Gå til innhold

Helt ærlig. Har muslimene egentlig gjort noe positivt for vårt samfunn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jeg helt enig i. Men det er mange grupper som prøver å overbevis kristne om at Muhammed er nevnt i bibelen, og bruker bibel sitater for å bevise det. Men jeg er enig at det ikke kan sammenlignes.

Ja, jeg vet, det har man også sett her inne. Men jeg syntes det er relativt harmløst. Det blir det samme som når kristne forsøker å overbevise muslimer om at Jesus ER Guds sønn. Min farmor har jobbet med å få min samboer til å skjønne det i flere år nå. :fnise: Det er ting som for meg havner i kategorien religiøst flisespikkeri, basert på egen tro. Det kommer de sikkert til å holde på med til dommedag, men det skader heldigvis ingen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaha? Har de egentlig det?

Siden dere velger å dra alle muslimer under samme kan og generalisere så kan jo jeg gjøre det samme med dere, dra dere under samme kam som medlemmer av vigrid, norges patriotene og ABB.

Jeg kan ikke uttale om alle muslimer, men jeg kan uttale meg om de jeg kjenner. De er hardt arbeidende, tar seg som regel høyere utdanning, respekterer eldre, er høflige, ærlige og gjestfrie.

Ja. De verdien som staten Norge er tuftet på har røtter i Opplysningstiden. Dette gjelder demokrati, ytringsfrihet, likestilling, rettstat og humanisme.

Jeg kan heller ikke uttale meg om alle muslimer, det kan ingen. Men jeg kan observere de over tid, både i samfunnet jeg befinner meg i, og gjennom media. Vær så snill å slutt med det generaliseringstullet. Det finnes tendenser blant alle folkgrupper, også nordmenn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De verdien som staten Norge er tuftet på har røtter i Opplysningstiden. Dette gjelder demokrati, ytringsfrihet, likestilling, rettstat og humanisme.

Jeg kan heller ikke uttale meg om alle muslimer, det kan ingen. Men jeg kan observere de over tid, både i samfunnet jeg befinner meg i, og gjennom media. Vær så snill å slutt med det generaliseringstullet. Det finnes tendenser blant alle folkgrupper, også nordmenn.

Vel overskriften er " Har muslimene egentlig gjort noe positivt for vårt?" ordet muslimene er jo ganske generalisering i min øyne!

PÅ hvilken annen måte enn gjennom media har du observert muslimer? kjenner du noen muslimer eller er det kun forsida av div. nettaviser du henter din observasjon og ditt syn !?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overskriften er " Har muslimene egentlig gjort noe positivt for vårt?" ordet muslimene er jo ganske generalisering i min øyne!

PÅ hvilken annen måte enn gjennom media har du observert muslimer? kjenner du noen muslimer eller er det kun forsida av div. nettaviser du henter din observasjon og ditt syn !?

Som jeg skriver observerer jeg de i samfunnet jeg lever i, og gjennom media. Jeg leser bl.a. islamnet.no og islam.no.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skriver observerer jeg de i samfunnet jeg lever i, og gjennom media. Jeg leser bl.a. islamnet.no og islam.no.

Så du har absolutt ingenting positivt å si om muslimer!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, Muslimer er mennesker og enkeltindivider , noen av dem har tilført samfunnet vårt noe bra, andre kunne vi godt vært foruten .

Burde ikke spørsmålet være om Islam har tilført samfunnet vårt (norge) noe bra ?

I så fall ville jeg si nei , ingen religioner er til gode for mennesker .

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh, Muslimer er mennesker og enkeltindivider , noen av dem har tilført samfunnet vårt noe bra, andre kunne vi godt vært foruten .

Burde ikke spørsmålet være om Islam har tilført samfunnet vårt (norge) noe bra ?

Takk for at du nok en gang viser at det er forskjell på de som er kritisk til ting rundt seg, og flokken av fordomsfulle, muslimofobe raringer. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Om du tar og åpner en bok og leser litt historie om forskjellige religioner så vil du fort finne ut at mye godt faktisk har kommet ut religion.

Og si at ingenting godt har kommet ut av religion tyder på at enten at du er veldig naiv eller bare uviten.

Selvfølgelig mye galt og ondt har kommet ut av religion. Men det har også kommet mye godt ut av det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest*gjest

Hvorfor lager dere sånne tråder absolutt hele tiden? Vi har skjønt at muslimer er noe dere ikke fordrar, men for Guds skyld, hold det for dere selv - ikke prøv å spre hatet ved å lage slike tråder. Dette er et vanlig forum, om det er islamhets du vil drive med gå inn på vigdis.no eller dokument.no og fortsett med din hobby der. Ble du(ts) trist når Breivik ble buret inne? Får du en slags tilfredstillelse når du skriver negativt og stygt om muslimer/innvandrere? Tror du alle muslimer er en homogen gruppe? Har du aldri hatt en muslimsk venn, eller en fra en annen nasjonalitet som har vist deg at det går an å være god og muslim samtidig? Hvis ikke, synes jeg synd på deg - du har gått glipp av mye god erfaring. Er du så trangsynt at du ikke klarer å legge vekk fordommene dine og heller tenke klart og realistisk?

Hvorfor ikke bare godta at det finnes drittsekker i alle land og religioner? Når en muslim gjør noe galt hater man alle, men hendelsen i juli viste oss klart at hvis en etnisk nordmann gjør det samme(noe mye verre!) er han bare et unntak og et sykt menneske. Hvorfor dette skillet? Hvorfor skal man vise så mye samhold og kjærlighet en periode, for så å gå tilbake til det samme hatet? Var det bare for å vise at vi liksom er så gode i dette landet, da man visste at man fikk mye medieoppmerksomhet fra utlandet?

