Gå til innhold

Må jeg be mobberen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff, det er så trist at skolen ikke tar mobbing på alvor. Jeg trodde det nærmest var vedtatt med lover nå, etter alt det mediaoppstyret som har vært, og vidløftige taler fra politikere om nulltoleranse...

Kjenner jeg gruer meg til jenta vår blir skolejente... :-(

Selvfølgelig skal gutten få lov til å feire bursdag med hvem han vil. Går an å dele ut invitasjonene et annet sted enn på skolen. Men jeg ville brukt denne situasjonen (samtalen med læreren) til å nok en gang minne læreren på problemet i klassen, med mobberne. Og at det ikke er offeret som skal måtte lide, ved å faktisk be mobberne i sin egen bursdag. Tipper at gutten heller avlyser selskapet enn å gjennomføre da. Og det er ikke slik en bursdag skal være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste dud hva mobberne gjorde året før da han prøvde å invitere dem?

Ja?

Og jeg skrev ikke at jeg syntes at hun måtte invitere dem. Jeg skrev at jeg syntes de burde tonet ned dette "vi utestenger de tre mobberne"- elementet ved feiringa, og kom med noen forslag til hvordan dette kunne gjøres. Nå er det neppe aktuelt denne gangen, men det kommer flere bursdager.

Som sagt, jeg tror løsningen de har valgt bare kommer til å gjøre ting verre for gutten, og da er det vel neppe verdt det, selv om man som forelder får gitt mobberne et lite stikk.

Skrevet

Min sønn hadde for øvrig felles bursdagsfeiring sammen med en annen gutt i klassen nylig. Gutten han feiret med har vært i litt konflikt/blitt mobbet av noen andre gutter i klassen. Vi inviterte allikevel hele klassen, og det ble en flott feiring. Alle oppførte seg bra, og det var ingen mobbing eller krangling. Når foreldrene er til stede kan de jo holde et godt øye med hva som foregår, og hvis noen ikke oppfører seg i selskapet kan man ringe foreldrene.

Jeg tror denne feiringen ga barna en god referanseramme på at det går an å ha det fint sammen, og at man faktisk kan være venner. Men jeg vet ikke om situasjonen til ts sin sønn er direkte sammenliknbar, det kan jo hende at forholdet mellom de barna er så dårlig at dette ikke går an.

Skrevet

Vi har vært i en lignende situasjon. Sønnen (som vel var 10 eller 11 da) gråt og ville ikke ha bursdagsselskap om han måtte invitere alle guttene i klassen. Vi løste det ved å snakke med foreldrene til de to guttene som mobbet. Vi sa at guttene var velkomne, men at da måtte de ha med seg hver sin forelder som kunne sørge for at de oppførte seg ordentlig. Guttene og foreldrene kom, guttene oppførte seg bra og alle hadde det gøy. Mobbingen ble mindre etter dette, og forsvant etter en stund helt.

Skrevet

Vi har vært i en lignende situasjon. Sønnen (som vel var 10 eller 11 da) gråt og ville ikke ha bursdagsselskap om han måtte invitere alle guttene i klassen. Vi løste det ved å snakke med foreldrene til de to guttene som mobbet. Vi sa at guttene var velkomne, men at da måtte de ha med seg hver sin forelder som kunne sørge for at de oppførte seg ordentlig. Guttene og foreldrene kom, guttene oppførte seg bra og alle hadde det gøy. Mobbingen ble mindre etter dette, og forsvant etter en stund helt.

Fint å høre en slik solskinnshistorie! :)

Da fikk vel dere anledning til å stifte bedre bekjentskap med mobbernes foreldre, noe som kanskje også bidro til at guttene (mobberne) roet seg ned. Tror mange automatisk ikke vil mobbe barn av "venner" av foreldrene sine.

Skrevet

Nei, jeg ville ikke invitert mobberene .

Med hensyn til læreren , du sier at dere flere ganger har prøvd å få slutt på mobbingen men at ingenting blir gjort .

