Gå til innhold

Vil Norge gå gradvis mer i retning av somalisk/pakistansk kultur?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nr1: Dette er også kvinners vold mot kvinner, innklusive mannsmisbruk.

Nr2: Ufriheten rammer menn (hetro som homo) og kvinner tar aktiv del undertrykkingen.

Bare så vi har en del fakta klart :filer:

Jeg forstår egentlig dette som en ny runde med 'det semittiske' over Norge.

Det er ingen tvil om at mødre ofte er minst like opptatt som fedrene av at døtrene skal holde på dyden, og at kvinner bidrar aktivt i moralpolitiet som undertrykker både kvinner og menn, men - og dette er sentralt - som i sin forskjellsbehandling godtar at gutter har et seksualliv og tømmer seg i "dårlige kvinner". Det er ikke slik at familien mister sin ære av at sønnen tømmer seg i noen potethorer, det er jentenes dyd familiens ære avhenger av ifølge denne forkastelige tenkningen.

Kulturen rammer altså jentene mye hardere, og når frigjorte skandinaviske jenter ikke engang har noe imot å spre bena for gutter med slike holdninger slipper de jo å betale sin del av prisen for denne kulturen, de kan tvert imot surfe som gratispassasjerer på vestlig kvinnefrigjøring mens deres søstre må forholde seg til helt andre regler. Helt unødvendig at det skal være sånn, for norske jenter hadde jo ikke trengt spre bena for disse guttene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D_flatmajor

Kulturen rammer altså jentene mye hardere, og når frigjorte skandinaviske jenter ikke engang har noe imot å spre bena for gutter med slike holdninger slipper de jo å betale sin del av prisen for denne kulturen, de kan tvert imot surfe som gratispassasjerer på vestlig kvinnefrigjøring mens deres søstre må forholde seg til helt andre regler.

Er man som norsk kvinne frigjort hvis norske menn skal moralisere over hvem man ligger med? Grunnen til at jeg tillater meg å spørre er at jeg mener at denne hore/madonna-tankegangen er unyansert.

Ta f.eks en titt i trådene om "løse" kvinner/antall sexpartnere her på forumet. Da ser du blant annet at noen mener at det på en side er greit å ligge med mange, mens man på den andre siden ønsker seg en partner med lite sexerfaring. Jeg tror ikke alle disse menneskene er innvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturen rammer altså jentene mye hardere, og når frigjorte skandinaviske jenter ikke engang har noe imot å spre bena for gutter med slike holdninger slipper de jo å betale sin del av prisen for denne kulturen, de kan tvert imot surfe som gratispassasjerer på vestlig kvinnefrigjøring mens deres søstre må forholde seg til helt andre regler. Helt unødvendig at det skal være sånn, for norske jenter hadde jo ikke trengt spre bena for disse guttene.

Er man som norsk kvinne frigjort hvis norske menn skal moralisere over hvem man ligger med? Grunnen til at jeg tillater meg å spørre er at jeg mener at denne hore/madonna-tankegangen er unyansert.

Ta f.eks en titt i trådene om "løse" kvinner/antall sexpartnere her på forumet. Da ser du blant annet at noen mener at det på en side er greit å ligge med mange, mens man på den andre siden ønsker seg en partner med lite sexerfaring. Jeg tror ikke alle disse menneskene er innvandrere.

Ja, norske kvinner er frigjorte selv om de ikke plasseres på en pidestall men må tåle kritikk som alle andre voksne handlende individer. Frihet er noe annet enn å være hevet over kritikk. Du kan velge selv hva du skal gjøre, men kan ikke stille deg over kritikk basert på konsekvenstenkning og etiske vurderinger.

Når det gjelder hore-/madonna-tankegangen er det nok ikke jeg som har vært unyansert men du som ikke har lagt merke til hva jeg har skrevet. Jeg har nemlig aldri påstått at hore-/madonna-tankegangen er helt død i Skandinavia, jeg har påpekt at den står vesentlig sterkere i mange andre kulturer, bla i en del land som er populære sydendestinasjoner. Og i noen av våre fremmedkulturelle innvandrermiljøer. Det er derfor skandinaviake gutter ikke puler tyrkiske jenter i noe i nærheten av samme omfanget tyrkiske gutter puler skandinaviske jenter. Og derfor det er grotesk misforhold mellom antall norske gutter med somalisk eller pakistansk kjæreste/knullekompis og pakistanske eller somaliske gutter med norsk kjæreste/knullekompis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at mødre ofte er minst like opptatt som fedrene av at døtrene skal holde på dyden, og at kvinner bidrar aktivt i moralpolitiet som undertrykker både kvinner og menn, men - og dette er sentralt - som i sin forskjellsbehandling godtar at gutter har et seksualliv og tømmer seg i "dårlige kvinner".

