Gå til innhold

Er karakterene fra reform 94 gyldige?


momo

Anbefalte innlegg

Ja, dette lurer jeg på, og tenker spesielt på fagene matte, engelsk og historie som har blitt mer omfattende med kunnskapsløftet. For meg er det karakteren i matte det er snakk om. De andre fagene tar jeg nå for å forbedre karakterene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, mormor, ikke hvis du gikk ut før 94. Det er 6 fag du må ta om igjen for å få godkjent studiekompetanse:

Matte

Engelsk

Historie

Norsk

Naturfag

Samfunnsfag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg er langt fra en mormor. Jeg gikk ikke ut før 94, gikk ut av videregående på slutten av 90 tallet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal forbedre karakterene dine, tar du kun de fagene du vil forbedre. Hvis du for eksempel skal forbedre mattekarakteren, må du ta matte faget slik det er lagt opp i kunnskapløftet. Karakterene dine fra reform 94 er SELVFØLGELIG gyldige. Alt av fag du tar opp og forbedrer må du ta som det er i kunnskapsløftet, alle de andre står fint som det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D_flatmajor

Jeg råder deg til å sjekke muligheten for realkompetansevurdering før du melder deg opp på nytt.

Muligheten er stor for at du får fritak fra deler av det du mangler. Dette praktiseres svært ulikt fra sted til sted, men du har krav på å bli vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er gyldige. Det er ikke slik at vitnemålet plutselig blir ugyldig selv om det har kommet en ny reform. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal selv undersøke litt mer, men da tyder det på at karakterene mine fra før er gyldige da. Det var veldig gode nyheter, da må jeg bare gjøre det bra nok i år, så kan jeg starte på høyskole til høsten.

Jeg har valgt nicket mitt fordi det var det jeg kallte meg selv da jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tenke deg at de siste elevene som gikk ut med et vitnemål fra reform 94, var de som var russ i 2008. Ville vært litt urimelig om karakterene deres ikke var gyldige, kun tre år etter at de gikk ut av vgs :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte også. Men jeg tar nå opp 4 fag på en privatskole, og rådgiver der sier at jeg må ta matte, og gå der til neste år for å ta dette. Men er mye tull på denne skolen. Så derfor jeg tenkte at det kanskje ikke stemte.

Og fint hvis jeg slipper å kaste bort et helt år grunnet 1 fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det jeg tenkte også. Men jeg tar nå opp 4 fag på en privatskole, og rådgiver der sier at jeg må ta matte, og gå der til neste år for å ta dette. Men er mye tull på denne skolen. Så derfor jeg tenkte at det kanskje ikke stemte.

Og fint hvis jeg slipper å kaste bort et helt år grunnet 1 fag.

Hadde du et fullstendig vitnemål den gangen du gikk ut av vgs? Altså, at du bestod i alle fag, men at du nå bare ønsker å forbedre noen av karakterene dine? I så fall kan jeg ikke forstå at du skal måtte ta matten, dersom du allerede har karakter derfra fra før. På Samordna opptak står det i hvert fall hvilke fag Fra R94 som kan forbedres i Kunnskapsløftet.

Dersom det er snakk om å få sitt første fullstendige vitnemål, kan det jo tenkes at det gjelder andre regler, men jeg har ikke inntrykk av at det er det du søker?

Og; privatistskolene kan jo (uten at jeg har gått på en selv) tenkes å se sitt snitt til å lirke ut noen ekstra kroner av sine studenter :) Kanskje går det an å ringe Samordna opptak for å spørre dem om hva som er korrekt informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forbedre karakterer fra R94, men man kan ikke forbedre de til nye R94 karakterer lenger siden R94-pensumet ikke eksisterer lenger. Da må man forbedre de til KL-pensumet og får da KL-karakterer.

Sånn jeg har forstått det så er poenget at man må ha samme timeantall. Så de fagene som har likt timeantall i både R94 og KL, kan man beholde R94-karkateren sin.

I de fagene man vil forbedre, hvor timeantallet er endret, må man forbedre til KL.

Så da går jeg utifra at man kan blande KL og R94-karakterer på et vitnemål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og matte har vel blitt et 8t-fag i KL, mens det var 5t-fag på R94? Kanskje der problemet ligger?

Ja, det er kanskje det som er problemet. Hvor finner man denne infoen på nettet? Jeg har lett, men finner da bare at R94 står i antall timer i uken, mens KL står i årstimer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje det som er problemet. Hvor finner man denne infoen på nettet? Jeg har lett, men finner da bare at R94 står i antall timer i uken, mens KL står i årstimer...

