Gå til innhold

katta mi driter på gulvet...grrrrr.. hjelp!!!


Gjest marilyn

Anbefalte innlegg

ååååhm dkjlskjf, jeg er så sint og lei... ikke nok med at jeg skifter 212 bleier i løpet av dagen men nå må jeg og plukke opp drit etter katta mi.. hun setter seg ned og bæsjer 20 cm utenfor kattedoen.. hvorfor i huleste gjør hun det??

doen er ren og pen, jeg bruker katte sand, plassen hun bæsjer på vakser jeg med grønnsåpe og smører med eddik for at ho ikke skal kjenne lukten av sin avføring og tenke " aha,, her er doen min",,, likevel gjør hun det nesten hver natt og nå gjør a det sannelig på dagtid...

dette er en litt nervøs pus jeg har fått fra omplassering for dyr,, hun har vel levd et hardt liv,, og nå har vi fått baby og dessuten flyttet.. men det er jo 3 måneder siden jo!!! hun har bæsjet på gulvet i perioder før,, så greier jeg å venne henne av det, jeg pleier å ta henne i nakkeskinnet og gnu littt av hodet hennes i bærjsen, etter på hiver jeg henne ut,, og da mener jg HIVER!!! , ikke særlig snillt nei,, men hun skjønner ikke tegninga ellers.... har noen et råd for meg?? jeg hater å straffe henne slik, men jeg vet ikke mine arme råd.. jeg gidder ikke ha en pus som driter inne...

hva i huleste er det hun driver med?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må binde katta di med hyssing, fungerer fint og lærer katta hva dritedass er for noe.

Grunnen til at katta er så uoppdragen kommer jo selvsagt av navnet, "oppdragen", altså katta fikk ikke nok folkeskikk. Katter er intelligente vesener, man må forstå at katta prøver å sjefe, og slikt kan man ikke ha noe av.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som katten gjør det for å få oppmerksomhet.

Flytting og baby kan gjøre at den føler seg litt utenfor for tiden.

Den trenger sikkert bare litt ekstra oppmerksomhet. Det kan ta lang tid før katter tilpasser seg nyttmiljø og livssituasjon, de er vanedyr så det holder.

Å gni den i lorten hjelper ikke selv om mange tror det. Ofte lager eieren da et problem, siden katten eller hunden da tror at den må gni seg i lorten. Hadde det problemet med en hund, ikke særlig stilig med en hund innsmurt i dritt, i sofaen(eller inne for den del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kattedo skal ALDRI vaskes med såpe og hvert fall ikke eddik!!

Dette er lukter som katter hater. Kattedoen skal kun vaskes med varmt vann.

Synes det er ganske latterlig av deg å straffe katten på den måten. Herregud jeg får helt sjokk. :o Hun kommer aldri til å skjønne hvor hun skal gjøre fra seg når du straffer henne. Katter har ikke menneskelig intelligens. De må "taes" i gjerningsøyeblikket når de gjør noe galt, hvis ikke er det helt bortkastet. Å når jeg sier "taes", mener jeg ikke den metoden du bruker. Et "Nei" eller sprut med en vannflaske holder i massevis.

Kanskje du heller burde tenke: "Kanskje jeg gjør noe galt, eller at det er noe galt med kattedoen el." I stedet for å straffe katten og tro det er noe galt med henne. Du skriver jo selv at hun er en omplasseringskatt og da trenger hun nok en del mer tid og omsorg enn andre katter.

Waco: Skjønner at du ikke har katt...? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss-tricky jeg har passet mange katter jeg...og det har alltid gått bra, etterhvert forstår dem forskjellen mellom en lærepenge og belønning....

Forresten kan katter dresseres...enkelt og greit. Jeg har via noen bekjente vært hos en kar som hadde klart å få katta si til å oppføre seg som en hund!

Alt er mulig.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan katter dresseres, mine katter oppfører seg eksemplarisk!

Men en dresserer ikke katter ved å binde de, gni inn i dritt og hive de ut døra!! Er det slik man dresserer en katt, burde man kanskje tenke seg om en gang til om man bør ha katt i det hele tatt.

