Gå til innhold

Et kjapt spørsmål ang. praksis i lærerutdanninga


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fått veldig forskjellig informasjon om praksis i lærerutdanninga. Har snakket med både praksislærer, lærere på skolen og andre studenter.

Noen sier vi skal ta over ALL undervisning mens vi har praksis og at praksislærer kun skal observere, mens forrige års studenter f.eks. sier vi kun skal ha NOE undervisning. Står ingenting om dette i studieplanen eller none papirer vi har fått utdelt.

Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig avhengig av praksislæreren.

Da jeg hadde praksis, hadde vi en time eller to alene, og var hjelpelærere resten. Men i en gruppe da, så blir det vel til at ca all undervisning blir overtatt av studentene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Vi er bare 2 stk. Det jeg er litt nysgjerrig på er hvordan vi skal rekke å planlegge ALL undervisningen (sett at vi har alle timene til praksislæreren), i om med at vi ikke har noen ledige timer i løpet av skoledagen (da tenker jeg sånn 8-16), da de timene utenom undervisning går til veiledning og møter :P Huff, håper det går bra!

Er det forresten normalt at man deler undervisningen seg i mellom, har noe sammen eller har all undervisning sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ha noe observasjon også. Dette sees på min høyskole på som en viktig læringsmetode hvertfall. Vi har tatt over ett par timer i uka den første uken hvertfall. En time sammen(3 studenter) og 1-2 timer alene. Da har praksislærer sittet og obervert oss evt. holdt på med andre ting som retting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på PPU, og der består praksis av 12 undervisningstimer i uka pluss tre veiledningstimer om man har praksis alene. Praksis varer i seks uker. Opptil 20% av timene kan vi observere (det vil si i begynnelsen av perioden, som regel den første uka), resten skal vi undervise. Opptil 20 % kan vi undervise alene, uten at veileder er til stede. I tillegg kommer møter vi skal delta på samt noen små oppgaver vi skal skrive mens vi har prakis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...