Jeg synes dette utspillet til læreren viser tydelig hvor hennes/hans lojalitet ligger .

Bruk mobbeloven, det er derfor den er kommet .

Send en klage til statens utdanningskontor i ditt fylke , ring ofte til dem for å få dem til å kjappe seg .

Dersom ikke noe skjer , andmeld skolen, la dem få dagbøter, økonomi, det skjønner de .

Skrevet

Fint å høre at enkelte har greid å overvinne mobbingen ved å invitere i selskap ,men dette gjelder ikke alle. Min egen mor inviterte mobberne mine i min bursdag, flere ganger i flere år, og det endte med at jeg sluttet å feire bursdager. Mobberne oppførte seg selvsagt ok i bursdagen, for da var det voksne til stede så da turte de ikke, men de kom jo selvsagt med små kommentarer når de voksne ikke fulgte med. Og på skolen neste dag, ja da fortsatte mobbingen. Og dette var ganske grov mobbing, som har gjort at jeg idag har endt opp med sterkt angst og permament skrekk for andre jenter ( jeg er selv en jente ). Foreldrene til mobberne ville dessverre ikke innse at deres små gull gjorde noe galt, og mamma var dessverre en av dem som ALLTID skulle inkuldere, selv om dagen som skulle være min ble helt ødelagt.

Skrevet

Så lenge dette er gutter som plager og mobber sønnen din på skolen, vil jeg tro at dersom de i det hele tatt kommer så vil han få det veldig vanskelig. Bare det å ha dem der vil jeg tro at kommer til å være ubehagelig og en belastning for gutten din. Jeg ville heller ikke bedt dem så lenge mobbingen er grov.

Jeg ville ikke bøyd meg for hva læreren sa i ditt tilfelle, og jeg ville også tatt kontakt med foreldrene til disse guttene og gitt beskjed om hvordan situasjonen er, og at de derfor ikke kommer til å bli bedt.

På min sønns skole har de også fastsatt de retningslinjene som på din sønns. Alle skal inviteres, og ingen skal stå utenfor. Hvis vi kommer i en situasjon hvor noen skaper veldig negativ stemning på grunn av mobbing kommer vi til å ta opp samme kampen.

Skrevet

Inviterer mobberne sønnen din i sine bursdager da, TS?

Skrevet

Fint å høre at enkelte har greid å overvinne mobbingen ved å invitere i selskap ,men dette gjelder ikke alle. Min egen mor inviterte mobberne mine i min bursdag, flere ganger i flere år, og det endte med at jeg sluttet å feire bursdager. Mobberne oppførte seg selvsagt ok i bursdagen, for da var det voksne til stede så da turte de ikke, men de kom jo selvsagt med små kommentarer når de voksne ikke fulgte med. Og på skolen neste dag, ja da fortsatte mobbingen. Og dette var ganske grov mobbing, som har gjort at jeg idag har endt opp med sterkt angst og permament skrekk for andre jenter ( jeg er selv en jente ). Foreldrene til mobberne ville dessverre ikke innse at deres små gull gjorde noe galt, og mamma var dessverre en av dem som ALLTID skulle inkuldere, selv om dagen som skulle være min ble helt ødelagt.

trist å høre , jeg må si jeg ikke skjønner foreldre som setter andres barn før sine egne . Hvor er instinktene liksom ?

Greit at man ikke skal være blind for at egne barn ikke er engler , men hvorfor inkludere barn man vet plager ens eget , det blir helt villt for meg . Skal jeg utsette mitt eget barn for sorger for å glede ekle små drittsekker , nei , ikke om det smalt .

Skrevet

Inviterer mobberne sønnen din i sine bursdager da, TS?

Hva har det med saken å gjøre, det er jo ikke en belastning for mobberene å invitere den mobbede .

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ALDRI invitert de guttene. ALDRI.

