Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vis meg tallene over hvor mange som dør av toxoplasmose og listeria i året.....

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før i tiden var aborttallene mye høyere, det samme var missdannelser som følge av toxo og listeria. Også på toppen kommer dette evige argumentet med at "jeg gjorde det, så det er heeelt trygt". Dette må være det mest hjerneløse argumentet så langt i denne tråden.

Hun er ikke hjerneløs, og argumentet er ikke hjerneløst, hun er bare mindre opptatt av å hakke ned på andre mennesker slik som du gjør fordi du har full tillit til et apparat som baserer seg på ikke-daligdagse og minimale statistikker...

Du kommer vel sikkert snart med argumentet om at ungene dine er smartere enn alle andre også fordi du fulgte helsemyndighetene. Fint for deg at du stoler på helsemyndighetene, det gjør ingenting for meg og alle skal følge hjertet sitt med hva de vil spise eller ikke. Men bare ikke kom her og gang på gang hakk ned på andre som om folk er dumme i huet!! Vi sier vår mening, du sier din, men du skal alltid si noe skikkelig negativt om personene som legger ut her, så ja, da er jeg negativ tilbake til deg og kaller deg frekk...

• Liker 2
Skrevet

Hun er ikke hjerneløs, og argumentet er ikke hjerneløst, hun er bare mindre opptatt av å hakke ned på andre mennesker slik som du gjør fordi du har full tillit til et apparat som baserer seg på ikke-daligdagse og minimale statistikker...

Du kommer vel sikkert snart med argumentet om at ungene dine er smartere enn alle andre også fordi du fulgte helsemyndighetene. Fint for deg at du stoler på helsemyndighetene, det gjør ingenting for meg og alle skal følge hjertet sitt med hva de vil spise eller ikke. Men bare ikke kom her og gang på gang hakk ned på andre som om folk er dumme i huet!! Vi sier vår mening, du sier din, men du skal alltid si noe skikkelig negativt om personene som legger ut her, så ja, da er jeg negativ tilbake til deg og kaller deg frekk...

Du vet hvem AB er eller?

Jeg er enig i at argumentet "før spiste de alt, men det ble barn fordi" er ganske så teit. Det virker som du hakker på de som faktisk følger helsemyndighetenes råd om hva som er trygt og ikke. Jeg personlig ser ikke problemet med å unngå risikomat i 9 mnd, uansett hvor liten risiko det er. Skjønner man ikke at det er snakk om helsa til sitt eget barn?

Skrevet

Vis meg tallene over hvor mange som dør av toxoplasmose og listeria i året.....

Jeg har lest litt om toxoplasmose hvertfall, og det er veldig få babyer som "lider" av det. Men uansett er det utrolig unødvendig å få en hjerneskade e.l. på grunn av en skive spekeskinke.

Det blir litt feil å snakke om hvor liten risiko det er, når utfallet kan være så alvorlig.

• Liker 3
Skrevet

Du vet hvem AB er eller?

Jeg er enig i at argumentet "før spiste de alt, men det ble barn fordi" er ganske så teit. Det virker som du hakker på de som faktisk følger helsemyndighetenes råd om hva som er trygt og ikke. Jeg personlig ser ikke problemet med å unngå risikomat i 9 mnd, uansett hvor liten risiko det er. Skjønner man ikke at det er snakk om helsa til sitt eget barn?

Les gjerne litt ordentlig før du uttaler deg ;)

Jeg er også enig i det utsagnet, og jeg mener at alle skal følge sitt hjerte og de råd de får av folk de stoler på. Jeg ser heller ikke problemet med å unngå risikomat i 9måneder, men man må huske på at plutselig en dag kan man faktisk spise noe som ikke er anbefalt av helsemyndighetene og da behøver man ikke være redd for det er svært sjeldent det fører til skade.

Jeg syns det er kritikkverdig når noen som AB sier ting som bare er for å være frekk og bedreviter. Det at hun hører fullt ut på helsemyndighetene vil ikke si at hun kan være frekk, direkte ufyselig og si at vi indirekte "mishandler" vårt lille barn i magen. Helsemyndighetene er ikke nødvendigvis de man alltid skal høre på i forhold til mange ting.

Som sagt, les litt mer nøye før du uttaler deg og sier ting: jeg poengterte veldig nøye at problemet er ikke det å holde seg unna 'risikomaten', ponget var måten AB uttaler seg på til folk som ikke nødvendigvis følger helsemyndighetene fullt og helt. Og spar meg for kommentarer som "skjønner man ikke at det er snakk om helsa til sitt eget barn".

