Gå til innhold

Eksamen i Sosiologi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt eksamen i sosiologi her?

Jeg går 1. året og har eksamen i Innføring i Sosiologi Jeg leser og leser og leser, men skjønner ikke hvordan jeg skal klare å huske alle begrepene, likheter/forskjeller, navn (Weber, Marx, Durkheim osv)...det er så masse, at hodet mitt ikke fungerer lengre.

Jeg synes stoffet er interessant, men er så dårlig på å huske ting, særlig når det blir så mye tungt stoff.

Hvordan foregår en slik skriftlig eksamen? Regner med at hjelpemidler ikke er lov på eksamen. Får man spørsmålene utlevert samme dag, for så å ha 6 timer på å skrive ned svarene?

Tips til å huske lettere? Kjenner jeg har eksamensnerver......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slenger med på her, skal ha eksamen i rettssosiologi, men sliter med å få helt taket på det. Noen tips til f.eks. "sosiologi for dummies"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, regner med du har kikket her?

http://www.uio.no/studier/program/sosiologi/tidligere-eksamensoppgaver/

http://www.ntnu.no/studier/bsos/studentinfo/tidl_eksoppg

Samme hvilket universitet du går på pleier innføringsemnene å dekke mye likt, og det er veldig grei øving med tidligere eksamensoppgaver. Etter å ha gjort dem kan du mentalt krysse av en god del viktige emner fra listen som du kan! (ignorer eventuelle oppgaver som garantert faller utenfor pensum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det 5 eller 6 timer tradisjonell skoleeksamen hvor du sitter med penn og papir uten hjelpemidler.

Se over hva som er pensum, og lag deg et "repetisjonshefte", der du skriver et sammendrag/notater fra alt. Lurt å ha egne sammendrag for alle de forskjellige tenkerne også, for å skille dem fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må få vite hvor dere studerer for å kunne svare på eksamensformen.

Angående begreper og navn, så anbefaler jeg å lage ordenlige skjemaer eller tankekart for å systematisere alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må få vite hvor dere studerer for å kunne svare på eksamensformen.

Angående begreper og navn, så anbefaler jeg å lage ordenlige skjemaer eller tankekart for å systematisere alt.

TS her. Jeg studerer på Universitetet i Nordland (Bodø).

Kan du gi meg et eksempel på et tankekart?

Får man utdelt skrivepapir, forside til kandidatnr etc når man kommer på eksamen (dumt spm, jeg vet...) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AB # 2 her:

Jeg har studert i flere år ved UiO. På eksamen får vi utdelt svarark med gjennomslagspapir og man skal fylle ut eksamenskode, kandidatnummer og sideantall øverst.

Her finner du en del gode tips om studieteknikk etc: http://www.ntnu.no/studier/studieveiledning.

Hvordan jeg studerer er altså ikke mitt problem, men å få tak i måten man tenker i sosiologien, som er helt anderledes enn i mitt fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiologi er jo tingen!! :D

Jeg har hatt 2 eksamener i disse emnene, og på den ene fikk jeg en B. :)

Konsentrer deg mest om essensen i faget. Hvilken tenkemåte og analysemetoder bruker de? Lær deg hovedretningene til de ulike teoretikerne, men ikke heng deg for mye oppi disse.

Det viktigste er at du forstår hvordan sosiologien tar for seg samfunnet. Hvor de plasserer mennesket kontra samfunnet, og hvordan påvirkningsfaktorer som er relevante og viktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg studerer på Universitetet i Nordland (Bodø).

Får man utdelt skrivepapir, forside til kandidatnr etc når man kommer på eksamen (dumt spm, jeg vet...) ?

Da skal du ha en 6 timers skoleeksamen. Altså kommer du til lokalet der eksamen skal foregå, setter deg ved en pult, så har du 6 timer til å skrive. Du vil få utdelt det du trenger av ark. Om det er en egen forside kan jeg ikke si helt sikkert, da praksis er litt forskjellig fra universitet til universitet, men jeg går ut fra det. Det er veldig tydelig hva du skal skrive på disse (sannsynligvis vil det være i alle fall emnekode, kandidatnummer og dato), så det trenger du ikke å bekymre deg for. Skriv med sort eller blå penn, ta gjerne med deg en ekstra så du ikke trenger å bekymre deg for det. Korrekturlakk kan du ikke bruke.

Kan du gi meg et eksempel på et tankekart?

Her ser du tankekart. Det beste er nok å sette seg ned med bøkene og et blankt ark foran deg, og skrive skikkelige oversikter. Hvordan du lager dem kan du selv gjøre, det enkleste er kanskje å begynne med å ta for seg en viktig person, f.eks. Marx, og så skrive punktvis, eller i korte trekk alt du tror vil være viktig å få med om ham på en eventuell eksamen, så gjør du det samme med andre viktige personer. Se da også på likheter og forskjeller mellom filosofiene til disse personene. Du kan også lage en enkel begrepsliste på samme måte. Ta for deg et begrep du må kjenne, og skriv en enkel definisjon. Fortsett med andre begreper.

Endret av Gjesten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...