Gå til innhold

Samvær med barn 2.hver helg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som reagerer på at fedre har barna sine 2.hver helg og en ettermiddag pr uke når de bor i samme område som biomor og barna? Hva er det som får menn til å bli så tafatte og godta at det skal være sånn?

Jeg tror også at noen av disse fedrene synes det er ok å ikke måtte ta mer ansvar enn det de må....

For meg, som er alenemor, er det en turnoff dersom en mann ikke har barna mer en minimumsamvær, dersom beliggenhet tilltater det og det ikke er andre viktige faktorer som spiller inn. Alle situasjoner er forskjellige, jeg vet det, men likevel syns jeg mange menn tar for lite ansvar......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du sier er situasjonene og årsakene forskjellige.

Jeg har to kamerater som er helgepappaer. Den ene ønsker ikke samvær ansvar enn minimumet, mens den andre ønsker mer samvær men blir kraftig motarbeidet av barnemoren.

Det virker fortsatt som barnemoren har mest å si i barnefordelingssaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke alle som har mulighet til å ha mer samvær heller. Stesønnen min er her 2.hver helg, og joda, det hadde sånn sett ikke gjort noe å ha han mer. Men når mannen ikke er hjemme før halv 6 om dagen så er det lissom litt "bortkasta" å hente stesønn da. For da hadde de vært her kl 6, så blir det mat, og så må de kjøre igjen kl 7. Altså en time samvær som blir mer stress enn kos for alle parter. Og min mann vil heller ikke kreve flere helger fordi mor vil jo også ha helgekos med sin sønn. Men er det noe spesielt så hender det jo at vi har han oftere, f.eks om vi skal til svigers en helg vi egentlig ikke har han, blir han med så han får hilst på besteforeldrene sine.

Men alt dette betyr jo ikke at mannen min ikke vil ha mer samvær, det bare passer seg bare ikke sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er SVÆRT få som frivillig har så lite samvær. Desverre. Slik som systemet er idag er det vanskelig å få noe mer hvis mor setter seg på bakbena. Det skal videre mye til for å få hovedomsorgen også, hvis man i det heletatt orker den kampen. Tror økonomi og sammenblanding av barnets beste og egne følelser i stor grad er med på å regulere dette fra BM sin side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ha barnet til overnatting også da selv det ikke er helg. Da får man jo litt ekstra tid sammen. Jeg er helt enig med at et ettermiddagsbesøk kan fort bli stress når barn er små da de skal tidlig til sengs.

Her ønsket ikke far noe mer og det heftet ham nada å avlyse samvær rett i forkant. Vi bor 10 min gange fra hverandre. 1 min med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ha barnet til overnatting også da selv det ikke er helg. Da får man jo litt ekstra tid sammen. Jeg er helt enig med at et ettermiddagsbesøk kan fort bli stress når barn er små da de skal tidlig til sengs.

Her ønsket ikke far noe mer og det heftet ham nada å avlyse samvær rett i forkant. Vi bor 10 min gange fra hverandre. 1 min med bil.

Nei...det er jo sant om man kan gjøre det. Da burde man jo kunne ta noen dager ellers også utenom helgesamværet. Her går det bare ikke å få kjørt barnet til skolen så da passer det lissom aldri å ha han midt i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo ikke alle som har mulighet til å ha mer samvær heller. Stesønnen min er her 2.hver helg, og joda, det hadde sånn sett ikke gjort noe å ha han mer. Men når mannen ikke er hjemme før halv 6 om dagen så er det lissom litt "bortkasta" å hente stesønn da. For da hadde de vært her kl 6, så blir det mat, og så må de kjøre igjen kl 7. Altså en time samvær som blir mer stress enn kos for alle parter. Og min mann vil heller ikke kreve flere helger fordi mor vil jo også ha helgekos med sin sønn. Men er det noe spesielt så hender det jo at vi har han oftere, f.eks om vi skal til svigers en helg vi egentlig ikke har han, blir han med så han får hilst på besteforeldrene sine.