• Liker 1
Skrevet

Les gjerne litt ordentlig før du uttaler deg ;)

Jeg er også enig i det utsagnet, og jeg mener at alle skal følge sitt hjerte og de råd de får av folk de stoler på. Jeg ser heller ikke problemet med å unngå risikomat i 9måneder, men man må huske på at plutselig en dag kan man faktisk spise noe som ikke er anbefalt av helsemyndighetene og da behøver man ikke være redd for det er svært sjeldent det fører til skade.

Jeg syns det er kritikkverdig når noen som AB sier ting som bare er for å være frekk og bedreviter. Det at hun hører fullt ut på helsemyndighetene vil ikke si at hun kan være frekk, direkte ufyselig og si at vi indirekte "mishandler" vårt lille barn i magen. Helsemyndighetene er ikke nødvendigvis de man alltid skal høre på i forhold til mange ting.

Som sagt, les litt mer nøye før du uttaler deg og sier ting: jeg poengterte veldig nøye at problemet er ikke det å holde seg unna 'risikomaten', ponget var måten AB uttaler seg på til folk som ikke nødvendigvis følger helsemyndighetene fullt og helt. Og spar meg for kommentarer som "skjønner man ikke at det er snakk om helsa til sitt eget barn".

Helsemyndighetene har vel mest peiling vil jeg tro, men folk gjør som de vil. Og det er faktisk snakk om helsa til en baby når man trosser deres råd.

Skrevet

Det er uansett unødvendig å snakke om toxoplasmose i denne sammenhengen siden Gildes salami som lages av frosne produkter og derfor er toxo-fri. Risikoen for listeria er liten siden både saltet og vannmengden gjør at listeria trives svært dårlig.

Salami smaker himmelsk og det er ikke noe jeg har mer lyst på akkurat nå. Kommer ikke til å fråtse i salami av den grunn. Men dersom det er kommet en ny salami som er kokt så er jo det kjempebra!

• Liker 1
Skrevet

Jeg skriver da ærlig talt ikke dette for å være frekk og bedreviter.. men jeg har full rett til å ytre min mening, på linje med deg. Jeg sier ikke at du direkte mishandler barnet i magen, men jeg sier at du utsetter barnet for en risiko som kan ha døden til følge, fordi du velger å se bort fra helsetilsynets anbefalinger. Jeg føler meg da virkelig på ganske trygg grunn til å mene at du da ikke først og fremst tar hensyn til barnet. Som sagt, dersom salami hadde vært en livsviktig medisin, hadde jeg ikke uttalt meg om det.. men når det er snakk om mat man bare har lyst på, ser jeg ikke noen gode argumenter for å utsette uskyldige barn for dette.

Det har også blitt tatt opp dette med å ikke "fråtse" i spekemat, men poenget er vel at spekemat utgjør en økt risiko enten det er en stk. salami, eller 100. Jo oftere man "bryter" anbefalingene, jo større risiko, men det spiller liten rolle hvis det er den ene skiva man "unner" seg, som ikke er bra for barnet. Jeg forstår meg ikke på dette med å "unne" seg ting som kan være skadelig for andre. Jeg er iallfall ikke villig til vel vitende utsette mine barn for dette.

• Liker 1
Skrevet

Det er uansett unødvendig å snakke om toxoplasmose i denne sammenhengen siden Gildes salami som lages av frosne produkter og derfor er toxo-fri. Risikoen for listeria er liten siden både saltet og vannmengden gjør at listeria trives svært dårlig.

Salami smaker himmelsk og det er ikke noe jeg har mer lyst på akkurat nå. Kommer ikke til å fråtse i salami av den grunn. Men dersom det er kommet en ny salami som er kokt så er jo det kjempebra!

kunne ikke vært mer enig! :) legen min som nettopp har vært gravid selv og er oppdatert på dette området faglig sier at det rett og slett er hysteri og bannlyse salami også da tjangsen for å få listeria bakterien i seg er så utrolig minimal i norge. "spis salami du, men med måte selvfølgelig" var beskjeden jeg fikk av henne.

gratulerer så mye med en liten i magen igjen alabama!! :rodmer:

Skrevet

kunne ikke vært mer enig! :) legen min som nettopp har vært gravid selv og er oppdatert på dette området faglig sier at det rett og slett er hysteri og bannlyse salami også da tjangsen for å få listeria bakterien i seg er så utrolig minimal i norge. "spis salami du, men med måte selvfølgelig" var beskjeden jeg fikk av henne.

Lurer på hva som menes med å spise med måte? Enten er det trygt å spise salami, eller så er det ikke trygt... ? Det er trygt annenhvergang... eller noen ganger, flaks om man velger riktig gang? Merkelig råd mener jeg. Og jeg mener også at det er merkelig av en lege å gi råd som strider i mot offentlige anbefalinger.. da burde hun iallfall si hva som er anbefalt i tillegg. Når en autoritet sier noe har det stor tyngde, så jeg hadde ikke turt. Hadde legen sagt at det var greit med Salami, og man i værste fall mistet barnet pga listeria, tror jeg nok legen ligger meget tynt an.

