Kylling Skrevet 16. november 2011 #21 Skrevet 16. november 2011 Hva er det egentlig med denne salamien som gjør at folk ikke klarer å unnvære den i 9 usle måneder?? 4
Gjest Dorey Skrevet 16. november 2011 #22 Skrevet 16. november 2011 Ikke vet jeg. Når jeg savner salami, lager jeg ostesmørbrød e.l med salami på som jeg steker i ovnen. Hvorfor gå imot matrådene?
SummerJoy Skrevet 16. november 2011 #23 Skrevet 16. november 2011 Hva er det egentlig med denne salamien som gjør at folk ikke klarer å unnvære den i 9 usle måneder?? Lurer jeg og på.. Jeg holdt meg helt unna kjøttpålegg med begge to. Bare sunt å spise litt mindre bearbeidet kjøtt en periode!
Umuriel Skrevet 16. november 2011 #24 Skrevet 16. november 2011 Man kan som nevnt over her steke salamien selv og ha på skiva, evt på ostesmørbrød. Da jeg gikk gravid med min første var det en sak der ei dame mistet sine ufødte tvillinger på grunn av listeriasmittet mat hun fikk servert på sykehuset da hun var på kontroll, tror til og med det var på Rikshospitalet. Da bestemte jeg meg for å unngå det som potensielt kan være farlig, f.eks salami, selv om det ikke er vanlig her i landet. Better safe than sorry.
missLynch Skrevet 16. november 2011 #25 Skrevet 16. november 2011 Salami er vanvittig digg. Har dere ikke skjønt det? Jeg spiste litt Gilde salami helt på slutten av svangerskapet. På nybakte boller....
The lover Skrevet 16. november 2011 #26 Skrevet 16. november 2011 Jeg håper du virkelig nyter den skiven.. Nye helseråd bunner gjerne i at man har mer kunnskap, mer erfaring og mer dokumentasjon. Myndighetene hadde ikke samme rådene for 30 år siden som nå, men jeg vil da absolutt anbefale å høre på det nyeste...! Jeg fatter ikke at det er så viktig for folk å følge sine egne lyster når det gjelder mat/rusmidler, at de driter i at dette kan i værste fall skade eller drepe barnet. Jeg håper at dersom dere som utsetter barnet for slik risiko med vitende vilje, ikke velger å bli gravide flere ganger. Slik jeg ser det, er det utrolig egoistisk å ikke greie å sette barnet først den lille tiden man er gravid. Og- det er utrolig arrogant å tro at man vet bedre enn offentlige fagfolk, og gå på tvers av deres anbefalinger. Dette med råd fra matmyndighetene ift gravide kan sammnlignes litt med all debatten omkring lavkarbo kosthold osv - ingen vil noensinne bli enige om hva som er riktig eller galt. Du må ikke være så fryktelig bastant, tydelig skremt og livredd for hva som kan skje om noen spiser en salamiskive Anonym Bruker - du er direkte frekk og litt vel ignorant når du indirekte skriver at folk som tenker de vil ha en salamiskive eller annet type kjøtt ikke burde få flere barn. I quote: Jeg håper at dersom dere som utsetter barnet for slik risiko med vitende vilje, ikke velger å bli gravide flere ganger. Slike uttalelser bør du holde deg langt unna. Jeg jobber i en bedriftshelsetjeneste med meg som sykepleier og én lege, denne legen er fantastisk, har utrolig lang erfaring, mye mer kunnskap enn de fleste leger og er bedriftslege for man av de største firmaene i Norge - han har veldig mange gode kontakter både i legeforeningen, diverse gynekologer, barneleger osv osv, disse har han over mange år utvekslet erfaringer, råd og tanker med, også ift gravide kvinner og mat de kan spise. Og jeg kan love deg og alle andre "hysteriske" kvinner der ute at de ALDRI i verden ville gitt råd til en gravid kvinne som ikke var forsvarlige og riktige. Saken er den at spiser du f.eks. røkt eller gravet laks som har stått på kjøkkenbordet en del timer så kan du vente deg å bli dårlig som gravid (grunnet bakterieopphopninger), det samme gjelder all slags skinke osv og ting som er gått ut på dato osv, da er det en sjanse for å bli dårlig. Så det viktige her er ikke å legge restriksjoner på alt som finnes av matvarer osv. Skal man se det slik så er alt man spiser farlig for gravide kan jeg si deg - deriblant melk, vanlig skinkepålegg osv som kanskje har stått på bordet i 2 timer under et selskap. I Tyskland er til og meg egg (!!!!) svært omdømt og ikke anbefalt å spises av gravide. Kan du tenke deg hva du står igjen med av mat om alt skal være forbudt osv? Og som min sjef og svært dyktige lege sier: 'Bruker man så mye tid og krefter og tanker og stress på å tenke på hva man kan spise eller ikke, så er det det som vil føre til spontanabort til slutt, og IKKE maten man nettopp har vært så sykelig opptatt av!' Så slapp av, spis med måte, spis fersk og ganske så kjøleskapskald mat så vil alt ordne seg helt fint! Helsemyndighetene må legge ut slike teorier om slik mat, nettopp fordi gravide være litt mer obs på hva de spiser og kanskje tenke seg litt om når maten har stått lenge på bordet og sannsynligvis samlet en del bakterierr - fordi hvis de ikke skriver noe om all slags dritt man kan bli syk med så kan de bli anklaget senere for dårlig opplysning. Men det er bare å tenke seg litt om og bruke fornuften så går det så fint! Disse reglene har forandret seg over alle år og ingen har beviselig enda dødd av å bruke fornuften og spise med måte og tanke om hva de stapper i seg! Eneste jeg har fått streng beskjed om ikke å spise er Skimmelost grunnet spesielle lagrings og lagemåter. 