Men alt dette betyr jo ikke at mannen min ikke vil ha mer samvær, det bare passer seg bare ikke sånn

Hva om du får barn med denne mannen? Synes du det er greit at han kun ønsker å ta seg av barnet i helgene?

Hva om moren sa det samme? At hun ikke hadde hatt tid til å ha barnet mer enn annenhver helg ... ?

De fleste foreldre prøver å legge opp livet sitt for å gjøre det enklest mulig for familielivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke alle som har mulighet til å ha mer samvær heller. Stesønnen min er her 2.hver helg, og joda, det hadde sånn sett ikke gjort noe å ha han mer. Men når mannen ikke er hjemme før halv 6 om dagen så er det lissom litt "bortkasta" å hente stesønn da. For da hadde de vært her kl 6, så blir det mat, og så må de kjøre igjen kl 7. Altså en time samvær som blir mer stress enn kos for alle parter. Og min mann vil heller ikke kreve flere helger fordi mor vil jo også ha helgekos med sin sønn. Men er det noe spesielt så hender det jo at vi har han oftere, f.eks om vi skal til svigers en helg vi egentlig ikke har han, blir han med så han får hilst på besteforeldrene sine.

Men alt dette betyr jo ikke at mannen min ikke vil ha mer samvær, det bare passer seg bare ikke sånn

Dette er en så utrolig dum unnskyldning. Hva med å ha barnet til overnatting i uken? Hvordan tror du dagene er for de som har hovedansvaret for barna?

Det er rett og slett for enkelt for dere 2 å bare ha barnet når dere ønsker.. rett ogslett en ansvars fraskrivning for far. Gled dere til barnet blir større og kan bestemme selv, da kan dere sitte der å klager over at barnet aldri vil besøke dere...

sorry.. ble litt mye gruff ikke ta det personlig, er flere som dere:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg som alenemor kunne ikke hatt en jobb som gjorde at jeg var hjemme Kl 17.30 hver dag. Har man barnet annenhver uke eller et par ekstra netter i uken kan man klare å tilrettelegge mht jobb slik at man kan jobbe lengre andre dager. VI alenemødre har ikke mulighet til å prioritere karriere fremfor å hente barnet....

Er enig i at mange mødre trenerer og ikke lar far få ha barnet flere dager. Og det er trist-da ser man ikke barnets behov.

Ifht valg av bosted så bør jo begge foreldre så langt det lar seg gjøre forsøke å bo i nærheten av hverandre.

Tror denne problematikken går begge veier. Men menn burde tørre å kreve større plass, om de da er interessert i å være mer enn en partypappa....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Hvis menn skal kreve mere plass må mødrene klare å gi dem det.

Problemet er SYSTEMET, for det finnes UFATTELIG mange menn der ute som ville reist land og strand for å få sett ungene sine.

Edit: leif

Endret av frøken am
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis menn skal kreve mere plass må mødrene klare å gi dem det.

Problemet er SYSTEMET, for det finnes UFATTELIG mange menn der ute som ville reist land og strand for å få sett ungene sine.

Edit: leif

Yes!

Og det er i grunn ganske provoserende at systemet er sånn i 2011 (snart 2012). Det får en til å undre seg litt over hvor langt likestillingen _egentlig_ har gått; en far har like stor rett til å være forelder som det mor er! Jeg tror dessverre at systemet gjør at mange fedre distanserer seg, resignerer, fordi de føler at de kjemper et tapende slag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes!

Og det er i grunn ganske provoserende at systemet er sånn i 2011 (snart 2012). Det får en til å undre seg litt over hvor langt likestillingen _egentlig_ har gått; en far har like stor rett til å være forelder som det mor er! Jeg tror dessverre at systemet gjør at mange fedre distanserer seg, resignerer, fordi de føler at de kjemper et tapende slag.

Joda, det finnes de fedre som virkelig VIL ha mer tid med barna, men den frasen om at "mor ditt og mor datt" har blitt en unnskyldning for de fleste fedre.

Som ei skrev her tidligere.. hos de passet det bare ikke sånn pga jobb osv at mannen hadde barnet i uken..