Nå ser jeg hva som kan være det potensielle problemet når det gjelder matematikken.

De ønsker et høyere kunnskapsnivå når det gjelder matematikk for dem som går ut av vgs, og derfor må man nå ha mer matematikk i første klasse enn man måtte i R94.

Samordna opptak sier: "Fra og med våren 2011 er fellesfaget matematikk oppdelt i KL, slik at du også kan forbedre deg med MAT1011 eller MAT1013 (begge 140 timer) + MAT1015 eller MAT1017 (begge 84 timer). Har du et studieretningsfag i matematikk på R94-vitnemålet ditt (2MZ/3MZ/2MX/3MX), kan du forbedre deg i 1MX eller 1MY ved å ta 140-timersfagene MAT1011 eller MAT1013 alene."

Slik jeg forstår det:

Skal du kun ha fellesfagmatten (1.klassematten), må du ta to mattefag på til sammen 224 timer. Dersom du har tatt programfagmatte på R94(2MX/3MX/2MZ/3MZ) har du allerede den "ekstra" kompetansen de ønsker at folk skal ha, og det holder da at du bare tar opp et 140-timersfag.

Det jeg derimot ikke forstår, er om du kan la matematikken fra R94 stå urørt, eller om denne må tas opp. For meg kan det virke logisk at denne matten må taes dersom man mangler fullstendig vitnemål fra vgs, og derfor skal ha sitt første vitnemål nå.

For meg virker det i hvert fall veldig viktig at man kontakter en rådgiver av noe slag, for å få skikkelig svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn på studier i 2009, med vitnemål fra før R94, så jeg vil tro at man ikke trenger å ta på nytt fag man allerede har i vitnemålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du kommer inn basert på arbeiderfaring og alder også.

Jeg råder deg til å sjekke muligheten for realkompetansevurdering før du melder deg opp på nytt.

Personlig ville jeg ikke vurdert dette. Trådstarter sier ikke hva hun ønsker å studere, men å få opptak på bakgrunn av realkompetanse er ekstremt vanskelig. Mange ser ut til å tro at dette er noe man enkelt og greit kan gjøre bare man har vært i arbeid i et år eller to.

I realiteten krever krever det at du ikke har studiekompetanse (det vil si at trådstarter er automatisk diskvalifisert hvis hun har vitnemål), har opparbeidet deg særskilt kompetanse som er direkte knyttet til det studiet du skal ha og at denne gir deg et tilsvarende kunnskapsnivå som de andre søkende.

Dette vurderes av en komite basert på innsendt dokumentasjon og en omfattende egenvurdering du må skrive der du redegjør for din bakgrunn, motivasjon og hvorfor du mener du er i stand til å gjennomføre studiet. Visse fag/skoler har også absolutte krav til at man ha bestått visse fag fra VGS. Med bakgrunn i karakterene i disse, arbeidserfaringen og egenvurderingen blir du rangert i forhold til de andre søkende. Dersom du rangeres bedre enn den dårligste som ville kommet inn via Samordna opptak, får du plass.

Poenget med dette alternativet er å gi de som har lang fartstid i et felt (som ikke har fagbrev) mulighet til å oppnå formell kompetanse innenfor det samme.

Tusen takk for svar! Skal selv undersøke litt mer, men da tyder det på at karakterene mine fra før er gyldige da. Det var veldig gode nyheter, da må jeg bare gjøre det bra nok i år, så kan jeg starte på høyskole til høsten.

Jeg har valgt nicket mitt fordi det var det jeg kallte meg selv da jeg var liten.

Før man egentlig kan si noe mer må du svare klart og tydelig ja eller nei på om du har bestått 3-årig videregående skole og fått studiekompetanse. Altså at du har et vitnemål der det står at du har bestått og oppnår generell studiekompetanse. Har du dette? Ja/nei.

Så da går jeg utifra at man kan blande KL og R94-karakterer på et vitnemål?

Nei, det er ikke mulig å ha både R94- og KL-fag på samme vitnemål. Faktisk er det ikke mulig å få R94-vitnemål i det hele tatt lenger. Dersom hun ønsker nytt vitnemål må alle fagkodene på det være KL. Det vil si at alle fagene må konverteres samt at hun må oppfylle kravene til matte og programfag.

