Gå til innhold

Praksis i sykepleien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Der jeg går er det ikke sånn, der må alle ha så og så mange ettermiddags-, helge og nattvakter i de ulike praksisperiodene. Det som derimot går an er å reservere seg mot å havne langt borte i praksis, da fylket jeg studerer i er temmelig langstrakt og man kan risikere å havne i praksis på sykehus 3 timer unna hjemstedet. Da må man enten ha aleneansvar for barn, ha sykdom hos en selv eller i nær familie eller andre tungtveiende grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annaires

Når de med barn jobber kun på dag så sier det seg automatisk at det blir færre elever å dele kveld/natt vaktene på og at de uten barn indirekte blir 'straffet' ved at de må ta praksis vakter på ugunstige tider.

Nei, det sier seg ikke selv. Det står da ikke nedskrevet et sted at f.eks to spl.stud ikke kan ha dagvakt samtidig.

Det sier seg selv at de trenger folk på jobb til alle tider og når de med barn KUN jobber på dagen, så må de andre ta flere vakter på kvelden enn hvis alle studenter delte seg likt på dag/kveld/natt vakt.

Si at tre stykker jobber på Kiwi, og en av de har barn og bare jobber dagtid. Da blir det til at de andre to jobber kveldstid. Fordi deg trenger nettopp en spredning av folk utover hele døgnet.

Men her er du jo ikke på jobb, men i praksis. Bemanningen skal være uavhengig av om det er sudenter der eller ikke. Studenter skal ikke medberegnes i bemanningen.

Nei, men det er jo ikke EN student per utplasseringssted... Hvilket betyr at om noen jobber på samme institusjon, og en av dem har barn, vil den som ikke har det, få alle sen/nattevaktene som ellers skulle vært fordelt likt. Praksisveilederen kan ikke ha veldig mange studenter på en gang, og da blir det til at noen får alt det sene

Som regel er det jo flere enn en spl på jobb, ergo flere veiledere. Det står vel heller ingen sted at en veildere ikke kan ha flere enn en student samtidig.

Jeg har en bekjent som jobber på sykehus og der blir studentene telt med i bemanningen. Jeg trodde at det var sånn alle steder. Men ta tok jeg visst feil. :Nikke: Er bra at det faktisk ikke skal være sånn da.

Da bryter de loven. Hva gjør de den tiden det ikke er studenter der?

Studenter skal i løpet av en vakt ha mulighet til å sette seg ned og reflektere, skrive notater o.l

På min avdeling hadde vi ikke sluppet løs noen studenter på egenhånd, så da sier det seg selv at de ikke er medberegnet i bemanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo... Man trenger ikke være intelligent i det hele tatt for å bli sykepleier da. Jeg kjenner flere som er langtifra den skarpeste kniven i skuffa som er sykepleier. Makan.

Da er vel jeg dum da, for jeg syntes sykepleien er både krevende og vanskelig. Men det gjør meg ingenting. Ingen av de jeg studerer med syntes anatomi/mikrobiologi/fysiologi og sykdomslære er lett... men du tror vel at sykepleiere bare vasker rumper og reier senger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende ditt eget syn på hvem som er intelligent og ikke, er feilaktig også. Ikke kom og si at sykepleiere er intelligente.

Jeg er iallefall såpass intelligent at jeg ikke tar alle sykepleiere under én og samme intelligensscore.

Og ja, jeg er fullt klar over at mine syn kan være feilaktige, og det har jeg også erfart flere ganger at de er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, er du sikker på at ikke du har misforstått noe? Jeg tok selv sykepleien på Haraldsplass og jobber på sykehuset nå, og ingen av studenten slipper unna kvelds og nattevakter, uansett om de har barn eller alenemødre eller hvilken unnskyldning de nå måtte ha. Har aldri hørt om det før heller.

Å være student innebærer å være på en avdeling for å lære, ikke for å jobbe og være en del av arbeidsstokken, selv om en del studenter føler det slik. Men skal du lære må du altså ta i et tak, det nytter ikke bare å stå å se på. Det er ulike deler av sykepleien som er i fokus ulike deler av døgnet, og skal du lære det som står i fagplanen er det helt nødvendig å være tilstede på kvelden også,ikke bare på dagen. Vanlig praksis er at man føler kontaktsykepleier sin turnus ganske så slavisk, siden det er hun som skal vurdere deg i løpet av og på slutten av praksis. De er ingen avdelinger som kommer til å godta at en eller flere studenter kun skal gå dag, rett og slett fordi det er så mange studenter i praksis samtidig at det er nødvendig å fordeles dem utover døgnet for å sikre at alle får et tilstrekkelig læringsgrunnlag. Forøvrig viser det seg ofte at dagvakter er et problem for småbarnsforeldre, fordi vaktene starter kl 07, og det er før barnehagen åpner. Og nei, det er ikke lov å komme for sent, da går man glipp av f.eks morgenrapporten.

Anbefaler at du spør på skolen i morgen hvorfor praksis er ulik, og om det er noe du har misforstått. Så bør du se litt på holdningen din til praksis om du har tenkt å gjøre det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at de kanskje ville ha opplysninger om hvem som har barn mtp barnehageplassering ift praksissted og åpningstider i bhg pga levering og det å komme for sent på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg har blitt satt til mye rart.

På sykehus så har ikke jeg som student blitt regnet med, for der er det ikke så mye man kan gjøre på egenhånd, ihvertfall i starten. Men på sykehjem og i hjemmesykepleien så har vi studenter blitt regnet med.

- De leide ikke inn ekstra bemanning om noen ble syke, vi har jo sykepleiestudenter må vite!

- Vi fikk aldri tid til å sette oss ned og reflektere, vi var med på alt hele dagen. I hjemmesykepleien gikk vi lister alene fra uke to!

- Vi ble som kasteballer mellom sykepleierene hvis det var oppgaver som de selv ikke gadd å gjøre.

Og når vi sa noe så fikk vi svar som at: Sånn er det å jobbe, eller dere skal jo lære, eller dere er bare studenter bare vent til dere blir sykepleiere da kan dere delegere.

Nei, når jeg blir ferdig sykepleier så skal jeg være en veldig god og snill veileder som ikke bruker studenten min, men lærer h*n det h*n skal lære.

Vi var flere studenter på hvert praksissted med hver vår sykepleier med sin turnus som veileder som vi måtte følge. Så vi var jo aldri alle der samtidig. Det var ikke snakk om å slippe kveld, natt eller helgevakter og det synes jeg er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...