Jeg vet at min x brukte meg som unnskyldning for å ikke ha samvær med barna. Det fikk jeg stadig høre av hans familie, jeg kan love dere, jeg gjorde ALT som sto i min makt til at barna skulle ha kontakt med faren.

Men det var så utrolig greit å slippe- når han fikk seg ny kone og familie.. Da var det veldig fint å slippe noen flere spm, når han svarte at nei, mor drenere, mor er ei bitch etc..

Det finnes også helt klart de mødre som truer far med samværsnekt osv..men de fedre som da trekker på skuldrene og går videre- vel de kan faktisk skylde seg selv. FOR systemet har endret seg, DET er lettere for far å få medhold i retten. Ja det kan være tungvint, kostbart etc- men da kan du ihvertfall slå deg stolt på brystet og si at "jeg har GJORT ALT for mine barn!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Joda, det finnes de fedre som virkelig VIL ha mer tid med barna, men den frasen om at "mor ditt og mor datt" har blitt en unnskyldning for de fleste fedre.

Som ei skrev her tidligere.. hos de passet det bare ikke sånn pga jobb osv at mannen hadde barnet i uken..

Jeg vet at min x brukte meg som unnskyldning for å ikke ha samvær med barna. Det fikk jeg stadig høre av hans familie, jeg kan love dere, jeg gjorde ALT som sto i min makt til at barna skulle ha kontakt med faren.

Men det var så utrolig greit å slippe- når han fikk seg ny kone og familie.. Da var det veldig fint å slippe noen flere spm, når han svarte at nei, mor drenere, mor er ei bitch etc..

Det finnes også helt klart de mødre som truer far med samværsnekt osv..men de fedre som da trekker på skuldrene og går videre- vel de kan faktisk skylde seg selv. FOR systemet har endret seg, DET er lettere for far å få medhold i retten. Ja det kan være tungvint, kostbart etc- men da kan du ihvertfall slå deg stolt på brystet og si at "jeg har GJORT ALT for mine barn!!

Dette er jo to forskjellige kategorier - de om VIL ha mer samvær, men ikke får. Og de som driter i samværet.

Det som er mest relevant og viktig å fokusere må vel i utgangspunktet være de som VIL ha mer samvær?

Jeg sier ikke at vi skal drite i de relasjonene hvor far ikke gidder å stille opp, men det er betydelig lettere å jobbe med de fedrene som har lyst til å være der. Og de burde jo få den sjansen!

Det er desverre ikke lett å gjøre mye med en far som ikke VIL ha samvær - da er det hans valg å melde seg ut av livet til barnet. Veldig synd.

Det er viktig å ha fokus på de fedrene som VIL stille opp barna sine i større grad, og det er viktig å ha fokus på de barna som blir neglisjert av fedrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mange skriver om hva som er mor eller fars rett, likestilling, bla, bla. Jeg vil bare si at det blir feil å si at det er far eller mors rett til å ha barnet mest, eller like mye. Det er BARNETS rett å få være med begge foreldrene sine, så er det opp til dem å stille opp og ta ansvar for dette.

Når det gjelder samvær for et barn så skal det avgjøres ut fra hva som er best for barnet, og dette innebærer oftest ikke 50/50 fordeling, nettopp fordi mange foreldre ikke klarer samarbeide godt nok, og sette barnet først slik at dette faller naturlig og blir stabilt for barnet. Dette gjelder små barn under 6 år da..

Men det er helt sant at mange fedre ikke tar nok annsvar, og at det er mange mødre som nekter å slippe far til. Dette går ut over barenet dessverre...

Er selv alenemor. Jeg er åpen for at far skal få ha lillemann mer, men han "har ikke tid" dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis menn skal kreve mere plass må mødrene klare å gi dem det.

Problemet er SYSTEMET, for det finnes UFATTELIG mange menn der ute som ville reist land og strand for å få sett ungene sine.

Edit: leif

Og ufatteleg mange menn som ikkje er interessert i å sjå ungane sine meir enn eit minimum, eller i det heile tatt!

Gud, eg er lei av å høyre om mødre som "nektar" fedrene samver. Det finnest sikkert nokon av dei, men det finnest jaggu mange menn som ikkje er interessert og.

