Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ifølge boka "På vei" av Gro Nylander så kan man spise spekemat så lenge den har vært fryst. Noen produsenter benytter frosset kjøtt i produksjonen av salami. Toxo drepes ved frysing. Ifølge matportalen er det høy saltkonsentrasjon i salami (ca 5%) som vanskeliggjør veksten av Listeria, men man kan ikke garantere at salamien er Listeriafri. Men det er jo risiko for Listeria i ferdig oppskåret kjøtt også, og derfor dette skal spises raskest mulig etter åpning og godt innenfor holdbarnhetsdatoen. Burde det ikke være logisk å fraråde alt kjøttpålegg eller å si at salami er OK så lenge den har vært fryst og så lenge man spiser den godt innenfor holdbarhetsdatoen og ferskest mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Salami er ikke varmebehandlet, men det er kokt skinke. Derfor frarådes ikke alt kjøttpålegg.

Du kan spise salami og annen spekemat hvis du fryser det så lenge at du har født før det tines igjen! ;)

Endret av Piri Formis
  • Liker 1
Skrevet

Ja, men det er jo fare for Listeria selv om skinka er kokt? Altså betyr det at Listeria er blitt påført etter varmebehandling. Hvorfor skal det være bedre ferdig oppskåret kjøtt med risiko for Listeria, fremfor salami med liten risiko for Listeria?

• Liker 2
Skrevet

Ja, men det er jo fare for Listeria selv om skinka er kokt?

Bare hvis det er en stund siden pakka ble åpnet eller den nærmer seg holdbarhetsdato. Salami er utrygt hele tiden. Var ikke klar over det med saltinnholdet, det var nytt for meg. Men det bunner vel ned til uansett at man må avgjøre selv hvilke risikoer man vil ta i løpet av svangerskapet.

Skrevet

Som du skriver er det listeria som er risikoen dersom salamien er frosset. Men husk at det også er egne krav til frysingen for at toxo skal dø (antall døgn og temperatur), vær sikker på at dette er gjort riktig.

Risikoen for listeria i salami er lav, like lav som for en rekke andre matvarer. Mange velger å spise norsk spekemat, herunder salami, i svangerskapet basert på denne kunnskapen. Men det finnes registrerte tilfeller av abort og fosterskader etter listeriasmitte fra spekemat, også i Norge, men det er ikke mange.

Jeg kommer nok til å unngå speket mat, og være ekstremt forsiktig med en rekke andre matvarer. Men det er basert på at jeg personlig velger å ta null risiko etter så ufattelig lang tid med prøving og skuffelser. Men hva andre velger er helt opp til dem, mange venninner velger å spise spekemat, og jeg reagerer ikke på det. Hva du velger er det bare du som kan ta stilling til.

• Liker 3
Skrevet

Gilde bruker frosset kjøtt i produksjonen av salami (frosset ned til -18).

Skrevet

Min fastlege sier at det er bare tull at man ikke kan spise spekemat og salami som er norskprodusert. Men jeg vet ikke helt hvor oppdatert hun er.

Gjest frøken am
Skrevet

Man kan spise røkt om man varmer det.

Har grisestekt salami i panna flere ganger. Helt kurant.

Skrevet

Det frarådes å spise spekemat, også norsk, fra norske myndigheter, også den som har vært fryst. Les mer her:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

(Matportalen er råd fra norske helsemyndigheter.)

Jeg syns det er synd at folk på forum gir andre råd enn det det offentlige i Norge gjør, dette er tross alt litt alvorlig, og det er dumt å gi råd hvis man ikke her helt sikker på hva man sier..

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiste salami etter å ha fryst den ned i tre døgn.

Norsk spekemat er trygg.

Skrevet

jeg spiser også salami fra gilde :)

denne diskusjonen har jeg vært i før, og nøyer meg med å si at jeg spiser det :fnise: både legen min og jm synes det er helt ok og forsvarlig.

• Liker 1
Skrevet

Har lest det som står på den siden. Synes det er rart at Matportalen i 2007 sier at deres fagfolk mener at det ikke er noen grunn til å advare mot Listeria i spekemat, mens de i 2010 plutselig sier at det kan være risiko. Er det større risiko i 2010? Eller sier de det fordi de ikke kan garantere 100% Listeriafritt kjøtt(noe de heller ikke kunne 2007)? Det virker som om rådene er endret slik at det ikke skal bli noen misforståelser, men kan ikke skjønne at det skal være værre å spise Gildes salami som er frosset til under -18, enn vanlig oppskåret kjøtt? Og dersom rådet er endret for enkelhets skyld, så synes jeg det er veldig irriterende. Det fører også til at folk velger å ikke lytte til det.

Har spist min første skive med Gildes salami, og det blir sannsynligvis ikke den siste.

• Liker 1
Skrevet

Har lest det som står på den siden. Synes det er rart at Matportalen i 2007 sier at deres fagfolk mener at det ikke er noen grunn til å advare mot Listeria i spekemat, mens de i 2010 plutselig sier at det kan være risiko. Er det større risiko i 2010? Eller sier de det fordi de ikke kan garantere 100% Listeriafritt kjøtt(noe de heller ikke kunne 2007)? Det virker som om rådene er endret slik at det ikke skal bli noen misforståelser, men kan ikke skjønne at det skal være værre å spise Gildes salami som er frosset til under -18, enn vanlig oppskåret kjøtt? Og dersom rådet er endret for enkelhets skyld, så synes jeg det er veldig irriterende. Det fører også til at folk velger å ikke lytte til det.

Har spist min første skive med Gildes salami, og det blir sannsynligvis ikke den siste.

hehe. Nyt den skiven du :)

Slik jeg har fått det forklart så er det ikke større risiko nå, men siden det ikke kan garanteres 110% blir det frarådet på generelt grunnlag.

ble også fortalt at siste kjente forekomst av toxoplasmose faktisk var i kokt skinke. I feks. frankrike er så mye som 80% av befolkningen utsatt for toxo tidligere, og har dermed dannet antistoffer, også fosteret er beskyttet da. Tallet er betydlig lavere i norge (ca 10%), ergo er forekomsten betraktelig lavere her til lands.

Skrevet

Men betyr det at dersom man er toxosmittet tidligere, så er man immun?

Skrevet

Positiv IgG betyr at du har vært utsatt for smitte på et tidligere tidspunkt, har utviklet antistoffer, og at fosteret du bærer på er beskyttet. Du kan ikke bli smittet på nytt.

Positiv IgM betyr at man nettopp er blitt smittet, man har en aktiv infeksjon. Dette er sjelden, men da begynner man med behandling. Gode utsikter for mor og barn.

Skrevet

Jeg syns det er synd at folk på forum gir andre råd enn det det offentlige i Norge gjør, dette er tross alt litt alvorlig, og det er dumt å gi råd hvis man ikke her helt sikker på hva man sier..

I utgangspunktet enig med deg, jeg anbefaler aldri noe annet enn det som til enhver tid er Helsedirektoratets gjeldende råd.

Når jeg er mer moderat i denne tråden skyldes det to ting

1. Så ut til at det var personer som er godt inne i fakta, og vet hva de risikoerer, som deltok her.

2. Rådene vedrørende spekemat er dessverre litt lite nyanserte, om du setter deg inn i risiko for Toxo og Listeria, og Gildes behandling av spekemat, forstår du det.

Skrevet

Jeg håper du virkelig nyter den skiven..

Nye helseråd bunner gjerne i at man har mer kunnskap, mer erfaring og mer dokumentasjon. Myndighetene hadde ikke samme rådene for 30 år siden som nå, men jeg vil da absolutt anbefale å høre på det nyeste...!

Jeg fatter ikke at det er så viktig for folk å følge sine egne lyster når det gjelder mat/rusmidler, at de driter i at dette kan i værste fall skade eller drepe barnet.

Jeg håper at dersom dere som utsetter barnet for slik risiko med vitende vilje, ikke velger å bli gravide flere ganger.

Slik jeg ser det, er det utrolig egoistisk å ikke greie å sette barnet først den lille tiden man er gravid.

Og- det er utrolig arrogant å tro at man vet bedre enn offentlige fagfolk, og gå på tvers av deres anbefalinger.

• Liker 2
Skrevet

Hysterisk AB?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...