Gå til innhold

Exphil, selvstudium


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt å studere i år, og hr derfor exphil som ett av mine fag. Jeg studerer et veldig annerledes studium enn hvordan exphil er lagt opp, hos oss skriver vi ikke noe særlig oppgaver, og svarene er veldig sånn at de enten er rett eller feil (eller man er inne på noe). Derfor synes jeg at exphil er veldig vanskelig, og rett og slett veldig rart fag. :tristbla: Har lest om mange som har tatt faget og fått grei karakter bare ved å lese en helg, derofr tenkte jeg at selvstudium helt sikker kom til å gå bra, men nå angrer jeg litt. Kan noen her inne hjelpe meg med noen spørsmål jeg har?

For meg som er vant til at man har et svar og setter to streker under, synes jeg det er veldig vanskelig å bedømme hvordan jeg ligger an i faget, da jeg ikke aner hva de er ute etter. Har sett på gamle eksamensoppgaver, men uten noen eksempelbesvarelser er det litt vanskelig å vite hva man skal skrive om synes jeg. Noen som har noen kloke ord? Synes eksamensoppgavene er veldig spesifikke, og synes det er kjempevanskelig å skulle skrive en hel tekst om noe så spesifikt.

"Ved en altfor kort besvarelse må kandidaten regne med karakteren F." Hva er en så kort besvarelse? Er det snakk om en side, tre sider, fem?? Altså om jeg skriver en side eller to med relevant stoff, så er det fare for å stryke?

"Problemstillingen bør utdypes i en kort innledning. Ren gjentagelse av oppgaveteksten eller manglende disposisjon av besvarelsen bør unngås." Denne synes jeg også var vanskelig. Vi får jo en oppgave, er det meningen jeg skal lage meg en problemstilling ut av denne? Oppgaven er jo veldig spesifikk? Hva mener de egentlig her?

"Rene, ufokuserte referater bør unngås. Et godt referat viser selvstendighet." Her skjønner jeg rett og slett ikke hva de mener.