Svaret på om hun har vitnemål eller bare et kompetansebevis er helt avgjørende her. Dersom hun ikke har vitnemål må hun få dette i KL. Den videregående skolen hun opprinnelig gikk på har ansvar for å konvertere fagene til KL og kan svare på hva hun mangler for å få vitnemål. De kan også skrive ut et KL-kompetansebevis med de konverterte fagene på hvis hun ønsker det. Det kan kanskje gjøre det enklere å se hva man mangler.

Om hun derimot har vitnemål fra R94 trenger hun ikke nytt. Hun trenger da bare å se på listen over hvilke KL-fag som tilsvarer R94-fag og ta disse som privatist. Når hun har tatt eksamen vil hun få tilsendt et KL-kompetansebevis fra fylkeskommunen med disse (og kun disse) på. Dette legger hun så ved R94-vitnemålet når hun sender det inn til Samordna opptak. Når de beregner poengsummen vil de benytte karakteren på KL-kompetansebeviset i stedet for det tilsvarende faget på R94-vitnemålet dersom dette gir høyere poengsum. KL-karakteren erstatter da både standpunkts- og eksamenskarakter fra R94.

Akkurat her er det selvsagt viktig å sjekke at fagene faktisk tilsvarer hverandre. Har hun for eksempel 3KJ (kjemi) på vitnemålet må hun huske å ta både skriftlig og muntlig/praktisk eksamen i kjemi 2 (man må melde seg opp til begge separat) da en av disse alene ikke kan erstatte standpunktskarakter (fordi standpunkt er basert på en vurdering av både skriftlige og muntlige/praktiske evner). Den ene 3KJ (eller kjemi 2) karakteren på vitnemålet erstattes altså av to karakterer dersom man tar det som privatist.

Ja, det er kanskje det som er problemet. Hvor finner man denne infoen på nettet? Jeg har lett, men finner da bare at R94 står i antall timer i uken, mens KL står i årstimer...

224 timer i KL = 5+3 = 8 timer. I R94 hadde man bare 5.

Nå ser jeg hva som kan være det potensielle problemet når det gjelder matematikken.

De ønsker et høyere kunnskapsnivå når det gjelder matematikk for dem som går ut av vgs, og derfor må man nå ha mer matematikk i første klasse enn man måtte i R94.

Man har ikke det. I kunnskapsløftet må alle ha matte både første og andre år, men andre år kan man velge om man vil ta ett av de avsluttende tre-timers fagene (2P eller 2T) eller om man vil gå videre med matte som programfag (S1/R1 andre år, S2/R2 tredje år).

Dersom man har vitnemål fra R94 er dette fullt gyldig selv om det bare har 5 timer matte. Skal man derimot forbedre karakteren i dette må man ta eksamen i både 1P/1T (MAT1011/MAT1013) og 2P/2T (MAT1015/MAT1017). Har man kun kompetansebevis og ikke vitnemål må man også ta begge disse selv om man har 5 timer fra R94.

Hvis man derimot har 2MY/2MZ/2MX fra andre år i R94 har man nok timer til å tilsvare 8 timer i KL. Disse kan da konverteres direkte (2MY/2MZ = S1, 2MX = R1). Man kan da forbedre karakteren fra første året ved å ta 1P/1T og andre året ved å ta S1/R1.

Hvis man ikke har vitnemål fra R94 er det dog verdt å merke seg at man får et problem dersom man har strøket i 3MY/3MZ/3MX fra R94. Hvis man dropper å ta dette opp igjen (S2/R2) og bare ønsker å beholde karakteren fra 2MY/2MZ/2MX for å fylle minstekravet vil man sannsynligvis måtte ta et annet programfag i stedet, fordi det er krav om at man må ha fullført program i KL (det vil si bestått alle årene).

Det jeg derimot ikke forstår, er om du kan la matematikken fra R94 stå urørt, eller om denne må tas opp. For meg kan det virke logisk at denne matten må taes dersom man mangler fullstendig vitnemål fra vgs, og derfor skal ha sitt første vitnemål nå.

Man må som du har resonert deg frem til da ta både 1P/1T og 2P/2T. Man kan ikke beholde den fra R94 (med mindre man også har 2MY/2MZ/2MX som du også påpeker).

For meg virker det i hvert fall veldig viktig at man kontakter en rådgiver av noe slag, for å få skikkelig svar på dette.

Det er helt kurant om å be om å få en gratis rådgivningstime hos for eksempel Akademiet eller Sonans. I tillegg er det også å anbefale å henvende seg til ens gamle VGS da det er disse som vil ha ansvar for å gi deg vitnemål og vurdere om du oppfyller kravene, uavhengig av hva Akademiet/Sonans skulle ha fortalt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...