestillinger med å bruke deres biprodukter. Jeg har til og med brukt en pelsfrakk av sibirsk geit når jeg kjører kanefart. Men igjen - dette er fra et dyr som har levd ute hele sitt liv og blitt holdt og slaktet for kjøttet og pelsen er et biprodukt. Dette er pels fra dyr, som får leve som dyr. Og slakten foregår under kontrolerte former der dyret garantert er dødt før det blir flådd. 2
Gjest Cupcakes Skrevet 27. november 2011 #245 Skrevet 27. november 2011 (endret) Jeg er ikke noe fan av pels jeg heller. men på jobben i år har vi fått noen pelsprodukter, disse er laget eav rein kanin pels, å grunnen forde er at disse kanine har også blitt brukt til mat, og da blir hele dyret brukt og ikke bare avlet for pels. da blir det litt mer som med skinnsko osv. Endret 27. november 2011 av Cupcakes 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #246 Skrevet 27. november 2011 Jeg er ikke noe fan av pels jeg heller. men på jobben i år har vi fått noen pelsprodukter, disse er laget eav rein kanin pels, å grunnen forde er at disse kanine har også blitt brukt til mat, og da blir hele dyret brukt og ikke bare avlet for pels. da blir det litt mer som med skinnsko osv. Er dette importert? Fra hvor? Jeg har aldri hørt om verken kaninpels eller kaninkjøtt i Norge.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #247 Skrevet 27. november 2011 Er dette importert? Fra hvor? Jeg har aldri hørt om verken kaninpels eller kaninkjøtt i Norge. Bare fordi du ikke har hørt om det betyr det ikke at det ikke finnes. Til nyttår skal vi ha kanin. Får det hos slakteren her på bestilling 1
Gjest Cupcakes Skrevet 27. november 2011 #248 Skrevet 27. november 2011 Er dette importert? Fra hvor? Jeg har aldri hørt om verken kaninpels eller kaninkjøtt i Norge. det er en dansk kjede, varene blir ikke produsert i norge nei. og de er veldig ryddige, og påpasselige på at alt blir gjort etter estetiske regler. men husker ikke fra hvilket land akkurat disse produktene er lagd i. men jeg har sett kaninretter på resturanter i norge jeg, og har hatt vennne hvor foreldrene drev med oppdrett av kaniner til slakting, dette er store kaniner og ikke sånne små man har som typiske kjæledyr. så det er ikke nytt at kaniner blir spist i norge altså. men jeg har aldri spist kanin selv, selvom det vist skal smake veldig godt. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. november 2011 #249 Skrevet 27. november 2011 Kaninoppdrett er ikke så vanlig i Norge lenger. Synd. Kaninkjøtt er godt og pelsen deres er god. Så lenge man vet med sikkerthet at den kommer fra kanin. Avler man forresten sine egne kaniner og spiser dens kjøtt og bruker deres pels, så er det helt OK i mine øyne. Men det finnes ingen kontrollorgan som kan bekrefte hvor pelsen kommer fra. Pelsindustrien styres av buntmakere, som kjøper opp pels i store kvantum fra produsenter over hele verden og selger dette videre på auksjon for klesproduksjon. Ingen av pelsene er merkte, så man har ingen garanti for at det er ekte kanin eller hvilket land den kommer fra. Det er det som gjør hele pelsindustrien så råtten, for det kan gjerne være katt fra Kina det dere selger. Hadde man bare hatt en sikker og trygg merking av pels, og man kunne spore pelsen opp til produsent, så hadde det ikke vært så grusomt som det er per dags dato. Men dessverre er dagens pels som oftere fra grusomme forhold enn fra gode forhold. Det er jo derfor jeg reagerer så sterkt mot pels også
Gjest Badabing Skrevet 27. november 2011 #250 Skrevet 27. november 2011 Oppgitt over "de perfekte" pelsmotstanderne - med sine perfekte, etiske liv og ingen svin på skogen! Hvorfor er du oppgitt over dem som faktisk bryr seg og forsøker å være etiske forbrukere? Hvorfor ikke heller gå i seg selv, framfor å være oppgitt over alle de som gidder å gjøre en forskjell?
Gjest shirelle Skrevet 27. november 2011 #251 Skrevet 27. november 2011 Er i mot det. Synes fuskepels kan være fint da Jeg bruker sko og plagg i ekte skinn, og har jakker med dun og fjær i. Spiser også kjøtt osv. Blir det litt dobbeltmoralsk å være i mot pels da? 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #252 Skrevet 27. november 2011 Hva med bunad? Jeg har bunad og har dårlig samvittighet siden det er lagd av ull...