Gjør det ikke vondt å bære på så mye negativitet, kjære deg/dere? Du lever bare en gang, hvorfor ikke gjøre noe positivt ut av det og prøve å skape fellesskap og glede i stedet for hat,fordommer og ekskludering?

Og jo, muslimer har det bringet med seg noe godt i dette landet:

- nye matretter, billig matvarebutikker

- de tar alle "dritt"jobbene nordmenn ikke vil ha: drosjer, bussjåfører, vaskemenn.

Prøv å se litt mer positivt på livet, kjære venn. :blomst: Det vil gjøre deg og de rundt deg godt. Du lever i verdens rikeste land og klager over at naboen din er muslim, mens folk på den andre siden av kloden igjen sover på tom mage.

FREE YOUR MIND AND THINK

Livet er for kort til å hate, spre kjærlighet mine venner :hjerte:

KJEMPEBRA INNLEGG OG FOR NOEN GODE TANKER DU HAR!!! :klemmer: Vi trenger flere mennesker som deg her inne, som sprer positivtiet og optimisme og ikke bare hat! Bra jobba! :takke:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar og åpner en bok og leser litt historie om forskjellige religioner så vil du fort finne ut at mye godt faktisk har kommet ut religion.

Og si at ingenting godt har kommet ut av religion tyder på at enten at du er veldig naiv eller bare uviten.

Selvfølgelig mye galt og ondt har kommet ut av religion. Men det har også kommet mye godt ut av det.

Ja du får jo bare tro jeg er naiv og uvitende .

Har du noen eksempler på godene religion har tilført menneskeheten ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten vil jeg tro at nordmenn etterhvert vil kunne lære en hel del om hvordan ta vare på de eldre og barna badre, dersom de bare gadd å lytte til andre kulturer.

dra hjem der du kom fra. er ikke alle som putter gamle på gamlehjem

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det ikke hadde vært for muslimene så hadde vi ikke fått god mat til Norge. Og de er itilegg ekstremt gjestfrie og godhjertet. Er så lei av all den klagingen på muslimer. Mine aller beste venner er muslimer, og det finnes ikke snillere mennesker enn dem.

Hey.. Fårikål, torsketunge, pinnekjøtt og potetball er den beste maten på denne jord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Det finnes selvsagt muslimer som har tilført mye godt til samfunnet i kraft av å være snille personer, dyktige i (lovlige) yrker etc. Når det gjelder islam i seg selv, så er jeg skeptisk, fordi jeg mener det er en religion og en kultur som svært vanskelig lar seg kombinere med moderne, vestlig kultur. Derfor er jeg også skeptisk til innvandring fra muslimske land. Ikke fordi disse innvandrerne ikke har gode personlige kvaliteter, men fordi mange av dem har religionen som en dominerende del av livet. Det å tviholde på religion og kultur på den måten mange muslimer gjør, bidrar til å forhindre integrering. Det gjør at de på mange måter stiller seg utenfor det eksisterende fellesskapet i landet, og holder seg til sine egne, mindre fellesskap. All den tid det f.eks. ikke er allment akseptert blant norske muslimer at deres døtre og koner skal få samme personlige frihet på alle plan som norske kvinner, så er det problematisk. For meg er det helt logisk at det å ta inn en forholdsvis stor gruppe mennesker som er dominert av en kultur som ligger milevis bak oss i utvikling, vil by på utfordringer som vil være til ulempe for den eksisterende befolkningen i landet.

Og at det også finnes nordmenn som er potensielt ødeleggende for samfunnet er liksom ikke noe gyldig argument, all den tid disse er norske statsborgere. Disse er vi stuck med, dessverre, mens vi kan regulere hva vi slipper inn i landet utenifra.

Jeg hadde også vært meget skeptisk til stor innvandring av renhetsdyrkende Texas-kristne som ikke vil la barna sine lære om forplantningsbiologi og som presset på og forventet at samfunnet rundt skulle jobbe for å tilpasse seg dette. Dog kanskje litt mindre redd, ettersom disse tross alt kommer fra et vestlig land og den kulturelle barrieren ikke er like stor som mellom europeere og arabere/afrikanere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

naiv og utvitende er iallefall vampen. men en dag slår det tilbake :)

Huh, hvor kom dette fra ? dummeste jeg har hørt idag, jeg tror Vampen har begge øynene åpne og føttene godt planta i bakken .

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det kommer til å bryte ut borgerkrig hvis de på stortinget ikke gjør noe.. dette har jeg sagt siden 2007 og står for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør Breivik iallefall, for han vet det tydeligvis ikke :fnise:

Han tror det er copy-paste reproduksjon av andres ideer.

Må bare påpeke at

1: Breivik selv kaller det ikke for manifest.

2: Han skriver at halvparten har han kopiert, halvparten har han laget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer til å bryte ut borgerkrig hvis de på stortinget ikke gjør noe.. dette har jeg sagt siden 2007 og står for det.

Det høres jo helt vilt ut. Men hvis man tenker langsiktig..hva skjer når det er slutt på oljen, hvis matprisene stiger og det ikke er jobb nok til alle? Da har man i Norge ulike grupperinger som kanskje kan bli uenige om rettigheter til knappe ressurser. Bare spekulasjon, men ikke en hyggelig tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med kvekerne, og bergenserne og ikke minst islendingene ?

Hva har EGENTLIG de gjort for oss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...