Gå til innhold

Må man være flink i matte for å studere økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler meg som en skikkelig dust som spør om det, for svaret er jo ganske åpenbart :erter:

Jeg er ganske dårlig i matte fra naturens side. Jeg har jobbet mye med faget, men akkurat matte har jeg problemer med å forstå, det tar i alle fall lang tid. Jeg er ikke flink med tall.

Jeg går nå i 2. klasse på vgs og har p-matte (praktisk matte, som er den aller letteste). Jeg har fått 4 på en av prøvene og 2/3 på den andre.

I 1. klasse fikk jeg 3 i standpunkt og 3 da jeg kom opp til offentlig eksamen.

Syns dere jeg bare burde glemme å bli økonom når jeg er dårlig i matte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kan alltid jobbe mye hardere og forstå matte. Så ikke dropp å bli økonom for det. :jepp:

Men er karakterene dine 2 fordi du ikke gidder og er lat, eller jobber du super hardt og får allikevel 2 fordi det ett eller annet du ikke skjønner?

Prøv å spørre mattelæreren din masse om hjelp. Snakk med andre elever. Sitt i gruppe og gjør matteoppgaver sammen med venner og se hvordan de løser oppgaver. Da plukker du opp noen tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har typiske regnskapsfag som ikke er krevende matematisk. Så har du bl.a. mikroøkonomi og statistikk. Der må du virkelig ha peiling på matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke være knallgod i matte, på bachelornivå er matten ganske grunnleggende og stort sett de samme teknikkene hele tiden. Til gjengjeld kreves det en del matematisk forståelse, og hvis det er slik at du har 2 i matte fordi du bare ikke forstår algebra for eksempel, og ikke klarer å se for deg hva som skjer i beregningene, vil du nok få det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor studere økonomi hvis du ikke er flink med tall?

Man må ikke være FLINK i matte, men det hjelper veldig hvis man vil ha ok karakterer. Og er man dårlig i matte vil man raskt kunne slite. Så spørs det helt på om du vil ta master eller kun en bachelor.

Begynner du på økonomi må du hvertfall være forberedt på å jobbe hardt med det matematiske fra starten av, slik at du ikke faller av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du studere økonomi om du sliter med matte?

Jeg sliter selv med matte, ligge rpå 2-3. Prøvde meg på et økonomifag på vgs, men avsluttet faget etter to uker da jeg nesten var på gråten hver gang jeg satt med håpløse lekser jeg ikke skjønte. Hvordan kan du hente intersse og motivasjon til å gjennomføre et økonomistudie om du ikke forstår det mest grunnleggend ei studiet? Sikker på at det ikke er andre yrker og felt som "ligger mer for deg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om mange som ikke er mattegenier som studerer økonomi, så jeg tror ikke du trenger å være superflink i matte. Hvis du derimot skal studerer ingeniør\realfag (fysikk, matte) må du være matematisk meget god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nettopp ferdig med en bachelor innen økonomi, mye matte, statistikk og finansfag.

Jeg klarte å bli ferdig i løpet av normert studietid, men jeg har jobbet MYE. Jeg strøk så mye på matte på VGS, og tok opp eksamen fire ganger. Til slutt endte jeg opp med en 3. Jeg skjønner det fremdeles ikke, jeg må bare jobbe til jeg husker det.

Likevel, jeg klarte meg. Men med mye jobbing. Uten hjelp hadde det ikke gått.

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi og matte er to litt forskjellege ting. Eg er ikkje særleg god i matte, fekk som regel 3 i matte på både u.skulen og vgs. Kan ikkje påstå at eg jobba veldig hardt då ;) Men økonomi var noko heilt anna, og eg fekk 5 i standpunktkarakter på vgs. Det er jo ulike formar for økonomi - statistikk og sånt er jo vanskeleg viss du er dårleg i matte, medan regnskapsføring o.l er noko heilt anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal droppe økonomi fordi du ikke er flink i matte. Det er ikke vanskelig matte du må kunne for å kunne studere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer økonomi på andre året.

Endel av fagene (regnskap, økonomistyring osv) bruker bare grunnleggende matte (pluss, minus, gange, dele) og er ikke krevende sånn sett, men man bør ha en forståelse for tall. Ikke alle har en naturlig forståelse for f.eks størrelser osv :-)

I tillegg har man matte på første året (derivasjon, integraler, følger og rekker, ligninger osv) og mikro på andre året (mye bokstavregning/ligninger, derivasjon og grafer). Her bør man henge med.

Statistikk syns jeg gikk ganske greit fordi formlene stort sett er lett å bruke og regne på så lenge man vet hvilke tall man skal bruke hvor.

Jeg ville ikke lagt det helt fra meg, men veldig mange sliter med mikro spesielt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...