Gå til innhold

Må jeg be mobberen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten min blir 10 neste torsdag og vi har utdelt invitasjon til guttene og skal feire det lørdag. De er 12 gutter i klassen og sønnen min blir en del mobbet. Det er en hovebobber og to av hans kompiser som dilter med. Vi valgte derfor å ikke be de tre.

Men læreren blander seg inn i det og mener vi må be alle og hun mener det nå er vi som mobber og at vi ikke er noe bedre.

Men skal jeg virkelig be mobberene til min sønn? Det er ikke snakk om litt ertingm, det er grov mobbing. Mobbing har vi tatt opp flere ganger på skolen, men ingenting blir gjort.

Kanogså nevne at mobbingen begynte smått før bursdagen til min sønn i fjor og da valgte vi å be de tre og da hadde hovedbobberen ødelagt invitasjonen rett forran øynene til min sønn og ba sine kamerater gjøre det samme.

Og nå er mobbingen blitt langt verre og jeg nekter å åpne dørene for at sønnen min skal bli mobbet i sin egen bursdagsfeiering i vårt eget hus.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får kanskje en anledning til å gi de en skjennepreken uten sidestykke?

Men om de blir invitert, tror du de kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er tre så ser jeg ikke helt problemet.. Hadde vært verre om det bare var en.

Fortsatt en liten gruppe som er "utestengt", og kan skjønne at noen rynker på nesen av det, men jeg synes det er riktig å la sønnen din slippe å ha mobberne i selskapet sitt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren er et feigt rasshøl. Typisk taktikk av feige lærere å gi offeret skylda. Be de som oppfører seg bra mot din sønn. Han fortjener å ha en fin bursdag.

Vanligvis mener jeg at man ikke skal holde noen utenfor mht invitasjoner, men i slike tilfeller er du i din fulle rett til å ikke be avskummet.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker da veldig merkelig at lærer skal blande seg inn i en privat bursdagsfeiring? Hvis dette er grov mobbing, og dere prøvde å invitere de samme guttene i fjor uten å bli møtt med annet enn mer mobbing, ser jeg virkelig ikke hvorfor de skal inviteres.

Hvor godt informert er læreren om problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er drøyt at foreldre skal føle seg presset til å invitere mobberene når lærer vet at de tre mobber.. Jeg hadde stått på mitt og kjeftet på læreren for å bli kalt en mobber fordi jeg beskytter barnet mitt. Fy flate altså.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg bedt disse tre , for jeg er noe enig i at nå er det dere som utstenger .

Men som mor så skjønner jeg meget godt hvorfor du ikke ønsker å ha de der . Men blir situasjonen bedre av å ikke inkludere de ? Forstår de hvorfor de ikke får komme ?

Har ikke disse guttene foreldre ? Har du snakket med de om mobbingen? Helt håpløst at skolen ikke klarer å gjøre noe .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvofor skal de som plager og piner barnet ditt få lov til å komme og feire en glad dag!???

Sånt skjønner jeg ikke .Den læreren må jo ha litt dårlige antenner.Hadde nok gitt blanke søtten i hva den læreren mener og om det blir bråk,gå vidre til rektor.En lærer skal da ikke bestemme hvem ditt barn ber hjem til seg

Var selv ekstremt mye mobbet og det var aldri snakk om at de som stod bak skulle få komme inn i mitt hus,spise kake,drikke brus og kose seg .

Hva slags signaler sender du til barnet tenker jeg,om du lar den(de) som plager barnet komme til en anleding hvor barnet ditt skal stå i fokus og ha en fantastisk flott dag.

Som foreldre skjønner jeg godt at du sier nei og jeg håper du fortsetter å si nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg ble mektig provosert på den læreren.

Jeg hadde sagt at det var uaktulet, og tatt det opp med rektor. Om det er rikitg at det er viktigere å ta hensyn til mobberne, og om det virkelig er den praksisen skolen kjører, og kanskje det er derfor ikke noe er gjort med mobbingen på skolen?.

Sett de til vegs og krev evt utskifting av klasseforstander. Dette er rett og slett horribelt!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ALDRI invitert de guttene. ALDRI.

Det jeg hadde gjort nå var å sende en mail til rektor. regner med at rektor er involvert i mobbesaken, hvis ikke er det på tide.

I mailen hadde jeg skrevet noe ala " Som vi tidligere har tatt opp med skolen blir min sønn NN grovt mobbet av XX, YY og AA. Det har ikke blitt noe bedere etter at vi har tatt dette opp med dere. Nå har min sønn bursdag og vi har ikke invitert disse tre mobberen i selskap, av den grunn at de mobber. Lærer, DD, har tatt kontakt med meg og bedt oss invitere dem og bla bla (gjengi mest mulig korrekt det lærer sa pr telefon/møte)

Vi synes dette viser at lærer og da skolen ikke forstår graden og omfanget av mobbingen av min sønn. Ønsker at dette tas tak i umiddelbart da denne mobbingen må slutte. I forhold til skoleloven (?) er alle elever lovfestet en mobbefri hverdag. dette er ikke tilfelle for min sønn.

Ønsker at det nå blir fremlagt en skriftlig plan for oss foreldre på hvordan dere tenker å få slutt på mobbingen av min sønn.

Hilsen mor (og far - må da skrive vår sønn)

Hjelper ikke dette - da drar du inn skolesjefen (...og etterhvert fylke)

Sett lærer og sosial-lærer på kopi når du sender denne mailen.