• Liker 2
Skrevet

Enkelte blander jo listeria og toxo her.

Som Alabama sier: Gilde salami er toxo- fri.

Det spekematprodusentene sier, er at de ikke kan 100% garantere at matvarene er listeria- fri.

Sjansen for å møte på dette problemet, med listeia i spekepølsa, er mikroskopisk.

• Liker 1
Skrevet

Enkelte blander jo listeria og toxo her.

Som Alabama sier: Gilde salami er toxo- fri.

Det spekematprodusentene sier, er at de ikke kan 100% garantere at matvarene er listeria- fri.

Sjansen for å møte på dette problemet, med listeia i spekepølsa, er mikroskopisk.

Jeg er enig med deg (og Alabama). Det virker som om alle som mener man skal følge kostholdsrådene slavisk ikke klarer å skille toxo og listeria, og heller ikke forstår hvorfor enkelte matvarer står på kostholdslistene.

Spekemat står på lista fordi at toxo er en fare. Dersom spekemat er fryst etter gitte spesifikasjoner er risikoen for toxo smitte eliminert. Risikoen for å støte på listeria i Norsk spekemat er betydelig lavere enn en rekke andre matvarer som ikke står på lista over fy-mat for gravide.

• Liker 1
Skrevet (endret)

holder du deg vekk fra det som det er større tjangs for at KAN gi fosteret skader så kommer du langt:

- mykoster som står på fylisten

- sjømat som står på fylisten

- rått kjøtt som ikke er behandlet mot toxo og listeria (ja jeg vet at spekemat ikke er behandlet mot listeria, men som sagt, salt/vannverdien i salami gjør at listeriabakteriene ikke liker seg der, derfor er risikoen ekstremt liten, her er det snakk om kjøtt som ikke har den fordelen)

- mat som ikke er fersk og gjerne har stått lenge ute (tenk deg ekstra godt om når du er i syden og vil ha mat fra buffet liksom..)

- røyking

- alkohol

- narkotika

- HØYE mengder koffein (1-2 kopper kaffe/te daglig er det ingenting i veien med, samme med moderate mengder med koffeinholdig brus)

personlig synes jeg at det er hysteri enkelte plasser om du skal ikke det og det og det når du er gravid fordi at det KAN være en mikroskopisk tjangs for at det er skadelig, bruk hodet så kommer du langt!

Endret av ^me^
  • Liker 1
Skrevet

Takk! :rodmer:

Skrevet

Jeg prøver stort sett å holde meg til statlige anbefalinger når det gjelder hva gravide kan og ikke kan innta. Likevel er det slik at forskning ikke er 100 %, man finner ut nye ting hele tiden, og det kan godt være at det finnes leger/forskere rundt om i landet som er mer oppdatert og kunnskapsrike om dette. Da forstår jeg at man som gravid vil velge å høre på disse, og jeg synes det er utrolig dårlig oppførsel av AB å være så bastant og krass. Man er en like god forelder selv om man ikke følger mattilsynets råd slavisk.

I noen tilfeller vet legestanden at små doser av en type mat/drikke ikke er skadelig, men offisielt velger man å si at gravide bør holde seg unna dette 100 %, nettopp for å ikke gi grobunn for "eksperimentering" blant kvinner som har vansker med å begrense seg.

• Liker 1
Skrevet

Personlig har jeg MYE større problemer med å holde meg unna salami og spekemat i 1 år i forhold til alkhol, selv om jeg vanligvis drikker alkohol i forskjellige mengder hver eneste helg.

Skrevet

Jeg prøver stort sett å holde meg til statlige anbefalinger når det gjelder hva gravide kan og ikke kan innta. Likevel er det slik at forskning ikke er 100 %, man finner ut nye ting hele tiden, og det kan godt være at det finnes leger/forskere rundt om i landet som er mer oppdatert og kunnskapsrike om dette. Da forstår jeg at man som gravid vil velge å høre på disse, og jeg synes det er utrolig dårlig oppførsel av AB å være så bastant og krass. Man er en like god forelder selv om man ikke følger mattilsynets råd slavisk.

I noen tilfeller vet legestanden at små doser av en type mat/drikke ikke er skadelig, men offisielt velger man å si at gravide bør holde seg unna dette 100 %, nettopp for å ikke gi grobunn for "eksperimentering" blant kvinner som har vansker med å begrense seg.

Takker

bare fordi du sa det jeg har prøvd å si hundre ganger, jeg er ikke dårlig forelder eller uansvarlig fordi jeg tar en bit røkt laks som er helt fersk!

Det er poenget, at myndighetene MÅ be gravide holde seg helt unna slik at ikke det blir trøbbel om noen faktisk skulle være så uheldig og faktisk bli smittet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...