Mange kvinner, verden rundt, tenner på å blir brukt sånn.

Det er som jeg sa, [i]sexisme.

Det er ikke slik at familien mister sin ære av at sønnen tømmer seg i noen potethorer, det er jentenes dyd familiens ære avhenger av ifølge denne forkastelige tenkningen.

Du snakker som om alle somaliske/pakistanske menn er orientert sånn.

Kulturen rammer altså jentene mye hardere,

Nei, den rammer både kvinner og menn. Grovhetsgraden blir situasjonsbetinget.

og når frigjorte skandinaviske jenter ikke engang har noe imot å spre bena for gutter med slike holdninger slipper de jo å betale sin del av prisen for denne kulturen,

Igjen! :P

Hva vet du egentlig om de mennene de ligger med? Og hva vet om disse jentene? Kanskje disse jentene er komfortable med å være en del av en så kjønnsstereotyp kultur?

for norske jenter hadde jo ikke trengt spre bena for disse guttene.

Hege Storhaug er norsk...:filer:

Jeg mener det du poster bærer preg av etnosentrisme og generaliseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kvinner, verden rundt, tenner på å blir brukt sånn.

Det er som jeg sa, [i]sexisme.

Du snakker som om alle somaliske/pakistanske menn er orientert sånn.

Nei, den rammer både kvinner og menn. Grovhetsgraden blir situasjonsbetinget.

Igjen! :P

Hva vet du egentlig om de mennene de ligger med? Og hva vet om disse jentene? Kanskje disse jentene er komfortable med å være en del av en så kjønnsstereotyp kultur?

Hege Storhaug er norsk...:filer:

Jeg mener det du poster bærer preg av etnosentrisme og generaliseringer.

Jeg foretrekker å forholde meg til virkeligheten, derfor blir innvendingene dine ikke så interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å forholde meg til virkeligheten, derfor blir innvendingene dine ikke så interessante.

Det jeg poster er faktum. Kanskje eb idè å utdype med det du er uenig i? :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg poster er faktum. Kanskje eb idè å utdype med det du er uenig i? :goodbye:

Det er vel knapt noe av det du skriver her som ikke er uriktig eller basert på en forvridd virkelighetsforståelse, det måtte i tilfelle være at noen jenter liker å spre bena for gutter som ser på dem som billige horer, det er nok riktig. Men irrelevant, for det at de tenner på å bli foraktet betyr ikke noe fra eller til for det jeg kritiserer dem for, nemlig at de sørger for at gutter fra de mest kvinneundertrykkende kulturene får surfe som gratispassasjerer på vestlig kvinnefrigjøring. Noe som er helt unødvendig.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Ja, norske kvinner er frigjorte selv om de ikke plasseres på en pidestall men må tåle kritikk som alle andre voksne handlende individer. Frihet er noe annet enn å være hevet over kritikk. Du kan velge selv hva du skal gjøre, men kan ikke stille deg over kritikk basert på konsekvenstenkning og etiske vurderinger.

Når det gjelder hore-/madonna-tankegangen er det nok ikke jeg som har vært unyansert men du som ikke har lagt merke til hva jeg har skrevet. Jeg har nemlig aldri påstått at hore-/madonna-tankegangen er helt død i Skandinavia, jeg har påpekt at den står vesentlig sterkere i mange andre kulturer, bla i en del land som er populære sydendestinasjoner. Og i noen av våre fremmedkulturelle innvandrermiljøer. Det er derfor skandinaviake gutter ikke puler tyrkiske jenter i noe i nærheten av samme omfanget tyrkiske gutter puler skandinaviske jenter. Og derfor det er grotesk misforhold mellom antall norske gutter med somalisk eller pakistansk kjæreste/knullekompis og pakistanske eller somaliske gutter med norsk kjæreste/knullekompis.