Det jeg hadde gjort nå var å sende en mail til rektor. regner med at rektor er involvert i mobbesaken, hvis ikke er det på tide.

I mailen hadde jeg skrevet noe ala " Som vi tidligere har tatt opp med skolen blir min sønn NN grovt mobbet av XX, YY og AA. Det har ikke blitt noe bedere etter at vi har tatt dette opp med dere. Nå har min sønn bursdag og vi har ikke invitert disse tre mobberen i selskap, av den grunn at de mobber. Lærer, DD, har tatt kontakt med meg og bedt oss invitere dem og bla bla (gjengi mest mulig korrekt det lærer sa pr telefon/møte)

Vi synes dette viser at lærer og da skolen ikke forstår graden og omfanget av mobbingen av min sønn. Ønsker at dette tas tak i umiddelbart da denne mobbingen må slutte. I forhold til skoleloven (?) er alle elever lovfestet en mobbefri hverdag. dette er ikke tilfelle for min sønn.

Ønsker at det nå blir fremlagt en skriftlig plan for oss foreldre på hvordan dere tenker å få slutt på mobbingen av min sønn.

Hilsen mor (og far - må da skrive vår sønn)

Hjelper ikke dette - da drar du inn skolesjefen (...og etterhvert fylke)

Sett lærer og sosial-lærer på kopi når du sender denne mailen.

HVER gang lærer ringer ang noe når det gjelder mobbing så bekreft samtalen med mail til lærer, rektor og sosial-lærer.

HVER gang sønnen din forteller om en mobbe-hendelse (kan være hver dag) send mail med informasjon om hendelsen og krev at noe blir gjjort til lærer, rektor og sosial-lærer.

Dette ble litt utenfor tema men - de tre guttenen VET godt hvorfor de ikke er invitert. De kan nok dette med å prate for seg og har snakket med lærer som igjen har ringt deg. Utspekulerte og manipulerende barn. Har opplevd det samme og sa rett ut til lærer at jeg var sjokkert over at han lot seg bli manipulert av noen 11 åringer.

Foreldre til mobbere ser veldig ofte ikke på sine egne barn som mobbere, og de er derfor veldig vanskelige å prate med. Derfor må man kjøre veldifg hardt på skolen.

Ringer lærer eller foreldre igjen ang bursdagen så si at de er hjertelig velkommne i bursdag når de klarer å ha en god oppførsel ovenfor sønmnen din. Hadet bra, jeg er opptatt nå - og smell på røret ! Og ikke ta tlf når de ringer opp igjen. De har fått beskjed om hvorfor og de liker ikke svaret. Du trenger ikke tenke mer på det.

Lag en flott bursdag til sønnen din. La han kose seg med vennene sine og gjør det slik at det er kult for dem alle ! DET er viktig for sønnen din nå.

STØTT sønnen din, ikke la de andre være med på at du også skal la han bli dratt ned. Stå med rak rygg, du gjør det eneste rette.

Har ikke lest hele tråden men skriver under på dette innlegget.

Ang.mobbingen på skolen:

Min gutt ble mobbet av to i klasse . KOntaktlærer tok ikke mobbingen seriøst, og for hver gang vi foreldre prøvde å ta det opp ble det med praten, ingen handling. Vi skrev til slutt brev til skola (til rektor) det vi ønsket oppretting av sak (det har man krav på ifølge opplæringsloven). Vi ble kalt inn til møte og sak ble opprettet. For hver mobbeepisode sende vi saklig e-poster om hva vår sønn fortalte oss til lærer m/ kopi til rektor. Alle e-poster ble lagret. Da hadde jeg skriftlig både hva vi la fram og hva lærer svarte. Jeg skal si pipa fikk en annen lyd fra da av.

Så mitt råd er å få svarene skriftlig, med kopi til rektor.

Skrevet

Nei,jeg ville ikke bedt mobberne.Jeg syns at bursdagsselskap skal være sønnen sønnen din sin dag og da ber man ikke mobberne sine.

