Gå til innhold

Kan jeg se fengslingsmøtet på TV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir litt forvirret her, de sier det er referatforbud fra møtet, og at ingen kan filme. Tvkanaler sier de vil følge møtet, og vgtv også. Kan jeg eller kan jeg ikke se dette live på tv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er programmer på blant annet nrk og tv2 nå. VGTV sender også sending. Det som skjer er at de har journalister inne i salene som kan rapportere hvordan stemningen. De kan ikke verken ta bilde av Breivik eller si hva noe har blitt sagt der. Dommeren har forøvrig sagt at referatforbundet kan oppheves og da vil det bli klart hva media kan referere av det som har blitt sagt. Det får journalistene vite senere. Men det finnes tegnere der inne og antakeligvis vil tegninger bli vist utover dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forvirret her, de sier det er referatforbud fra møtet, og at ingen kan filme. Tvkanaler sier de vil følge møtet, og vgtv også. Kan jeg eller kan jeg ikke se dette live på tv?

Nei, du får ikke sett noe live med mindre du er der. Det kan jo selvsagt hende at noen bryter film-, bilde- og referatforbudet, men i så fall vil de kunne straffes; "Brudd på fotoforbudet straffes etter domstolslovens §198, ved bøter."

Referatforbudet kan bli helt eller delvis opphevet, men det skjer i så fall helt mot slutten av møtet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor så voldsomt fra pressen med live-sendinger og det hele, når de verken kan referere eller ta bilder? Hva er poenget med å følge med på dette i det hele tatt, er det bare et mediasirkus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nep(p)e norsk???
Hva er poenget med å følge med på dette i det hele tatt, er det bare et mediasirkus?

Det er vel dette med at dette er noe av det mest genuine i Norge når det kommer til følelser og da kan man ikke dy seg, Anders blir på en måte et nullpunkt for mange :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud så patetisk, kunne de ikke bare holdt det åpent så kunne vi blitt ferdig med det og slapp å høre uendelige med spekulasjoner, inngående beskrivelser av det lille smilet, det velfriserte skjegget og munntørrheten, måter å beskrive hva han sier uten å referere direkte. Jeg blir dårlig av pressen!!! (klarer likevel ikke la være å lese/høre på)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så patetisk, kunne de ikke bare holdt det åpent så kunne vi blitt ferdig med det og slapp å høre uendelige med spekulasjoner, inngående beskrivelser av det lille smilet, det velfriserte skjegget og munntørrheten, måter å beskrive hva han sier uten å referere direkte. Jeg blir dårlig av pressen!!! (klarer likevel ikke la være å lese/høre på)

Dårlig av pressen? Pressen fikk ikke lov til å referere noe, men det har nå blitt opphevet. Pressen må følge de regler som er satt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder, film eller lyd fra selve rettsmøtet er rett og slett ikke lov. Det er ikke spesielt for denne saken. Vi vil ikke få en direktesending fra rettsaken slik som man ser fra USA selv om mange tror det kan skje.

Tegninger og referat er vanligvis greit hvis ikke dommeren setter begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...