Ikkje vits i å fokusere på kven som er "snillast" av mor og far, men heller på kva som er best for ungane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Og ufatteleg mange menn som ikkje er interessert i å sjå ungane sine meir enn eit minimum, eller i det heile tatt!

Gud, eg er lei av å høyre om mødre som "nektar" fedrene samver. Det finnest sikkert nokon av dei, men det finnest jaggu mange menn som ikkje er interessert og.

Ikkje vits i å fokusere på kven som er "snillast" av mor og far, men heller på kva som er best for ungane.

Og det var ikke poenget mitt. Les det andre innlegget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er en evindelig diskusjon og det er forskjellige meninger og holdninger om dette.

Mange forldre og spesielt mødre er i mot delt bosted. Ellers ligger det mye i tradisjonsmønsteret hvordan samvær er med barn.Arbeidsforhold har mye å si hvordan samvær blir og slik familievernkontoret råder er at mønsteret er som før samvlivsbruddet for barna.Da mor har vært mest hjemme for far har jobbet mest vil barna bli hos mor mest etter bruddet.

Hele samfunnet bygger på at det betales bidrag for den som har barn minst. Til mer du tjener til mer betaler du i bidrag. Hva om å gå ned i stilling slik en kan ha mere samvær, det aksepteres ikke av NAV, da inntil 80 prosent stilling.

Hva om BM aksepterer at far har mer samvær og går ned i bidrag.Dette er mulig om de har privat bidragsordning. Dette vil nok noen få mødre synes er bra,men ikke mange. Mødre kunne da jobbe mer når far har mer samvær.Vil mor da ha økonomi til bolig der barna kan bo om jobber mer? Mulig,,,,

Ja er sikkert mange som ikke enig i tanken,men tenk litt over den.

En annen ting er at far kan leve billigigere og jobbe mindre. Men har far da økonomi til å ha egen bolig der han kan ha barna? Neppe bil mange si. Vil det å gi pensjonspoeng for far når han har mer samvær med barna være noe. Mor får pensjonspoeng når hun er hjemme med små barn. Dette har jeg ikke tro på for det koster penger og forsørgelse av barn er et privat anliggnede i følge våre folkevalgte.

Når samfunnet er bygd opp som det er at den som er mest knyttet til barna skal ha mest samvær etter samlivsbrudd vil det være slik som det er i dag. Menn tjener mest valingvis i et forhold men kvinners inntekt har øket. Har det vært omvendt om kvinner hadde tjent mest? Hvem vet, men biologien vår er slik at kvinner føder barn og blir mest knyttet til de.

Far blir skjøvet bort om han ikke er VELDIG BEVISST på å ikke å bli dette. Det hele starter med permisjon ved fødsel. Far får sine uker om mor har tjent de inn. Far får ikke permisjon om foreldre ikke lever sammen ved fødsel (om mor ikke vil). Et skritt er å la far få egen opptjenning uavhengig av mor. Dette forteller at far er selvstendig opp mot barnet.Dette er bevisstgjøring.

Håper noen ser dette.

Det blir vel neppe tredeling av fødselspermisjon i Norge på en tid. Vil minne om at Island har fått det til. Lurer på når dagen da permisjon ved fødsel blir delt likt på far og mor kommer. Aldri vil noen si,ikke vet jeg.

Som dere ser er det sammensatt at det er slik som det er i dag etter samlivsbrudd angående barnesamvær. Det er faktisk gankse mange mødre som står hardnakket på at far skal kun ha vanlig samvær. (Annenhver helg og en dag i uka). Blir det mer enn 8,99 overnattinger blir det ny samværsklasse som gjør at bidrag minsker drastisk for mange. Derfor er nok det en grunn til mange protester fra mor i tillegg til at mor mener hun er suveren som omsorgsperson. Derfor må mor mer ut i jobb og jobbe med sin innstilling.

Noen fedre er slappe med barna, det er noen som heller vil jobbe mer og betale mer bidrag da dette er lønnsomt opp mot utgifter. Tror svært få ikke bryr seg om barna men de finnes.

