Gå til innhold

Hva er en langsvarsoppgave?


AaaaK

Anbefalte innlegg

Dette føler jeg kan virke som et ungdomsskolespørsmål, men jeg stiller det likevel siden det er min første univeritetseksamen, og all hjelo er stor hjelp!

Jeg tar et enkeltemne i innføring i sosialantropologi. Altså ET INNFØRINGSEMNE!

Eksamen er delt inn i 2 deler; 6 kortsvar (1-2 håndskrevne sider) og 1 langsvarsoppgave skal besvares. Men hvor lang er langsvar?

Har 6 timer på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D_flatmajor

Jeg tolker det som at langsvarsoppgave er en drøftingsoppgave, som krever mer enn kun faktaopplysninger. Her må man ofte vise evne til refleksjon/drøfting/at man klarer å dra frem relevant teori til en gitt problemstilling.

Hvor lang oppgaven skal være er vanskelig å svare på. Det er begrensa hvor mye man får til på 6 timer, spesielt når man har kortsvarsoppgaver i tillegg.

Eksempel: Jeg har skrevet eksamener på 10-15 sider, og noen tilsvarende på 4-5 sider og fått samme karakter. Altså, det er viktigere å tenke på innhold enn på lengde. Ofte, iallefall.

Edit: Sjekk instituttets hjemmeside, der finner man ofte gamle eksamensoppgaver og i mange tilfeller sensurveiledninger også.

Og lykke til på eksamen!:)

Endret av D_flatmajor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett og lett... Men finner det ikke noen steder. Skulle så gjerne sett på en vinkling bare. Kan være fra 1990 tallet for alt jeg bryr meg. Bare for å få sett hvordan det fungerer liksom. Skjønner ikke egentlig hvorfor de ikke legger ut tidligere besvarelser. Sånt er til masse hjelp!

Uff... Tror jeg må ta en pause snart. Kjenner frustrasjonen ja... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Du sier at det er din første universitetseksamen. Husk at det gjelder for mange andre i kullet også, så du er nok ikke "dummere" enn de andre. Så lenge du har sånn ca. oversikt over pensum så må du bare satse på at det holder. Etter første semester skjønner du trolig mer av "hvordan det fungerer" å studere og ta eksamen, sånn har det iallefall vært for meg og andre jeg kjenner.

Vet du hvor mye langsvar teller vs. kortsvar, prosentvis? En god regel er at om ene oppgava teller 30%, så kan det være lurt å bruke 30% av tiden/sideantall på den også. Det har iallefall mange forelesere sagt til oss. Forresten så hater de fleste forelesere spørsmål om hvor lang en skriftlig eksamensbesvarelse skal være. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss pleier de ikke akkurat å bruke ordene kortsvar og langsvar, men hvis vi skal svare kort er det gjerne snakk om noen få setninger, så presist som mulig (definisjoner o.l), ikke diskutere rundt betydning og sånn. Eller så får vi oppgaver hvor vi skal gjøre rede for - da kan det fort bli 4-5 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Det er egentlig litt dumt at du stiller det spørsmålet og håper på et nøyaktig svar. En langsvarsoppgave er en drøftingsoppgave hvor problemstillingen, hva nå enn den måtte være, skal drøftes frem og tilbake, og med den vinklingen som du har valgt selv eller som er gitt i oppgaven. Hvis jeg her og nå forteller deg at jeg fikk A på en langsvarsoppgave hvor jeg skrev 12 sider, så kan det hende at du vil føle seg bundet til det tallet. Man skal aldri binde seg fast på den måten i en langsvarsoppgave. I de aller fleste tilfeller, litt forskjell fra uni til uni /høyskole og studie, men i de aller fleste tilfeller er innholdet viktigere enn lengden. Selvfølgelig, skriver du 2 sider på en langsvarsoppgave sier det seg selv at det er for lite, men da har du sannsynligvis ikke drøftet problemstillingen godt nok uansett. Men ikke bind deg fast til sidetall og ordtelling - få heller frem det som er viktig for selve oppgaven av innhold, sitat, referat, fagbegrep, argumentasjon og ellers det som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro du bør bikke 3 sider, men som det ble sagt over, så er det mye viktigere hva du skriver enn hvor langt du skriver. Forskjellen er vel at en kortsvarsoppgave kan være på noen linjer til en halv side, mens en langsvarsoppgave skal være mer utfyllende. Jeg tror i grunnen ikke du skal bekymre deg for dette, for det vil sannsynligvis gi mening for deg når du får oppgaven. Langsvarsoppgaven kommer nok til å være såpass vidt formulert at det gir mening for deg å skrive noen sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette føler jeg kan virke som et ungdomsskolespørsmål, men jeg stiller det likevel siden det er min første univeritetseksamen, og all hjelo er stor hjelp!

Jeg tar et enkeltemne i innføring i sosialantropologi. Altså ET INNFØRINGSEMNE!

Eksamen er delt inn i 2 deler; 6 kortsvar (1-2 håndskrevne sider) og 1 langsvarsoppgave skal besvares. Men hvor lang er langsvar?

Har 6 timer på meg

Det blir litt feil å si nøykatig hvor mange sider du skal skrive, for det er innholdet som teller.

En person, som skriver utmerket, kan få toppkarakter på å ha skrevet bare 3 sider, mens en annen person som har skrevet 10 sider, kan få dårlig karakter pga dårlig innhold.

Jeg vil anbefale deg å skrive minst 3-4 sider, men det spørs på innholdet også. Har du et supert innhold kommer du langt med 3 sider.

