Gå til innhold

UFF jeg KLARER IKKE å skrive søknad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De sitter sikkert og gap ler de som mottar søknadene mine. Uansett hva jeg gjør, føler jeg at alt bare blir et eneste stort rot.

Hvordan skal jeg klare og får drømmejobben? Jeg ser på maler på netter, og ler diverse tips om hvordan man skal skrive jobbsøknad, men får det bare ikke til! Føler at jeg aldri får frem noe poeng, og alt er bare rot.

Føler at CV'en er rotete også... Har mye jobberefaring, og mye positivt å legge til der, men har en utdannelse som ikke er fullført, og vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det på cv'en så det blir jo bare rot der også...... :sukk:

Tja... noen som har noe input på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sitter sikkert og gap ler de som mottar søknadene mine. Uansett hva jeg gjør, føler jeg at alt bare blir et eneste stort rot.

Hvordan skal jeg klare og får drømmejobben? Jeg ser på maler på netter, og ler diverse tips om hvordan man skal skrive jobbsøknad, men får det bare ikke til! Føler at jeg aldri får frem noe poeng, og alt er bare rot.

Føler at CV'en er rotete også... Har mye jobberefaring, og mye positivt å legge til der, men har en utdannelse som ikke er fullført, og vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det på cv'en så det blir jo bare rot der også...... :sukk:

Tja... noen som har noe input på det?

Har du en venn eller et familiemedlem som har hatt flere jobber, og er god på å skrive søknader? Inviter vedkommende på middag og be om hjelp.

Eller enda bedre, har du noen i omgangskretsen som ansetter/ har personalansvar? Spør om hjelp.

Selv har jeg hatt mange jobber, og også ansatt andre, så jeg er "hjelperen" i vennegjengen på CV og søknadsskriving. Og det har gitt mange intervjuer for de i min omgangskrets! Det viktigste er jo å komme på intervju for å se om jobben er noe, og om man har kjemi og lyst til å jobbe med en potensiell arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få noen til å lese korrektur (slå på stavekontrollen i første omgang, og les deg opp på særskriving og samskriving). Jeg pleier ikke kommentere skrivefeil i forumet, men på din CV og i dine jobbsøknader gir slurv i grammatikk og rettskriving et veldig negativt inntrykk.

Poenget? Hva er poenget? Bli først enig med deg selv om:

Hvorfor ønsker jeg denne jobben?

Hva er det jeg kan tilby, som gjør meg bedre egnet for stillingen enn andre? (Tilby dette, men selvsagt ikke sammenlikne med andre ukjente i søknaden).

Hvorfor bør bedriften satse på akkurat deg?

Ikke ta hull i CV-en så nøye. Mange har det. For noen bedrifter betyr det noe; for andre intet. De4 kan faktisk være positivt at du har vært innom et fag, og hat kjennskap til det, i tillegg til din utdannelse, selv om du ikke er uteksaminert i det. Legg mest vekt på at du har variert erfaring.

Bortsett fra i spesialkunnskapskrevende stillinger, vil ofte arbeidserfaring telle mer enn skoleting. Også personalsjefer vet at det kan funke å ansette noen som var skolelei, såfremt de ikke er arbeidslei på kjøpet.

Prøv å være litt positiv til deg selv. Nå snakker jeg ikke om den nye generasjonen som er oppdratt med puter i rævsprekken, og som forventer en presang eller noe bare for å greie å dra seg på jobb, og ikke skjønner hvorfor han/hun ikke har blitt distriktsjef etter første uke, for han kom ikke sååå mye for sent - ikke hver dag, jaffall...

Ikke sånn oppblåst ego positiv, men ha tro på at du er like god til å greie arbeidsoppgaver som andre. Og at du faktisk kan tilby noe.

Og sendt masse søknader. Sender du en og venter, blir du langsomt knust. Send noen titalls om dagen, og gled deg hvis noen napper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sendt masse søknader. Sender du en og venter, blir du langsomt knust. Send noen titalls om dagen, og gled deg hvis noen napper.

Er ikke TS, men dette traff meg litt. Søker på jobber selv for tida, og problemet er at det ikke er mange jobber å søke på som passer min kompetanse. Da blir det til at jeg søker på det som ligger ute, men det kan ta dagevis (ukesvis, innimellom) før det kommer en ny annonse som er aktuell. Dette sliter litt på, kjenner jeg. Alt står og faller liksom på de få søknadene jeg sender ut. Så, TS; hvis det er mange aktuelle stillinger for deg, anbefaler jeg deg også å søke på alt sammen!

Jeg har heldigvis en (dårlig betalt) deltidsjobb som jeg klarer meg på i mellomtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...