Man skal være veldig tålmodig med en katt som allerede er redd fra før og har opplevd mye vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du at man ikke kan dressere en katt sånn? Det finnes mannevonde katter, aggressive katter og katter som fortjener juling. Selv om de fleste katter er greie å ha med å gjøre.... (som du sier tålmodighet er en dyd). Brutale katter blir bare værre og værre det vet jeg av egen erfaring, derfor er det viktig å bare vise katta med hyssingstump hva som er til hva.

Katter har heller ikke vondt av å bli slengt litt forskjellige steder, ikke glem at hele kattekroppen har en spenstig luftig svev som tåler litt "fart".

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg forstod var ikke denne katten aggressiv, men en nervøs omplasseringskatt.

Fordi katten tåler det, så kan den bli slengt rundt omkring!! Herregud jeg blir helt matt. Jeg har lang erfaring med katter og dette er IKKE måten å dressere katter på! Er katten agressiv kan en nok antagelig takke seg selv. Hva vet vel du om hva katten synes er vondt og ikke? Har de fortalt deg at det ikke er så vondt..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres ut som om du burde hatt en omplasseringskatt!

Både flytting og baby er nokså skjellsettende forandringer for en pus, og begge deler kan sikkert bli for mye av det gode.

Katter bruker inntil seks måneder på å gjøre seg kjente og trygge i nye omgivelser. Noen blir ikke trygge i det hele tatt.

Metodene dine for å få pus til å slutte å gjøre fra seg utenfor doen er i alle fall ikke å anbefale!

Står doen i nærheten av maten? På et trafikkert sted? Det er noe mange puser ikke liker. Noen reagerer på "feil" kattesand og noen trives best på do med tak over.

Jeg vil anbefale deg å ringe dyrlegen og få noen kvalifiserte råd!

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du blir frustrert over at katten bæsjer på gulvet - men du bør nok revurdere avstraffelsesmetoden din! Det eneste du oppnår er en enda mer nervøs og redd katt. Katter må "straffes" i det de gjør noe galt - ikke i ettertid, da skjønner de ikke hvorfor du handler som du gjør.

Katter gjør ofte slike ting når de er stresset, som en reaksjon på ting og forandringer i omgivelsene. Flytting + baby er nok store omveltninger for en omplasserings-katt.

Å slå eller kaste katten sin rundt omkring høres forøvrig kun ut som dyremishandling for min del. Du burde kanskje ikke hatt katt i det hele tatt. Dersom du virkelig er glad i katter behandler du ikke dyret slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg pleier å ta henne i nakkeskinnet og gnu littt av hodet hennes i bærjsen' date=' etter på hiver jeg henne ut,, og da mener jg HIVER!!![/quote']

:fy: :fy: :fy: :evil:

Lurer på etter hvilke pedagogiske prinsipper du vil oppdra barnet ditt

Legg aviser rundt kattedoen og litt avisbiter opp på sandet i doen og gi belønning når katta gjør fra seg på avisen. Etterhvert kan du minske arealet av aviser så katta til slutt må i doen. Ikke straff med ris og vann - katta skjønner ikke hva hun gør galt. Bruk belønning og gå avistiden i møte med oppreist panne.

Jeg har hørt om katter som bruker menneskedo, men det blir sikkert for mye forlangt av din katt.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hundetrener jeg møtte en gang omtale dette på følgende måte

"En som skulle få hunden sin stueren, tok hunden hver gang den hadde bæsjet, dyttet snuta ned i bæsjen og kastet så hunden ut av vinduet. Slik holdt han på en stund, og til slutt hadde hunden lært; den bæsjet, dyttet snuten sin nedi det, og hoppet så ut av vinduet....."

Det funker ikke med andre ord!

Hvis katten gjør fra seg på det samme stedet på gulvet hver gang, hva med å flytte kassen dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt jeg kjenner apporterer, sånn litt utafor tema.

Det gjør min også!

Hun lærte seg selv det, faktisk:)

Anyway.

Katter er sære..

Noen takler ikke at det ligger noe som helst av avføring i doet.. Noen takleri kke ny type kattesand osv.. Kanskje du kan bytte merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...