Gå til innhold

Stoppe melkeproduksjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tips til hvordan jeg kan stoppe melkeproduksjonen? Jeg har pumpet meg, men orker ikke det lenger og vil stanse produksjonen. Jeg har fortstått at det er en hel haug med bivirkninger på de tablettene man kan få hos legen og vil derfor unngå dette.

Hva skjer hvis jeg plutselig stanser å pumpe? Kan jeg få tette melkeganger og brystbetennelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør visst bare pumpe for å få bort den verste sprengen, altså bare begrenset. Hvis man pumper tomt brystet, vil det jo bare stimulere til mer produksjon.

Mener å ha lest om dette på ammehjelpen, sjekk ut sidene der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør visst bare pumpe for å få bort den verste sprengen, altså bare begrenset. Hvis man pumper tomt brystet, vil det jo bare stimulere til mer produksjon.

Mener å ha lest om dette på ammehjelpen, sjekk ut sidene der ;)

Men hva er den "verste sprengen"? :flau: Er det bare til det ikke gjør vondt lenger selv om det er litt kuler?

Hvordan har andre gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuler må vekk er min erfaring! Jeg har trappa ned gradvis over tid ved å fjerne en og en av døgnets pumpinger. Har vært nøye med å få vekk kuler helt når de har oppstått, og har pumpa "tomt" ved hver pumping. Men så har jeg ikke vært ute etter å slutte fort heller, da.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige p-piller (enfase) som f.eks. Microgynon demper melkeproduksjonen. Jeg brukte disse i 3-4 dager (en per dag) da jeg skulle avvikle ammingen. Hadde veldig god effekt av dem, og etter 2-3 dager trengte jeg nesten ikke å pumpe mer. Og jeg hadde MYE melk. Var også veldig redd for tilstoppinger, men det gikk bra så lenge jeg pumpet og pillene tok knekken på ny produksjon.

Hør med legen din om du kan prøve :). Parlodel, som er det vanligste legemiddelet, har mange bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige p-piller (enfase) som f.eks. Microgynon demper melkeproduksjonen. Jeg brukte disse i 3-4 dager (en per dag) da jeg skulle avvikle ammingen. Hadde veldig god effekt av dem, og etter 2-3 dager trengte jeg nesten ikke å pumpe mer. Og jeg hadde MYE melk. Var også veldig redd for tilstoppinger, men det gikk bra så lenge jeg pumpet og pillene tok knekken på ny produksjon.

Hør med legen din om du kan prøve :). Parlodel, som er det vanligste legemiddelet, har mange bivirkninger.

Kan man ta p-pillene samtidig som man har en hormonspiral i bruk? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ta p-pillene samtidig som man har en hormonspiral i bruk? :P

Det må du spørre legen din om, ikke på Kvinneguiden :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt beste råd er og gå til legen slik at du får det legemidlet/rådet som passer deg best :) vi vet lite om din sykehistorie, medikamentbruk, allergier og slikt så for at du skal kunne få den rette behandlingen må du gå til legen :)

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parlodel har mange bivirkninger ja, men hvis du har liten produksjon så kan det være nok å gå på de et par dager bare, deretter trekker melkegangene seg sammen og sprengen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Facebook-gruppe: "For oss med flaskebarn" og noen andre grupper om dette med flaskemating + den danske nettsiden www.flaskebarn.dk

Kanskje du finner noen tips der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...