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #27 Skrevet 16. november 2011 Dette med råd fra matmyndighetene ift gravide kan sammnlignes litt med all debatten omkring lavkarbo kosthold osv - ingen vil noensinne bli enige om hva som er riktig eller galt. Du må ikke være så fryktelig bastant, tydelig skremt og livredd for hva som kan skje om noen spiser en salamiskive Anonym Bruker - du er direkte frekk og litt vel ignorant når du indirekte skriver at folk som tenker de vil ha en salamiskive eller annet type kjøtt ikke burde få flere barn. I quote: Jeg håper at dersom dere som utsetter barnet for slik risiko med vitende vilje, ikke velger å bli gravide flere ganger. Slike uttalelser bør du holde deg langt unna. Jeg jobber i en bedriftshelsetjeneste med meg som sykepleier og én lege, denne legen er fantastisk, har utrolig lang erfaring, mye mer kunnskap enn de fleste leger og er bedriftslege for man av de største firmaene i Norge - han har veldig mange gode kontakter både i legeforeningen, diverse gynekologer, barneleger osv osv, disse har han over mange år utvekslet erfaringer, råd og tanker med, også ift gravide kvinner og mat de kan spise. Og jeg kan love deg og alle andre "hysteriske" kvinner der ute at de ALDRI i verden ville gitt råd til en gravid kvinne som ikke var forsvarlige og riktige. Saken er den at spiser du f.eks. røkt eller gravet laks som har stått på kjøkkenbordet en del timer så kan du vente deg å bli dårlig som gravid (grunnet bakterieopphopninger), det samme gjelder all slags skinke osv og ting som er gått ut på dato osv, da er det en sjanse for å bli dårlig. Så det viktige her er ikke å legge restriksjoner på alt som finnes av matvarer osv. Skal man se det slik så er alt man spiser farlig for gravide kan jeg si deg - deriblant melk, vanlig skinkepålegg osv som kanskje har stått på bordet i 2 timer under et selskap. I Tyskland er til og meg egg (!!!!) svært omdømt og ikke anbefalt å spises av gravide. Kan du tenke deg hva du står igjen med av mat om alt skal være forbudt osv? Og som min sjef og svært dyktige lege sier: 'Bruker man så mye tid og krefter og tanker og stress på å tenke på hva man kan spise eller ikke, så er det det som vil føre til spontanabort til slutt, og IKKE maten man nettopp har vært så sykelig opptatt av!' Så slapp av, spis med måte, spis fersk og ganske så kjøleskapskald mat så vil alt ordne seg helt fint! Helsemyndighetene må legge ut slike teorier om slik mat, nettopp fordi gravide være litt mer obs på hva de spiser og kanskje tenke seg litt om når maten har stått lenge på bordet og sannsynligvis samlet en del bakterierr - fordi hvis de ikke skriver noe om all slags dritt man kan bli syk med så kan de bli anklaget senere for dårlig opplysning. Men det er bare å tenke seg litt om og bruke fornuften så går det så fint! Disse reglene har forandret seg over alle år og ingen har beviselig enda dødd av å bruke fornuften og spise med måte og tanke om hva de stapper i seg! Eneste jeg har fått streng beskjed om ikke å spise er Skimmelost grunnet spesielle lagrings og lagemåter. Godt innlegg i debatten! Min lege sier lignende ting til meg. Ost er det eneste han har advart mot. Det er lett å bli skråsikre på ting, og ha sterke meninger. Selv har jeg bod i flere år i utlandet pga jobben, i forskjellige land i (Nord-)Europa. Mattilsynet i Norge sier andre ting en de ulike tilsynene i andre land. For eksempel i noen land blir spebarn frarådet å ta tran. Tran bør ikke gis til barn under 6 år, pga fare for miljøgifter, sier enkelte helsemyndigheter i våre naboland. Her i Norge skal tran helst inn fra barnet kommer ut av magen. Og det er ikke slik at barn som fødes i Norge er sunnere enn barn som fødes i våre naboland. Det er litt unødvendig å være belærende mot andre, men kanskje greit å ta et råd for et råd, og så kan de som har lyst til å være ekstra forsiktige, gjøre det.
