Gå til innhold

Praksis i sykepleien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo forsåvidt greit, med tanke på at de som har barn gjerne ønsker å være hjemme med familien sin på kvelden!

Da burde de valgt en annen jobb. ALLE kunne tenke seg fri på kvelden. Ingen barn (utenom spedbarn) Er avhengi av moren sin. Du må være en idiot om du velger et turnusyrke og så forventer å slippe å jobbe turnus. Hvor vanskelig er det å forstå?

TS

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Michelle82

Det er jo forsåvidt greit, med tanke på at de som har barn gjerne ønsker å være hjemme med familien sin på kvelden!

De uten barn vil også være hjemme på kvelden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det er jo forsåvidt greit, med tanke på at de som har barn gjerne ønsker å være hjemme med familien sin på kvelden!

For folk uten barn har jo selvfølgelig ikke et liv og ting de ønsker å være med på, så de kan jo egentlig jobbe når som helst :roll:

Har man valgt et yrke som sykepleier, så kan de fleste allerede under studiet begynne å forberede seg på livet med turnusjobbing, for det er hverdagen til de fleste sykepleiere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Når jeg var sykepleiestudent og Mannen jobbet borte var det mitt eget problem å bytte eller tilrettelegge sånn at jeg fikk fyllt opp praksisen min. Ikke på noe tidspunkt var skolen villig til eller interessert i å hjelpe meg slik at jeg fikk gjennomført praksisen min! Det var uten tvil en av de mest stressende situasjoner jeg noensinne har vært i, og jeg syns skolen det er snakk om er fantastisk som legger til rette for folk som er alene med barn. Derimot kan jeg ikke se hvorfor folk som har samboer/gift el skal få tilrettelagt praksis?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de med barn jobber kun på dag så sier det seg automatisk at det blir færre elever å dele kveld/natt vaktene på og at de uten barn indirekte blir 'straffet' ved at de må ta praksis vakter på ugunstige tider.

Edit: Jeg forventer snart et innlegg om at jeg kommer til å forandre mening når jeg får barn og må derfor tilføye at jeg har to barn og er gift.

Ser du har fått svar fra andre, så jeg gidder ikke å si akkurat det samme.

Bortsett fra at jeg vet at du har barn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde de valgt en annen jobb. ALLE kunne tenke seg fri på kvelden. Ingen barn (utenom spedbarn) Er avhengi av moren sin. Du må være en idiot om du velger et turnusyrke og så forventer å slippe å jobbe turnus. Hvor vanskelig er det å forstå?

TS

Man må jo uansett kunne ta litt hensyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en bekjent som jobber på sykehus og der blir studentene telt med i bemanningen. Jeg trodde at det var sånn alle steder. Men ta tok jeg visst feil. :Nikke: Er bra at det faktisk ikke skal være sånn da.

Vi var fire studenter en dag og to sykepleiere på den (avdelingen av) avdelingen vi var og de var helt fra seg pga den dårlige bemanningen. Det er sånn det skal være :) Vi teller absolutt ikke med, vi gjør som vi vil (innenfor de målene vi setter opp om morgenen). Foreksempel er vi sjeldent med på middagsutdeling, den tiden bruker vi ofte til refleksjon.

Vi har vår/e pasient/er og våre mål, og det er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo uansett kunne ta litt hensyn!

Jeg har lyst på fri hver helg fordi jeg har en hobby som opptar mye av min tid: En hund. Jeg er ufattelig glad i henne, og hun blir veldig urolig av å være alene om natten. Tar noen hensyn til det? Nei. fordi jeg valgte selv å få hund. Man velger selv å få barn Punktum

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo uansett kunne ta litt hensyn!

Man skal ta hensyn, men det er mange forskjellige hensyn å ta, og de med barn skal ikke spesialbehandles bare fordi de har barn. Det samme gjelder også arbeidslivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ta hensyn, men det er mange forskjellige hensyn å ta, og de med barn skal ikke spesialbehandles bare fordi de har barn. Det samme gjelder også arbeidslivet.

Det er jo nettop det jeg sier! Greit at alenemødre trenger litt ekstra hjelp, men foreldre som bor sammen under normale forhold burde ikke få spesialbehandling!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en perfekt verden skal de ikke det. I vår verden gjør de det.

Jeg er selv sykepleierstudent, og vet at noen studenter blir herset med og ikke klarer å sette ned foten når de blir "brukt som slaver". Men når dette skjer er det faktisk opp til en selv å si "Jeg er her for å lære, ikke for å være gratis arbeidskraft". Skjønner at det kan være vanskelig for noen å si ifra, men noen vanskelige ting må man faktisk gjøre, enten det er i praksistiden eller i lønnet arbeid.

Det skal også mye til å få praksistiden sin "ikke godkjent", det var visst èn på kullet vårt som kom i den situasjonen pga. medisintyveri - ingen pga at de satte ned foten og påpekte urimeligheter fra sykehjemmets side.

Når det kommer til TS innlegg: Der jeg studerer fikk studentene med små barn den fordelen at de slapp å ha praksisen sin utenfor byen, slik at de ikke trengte å flytte i praksisperioden sin. Den skjønner jeg - men å "slippe" nattevakter? Da bør det være en mer alvorlig grunn enn å ha et barn hjemme. Da burde man kanskje revurdere yrke, for man blir ikke akkurat forskjellsbehandlet på den måten når man kommer ut i arbeid. Gjør seg selv en bjørnetjeneste og, siden de går glipp av nyttig læring i de vaktene. Når det er sagt skal det ikke ha noe å si for de andre studentene; Hvis det viser seg at de må ha MER nattevakter på grunn av "fritaksstudentene" må dere nesten ta det opp med praksisveileder og de tillitsvalgte på kullet deres, for sånn skal det IKKE være.

Endret av bettypaige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettop det jeg sier! Greit at alenemødre trenger litt ekstra hjelp, men foreldre som bor sammen under normale forhold burde ikke få spesialbehandling!

TS

Og jeg er enig med deg :) Men du skal jo uansett ikke du få flere eller færre ubekvemme vakter av at noen slipper unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Syntes det der er et utrolig lite gjennomtenkt svar. Her er det snakk om et problem man faktisk kan gjøre noe med. Jeg kan ikke fordra at folk bruker "argumentet" Livet er urettferdig, bli vant til det i en seriøs setting. Ja, livet er urettferdig, men det betyr likevel ikke at vi skal finne oss i alt... TS setter spørsmålstegn ved noe hun oppfatter som merkelig og urimelig, jeg skjønner godt at hun føler det sånn.

Man tar selvfølgelig sin tørn, men om alle med barn skal slippe unna, blir det veldig mye ekstra på oss som ikke har barn, og det er ikke riktig. Ingen tvinger noen til å velge utdannelse. Jeg studerer selv sykepleie, og er klar over at det er ubekvemme arbeidstider, men jeg ville ikke godtatt at noen slapp unna bare pga. barn... Man tar sine valg... Jeg har tatt mitt, men jeg jobber ikke mer ubekvemt enn jeg er nødt til...

Er ikke sykepleier utdanningen nærmest "helse og sosial, med ett livredderkurs?" Kan man da med en sånn utdanning vente å bli behandlet som høyt kvalifisert arbeidskraft, med diverse særbehandlinger? Skjønner godt at de med barn ønsker å være hjemme med familien sin, og skjønner ikke hvorfor folk klager så mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke sykepleier utdanningen nærmest "helse og sosial, med ett livredderkurs?" Kan man da med en sånn utdanning vente å bli behandlet som høyt kvalifisert arbeidskraft, med diverse særbehandlinger? Skjønner godt at de med barn ønsker å være hjemme med familien sin, og skjønner ikke hvorfor folk klager så mye på det.

Hvis det ikke hadde vært for at du umulig kan ha høyere utdanning selv, hadde jeg ramset opp fagplanen for sykepleiere, men du er enten mindre intelligent, eller et troll, så jeg gidder ikke :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sykepleier utdanningen nærmest "helse og sosial, med ett livredderkurs?" Kan man da med en sånn utdanning vente å bli behandlet som høyt kvalifisert arbeidskraft, med diverse særbehandlinger? Skjønner godt at de med barn ønsker å være hjemme med familien sin, og skjønner ikke hvorfor folk klager så mye på det.

Get some education!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke hadde vært for at du umulig kan ha høyere utdanning selv, hadde jeg ramset opp fagplanen for sykepleiere, men du er enten mindre intelligent, eller et troll, så jeg gidder ikke :)

Hallo... Man trenger ikke være intelligent i det hele tatt for å bli sykepleier da. Jeg kjenner flere som er langtifra den skarpeste kniven i skuffa som er sykepleier. Makan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hallo... Man trenger ikke være intelligent i det hele tatt for å bli sykepleier da. Jeg kjenner flere som er langtifra den skarpeste kniven i skuffa som er sykepleier. Makan.

Man må faktisk ha et minimum av intelligens skal jeg fortelle deg. Og den er nok ikke på det laveste.

Men intelligens er subjektivt vettu. De som er uintelligente i dine øyne, trenger slettes ikke å være det. Du sitter ikke på fasiten over hvem som er intelligente. Du sitter kun med ditt eget syn på andre, som kan vise seg å være meget feilaktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må faktisk ha et minimum av intelligens skal jeg fortelle deg. Og den er nok ikke på det laveste.

Men intelligens er subjektivt vettu. De som er uintelligente i dine øyne, trenger slettes ikke å være det. Du sitter ikke på fasiten over hvem som er intelligente. Du sitter kun med ditt eget syn på andre, som kan vise seg å være meget feilaktig.

Kan hende ditt eget syn på hvem som er intelligent og ikke, er feilaktig også. Ikke kom og si at sykepleiere er intelligente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende ditt eget syn på hvem som er intelligent og ikke, er feilaktig også. Ikke kom og si at sykepleiere er intelligente.

Jeg er sykepleier og medlem av MENSA.

Og jeg tror du er et stusselig lite troll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke fortsette med å diskutere trådens tema i stedet for å diskutere om sykepleiere er intelligente eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...