De som aldri har bodd med mor og barn har ikke det samme forholdet til barnet. Det er naturlig og noen skulle helst vært uten hele barnet. Dette med påtvunget farskap er skjelden noen god ide. Er det derfor riktig at det er som i dag at en blir påtvunget farskap?

Noen fedre bor langt fra barna,det kan vær de selv som er årsak eller mor. Mange flytter langt bort fra hverandre for å få det best mulig. Noen må det for å komme seg ovenpå etter et samlivsbrudd.

Det er mange faktorer som gjør at samvær er som det er hos mange fedre.

Turn off med lite samvær skriver TS, det er litt lettvint å si.

Tror jeg stopper nå, men har mange flere tanker om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo to forskjellige kategorier - de om VIL ha mer samvær, men ikke får. Og de som driter i samværet.

Det som er mest relevant og viktig å fokusere må vel i utgangspunktet være de som VIL ha mer samvær?

Jeg sier ikke at vi skal drite i de relasjonene hvor far ikke gidder å stille opp, men det er betydelig lettere å jobbe med de fedrene som har lyst til å være der. Og de burde jo få den sjansen!

Det er desverre ikke lett å gjøre mye med en far som ikke VIL ha samvær - da er det hans valg å melde seg ut av livet til barnet. Veldig synd.

Det er viktig å ha fokus på de fedrene som VIL stille opp barna sine i større grad, og det er viktig å ha fokus på de barna som blir neglisjert av fedrene sine.

min x har barna bare andrehver helg pga jobben som langtransportsjåfør. vi er helt enige om dette, men veldig gode venner, fleksible og krangler ALDRI . og jeg mener ALDRI. han elsker motorsykkel om sommeren, da har jeg barna oftere, og han har dem oftere om vinteren, så å si hver helg,slik at jeg får også fri.

MEN ... jeg hater systemet for at de lar foreldre som vil slippe å ha med barnet å gjøre. det burde ikke være et menneskerett..

har de laget barn MÅ de ta ansvar...det gjelder kvinner som menn..

menn som sier de ble lurt er noen idioter. de burde brukt 2 kondomer uten diskusjon om de så ABSOLUTT IKKE ville ha barn.

men neida.. lettere å tenke med staken på en hett natt og sutre å snike seg unna etterpå...

kjenner at æ blir irritert ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke alle som har mulighet til å ha mer samvær heller. Stesønnen min er her 2.hver helg, og joda, det hadde sånn sett ikke gjort noe å ha han mer. Men når mannen ikke er hjemme før halv 6 om dagen så er det lissom litt "bortkasta" å hente stesønn da. For da hadde de vært her kl 6, så blir det mat, og så må de kjøre igjen kl 7. Altså en time samvær som blir mer stress enn kos for alle parter. Og min mann vil heller ikke kreve flere helger fordi mor vil jo også ha helgekos med sin sønn. Men er det noe spesielt så hender det jo at vi har han oftere, f.eks om vi skal til svigers en helg vi egentlig ikke har han, blir han med så han får hilst på besteforeldrene sine.

Men alt dette betyr jo ikke at mannen min ikke vil ha mer samvær, det bare passer seg bare ikke sånn

Er dette en mann som VIL ha samvær med barnet, eller er dette en mann som faktisk synes det er helt greit å slippe ansvaret?

Utifra hva jeg leser her, så er det faktisk ikke noe problem dersom far vil ha barnet mer, så da kan det vel ikke være mor som nekter samvær, men det passer seg bare ikke sånn??

Men det passet seg å få barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en mann som VIL ha samvær med barnet, eller er dette en mann som faktisk synes det er helt greit å slippe ansvaret?

Utifra hva jeg leser her, så er det faktisk ikke noe problem dersom far vil ha barnet mer, så da kan det vel ikke være mor som nekter samvær, men det passer seg bare ikke sånn??

Men det passet seg å få barn?

Vil bare tilføye at menn som ikke ville bli far ikke alltid har samvær. Det forstår de fleste uansett hvordan de mener det burde være.

Tar ingen av foreldre seg av barna venter barnehjem og det offetnlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...