Gå til innhold

Jeg vil lære nederlandsk - hvilken bok skal jeg kjøpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finner kun ordbok på nederlandsk, men det er jo ikke det jeg er ute etter. Vil ha en bok som lærer meg det grunnleggende, i første omgang. Gramatikk og ord m.m. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristoffer Schau har noen bra videoer på youtube. Se og lær. Btw, hvorfor nederlandsk? Det er jo omtrent like nyttig som norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang jeg har hørt det. :D

Men når du snakker nederlandsk snakker du nesten afrikaans og vlaams og. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Schau har noen bra videoer på youtube. Se og lær. Btw, hvorfor nederlandsk? Det er jo omtrent like nyttig som norsk.

Fordi jeg har venner der, og synes at det virker lett skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med 'de' og 'het', -je ordene og d/dt/t reglene. Husk: 'Baard' er ikke 'bart', 'ikke' er ikke 'ikke', 'jij' er ikke 'jeg' :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med 'de' og 'het', -je ordene og d/dt/t reglene. Husk: 'Baard' er ikke 'bart', 'ikke' er ikke 'ikke', 'jij' er ikke 'jeg' :P

Kan du nederlandsk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nederlandsk :) så ja... :P

Åja, så morsomt! Tror du at det vil bli veldig vanskelig for meg altså? Det muntlige blir jo ikke lett, men det skriftlige har jeg fått inntrykket av er ganske lett? Hvert fall ikke verre enn tysk gramatikk..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikk jeg egentlig. For meg er norsk ganske lett, men ikke alle er like. Tror de største problemer vil bli muntlig ja. Både norsk og nederlandsk er germanske språk, så de har mye til felles. Artig du nevner tysk, de fleste nederlenderne som lærer seg norsk mister på en eller annen måte tysk. Det går ikke an å ha begge språk i ett hode liksom. Hvis jeg må snakke tysk nå da blir det norsk med noen få tyske ord, mens det var ingen problem før. Vet ikke som det samme gjelder for nordmenn som lærer nederlandsk...

Gramatikk er ikke så vanskelig som på tysk nei. Bare bland litt norsk, litt engelsk og litt tysk og da kommer du langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Delphina

Lykke til med 'de' og 'het', -je ordene og d/dt/t reglene. Husk: 'Baard' er ikke 'bart', 'ikke' er ikke 'ikke', 'jij' er ikke 'jeg' :P

Signerer det med 'de' og 'het'. Forvirrende!

TS: Sjarmerende språk, men 'g' og 'ch' er vanskelig å uttale for en nordmann, for meg hvertfall. Er ganske så lett å lære når man setter seg inn i det, da mange ord ligner de vi kjenner i det norske språket. Nå er det mye lånord i nederlandsk også, så kanskje derfor. :fnise: Nå kan jeg lese nederlandsk og jeg har smått begynt å få på plass grammatikken. Muntligdelen jobber jeg med, vil gjerne få på plass gramatikken før jeg begynner å snakke. Jeg er ikke språkmenneske, så det tar tid.

Uansett, bland norsk, engelsk og tysk, og du dekker nederlandsken ganske bra. :fnise: Det er hvertfall min erfaring.

Har desverre ingen gode bøker å lenke til, for jeg lærer det mens jeg surrer rundt her i Nederland. Får hjelp fra forloveden og familien.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, men det er bare to forskjellige måter, og ikke tre som på norsk :)

uttalelse:

NL/NO

ee=e

e=kort e eller uh i f.eks 'moeder'

oe=o

ui=au

au/ou= ow son i wow

ei/ij=ei

i/ie=i

uu=u

u=uh

aa=a

a=kort a

o=å

oo=lang å

godt å huske:

-sch=-sk (fantastisch/fantastisk)

-ief=iv (positiv/positief)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ordene er ikke så vanskelig å forstå, uttalen er det vanskeligste. Det må man nesten være i Nederland over en periode (evt mange ganger, slik jeg har gjort) for å få øvd seg på - både det å forstå det, og å snakke.

Jeg begynte med diverse gramatikk og ordbøker på nett, og har etter det plukket opp en del ord og uttale når jeg har vært på besøk hos svigers i NL. Nå både forstår og snakker jeg ganske mye, selv uten å ha bodd i NL.

Jeg tror det er nødvendig å ha noe som er interaktivt, så du kan høre ordene også. Det finnes kurs på DVD som er ganske bra, ellers bøker med CD som du kan høre på. Har dessverre ikke noen konkrete eksempler å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...