Gå til innhold

Mastergrad i økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå økonomi-studier i 5 år, altså en mastergrad.

Hva kan jeg bli etter 5 år?

Jeg tror jeg vil ha en jobb hvor jeg sitter mest på et eget kontor på en datamaskin

Hvis ikke det finnes noe mer spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Revisor ;)

Revisor er en treårig utdannelse, og har man en master er man strengt tatt overkvalifisert for å jobbe som revisor..

Broren min er siviløkonom. Han gikk tre år og ble revisor først, og så tok han master. Fikk mange jobbtilbud, selv om han ikke har verdens beste karakterer, så det er nok relativt enkelt å få seg jobb. Han sitter mye på et eget kontor med en datamaskin, men så er han delvis IT-mann der også. ;) Fleksitid og sånn har han også. Virker veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revisor er en treårig utdannelse, og har man en master er man strengt tatt overkvalifisert for å jobbe som revisor..

Broren min er siviløkonom. Han gikk tre år og ble revisor først, og så tok han master. Fikk mange jobbtilbud, selv om han ikke har verdens beste karakterer, så det er nok relativt enkelt å få seg jobb. Han sitter mye på et eget kontor med en datamaskin, men så er han delvis IT-mann der også. ;) Fleksitid og sånn har han også. Virker veldig greit.

Man kan bli registrert revisor på tre år ja, men for å bli statsautorisert revisor må man ha master i revisjon og minst tre års yrkeserfaring. Man må også ta jevnlige tester og kurs for å beholde tittelen. Statsautoriserte revisorer er kvalifisert for å ta større ansvar enn de som er registrerte revisorer, og tjener vesentlig bedre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å gå økonomi-studier i 5 år, altså en mastergrad.

Hva kan jeg bli etter 5 år?

Jeg tror jeg vil ha en jobb hvor jeg sitter mest på et eget kontor på en datamaskin

Hvis ikke det finnes noe mer spennende

Jeg tror nesten alt er mer spennende enn det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Revisor er en treårig utdannelse, og har man en master er man strengt tatt overkvalifisert for å jobbe som revisor..

Broren min er siviløkonom. Han gikk tre år og ble revisor først, og så tok han master. Fikk mange jobbtilbud, selv om han ikke har verdens beste karakterer, så det er nok relativt enkelt å få seg jobb. Han sitter mye på et eget kontor med en datamaskin, men så er han delvis IT-mann der også. ;) Fleksitid og sånn har han også. Virker veldig greit.

Du er klar over at de store selskapene som Ernst & Young, PwC og KPMG nesten kun ansetter siviløkonomer eller revisorer med MRR (mastergrad)? Kun noen ytterst få blir ansatt kun med bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over. Beklager. :) Jeg vet bare at min bror kunne jobbet som revisor, men er overkvalifisert nå, så da har jeg misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å gå økonomi-studier i 5 år, altså en mastergrad.

Hva kan jeg bli etter 5 år?

Jeg tror jeg vil ha en jobb hvor jeg sitter mest på et eget kontor på en datamaskin

Hvis ikke det finnes noe mer spennende

Hei,

mitt navn er Martin, og jobber som studentassistent på BI samt studerer master i markedsføring der.

Tar du en 5.årig utdannelse innen økonomi på BI kan du bli alt fra finansanalytiker, siviløkonom, regnskapsfører/revisor, eller spesialisere deg innenfor markedsføring, politikk eller organisasjons atferd. Gå inn på bi.no og klikk deg inn til heltidsstudier for å se oversikt. Ville sterkt anbefale deg å ta kontakt med [email protected] og [email protected] for å få vite mer om de ulike utdannelsene.

Er selv meget fornøyd med mine snart 5 år på BI, og kan glatt anbefale deg å gå der. Det eneste negative er at du ender opp med et høyere studielån enn hvis du tar utdannelsen din offentlig. Men til gjengeld har BI tett kontakt med næringslivet, spesialiserte og engasjerte forelesere, og er internasjonalt anerkjent, EQUIS Akkreditert for andre gang, eneste i Norge. Uansett om du studerer på BI eller andre universiteter må du huske på at studentmassen er stor, og at en student på høyskole/ universitetsnivå er selv ansvarlig for egen læring. Det vil si at dårlig engasjement og initiativ = dårlig uttelling generelt sett. BI er praktisk rettet, når du arbeider med den avsluttende bacheloroppgaven, står du fritt til å knytte løsningen opp til en reell problemstilling på oppdrag fra bedrifter/ organisasjoner. Et godt stykke arbeid i denne settingen kan sikre deg et jobbtilbud. Til slutt har vi et ekstremt godt sosialt miljø på BI. Vi har Fadderullan (fadderuker) der du vil bli godt mottatt og straks får kontakt med andre studenter. Fadderukene her i Oslo arrangeres i regi av studentforeningen SBIO. Du forsvinner ikke i mengden, men finner likesinnede som du vil kunne danne studiegruppe med.

Håper dette hjalp deg litt videre, lykke til uansett hva du måtte velge.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; det første du må bestemme er om du helst vil ta samfunnsøkonomi eller bli siviløkonom. Selv om de to utdannelsene overlapper noe, er det ganske store forskjeller, og gir til dels ulike jobbmuligheter. Men jobb på kontor tror jeg nesten at jeg kan garantere at du vil kunne få uavhengig av fordypning :)

Off-topic: Jeg blir litt lei av at privatskoler skal bruke slike tråder til reklame for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...