Ja, at man må tåle kritikk er jeg enig i. Kritikk vs. hets har vi diskutert før, om jeg ikke tar feil. Så her er vi helt enige. Jeg plasserer ikke meg selv på pidestall iallefall. Men når noen hevder at jeg som nordisk kvinne bidrar til å svekke f.eks tyrkiske kvinners kår ved å ligge med en tyrker, så ser jeg meg berettiget til å stille spørsmålstegn ved tanken bak. Dette er også en del av å være et tenkende menneske, man ønsker gjerne å sette seg inn i ulike konsekvenser/etiske sider ved sin atferd. Jeg gjør iallefall det.

Jeg tror jeg har forstått noe av meningen din med hore/madonna-tankegangen, men dette vet jeg selvsagt ikke sikkert. Saken er vel at jeg er litt uenig i premissene for påstandene. Det er på ingen måte sikkert du tar feil når du påpeker misforhold mellom somaliske/pakistanske gutter vs. jenters (seksuelle) forhold til nordmenn, men dette er noe jeg skulle ønske jeg kunne lese mer om for å gjøre meg opp min egen mening. Jeg er skeptisk til å uten videre oppfatte andres påstander som fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at man må tåle kritikk er jeg enig i. Kritikk vs. hets har vi diskutert før, om jeg ikke tar feil. Så her er vi helt enige. Jeg plasserer ikke meg selv på pidestall iallefall. Men når noen hevder at jeg som nordisk kvinne bidrar til å svekke f.eks tyrkiske kvinners kår ved å ligge med en tyrker, så ser jeg meg berettiget til å stille spørsmålstegn ved tanken bak. Dette er også en del av å være et tenkende menneske, man ønsker gjerne å sette seg inn i ulike konsekvenser/etiske sider ved sin atferd. Jeg gjør iallefall det.

Jeg tror jeg har forstått noe av meningen din med hore/madonna-tankegangen, men dette vet jeg selvsagt ikke sikkert. Saken er vel at jeg er litt uenig i premissene for påstandene. Det er på ingen måte sikkert du tar feil når du påpeker misforhold mellom somaliske/pakistanske gutter vs. jenters (seksuelle) forhold til nordmenn, men dette er noe jeg skulle ønske jeg kunne lese mer om for å gjøre meg opp min egen mening. Jeg er skeptisk til å uten videre oppfatte andres påstander som fakta.

Det er faktisk forsket litt på dette:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/11/30/450847.html

Hore-/madonna-tankegangen går kort og godt ut på at man deler kvinner inn i to typer, madonnaen, den "rene" og ærbare (som holder seg dydig frem til hun har truffet den rette), dette er den typen kvinne mannen kan respektere og ønsker som mor for sine barn. I såkalte æreskulturer der familien tradisjonelt er den dominerende enhet, ikke enkeltmennesket, vil familiens ære være knyttet til kvinnenes dydighet(ærbarhet). Derfor er det også overmåte viktig for alle de andre at kvinnene i familien tilhører denne "rene" kategorien. Den andre kategorien, horen, er alt det den rene kvinnen ikke er: Hun mangler ære, hennes familie er bare verdt forakt, og det er ikke en slik kvinne man ønsker å gifte seg med og ha som mor til sine barn. Derimot er slike kvinner veldig greie å ha for å forlyste seg med i perioden før man finner den rette. Og kanskje også på si etter at man har giftet seg. Prostitusjonen har så vidt jeg vet aldri stått sterkere enn i viktoriatidens England. Menn med hore-/madonna-tankegang trenger horer, og det er veldig kjekt å bruke "de andres damer", overklassen brukte gjerne proletariatets kvinner, plantasjeeiere i den nye verden brukte svarte slavejenter osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel knapt noe av det du skriver her som ikke er uriktig eller basert på en forvridd virkelighetsforståelse,

Og det er? :goodbye:

det måtte i tilfelle være at noen jenter liker å spre bena for gutter som ser på dem som billige horer, det er nok riktig. Men irrelevant, for det at de tenner på å bli foraktet

Vent, jeg snakket om å bli behandlet som en tøs, ikke å bli foraktet...cuckold :roll:

det jeg kritiserer dem for, nemlig at de sørger for at gutter fra de mest kvinneundertrykkende kulturene får surfe som gratispassasjerer på vestlig kvinnefrigjøring. Noe som er helt unødvendig.

Så de skal ta alle mannfolkene fra de kulturene over en kam?