missLynch Skrevet 16. november 2011 #28 Skrevet 16. november 2011 Det beste innlegget jeg har lest på lenge, The Lover. Takk for et edruelig, knakende fornuftig innlegg.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #29 Skrevet 16. november 2011 Dette med råd fra matmyndighetene ift gravide kan sammnlignes litt med all debatten omkring lavkarbo kosthold osv - ingen vil noensinne bli enige om hva som er riktig eller galt. Du må ikke være så fryktelig bastant, tydelig skremt og livredd for hva som kan skje om noen spiser en salamiskive Anonym Bruker - du er direkte frekk og litt vel ignorant når du indirekte skriver at folk som tenker de vil ha en salamiskive eller annet type kjøtt ikke burde få flere barn. I quote: Jeg håper at dersom dere som utsetter barnet for slik risiko med vitende vilje, ikke velger å bli gravide flere ganger. Slike uttalelser bør du holde deg langt unna. Jeg jobber i en bedriftshelsetjeneste med meg som sykepleier og én lege, denne legen er fantastisk, har utrolig lang erfaring, mye mer kunnskap enn de fleste leger og er bedriftslege for man av de største firmaene i Norge - han har veldig mange gode kontakter både i legeforeningen, diverse gynekologer, barneleger osv osv, disse har han over mange år utvekslet erfaringer, råd og tanker med, også ift gravide kvinner og mat de kan spise. Og jeg kan love deg og alle andre "hysteriske" kvinner der ute at de ALDRI i verden ville gitt råd til en gravid kvinne som ikke var forsvarlige og riktige. Saken er den at spiser du f.eks. røkt eller gravet laks som har stått på kjøkkenbordet en del timer så kan du vente deg å bli dårlig som gravid (grunnet bakterieopphopninger), det samme gjelder all slags skinke osv og ting som er gått ut på dato osv, da er det en sjanse for å bli dårlig. Så det viktige her er ikke å legge restriksjoner på alt som finnes av matvarer osv. Skal man se det slik så er alt man spiser farlig for gravide kan jeg si deg - deriblant melk, vanlig skinkepålegg osv som kanskje har stått på bordet i 2 timer under et selskap. I Tyskland er til og meg egg (!!!!) svært omdømt og ikke anbefalt å spises av gravide. Kan du tenke deg hva du står igjen med av mat om alt skal være forbudt osv? Og som min sjef og svært dyktige lege sier: 'Bruker man så mye tid og krefter og tanker og stress på å tenke på hva man kan spise eller ikke, så er det det som vil føre til spontanabort til slutt, og IKKE maten man nettopp har vært så sykelig opptatt av!' Så slapp av, spis med måte, spis fersk og ganske så kjøleskapskald mat så vil alt ordne seg helt fint! Helsemyndighetene må legge ut slike teorier om slik mat, nettopp fordi gravide være litt mer obs på hva de spiser og kanskje tenke seg litt om når maten har stått lenge på bordet og sannsynligvis samlet en del bakterierr - fordi hvis de ikke skriver noe om all slags dritt man kan bli syk med så kan de bli anklaget senere for dårlig opplysning. Men det er bare å tenke seg litt om og bruke fornuften så går det så fint! Disse reglene har forandret seg over alle år og ingen har beviselig enda dødd av å bruke fornuften og spise med måte og tanke om hva de stapper i seg! Eneste jeg har fått streng beskjed om ikke å spise er Skimmelost grunnet spesielle lagrings og lagemåter. Vel, jeg uttaler vel det jeg vil, i en åpen debatt, jeg mener oppriktig at folk som blåser i helsemyndigheters råd er egoister. Jeg skjønner du har forferdelig tillit til denne legen som mener dette.. men jeg skjønner ikke at det kan være et argument i debatten. Helsemyndighetene sine råd er basert på den gjeldende meningen blant fagfolk, basert på empiri, og ikke på enkelte personers meninger. Uansett hvor høyt du setter denne personen og hans høye kontakter, så mener jeg det er dumdristig å overse myndighetene sine anbefalinger. Det som forundrer meg mest i slike innlegg, er hvor viktig det er for enkelte å leve som om man ikke har ansvaret for et annet liv inni seg. Når man velger å bli gravid har det konskvenser, er man ikke villig til å ta hensyn til dette fremfor egne lyster, bør man heller la være å bli gravid, mener jeg fortsatt. Dersom man absolutt MÅTTE ha Salami av en eller annen viktig grunn, kunne jeg skjønne at man gjør en vurdering.. men når det kun er for SMAKENS skyld?? Jeg skjønner det ikke. 2