Vil også anbefale deg og ikke skrive opp og ned i mente bare for å ha noe å skrive om. Du får ikke noe bedre karakter av å ha 15 sider med gjentatt innhold og svada bare for å få skrevet lengst mulig. En sensor syns ikke det er gøy å lese side etter side uten at du kommer til poenget, eller at du skriver usammenhengende eller at ingenting henger sammen. Samtidg får du ikke noe god karakter om du skriver 3-4 sider uten at det er utfyllende og skikkelig skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bruke 50% av eksamenstiden på langsvarsspørsmålet på denne eksamen :) Og det er bedre med kort og bra enn langt og dårlig, men det kommer an på skrivestil.

På kortsvar ville jeg sagt alt mellom en halv til MAKS to sider, og to sider er litt mye.

Hilsen sosant-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette føler jeg kan virke som et ungdomsskolespørsmål, men jeg stiller det likevel siden det er min første univeritetseksamen, og all hjelo er stor hjelp!

Jeg tar et enkeltemne i innføring i sosialantropologi. Altså ET INNFØRINGSEMNE!

Eksamen er delt inn i 2 deler; 6 kortsvar (1-2 håndskrevne sider) og 1 langsvarsoppgave skal besvares. Men hvor lang er langsvar?

Har 6 timer på meg

Altså har du to eksamener? En kortsvareksamen og en langsvareksamen.

Når spørsmålene på kortsvar krever 1-2 sider per spørsmål, noe som for så vidt er vanlig (har i hvert fall jeg også vært borti), kan du regne med 6-12 sider tilsammen. Det er vanskelig å si HVOR mye du bør skrive på langsvar, det hele avhenger egentlig av hva oppgaven går ut på, men kanskje alt fra 4-10/12 sider? Iom. at du har 6 timer på deg.

Studiestedene bruker vel som regel ikke "vanlige" ark til eksamen. Her jeg studerer, skriver man på A4 ark, men det er bred marg og et stort område øverst på arket ment til å fylle ut kandidatnummer osv, derfor er det ikke skriveplass tilsvarende én A4-side igjen på arket. Dermed er heller ikke 1-2 sider per spørsmål på kortsvar spesielt mye. Med det, bør du sikkert regne med å skrive en del sider på langsvar, men vil tro under 10-12 sider er nok. Det spørs også hvor mange studiepoeng faget er på, om det er 10 eller mer, og selvsagt, hvor mange prosent av eksamenskarakteren langsvar utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor siste AB her har tatt eksamen, men jeg tror ikke du må skrive så langt som hun sier. Det kommer selvfølgelig an på oppgaven, og som sagt tror jeg det vil falle naturlig når du ser spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor siste AB her har tatt eksamen, men jeg tror ikke du må skrive så langt som hun sier. Det kommer selvfølgelig an på oppgaven, og som sagt tror jeg det vil falle naturlig når du ser spørsmålene.

Jeg sa under 10 sider. Jeg har tatt eksamen på et av landets universiteter.

Men hvis eksamen er 6 timer, rekker man å skrive ganske mye. Her jeg studerer anbefaler de oss til å begynne rett på eksamensbesvarelsen, uten å kladde først. Dermed rekker man å skrive ganske langt, så fremt det er rom for det i oppgaven og det faktisk er NOE å skrive om. Som sagt tilsvarer heller ikke én A4-side på eksamen, det samme som en normal A4-side. Da det er bredere marg, og god plass øverst på arket til å fylle in kandidatnummer, fagkode, dato, studiested osv.

Det er et vanskelig spørsmål å svare på. Kan godt hende 4 sider er nok, og får dekket det aller viktigste, men kan like godt være at hun må skrive 8 sider. 2 sider vil vel de fleste være enige i at er for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo selvsagt det med at man skal ikke skrive bare for å skrive, hvis det man skriver ikke er relevant ;) Viktig å holde seg innenfor oppgavens rammer.

Langsvar er en legre tekst, hvor man gjerne drøfter og gjør rede for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier, det er nesten umulig å si hvor mye man bør skrive fordi det ikke finnes regler for dette som på videregående og ungdomsskolen. Noen skriver også stort mens andre skriver smått, noen skriver på annenhver linje mens andre skriver på alle osv, så det er liten hjelp i å spørre andre om hvor mye de skriver også.

Etterhvert vil du også bli bedre kjent med din egen skrivestil og -hastighet, og da vet du hvor mye du generelt vil skrive om du behersker stoffet. Jeg skriver for eksempel cirka en side per kvarter på eksamen, med tid til å lese spørsmålene og gjennomlesning etterpå kommer jeg dermed som oftest opp i drøyt ti sider på en tretimers eksamen og i underkant av femten på fire timer. Andre bruker mer tid på å lese eller skriver kanskje saktere, uten at det betyr at deres svar er dårligere eller bedre.

Men tipset om å se hvordan spørsmålene vektes og forholde seg til det, er godt. Dermed kan du også beregne hvor mye tid du bør bruke på hvert spørsmål og passe på at du ligger greit an ift skjema slik at du ikke risikerer å ha igjen to spørsmål ett kvarter før slutt. Utover det bør du fokusere på å bygge opp teksten godt. Har du en innledning, to-tre punkter du beskriver og drøfter inngående og en konklusjon som sammenfatter og konkluderer, vil du i de aller fleste tilfellene ha nok sider til at sensor ikke vil tenke over det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...