Og hvordan er seleksonen? Rasisme? :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig norsk kultur? Og hva er somalisk, paktistansk og irakisk kultur? Det er jeg nysgjerrig på. :)

Det er vel ikke kulturen som nødvendigvis er den største utfordringen her, men kulturforskjeller der Somalia, Pakistan og Iran for eksempel har en nokså kvinnediskriminerende kultur i forhold til hva man er vant til med våre norske menn. Prøvde du deg på et retorisk spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakistan og Iran for eksempel har en nokså kvinnediskriminerende kultur

Diskriminernede takk. Og i Norge er det flust, læstadianere f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er? :goodbye:

Vent, jeg snakket om å bli behandlet som en tøs, ikke å bli foraktet...cuckold :roll:

Så de skal ta alle mannfolkene fra de kulturene over en kam?

Og hvordan er seleksonen? Rasisme? :klaske:

Hvis du er det minste i tvil om søsteren hans har den samme frihet til å spre bena for din bror bør det blinke et lite rødt varsellys. (Det heter for øvrig å skjære alle over en kam, ikke ta alle over en kam.) Og nei, det er ikke slik at det å ta hensyn til slike kulturelle forskjeller er rasisme, når det er snakk om innvandrere i Norge er det tvert imot medlemmene i disse gruppene selv som tviholder på et fremmed lands kultur og dyrker en eksluderende gruppetilhørighet i generasjon etter generasjon etter at man har innvandret.

Det er selvsagt veldig bekvemt å være gruppe bare når man har fordel av det og enkeltindivider uten gruppetilhørighet i alle andre sammenhenger, men man kan ikke få i pose og sekk; guttene i disse kulturene er like mye med på å opprettholde undertrykkingen av jentene som foreldrene, besteforeldre, tanter, onkler og andre i familien. Det blir for dumt å late som at akkurat han ene du kjenner og har spredd bena for er det ene store unntaket. Eller at det bare er alle de andre som opprettholder denne kulturen, mens alle guttene er helt uskyldige.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskriminernede takk. Og i Norge er det flust, læstadianere f.eks.

Jeg skjønner ikke helt hva du ville med dette innlegget? Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig norsk kultur? Og hva er somalisk, paktistansk og irakisk kultur? Det er jeg nysgjerrig på. :)

Det er vel ikke kulturen som nødvendigvis er den største utfordringen her, men kulturforskjeller der Somalia, Pakistan og Iran for eksempel har en nokså kvinnediskriminerende kultur i forhold til hva man er vant til med våre norske menn. Prøvde du deg på et retorisk spørsmål?

ViC vet jo selv hva ViC mente, men jeg mistenkte at det var et slags retorisk spørsmål der målet var at vi skulle tenke at kultur, det må da bare være et godtefat av alle godbitene i kulturen, mens alt negativt i kulturer blir definert bort fra kulturen, litt på samme måte som en del mennesker definerer religion som et knippe godbiter fra religionene, mens alt negativt og problematisk blir omdefinert til "menneskelig ondskap" og "vranglære", altså som det motsatte av religionen. Slik at religionene blir stående igjen skinnende rene, helt plettfrie og uten skyld for noe av alt det negative og grusomme som gjøres i religionens navn. Tilvsvarende her: (muligens) et forsøk på å benekte at kultur kan innebære problematiske tradisjoner og negativt kvinnesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du er det minste i tvil om søsteren hans har den samme frihet til å spre bena for din bror bør det blinke et lite rødt varsellys.

Jeg har selv sagt at en del forhold er diskriminerende og undertrykkende.

Bare påpeker at det gjelder begge kjønn og at å gnåle om samlivspreferanse blir feil fokus.

Og nei, det er ikke slik at det å ta hensyn til slike kulturelle forskjeller er rasisme, når det er snakk om innvandrere i Norge er det tvert imot medlemmene i disse gruppene selv som tviholder på et fremmed lands kultur og dyrker en eksluderende gruppetilhørighet i generasjon etter generasjon etter at man har innvandret.

Hva er norsk kultur? Er Hells Angels en del av den norske kulturen?

Medlemmene i disse gruppene kan faktisk stenges inne i et konformitetspress. At kvinner ligger med et 'medlem av disse gruppene' legger du altfår mye mening i. Virkeligheten kan være en ganske annen enn det du antyder.

Og hva er det du foreslår?

At vi bare skal knulle innenfor egen etniske gruppe?

guttene i disse kulturene er like mye med på å opprettholde undertrykkingen av jentene som foreldrene, besteforeldre, tanter, onkler og andre i familien.

Generalisering. Noen av de er entusiastiske på området. ;)

Mange 'medlemmer' utsettes for tvang, press og represalier pga uønsket adferd.

Det blir for dumt å late som at akkurat han ene du kjenner og har spredd bena for er det ene store unntaket. Eller at det bare er alle de andre som opprettholder denne kulturen, mens alle guttene er helt uskyldige.

Så romantiske relasjoner med utlendinger, spesielt somalia og pakistan, = fyfy?

Jeg tror faktisk at fåtallet er begeistret for undertrykkingen jeg :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du ville med dette innlegget? Kan du utdype?

At det er både mann og kvinne-diskriminerende. Begge kjønn blir utsatt.

I Norge så har vi hatt lignende kultur leeenge. Bare at det går litt roligere for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv sagt at en del forhold er diskriminerende og undertrykkende.

Bare påpeker at det gjelder begge kjønn og at å gnåle om samlivspreferanse blir feil fokus.

Hva er norsk kultur? Er Hells Angels en del av den norske kulturen?

Medlemmene i disse gruppene kan faktisk stenges inne i et konformitetspress. At kvinner ligger med et 'medlem av disse gruppene' legger du altfår mye mening i. Virkeligheten kan være en ganske annen enn det du antyder.

Og hva er det du foreslår?

At vi bare skal knulle innenfor egen etniske gruppe?

Generalisering. Noen av de er entusiastiske på området. ;)

Mange 'medlemmer' utsettes for tvang, press og represalier pga uønsket adferd.

Så romantiske relasjoner med utlendinger, spesielt somalia og pakistan, = fyfy?

Jeg tror faktisk at fåtallet er begeistret for undertrykkingen jeg :goodbye:

Nei, jeg foreslår ikke at vi bare skal knulle innenfor etnisk gruppe, jeg mener det er ønskelig å gjøre det vanskeligere for gutter fra kvinneundertrykkende kulturer slik at de ikke som i dag kan surfe som gratispassasjerer på nordisk kvinnefrigjøring. Det er helt uproblematisk at man ligger med gutter fra kulturer der søsteren hans likegodt kunne ligget med din bror. Med andre ord uproblematisk å ligge med gutter fra store deler av kloden, med alt fra kinesere til eskimoer og folk i øyene i Stillehavet. Det er gutter fra de kulturene der jentene må passe på dyden som ikke fullt så lett burde få tilgang til nordiske jenters innerste gemakker.

At flertallet er imot kulturen de opprettholder er en populær tanke, ingenting hadde vært bedre for da burde jo hele systemet kunne kollapse over natten bare noen turte gå foran og vise vei, men jeg tviler sterkt på at du har rett i denne antagelsen. Den negative hemmende moralen sendes videre som en stafettpinne fra generasjon til generasjon, og så snart man selv har fått barn er det fryktelig viktig at datteren ikke "gjør noe dumt". Slik blir dessverre også gutter oppvokst i Norge, gutter som hadde norske jenter som ungdomskjærester og knullekompiser, så snart de selv har giftet seg og fått døtre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg foreslår ikke at vi bare skal knulle innenfor etnisk gruppe, jeg mener det er ønskelig å gjøre det vanskeligere for gutter fra kvinneundertrykkende kulturer slik at de ikke som i dag kan surfe som gratispassasjerer på nordisk kvinnefrigjøring.

Nordisk sexisme er vel et bedre begrep, men det er en annen sak.

Og jeg er helt uenig i forslaget. Uavhengighet må bli lettere for disse guttene.

Det er helt uproblematisk at man ligger med gutter fra kulturer der søsteren hans likegodt kunne ligget med din bror.

Kanskje hovedandelen i kulturen synes nettop dette er forkastelig?

Incest og pedofili eksisterer i Norge og.

Det er gutter fra de kulturene der jentene må passe på dyden som ikke fullt så lett burde få tilgang til nordiske jenters innerste gemakker.

Mange nordiske menn (og kvinner) har samme horesyn, i Norge. Mange sliter.

Dette begrenser seg ikke til Somalia og Pakistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...