Athene Skrevet 16. november 2011 #30 Skrevet 16. november 2011 Vel, jeg uttaler vel det jeg vil, i en åpen debatt, jeg mener oppriktig at folk som blåser i helsemyndigheters råd er egoister. Det handler ikke om å blåse i Helsedirektoratets råd. Det handler om å forstå hvorfor rådene er som de er, hva risikoen er, og ta en beslutning basert på dette. Som allerede påpekt i denne tråden ville nok ikke salami og spekemat fra en del norske produsenter vært med på Helsedirektoratets liste, de har bare skrevet spekemat generelt for å slippe å ramse opp trygge og ikke trygge varianter.... Slike lister er skrevet for å gjøre det enklest mulig for de som ikke klarer å sette seg inn i hvilke matvarer, og hvilken oppbevaring av gitte matvarer, som øker sannsynligheten for tungmetaller, toxo og listeria. Som poengtert over - kokt skinke som har stått i romtemperatur i 2-3 timer er mange ganger farligere enn salami, det samme er kjøttdeig som ikke er helt gjennomstekt, og grønnsaker med rester av jord. 3
SummerJoy Skrevet 16. november 2011 #31 Skrevet 16. november 2011 Så det viktige her er ikke å legge restriksjoner på alt som finnes av matvarer osv. Er det noen som har gjort det? Skal man se det slik så er alt man spiser farlig for gravide kan jeg si deg - deriblant melk, Tull. vanlig skinkepålegg osv som kanskje har stått på bordet i 2 timer under et selskap. Skinkepålegg som nærmer seg utløpsdato er advart mot av myndighetene. Jeg vet ikke hva som skjer med skinke som har stått i 2 timer, men tviler på at listeria vokser frem til uvante mengder på så kort tid. I Tyskland er til og meg egg (!!!!) svært omdømt og ikke anbefalt å spises av gravide. Kan du tenke deg hva du står igjen med av mat om alt skal være forbudt osv? Det med egg er trolig pga salmonellafare, vi har ikke det problemet i Norge. Det er veldig mye mat som står igjen selvom man dropper å spise spekemat, mykost og det andre på lista. Evner man ikke å se dette så har man i mine øyne et merkelig kosthold. Og som min sjef og svært dyktige lege sier: 'Bruker man så mye tid og krefter og tanker og stress på å tenke på hva man kan spise eller ikke, så er det det som vil føre til spontanabort til slutt, og IKKE maten man nettopp har vært så sykelig opptatt av!' Tull. Man kan ikke tenke seg/stresse seg til en spontanabort. Så slapp av, spis med måte, spis fersk og ganske så kjøleskapskald mat så vil alt ordne seg helt fint! Helsemyndighetene må legge ut slike teorier om slik mat, nettopp fordi gravide være litt mer obs på hva de spiser og kanskje tenke seg litt om når maten har stått lenge på bordet og sannsynligvis samlet en del bakterierr - fordi hvis de ikke skriver noe om all slags dritt man kan bli syk med så kan de bli anklaget senere for dårlig opplysning. Men det er bare å tenke seg litt om og bruke fornuften så går det så fint! Disse reglene har forandret seg over alle år og ingen har beviselig enda dødd av å bruke fornuften og spise med måte og tanke om hva de stapper i seg! Skjønner ikke bæret av hva poenget ditt her er. Du mener helsemyndighetene sine advarsler er "teorier"? Det er ikke teorier, det er basert på fakta. Hva er i dine øyne å "spise med måte og fornuft"? 2
Gjest Nuppa_ Skrevet 16. november 2011 #32 Skrevet 16. november 2011 Spise med måte hjelper vel ikke i slike tilfeller. Da kan en skive være nok til å gjøre skade. 2