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. november 2011 #253 Skrevet 27. november 2011 Hva med bunad? Jeg har bunad og har dårlig samvittighet siden det er lagd av ull... Hvorfor i alle dager har du dårlig samvittighet for det da?? Du er klar over at ulla blir barbert av sauen, som synes det er digg å få av seg all ulla i ny og ne?? Ull er genialt. Men om innlegget ditt var et forsøk på å være morsomt, så bomma du big time :gjeiper: 2
Gjest Badabing Skrevet 27. november 2011 #255 Skrevet 27. november 2011 Hvorfor i alle dager har du dårlig samvittighet for det da?? Du er klar over at ulla blir barbert av sauen, som synes det er digg å få av seg all ulla i ny og ne?? Ull er genialt. Men om innlegget ditt var et forsøk på å være morsomt, så bomma du big time :gjeiper: Nå er det mye ull som ikke er etisk produsert da, det er en grunn til at noen er veganere. Ta for eksempel merinoull fra Australia.. Minst like ille som pelsdyr. Jeg kjøper aldri ullsokker på matbutikken som det står 100% merinoull på, eller UGGS. Like uaktuelt som at jeg kjøper Canada Goose. Men ull er jo en ganske annen debatt. Men nå er det nok antageligvis ikke det i bunaden din, kjære AB Husfliden bruker veldig mye norsk ull.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. november 2011 #256 Skrevet 28. november 2011 Nå er det mye ull som ikke er etisk produsert da, det er en grunn til at noen er veganere. Ta for eksempel merinoull fra Australia.. Minst like ille som pelsdyr. Jeg kjøper aldri ullsokker på matbutikken som det står 100% merinoull på, eller UGGS. Like uaktuelt som at jeg kjøper Canada Goose. Men ull er jo en ganske annen debatt. Men nå er det nok antageligvis ikke det i bunaden din, kjære AB Husfliden bruker veldig mye norsk ull. Helt enig Badabing. Merinoullindustrien er råtte som fy Men når det gjelder norsk bunad, så er nok dette garantert ull fra en lykkelig halvnaken sau.
Anglofil Skrevet 30. november 2011 #257 Skrevet 30. november 2011 Går ikke med pels og unngår pels der det er mulig. Ser ikke behovet for å bruke pels når det finnes andre bedre erstatninger som ikke går utover dyra mer enn nødvendig. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #258 Skrevet 30. november 2011 Jeg er IKKE bruker av Merinoull industrien, men jeg har vurdert å kjøpe meg Pierre Roberts ullundertøy av merinoull, vær så snill fortell meg hvorfor jeg ikke burde støtte Merinoullsalg?
Gjest Tigress Skrevet 30. november 2011 #259 Skrevet 30. november 2011 Jeg er IKKE bruker av Merinoull industrien, men jeg har vurdert å kjøpe meg Pierre Roberts ullundertøy av merinoull, vær så snill fortell meg hvorfor jeg ikke burde støtte Merinoullsalg? Fordi dei kappar av ein hudfald i baken på merinosauene. Utan bedøving. Dei må kappe av desse hudfaldane, for elles går det ofte infeksjon og mark i dei, og det er veldig vondt for sauen. Så då kappar bonden av heile hudfalden. Tanken er nok at smerten ved kuttet er kort i forhold til smerten ved ein slik infeksjon. Bedøving er nok både for tidkrevjande og dyrt, då veit du. Er det forresten framleis vanleg å gjelde hingstar utan bedøving?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #260 Skrevet 30. november 2011 Fordi dei kappar av ein hudfald i baken på merinosauene. Utan bedøving. Dei må kappe av desse hudfaldane, for elles går det ofte infeksjon og mark i dei, og det er veldig vondt for sauen. Så då kappar bonden av heile hudfalden. Tanken er nok at smerten ved kuttet er kort i forhold til smerten ved ein slik infeksjon. Bedøving er nok både for tidkrevjande og dyrt, då veit du. Er det forresten framleis vanleg å gjelde hingstar utan bedøving? Dette visste jeg ikke, har selv sauer som jeg klipper, sender ulla vekk osv. Nei, hingster får mye bedøvelse før de blir kastrert. Har hatt noen selv. Men hvorfor kapper de den hudfalden av, hvorfor går det makk i den hudfolden, og går det ikke makk i det når de går blodige? Har hatt makk i sau ved et par anledninger, ganske lite, men likevel. Fælt. Min erfaring er at alle sauene har kommet seg sterkt etter litt medisinering og utskylling av makken, ekkelt nok, men å gå rundt med et stort åpent sår må jo være å be om bråk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå