Gå til innhold

Forbedre karakterer fra videregående som privatist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å ta opp en god del fag fra videregående, da jeg ønsker å komme inn på medisinstudiet i Oslo. Må forbedre vitnemålet fra 5 til nesten 6, så jeg er klar over at dette blir harde kår. I tillegg er jeg gammel og grå (eller, snart 28...), og det er noen år siden jeg gikk på VGS. Har ikke råd til å gå på sonans, bjørknes e.l., så jeg kommer til å melde meg opp til privatisteksamen. Men her vil man jo ikke få forbedret standpunktskarakter etter hva jeg har skjønt, kun forbedret eksamenskarakter. Hvordan vil det da slå ut på vitnemålet?

Jeg har f.eks. en 3'er i standpunktkarakter i matte, men kom ikke opp til eksamen. Hvis jeg klarer å forbedre den til f.eks. 5, vil 5ern gjelde på det nye snittet, eller vil både 5'ern og 3'ern stå? I så fall er det jo nesten umulig, for jeg har kun hatt fire eksamener ila. VGS, og jeg har 20 standpunktkarakterer. Hvis jeg tar privatisteksamen i halvparten av disse fagene, vil jeg da plutselig ha 34 karakterer fra VGS, eller vil eksamenskarakteren gjelde i stedet for standpunktkarakteren?

Noen som vet? Må snakke med en fagperson når det nærmer seg, men foreløpig er jeg kun på planleggingsnivå, og lurer på om det i det hele tatt er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du tar eksamen som privatist, vil denne eksamenskarakteren erstatte alle tidlegare karakterar du har fått i faget.

Så dersom du har 3 i standpunkt i matte, og får 5 på privatisteksamen vil den nye karakteren vere 5.

Du kan finne meir informasjon om privatisteksamen på nettsidene til fylkeskommunen!

Du bør også tenkje på at det med Kunnskapsløftet har kome nye læreplanar. Faga du vil forbedre, kan ha endra seg mykje sidan du gjekk på vgs! PåSamordna opptak kan du lese om reglene for å erstatte gamle fag med fag frå Kunnskapsløftet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har vitnemål fra Reform 94. Det er ikke mulig å skrive ut slike lenger. Det vil si at dersom du vil ha nytt vitnemål må alle fagkodene konverteres til tilsvarende fag i R94 (alle fag kan konverteres). Du må da også oppfylle Kunnskapsløfte-kravene til programfag og utvidet timeantall.

Du trenger dog ikke nytt vitnemål for å forbedre fag, kun for å erstatte dem. Hvis du kun vil forbedre karakterene i et R94-fag kan du bare ta det tilsvarende KL-faget. Du vil da få et kompetansebevis med karakter som du ligger ved vitnemålet når du sender papirene til Samordna opptak. Dette erstatter så både standpunktskarakter og eventuell eksamenkarakter du måtte ha fra før.

Det du vil gjøre er altså helt problemfritt og vil fungere helt fint.

Det eneste som kanskje er verdt å merke seg når det gjelder å lese på egenhånd er at fag som fysikk og kjemi også har en praktisk del der man kan slite litt dersom man aldri har brukt noe av utstyr i praksis før. Men for all del, det er fullt mulig å klare seg. Et nyttig tips er å ikke prøve å late som ingenting dersom du gjør feil. Det er mulig å hente seg inn ved å forklare hva man har gjort feil og hvilke konsekvenser det får for forsøket.

Sist men ikke minst må du huske fristene og å melde deg opp i riktige fag. Oppmeldingsfristen er absolutt. Er du for sen må du vente et halvt år, ingen unntak. Selv om du skulle bli påkjørt og havne på sykehus får du ikke melde deg opp etter fristen. Det er også viktig å notere seg at kjemi 2 har to separate eksamener, en skriftlig og en muntlig-praktisk. Du må melde deg opp til begge separat og du må ha begge for å kunne erstatte standpunktkarakteren.

Det er kanskje også verdt å merke seg at måten man regner ut poeng har endret seg. Der man tidligere regnet ut middelverdien av standpunkts- og eksamenskarakter i fag der man hadde begge slik at det kun var én karakter i hvert fag, finner man nå karakterpoengene ved å legge sammen alle karakterene som står på vitnemålet/kompetansebeviser og dele på antall karakterer. I tillegg kan man nå kun få 4 realfagspoeng og ingen fordypningspoeng. I tillegg gir folkehøyskole/60 studiepoeng/militærtjeneste nå bare 2 poeng.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er over 23 år, kan du ta fag etter 23/5-regelen, men det forutsetter også at du har jobbet og/eller studert 100% i 5 år.

F.eks gjelder 3 år på vgs, 1 år på fhs og at du har jobbet 100% 1 år. Eller om du har jobbet 5 år. Eller studert i 5 år (tre år på vgs, 3 år på høyskole f.eks.)

Da trenger du bare å ta fagene norsk, historie, samfunnsfag, engelsk, naturfag og 1.klasse matte(1T eller 1P).

Så må du ha realfagene kjemi1+2, fysikk1 og R1 eller S1+S2.

Alt dette kan du fint ta på 1 år. Men det spørs også når du vil begynne?

Jeg er 30 og tar disse fagene nå. Da slipper man å ta opp hele vitnemålet, og får kun disse fagene på et nytt vitnemål.

Endret av Bølle81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og hjelpsomme svar!

Jeg ble veldig nysgjerrig på denne 23/5-regelen, kan jeg kvalifisere til den selv om jeg har generell studiekompetanse fra før? I så fall, per nå har jeg 160 beståtte studiepoeng fra universitet/høyskole, dvs. 2,5 år. Kombinert med 3 år på VGS vil det kunne dekke kravene for å gå inn under 23/5-regelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og hjelpsomme svar!

Jeg ble veldig nysgjerrig på denne 23/5-regelen, kan jeg kvalifisere til den selv om jeg har generell studiekompetanse fra før? I så fall, per nå har jeg 160 beståtte studiepoeng fra universitet/høyskole, dvs. 2,5 år. Kombinert med 3 år på VGS vil det kunne dekke kravene for å gå inn under 23/5-regelen?

Ja og ja.

Samordna opptak har info om 23/5-regelen!

Alle som dekkjer krava i 23/5-regelen kan søkje på dette grunnlaget, òg dei som har generell studiekompetanse på grunnlag av 3-årig vidaregåande opplæring eller fagbrev pluss studiekompetansefaga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode og hjelpsomme svar!

Jeg ble veldig nysgjerrig på denne 23/5-regelen, kan jeg kvalifisere til den selv om jeg har generell studiekompetanse fra før? I så fall, per nå har jeg 160 beståtte studiepoeng fra universitet/høyskole, dvs. 2,5 år. Kombinert med 3 år på VGS vil det kunne dekke kravene for å gå inn under 23/5-regelen?

Jepp, det er mange som gjør det på denne måten. Mye enklere, fordi det da er mye færre fag som teller. Men husk at også realfagene vil telle inn, de du trenger for å kvalifisere til opptak på medisin!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...