The lover Skrevet 16. november 2011 #33 Skrevet 16. november 2011 Er det noen som har gjort det? Tull. Skinkepålegg som nærmer seg utløpsdato er advart mot av myndighetene. Jeg vet ikke hva som skjer med skinke som har stått i 2 timer, men tviler på at listeria vokser frem til uvante mengder på så kort tid. Det med egg er trolig pga salmonellafare, vi har ikke det problemet i Norge. Det er veldig mye mat som står igjen selvom man dropper å spise spekemat, mykost og det andre på lista. Evner man ikke å se dette så har man i mine øyne et merkelig kosthold. Tull. Man kan ikke tenke seg/stresse seg til en spontanabort. Skjønner ikke bæret av hva poenget ditt her er. Du mener helsemyndighetene sine advarsler er "teorier"? Det er ikke teorier, det er basert på fakta. Hva er i dine øyne å "spise med måte og fornuft"? Hahaha, jeg må da si at din måte å respondere på mitt innlegg på ikke var særlig mer preget av et poeng enn mitt innlegg, hahaha, jeg bare ler inni meg nå. Poenget mitt var å vise at man MÅ ikke være så grådig 'obsessed' av dette med visse mattyper osv, og heller spise med måte - og de fleste skjønner hva spise med måte betyr, tydeligvis med unntak av deg. Spise med måte og fornuft er å spise sunt og regelmessig og omtrent som man ellers forhåpentligvis gjør. Og dine 'tull' kommentarer var da fryktelig 'påståelige' og ikke særlig uttenkte - det er FINT mulig å bli matforgiftet av skinke som har ligget lenge åpen i kjøleskapet og deretter ligget i romtemperatur fra morgen til lunsj for deretter å spises. Det heter altså bakterier og noen er mer overfølsomme for disse enn andre, på lik måte som at noen kan bli kjempedårlig av mat på restaurant mens noen som spiste akkurat det samme ikke blir det. Og når jeg skrev ordet 'teorier' så mente jeg egentlig ikke teorier, så det beklager jeg for dett kom feil ut, men poenget mitt var at de legger ut informasjon som ikke nødvendigvis er like riktig som de skal ha det til, de har nok forsket de og, men som sagt, all forskning er tosidet og helsemyndighetene har måttet trekke tilbake og sette fram igjen råd om hva som er best i graviditeten flere ganger opp igjennom årene, for å si det sånn, så når min søster gikk gravid for 10-15 år siden så fikk hun helt andre råd enn hva svigerinnen min fikk for 5 år siden, og jeg i dag får helt andre råd fra helsemyndighetene selv - så da velger jeg å stole på en som har fulgt opp uttalige gravide og de har aldri hatt problemer. Og haha, dette med at stress, jeg sa aldri at man kan stresse/tenke seg til spontanabort som du så fint prøver å si - Det var et uttrykk for at man ikke nødvendigvis må være så hysterisk på alt det helseemyndighetene sier til enhver tid. Mer for å vise at sjansen for å spontanabortere av maten du spiser gjennom graviditeten i liten grad som regel vil føre til dette, med mindre man er grundig uheldig (de som blir rammet av listeria osv har nok ikke spist den ferkeste maten, på det reneste stedet eller i Norge. Listeria er noe alle får i seg hver dag hele året, grunnen til å sette en advarsel mot mat som kan inneholde dette er nettopp for å gi uttrykk for at det 'kan skje' om man er uheldig. I frukt og grønnsaker kan man også finne Listeria og disse skal derfor vasket godt før man setter tenna i dem. Gud vet hvor mye dritt man finner på mat importert osv - til og med avføringsbakterier kan finnes på frukt og grønt i butikkene. Tenk på alle som står og snakker, "spytter" og tar på all ferskvare med skitne fingre! Du kan fort da få for mye bakterier i deg som er farlige for fosteret. Så jo, man kan sette forsteret i fare på mange måter. Og derfor sier jeg også at fornuft og hygiene er mye viktigere enn å unngå helt alt mulig. Man må selvfølgelig følge rådene man føler seg vel med, jeg stoler på sjefen min, gynekologene, jordmorene, søster, svigerinne, venninner, mor, svigermor osv som har vært gravide og velger å være nøye med hygienen på maten og ikke spise restaurater jeg f.eks aldri har vært på og ikke er trygg på. Og kylling spiser jeg ikke ute da jeg har blitt matforgiftet slik en gang og bare stoler på å tilberede det ordnetlig hjemme. Så iKke kom her og si at alt jeg sier er tull, jeg sa min mening og ga ut et ord kun fordi Anonym Bruker nærmest insinuerer at alle som ikke gjør som hun tror er best, altså alle som ikke følger helsemyndighetene slik hun gjør så nøye, at de nærmest mishandler forsteret ved å følge andre men fornuftige tankesett. For det finner jeg meg ikke i!!! Og poenget mitt har som sikkert de fleste skjønner ikke vært å si at jeg ikke kan klare meg uten salami eller spekeskinke under svangerskapet som noen tror det handler om, det spiser jeg noen få ganger i året bare så det... Men nå skal jeg jammen meg ta og kjøpe sushi som ble lov å spise igjen som gravid for en stund tilbake! (Jøss, de sier forskjellig hele tiden jo!Snakk om forskning) 1
The lover Skrevet 16. november 2011 #34 Skrevet 16. november 2011 Vel, jeg uttaler vel det jeg vil, i en åpen debatt, jeg mener oppriktig at folk som blåser i helsemyndigheters råd er egoister. Jeg skjønner du har forferdelig tillit til denne legen som mener dette.. men jeg skjønner ikke at det kan være et argument i debatten. Helsemyndighetene sine råd er basert på den gjeldende meningen blant fagfolk, basert på empiri, og ikke på enkelte personers meninger. Uansett hvor høyt du setter denne personen og hans høye kontakter, så mener jeg det er dumdristig å overse myndighetene sine anbefalinger. Det som forundrer meg mest i slike innlegg, er hvor viktig det er for enkelte å leve som om man ikke har ansvaret for et annet liv inni seg. Når man velger å bli gravid har det konskvenser, er man ikke villig til å ta hensyn til dette fremfor egne lyster, bør man heller la være å bli gravid, mener jeg fortsatt. Dersom man absolutt MÅTTE ha Salami av en eller annen viktig grunn, kunne jeg skjønne at man gjør en vurdering.. men når det kun er for SMAKENS skyld?? Jeg skjønner det ikke. Du er jammen meg like frekk og dristig med hva du sier om andre som du faktisk ga inntrykk av i første innlegg du! Jeg kommer ikke til å gidde å bruke krefter på denne tråden mer etter at jeg får sagt det jeg skal si til deg nå, da jeg har skrevet så langt til en annen lenger nede her nå nettopp, men jeg må si dette. Du har ingen rett til og lov til å si slike ting som du faktisk insinuerer med det ovenfor her. Du har jammen meg 'guts' og lite hyggelige sosiale antenner som snakker sånn til meg og andre gravide rundt omkring. Det provoserer meg så inn i granskauen at du sitter bak den fine skjermen og skriver at vi som ikke hører på helsemyndighetene i like stor grad som andre er 'egoister' og 'selvopptatte' og 'uansvarlige' og 'dumdristige'! Det er så grådig arrogant og tynt sagt at jeg ikke har ord!!! Du omtrent belærer oss at vi mishandler forsteret og vårt lille mirakel av et ufødt barn med de ordene dine! Har du tenkt over hva du sier eller? Jeg finner meg IKKE i at noen skriver slikt til meg eller andre gravide. Jeg har elsket barn hele livet, passet småbarn og store barn fra jeg var 12 og utover, og har i all min tid drømt om å få mange barn med min herlige mann. Vi skapte et lite mirakel på første forsøk og gråt av glede fordi det er så fantastisk, hver dag leser jeg om utviklingen og den minste ting som skal skje og bare gleder meg til å se dette mirakelet. Så kom jammen meg ikke her og si at jeg utsetter og mishandler barnet mitt fordi jeg velger å høre på noen med mye kompentanse og folk jeg stoler på!!! Og som jeg skrev til en annen nå i sted, jeg skriver ikke engang dette fordi jeg har så grådig lyst på disse matvarene som jeg spiser noen få ganger i året, jeg skrev det fordi man kan faktisk spise en del ting som er advart av helsemyndighetene så lenge man er nøye på å sjekke at hygienen er god, steker mat og godt og kjøper ubehandlet mat fra steder man stoler på og ikke fra en random kjøkkensjappe mitt i storebyen! Så vær så snill, kom ikke her og snakk om uansvarlighet osv til meg, jeg drikker ikke og har drukket svært lite igjennom mitt liv, røyker ikke og har aldri prøvd det og spiser med sunn fornuft og passer på at mat ser bra ut, lukter riktig og er påpasselig med å spise variert. Det vil si, jeg kan unne meg en skive med spekeskinke eller litt røket laks på skiven i selskaper men hiver ikke innpå i store mengder, og det var heller ikke poenget med dette.Poenget er nettopp det at det er minimal sjanse for at jeg kan bidra til abort bare fordi jeg tok meg den ene ferske fine røketlaks biten i selskap hos bestemor. Så sånn er det. Takk for meg her... 1
SummerJoy Skrevet 16. november 2011 #35 Skrevet 16. november 2011 (endret) Hahaha, jeg må da si at din måte å respondere på mitt innlegg på ikke var særlig mer preget av et poeng enn mitt innlegg, hahaha, jeg bare ler inni meg nå. Saklig. Poenget mitt var å vise at man MÅ ikke være så grådig 'obsessed' av dette med visse mattyper osv, og heller spise med måte - og de fleste skjønner hva spise med måte betyr, tydeligvis med unntak av deg. Spise med måte og fornuft er å spise sunt og regelmessig og omtrent som man ellers forhåpentligvis gjør. Jeg skjønner ikke hva spise med måte har med dette å gjøre. Enten følger man anbefalingene (som er der for en grunn) eller så gjør man det ikke. Man kan fint spise sunt og regelmessig OG følge anbefalingene. Og dine 'tull' kommentarer var da fryktelig 'påståelige' og ikke særlig uttenkte - det er FINT mulig å bli matforgiftet av skinke som har ligget lenge åpen i kjøleskapet og deretter ligget i romtemperatur fra morgen til lunsj for deretter å spises. Jeg mener fremdeles det er tull å påstå at melk er farlig for gravide, noe du skrev. Det heter altså bakterier og noen er mer overfølsomme for disse enn andre, på lik måte som at noen kan bli kjempedårlig av mat på restaurant mens noen som spiste akkurat det samme ikke blir det. Jada, man kan nok få litt diare og oppkast, men nå var nå dette en diskusjon om listeria og toxo. Jeg understrekte også at jeg ikke visste om listeria kan vokse kjapt bare fordi mat ligger på benken i 2 timer, men at jeg tvilte på det. Men at det kan være et høyt innhold av listeria i kjøttpålegg som nærmer seg utløpsdato er det ingen tvil om (da har eventuell smitte hatt tid til å vokse) og det er også det myndighetene advarer mot. Og når jeg skrev ordet 'teorier' så mente jeg egentlig ikke teorier, så det beklager jeg for dett kom feil ut, men poenget mitt var at de legger ut informasjon som ikke nødvendigvis er like riktig som de skal ha det til, de har nok forsket de og, men som sagt, all forskning er tosidet og helsemyndighetene har måttet trekke tilbake og sette fram igjen råd om hva som er best i graviditeten flere ganger opp igjennom årene, for å si det sånn, så når min søster gikk gravid for 10-15 år siden så fikk hun helt andre råd enn hva svigerinnen min fikk for 5 år siden, og jeg i dag får helt andre råd fra helsemyndighetene selv - så da velger jeg å stole på en som har fulgt opp uttalige gravide og de har aldri hatt problemer. Det er særdeles uklokt å ikke følge anbefalingene som foreligger her og nå, bare fordi de var annerledes før. Og haha, dette med at stress, jeg sa aldri at man kan stresse/tenke seg til spontanabort som du så fint prøver å si - Det var et uttrykk for at man ikke nødvendigvis må være så hysterisk på alt det helseemyndighetene sier til enhver tid. Jeg er helt uenig med deg i at man er hysterisk om man følger rådene som myndighetene gir. Mer for å vise at sjansen for å spontanabortere av maten du spiser gjennom graviditeten i liten grad som regel vil føre til dette, med mindre man er grundig uheldig (de som blir rammet av listeria osv har nok ikke spist den ferkeste maten, på det reneste stedet eller i Norge. Hallo, hele poenget er jo at man ikke skal behøve å måtte gamble med dette. Tar man sine forhåndsregler, så er man sikret mot smitte. Endret 16. november 2011 av SummerJoy 1
SummerJoy Skrevet 16. november 2011 #36 Skrevet 16. november 2011 Listeria er noe alle får i seg hver dag hele året, Eh, nei? grunnen til å sette en advarsel mot mat som kan inneholde dette er nettopp for å gi uttrykk for at det 'kan skje' om man er uheldig. Nei, det skjer ikke fordi man er uheldig eller ei. Det kan skje fordi man velger å spise et produkt som myndighetene har advart mot. I frukt og grønnsaker kan man også finne Listeria og disse skal derfor vasket godt før man setter tenna i dem. Ja, er det noen som har påstått noe annet? Myndighetene anbefaler god vask av frukt og grønt før inntak, gjerne også skrelling av skall. Gud vet hvor mye dritt man finner på mat importert osv - til og med avføringsbakterier kan finnes på frukt og grønt i butikkene. Tenk på alle som står og snakker, "spytter" og tar på all ferskvare med skitne fingre! Du kan fort da få for mye bakterier i deg som er farlige for fosteret. Nei, det kan du absolutt ikke. Man kan ikke bli smittet med toxo eller listeria fordi du tar på frukt andre har tatt på. Og kylling spiser jeg ikke ute da jeg har blitt matforgiftet slik en gang og bare stoler på å tilberede det ordnetlig hjemme. Det er forskjell på å bli matforgiftet med "vanlige" bakterier og å bli smittet med listeria/toxo. Førstnevnte er ikke dødelig/skadelige for fosteret. 1
Teita Skrevet 16. november 2011 #37 Skrevet 16. november 2011 Jeg spiste masse salami jeg.. Spiste igrunn akkurat det jeg ville, når jeg ville. De klarte å få barn før i tiden også 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #38 Skrevet 16. november 2011 Jeg spiste masse salami jeg.. Spiste igrunn akkurat det jeg ville, når jeg ville. De klarte å få barn før i tiden også Før i tiden var aborttallene mye høyere, det samme var missdannelser som følge av toxo og listeria. Også på toppen kommer dette evige argumentet med at "jeg gjorde det, så det er heeelt trygt". Dette må være det mest hjerneløse argumentet så langt i denne tråden. 5
nurse07 Skrevet 16. november 2011 #39 Skrevet 16. november 2011 Nå har Grilstad kommet med ny salami, som heter Kokt salami! Den skal visstnok være trygg for gravide :D Og den er veldig god!! 1
The lover Skrevet 16. november 2011 #40 Skrevet 16. november 2011 Eh, nei? Nei, det skjer ikke fordi man er uheldig eller ei. Det kan skje fordi man velger å spise et produkt som myndighetene har advart mot. Ja, er det noen som har påstått noe annet? Myndighetene anbefaler god vask av frukt og grønt før inntak, gjerne også skrelling av skall. Nei, det kan du absolutt ikke. Man kan ikke bli smittet med toxo eller listeria fordi du tar på frukt andre har tatt på. Det er forskjell på å bli matforgiftet med "vanlige" bakterier og å bli smittet med listeria/toxo. Førstnevnte er ikke dødelig/skadelige for fosteret. Jo du får i deg Listeria hver dag, bare i små mengder - derfor man skal være nøye med hygienene. Du har ganske så rotløse argumenter og tror virkelig du er en bedreviter og bedre enn alle andre fordi du følger rådene fra helsemyndighetene. Om du ikke har fått det med deg enda så er det nettopp det at reglene endres ofte på fet der at man ikke trenger å være helt oppslukt av dette. Jeg sa ikke at du kan bli smittet av listeria ved å ta på grønnsakene, du misforstår ganske mye, eller bare er trangsynt. Jeg sa at de har masse dritt bakterier som f.eks. Listeria og annet som jo kan føre til at man blir alvorlig syk og kan skade fosteret om man spiser det hver dag uten å vaske det. Du vet de fleste vasker ikke frukten de kjøper og det er nettopp poenget - at all frukt og grønnsaker har listeria på seg, og store mengder av dette er skadelig for fosteret, men ikke for oss da immunforsvaret vårt greier å ta disse. Og jo det skjer fordi man er uheldig, du kan bare se rundt deg overalt og se hvor mange gravide som faktisk spiser alt dette som helsemyndighetene ikke anbefaler (og som de ikke klarer å bestemme seg for om de skal si noe på eller ikke siden de tar vekk og legger til nye ting hele tiden), det er svært svært få som får konsekvenser av dette og de som får det har vært utsatt for elendig hygiene og masseproduksjon og i steder som kantiner osv. Der ville ikke jeg spist slike ting heller.. Men du blir nok aldri ferdig med din kverulering og rettferdiggjøring av at dere som følger de helsemyndighetene er bedre enn alle andre.. De fleste leger uttaler seg nok om at det er greit å spise ting med måte og nesten det meste, et ord dere ikke forstår tydeligvis. Du vet, helsemyndighetene ser ikke pasienter og personer hver dag, de sitter på et kontor med et fåtall som har blitt syke av sånn og sånn og det er sellvfølgelig rimelig at de går ut og sier ifra at man skal være forsiktig, men det vil ikke si at hvem som helst, hvor som helst kan bli syk av dette. Det er under visse situasjoner at folk har vært dårlig, som en kvinne på Rikshospitalet som hadde spist nor der - ja jeg ville ikke akkurat stolt på å spise skinkemat og lignende derfra.... 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå