Gå til innhold

Praksis i sykepleien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja... Som i overskriften. Jeg går første året på sykepleien, og nå er jeg ganske sint! Vi fikk melding i dag om at alle med barn måtte melde fra til ledelsen på skolen slik at de slipper å jobbe kveld og natt i praksisen sin...

Jeg syntes dette er blodig urettferdig. Jeg jobber gratis, og jeg har virkelig ikke lyst til å jobbe GRATIS kveld og natt selv.

De valgte å få barn, de valgte å begynne på sykepleien, altså valgte de et yrke med ubekvemme arbeidstider... Hvorfor skal de med barn slippe dette allerede før de er ferdig utdannet? Er dritt lei av at småbarnforeldre alltid skal slippe unna. Det er da søren ikke imponerende at de har presset ut en unge!

Jeg kan gå med på alenemødre! GREIT det er vanskelig for dem, men de fleste jeg studerer med er gift eller er samboer med barnefaren. Hvorfor skal ikke de samme reglene gjelde for alle?

ARGH

Oda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæh? Hvilken skole er dette? Er det virkelig sant?

Jeg har hatt mange studenter i praksis, men slik forskjellsbehandling har jeg aldri vært borti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner som har studert sykepleier har ikke fått spesialbehandling pga barn, dette er nok ikke normalen, men skolen du har gått på har for en eller annen grunn startet dette. Veldig merkelig og er helt enig med deg at det er utrolig urettferdig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? Hvilken skole er dette? Er det virkelig sant?

Jeg har hatt mange studenter i praksis, men slik forskjellsbehandling har jeg aldri vært borti.

Studerer i Bergen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Du jobber da ikke gratis, du er så heldig at du får være der for å lære. Hadde jeg hatt en så negativ student som deg hos meg hadde det nok ikke vært lett for deg...

Hva gjør det deg at du må kanskje overvære en til to nattevakter og noen kveldsvakter i løpet av en kort periode, mens en annen slipper?

Livet er urettferdig, bli vant til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig praksis fra skolens siden. Som sykepleier så må man jo i de fleste tilfeller jobbe turnus uansett, så jeg forstår ikke hvorfor skolen din velger å legge til rette på den måten som de nå gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er blodig urettferdig!

Slipper de som har presset ut en unge å jobbe ubekvemme vakter når de skal ut i arbeidslivet også, eller er det kun i løpet av studiet de får den fordelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber da ikke gratis, du er så heldig at du får være der for å lære. Hadde jeg hatt en så negativ student som deg hos meg hadde det nok ikke vært lett for deg...

Hva gjør det deg at du må kanskje overvære en til to nattevakter og noen kveldsvakter i løpet av en kort periode, mens en annen slipper?

Livet er urettferdig, bli vant til det.

Jeg syntes ikke jeg har en negativ holdning. Jeg er posistiv, og finner meg i mye, men jeg ser virkelig ikke hvorfor de med barn (Med mindre de er i spesielle situasjoner...alene f,eks) skal slippe å jobbe sent, og det er nok snakk om myyye mer enn bare 1 til 2 nattevakter...

TS Oda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blodig urettferdig!

Slipper de som har presset ut en unge å jobbe ubekvemme vakter når de skal ut i arbeidslivet også, eller er det kun i løpet av studiet de får den fordelen?

Gud det ble jeg og bekymret for. Går på sykepleien selv, og håper ikke dette er vanlig praksis i arbeidslivet også. Da blir det mange julaftener og slikt på meg :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber da ikke gratis, du er så heldig at du får være der for å lære. Hadde jeg hatt en så negativ student som deg hos meg hadde det nok ikke vært lett for deg...

Hva gjør det deg at du må kanskje overvære en til to nattevakter og noen kveldsvakter i løpet av en kort periode, mens en annen slipper?

Livet er urettferdig, bli vant til det.

Makan til ufølsomt svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Det høres spesielt ut at studenter med barn får andre tider å være i praksis på. Det blir å belønne de som fikk barn før de tok utdanning, mens de som er kloke nok til å ta utdanning og få seg jobb før de setter barn til verden blir 'straffet'.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber da ikke gratis, du er så heldig at du får være der for å lære. Hadde jeg hatt en så negativ student som deg hos meg hadde det nok ikke vært lett for deg...

Hva gjør det deg at du må kanskje overvære en til to nattevakter og noen kveldsvakter i løpet av en kort periode, mens en annen slipper?

Livet er urettferdig, bli vant til det.

Hm.. Syntes det der er et utrolig lite gjennomtenkt svar. Her er det snakk om et problem man faktisk kan gjøre noe med. Jeg kan ikke fordra at folk bruker "argumentet" Livet er urettferdig, bli vant til det i en seriøs setting. Ja, livet er urettferdig, men det betyr likevel ikke at vi skal finne oss i alt... TS setter spørsmålstegn ved noe hun oppfatter som merkelig og urimelig, jeg skjønner godt at hun føler det sånn.

Man tar selvfølgelig sin tørn, men om alle med barn skal slippe unna, blir det veldig mye ekstra på oss som ikke har barn, og det er ikke riktig. Ingen tvinger noen til å velge utdannelse. Jeg studerer selv sykepleie, og er klar over at det er ubekvemme arbeidstider, men jeg ville ikke godtatt at noen slapp unna bare pga. barn... Man tar sine valg... Jeg har tatt mitt, men jeg jobber ikke mer ubekvemt enn jeg er nødt til...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annaires

men om alle med barn skal slippe unna, blir det veldig mye ekstra på oss som ikke har barn, og det er ikke riktig. Ingen tvinger noen til å velge utdannelse. Jeg studerer selv sykepleie, og er klar over at det er ubekvemme arbeidstider, men jeg ville ikke godtatt at noen slapp unna bare pga. barn... Man tar sine valg... Jeg har tatt mitt, men jeg jobber ikke mer ubekvemt enn jeg er nødt til...

Men kjære deg. Det er praksis, ikke jobb. Det er ikke slik at studentene sammen skal jobbe x-antall netter i løpet av perioden, men de som kan, skal være et par netter i praksis, for å se hvordan nattarbeidet fungerer.

Kan ikke se hva man taper på det.

Om man faktisk er så negativ til turnusarbeid før man i det hele tatt har begynt karieren sin, ja da syns jeg man er negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Jeg syntes dette er blodig urettferdig. Jeg jobber gratis, og jeg har virkelig ikke lyst til å jobbe GRATIS kveld og natt selv. De valgte å få barn, de valgte å begynne på sykepleien, altså valgte de et yrke med ubekvemme arbeidstider... Hvorfor skal de med barn slippe dette allerede før de er ferdig utdannet? Er dritt lei av at småbarnforeldre alltid skal slippe unna. Det er da søren ikke imponerende at de har presset ut en unge!

Jeg syntes ikke jeg har en negativ holdning.

Ikke negativ?

Du jobber ikke gratis, men er i en læringssituasjon. Det er forskjellige rutiner dag, kveld og natt, og det er da de som ikke får jobbet alle vaktene og derfor går glipp av helheten som taper på dette. Ikke du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er forskjell på jobb og praksis. TS, du skal ikke jobbe, du skal være der for å lære. Likevel synes jeg skolen sender ut feil signaler når de går ut på denne måten. Jeg synes det ville vært riktigere å la alle som har spesielt behov for det (av flere årsaker enn at man har barn), få muligheten til å søke fritak for ubekvemme vakter på lik linje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanette

Jeg syns det er flott at ledelsen tar slikt på alvor og tar hensyn til de som f eks er alene med barn eller har veldig små barn/babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de praksisene vi har hatt har vi fått streng beskjed om å følge veileders turnus, med alt det innebærer (dag,kveld,natt og helg). Det skulle mye til for å få bytte vakter. Og det gjalt ALLE.

Man lærer mye på å være der kveld, natt og helg også for da skjer det litt andre ting siden det er andre tider på døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er forskjell på jobb og praksis. TS, du skal ikke jobbe, du skal være der for å lære. Likevel synes jeg skolen sender ut feil signaler når de går ut på denne måten. Jeg synes det ville vært riktigere å la alle som har spesielt behov for det (av flere årsaker enn at man har barn), få muligheten til å søke fritak for ubekvemme vakter på lik linje.

Det er sant, men mange praksissteder behandler studenter som slaver istedenfor studenter, dessverre. Har kjent det godt på kroppen. Og det er ikke alltid like lett å si ifra siden man er prisgitt veilederen sin for å få godkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men mange praksissteder behandler studenter som slaver istedenfor studenter, dessverre. Har kjent det godt på kroppen. Og det er ikke alltid like lett å si ifra siden man er prisgitt veilederen sin for å få godkjent.

Det er veldig synd. Og ikke slik det skal være :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...