Gå til innhold

Fravær som ikke blir fravær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt klønete tittel... Jeg sliter med depresjoner og angst, og det er dager jeg absolutt ikke klarer å gå på skolen. Derfor lurer jeg på om dere vet om noen fravær som ikke blir fravær? Jeg mener ikke gyldig fravær, men at dagene du ikke er på skolen, ikke blir telt opp i det hele tatt.

Jeg vet nå om to metoder: Den ene er begravelse og den andre er politisk aktivitet. Har ikke turt å gå for sistnevnte da jeg kan bli konfrontert med spørsmål angående dette, men begravelse har jeg hatt nytte av. Fikk ingen spørsmål eller konfronteringer. Men så er det jo avgrenset hvor mange ganger jeg kan bruke den unnskyldningen i løpet av et år. :sjenert: Vil veldig gjerne høre om noen flere?

(Jeg har ikke tenkt å dra til psykolog eller få legeerklæring, uansett tror jeg dette kun ville gitt gyldig fravær. :) Det er heller ikke snakk om å skulke bort veldig mange dager, men vil at det skal se fint ut på vitnemålet.)

Takker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært borti fravær som ikke er fravær. Til og med begravelsen fikk jeg som fravær men gyldig. Men fravær som er gyldig telles ikke opp gjør det? Med tanke på videre søking av skole/jobb osv?

Hvis ikke blir det jo det du sier du ikke vil da, å få legeerlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fravær får du uansett. Men det er noe som heter ugyldig og gyldig fravær. Gyldig fravær kan du få om du har legeattest.

Så om du ikke engang "gidder" gå til lege/psykolog for det er det ikke synd på deg heller, så da får du heller få fravær! Sånn er det ;-)

Må ikke tro læreren lar vær og sett fravær på deg fordi du påstår at du er lei deg, det kan alle si!

Endret av lifeasisit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta ansvar for dine egne handlinger, og slutte å lyge til deg fridager i stedet. På et eller annet tidspunkt kan løgnene dine komme og bite deg i ræva, rett og slett fordi du plutselig en dag ikke husker hva du egentlig sa akkurat på det ene tidspunktet.

Jeg syns også det er forferdelig dårlig gjort å bruke en unnskyldning som begravelse, bare fordi du ønsker en fridag uten fravær på skolen. Det er frekt. Kanskje på tide å bli voksen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Skjønner hva du mener, jeg har selv en god del enkelttimer med fravær fordi jeg slet litt med vinterdepresjoner på videregående.

Men, tingen er at jeg tror ikke fravær er særlig viktig i jobbsammenheng så lenge du ikke går bygg, elektro, eller andre praktiske fag der du skal rett ut i jobb etter videregående. Om jeg noen gang blir spurt om fraværet mitt på videregående (det har ikke skjedd til nå i deltidsjobbene mine) kommer jeg til å svare at jeg ikke trivdes så godt og hadde litt problemer med vinterdepresjoner, men at det går mye bedre nå. Er sjeldent syk nå, og situasjonen din kan jo forandre seg mye fra nå til når du skal ut og jobbe :)

Kort sagt, jeg tror viktigheten av fravær er oppskrytt. Uansett bør du få hjelp til depresjonen og angsten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over 100 fraværsdager så hvis noen bryr seg om at jeg slet på den tiden så SLITER JEG. Men jeg kan dokumentere hvorfor og det kan ikke du om du bare lurer deg unna :)

Og bruke begravelse som unnskyldning. Fyfaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Jeg har aldri fått oppgitt fravær for begravelse og en i klassen min er veldig politisk aktiv og får heller ikke fravær for det. Men dette er videregående skole, kanskje det er litt forskjellig?

Det er ikke slik at jeg "ønsker en fridag" men jeg takler rett og slett ikke å være ute blant mennesker. Har du ikke vært i tilstanden selv, synes jeg ikke du har rett til å dømme. ;)

Daenerys: Takk for svar. Det er kanskje noe i det du sier om at fravær er oppskrytt, vi får ofte høre om hvordan vi må passe på å ha lite fravær men tviler på at det faktisk har mye å si. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når jeg slet såpass med angst at jeg ikke orker å gå på skolen fikk jeg en erklæring fra psykologen min. Dette gjorde at ti dager av fraværet mitt kunne ble fjernet hvert halvår.

For å få dette må du altså gå til en psykolog, eventuelt fastlegen din, det vet jeg ikke, så de kan dokumentere det.

Om du er så syk at du ikke kan dra på skolen burde du virkelig snakke med en psykolog, er alt jeg har å si da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lovverket finnes det ikke noe som heter gyldig og ugyldig fravær. Det finnes bare fravær, og alt fravær skal føres. Men så finnes det noen unntak: fravær som kan strykes fra vitnemålet. Dette er fravær som skyldes: (hentet fra forskrift til opplæringslova, § 3-47)

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå

:biggrin:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du har det så færlt hvorfor kan du ikke gå til en psykolog/lege og få en erklæring?

Så slepper du være idiot og late som du er i begravelse for det er bare patetiskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lovverket finnes det ikke noe som heter gyldig og ugyldig fravær. Det finnes bare fravær, og alt fravær skal føres. Men så finnes det noen unntak: fravær som kan strykes fra vitnemålet. Dette er fravær som skyldes: (hentet fra forskrift til opplæringslova, § 3-47)

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå

:biggrin:

Fant en nettside du kan lese mer på også:

http://elevombud.no/elev/rettigheter-i-offentlig-skole/#toc-fravr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir bare oppgitt av å lese denne tråden. Jeg slet selv fryktelig med depresjon når jeg gikk førsteåret på videregående, og helt ærlig - jeg hadde da virkelig andre ting å tenke på da enn å prøve å finne finulige måter for å unngå fravær slik at det skulle få fint ut på vitnemålet!

Og gyldig fravær vises foresten ikke på vitnemålet, bare så det er sagt. Så om det ser fint ut eller ikke, skal du ikke bekymre deg for. Men hvis du virkelig sliter så mye som du skal ha det til, så vil jeg råde deg til å søke hjelp hos psykolog uansett. får du så mye fravær på vgs fordi du ikke klarer å gå på skolen på grunn av depresjon og angst, så tviler jeg på at det blir noe bedre når du kommer ut i studier og arbeidsliv, uansett om vitnemålet ser fint ut eller ikke. Bedre og søke hjelp først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Survival

Kronisk sykdom kan gi 10 dager gyldig fravær (som ikke kommer på vitnemålet) i løpet av ett år. Da må man ha legeerklæring på sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Det er mulig å få fjernet 10 dager fravær ved at du får legeerklæring for dette (dette må selvsagt gjøres før du får vitnemålet). MEN da må du jo gidde å dra til legen for å få det, du kommer ikke langt uten det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...