Var selv mobbeoffer og feiret ikke ofte bursdagsselskap,men når jeg feiret og mobberne var der så var det veldig ubehagelig for meg uansett om de oppførte seg fint akkurat der og da.

Er egentlig litt imot at man alltid på død og liv skal be alle i klassen sin.

Skrevet

Feige lærer!! Selvfølgelig skal de ikke få komme å ødelegge bursdagen til din sønn. Stakkars gutt. Håper det blir bedre. Lykke til!

Skrevet

Tror ikke jeg ville invitert mobberne, -ihvertfall ikke dersom ikke noe var endret, og de var like ufyselige som før.

Det jeg ville ha gjort, er å invitert lederen og foreldrene til en prat hjemme hos dere.(Alle 3 mobberne vil bli for skremmende tenker jeg) For å få snakket om ting. Gjerne før bursdagen, hvis det er tid. Eller ringe og si at de ikke er invitert, og hvorfor, men at du gjerne vil at de skal komme på kake og en prat dagen etter, for dere trenger å snakke.Det kan jo ikke fortsette slik, at dette ikke blir tatt skikkelig tak i. Da kan gutten din fortelle hvordan han føler det. Og mobberen og foreldrene får mer innblikk i situasjonen. Hvis det ikke kommer noe bedre ut av dette, eller de ikke vil møte dere, vil jeg arrangere et møte i regi av skolen.

Jeg vil også snakke med de to andre, en og en, med foreldre.

Dersom foreldrene ikke skjønner alvoret og tar tak i dette,- ja, da vet jeg ikke helt. Skolen bør hvertfall ha nær kontakt med dem framover, og fortelle hvordan saken ligger an, og hvordan guttene oppfører seg. For du bør, som andre sier, lage en sak av dette, og skrive opp alt som skjer.

Foreldre som ikke klarer å lære barna empati, ikke bryr seg eller klarer å se alvoret i at barnet mobber, bør få veiledning av noen..Barnevernet bør involveres, synes jeg.

Men når det gjelder bursdagen, nei, ville nok ikke invitert dem dersom saken ikke er endret, og dere ikke har fått snakket sammen først. Det viktigste er barnet ditt, at han føler seg trygg og glad på bursdagen.

Skrevet

Jeg ser det er mange her som ikke helt vet hva en skal gjøre med mobbing på skolen . Vi har en mobbelov , bruk den !

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at du ikke vil invitere de som mobber barnet ditt, og syns heller ikke du burde utsette barnet for det.

Men, jeg ser også poenget til læreren, om at det er problematisk å dele ut invitasjoner på skolen til alle utenom disse tre.

Jeg ville nok valgt å ha et annet bursdagsselskap i år, hvor man ikke inviterer alle guttene minus tre, men heller noen utvalgte venner av barnet, som ikke nødvendigvis trenger å være bare gutter, eller bare et årstrinn. Man har jo gjerne et nettverk rundt seg med flere venner.

Ettersom dette er en vond og vanskelig situasjon er det selvsagt kjempeviktig å jobbe med mobbingen som mange av innleggene her skriver.

Men det kan kanskje være klokt også overfor barnet ditt, å ikke gjøre bursdagen til en "stor greie", ved å invitere noen, men ikke andre.

Jeg kjenner ikke ditt barns situasjon mer enn det du skriver, men det har vært mange saker hvor eksludering i bursdager har gjort mange situasjoner vanskelige og vonde. Jeg sier på ingen måte at ditt barn er skyld i mobbingen, men i enkelte situasjoner er det også flere sider av en sak.

Derfor tenker jeg at det kan være lurt å finne noen andre løsninger på akkurat bursdagsfeiring inntil barnet ditt har en bedre skolesituasjon. Nå er jo allerede invitasjoner sendt ut, så det er kanskje ikke så mye å gjøre i denne situasjonen uansett..

Håper uansett at barnet ditt får det bedre på skolen! Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...