HVER gang lærer ringer ang noe når det gjelder mobbing så bekreft samtalen med mail til lærer, rektor og sosial-lærer.

HVER gang sønnen din forteller om en mobbe-hendelse (kan være hver dag) send mail med informasjon om hendelsen og krev at noe blir gjjort til lærer, rektor og sosial-lærer.

Dette ble litt utenfor tema men - de tre guttenen VET godt hvorfor de ikke er invitert. De kan nok dette med å prate for seg og har snakket med lærer som igjen har ringt deg. Utspekulerte og manipulerende barn. Har opplevd det samme og sa rett ut til lærer at jeg var sjokkert over at han lot seg bli manipulert av noen 11 åringer.

Foreldre til mobbere ser veldig ofte ikke på sine egne barn som mobbere, og de er derfor veldig vanskelige å prate med. Derfor må man kjøre veldifg hardt på skolen.

Ringer lærer eller foreldre igjen ang bursdagen så si at de er hjertelig velkommne i bursdag når de klarer å ha en god oppførsel ovenfor sønmnen din. Hadet bra, jeg er opptatt nå - og smell på røret ! Og ikke ta tlf når de ringer opp igjen. De har fått beskjed om hvorfor og de liker ikke svaret. Du trenger ikke tenke mer på det.

Lag en flott bursdag til sønnen din. La han kose seg med vennene sine og gjør det slik at det er kult for dem alle ! DET er viktig for sønnen din nå.

STØTT sønnen din, ikke la de andre være med på at du også skal la han bli dratt ned. Stå med rak rygg, du gjør det eneste rette.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi f... i det som er politisk korrekt. Sønnen din blir plaget av de tre kanaljene 5 dager i uka - 6 timer om dagen. Det får holde. Han må få slippe å trekkes med dem på det som liksom bare skal være "hans dag". Du kan evt. strekke deg såpass langt at du ikke deler ut invitasjoner på skolen, men sender dem til vennene hans i posten eller legger i postkasse/leverer personlig.

Inviter heller guttene ved en senere bursdag hvis de mot formodning begynner å oppføre seg igjen. Mobber man, har man ingen rettigheter til å bli invitert hjem til den man mobber.

Hadde min mor insistert på å invitere mine mobbere så ville jeg betraktet det som et psykisk overgrep. (Men jeg var heldigvis såpass gammel da jeg ble mobbet at bursdagsfeiringer med annet enn de nærmeste vennene var uaktuelt av andre grunner.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI invitert de guttene. ALDRI.

Det jeg hadde gjort nå var å sende en mail til rektor. regner med at rektor er involvert i mobbesaken, hvis ikke er det på tide.

I mailen hadde jeg skrevet noe ala " Som vi tidligere har tatt opp med skolen blir min sønn NN grovt mobbet av XX, YY og AA.

MEN; ikke oppgi mobbernes navn i e-post. E-post er ikke regnet som "sikkert" og man skal derfor ikke identifisere noen med fullt navn. Da må du heller skrive "av tre gutter i klassen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Purple Haze

I utgangspunktet ville jeg bedt disse tre , for jeg er noe enig i at nå er det dere som utstenger .

Men som mor så skjønner jeg meget godt hvorfor du ikke ønsker å ha de der . Men blir situasjonen bedre av å ikke inkludere de ? Forstår de hvorfor de ikke får komme ?

Har ikke disse guttene foreldre ? Har du snakket med de om mobbingen? Helt håpløst at skolen ikke klarer å gjøre noe .

Har du barn?

Om mobberne forstår hvorfor de ikke får komme, spiller mindre rolle, synes jeg. De må bare erfare at når de ikke kan oppføre seg skikkelig mot andre, er det en del ting de ikke får delta på. Og barn i skolealder vil nok skjønne veldig godt hvorfor de ikke får komme. Ikke undervurder barn.

Skolen klarer jo veldig sjelden å gjøre noe når det gjelder mobbing. Det er et kjempevanskelig område, og veldig mange lærere er for feige til å gjøre noe. Det har jeg selv sett i løpet av de fem årene jeg jobbet i skolen.

TS: Jeg hadde ikke bedt mobberne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet mener jeg at dersom man deler ut invitasjonene på skolen, så skal man kun noen få heller hele klassen (uavhengig av grunn).

Nå er jo alle invitasjonene delt ut, og i denne situasjonen syne jeg du gjør helt rett i å ikke invitere mobberne. Barnet ditt har rett på en hyggelig bursdagsfeiring, noe han åpenbart ikke vil få med mobberne til stede. Det burde læreren forstått av seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn?

Om mobberne forstår hvorfor de ikke får komme, spiller mindre rolle, synes jeg. De må bare erfare at når de ikke kan oppføre seg skikkelig mot andre, er det en del ting de ikke får delta på. Og barn i skolealder vil nok skjønne veldig godt hvorfor de ikke får komme. Ikke undervurder barn.

Skolen klarer jo veldig sjelden å gjøre noe når det gjelder mobbing. Det er et kjempevanskelig område, og veldig mange lærere er for feige til å gjøre noe. Det har jeg selv sett i løpet av de fem årene jeg jobbet i skolen.

TS: Jeg hadde ikke bedt mobberne.

ja, jeg har barn som jeg prøver å lære at det er de som er kjipe mot de som det er synd på . At det er mobberene som har problemer , er misunnelig eller bare slemme. Og sånn vil ikke vi være !

Jeg er ikke sikker på at 10 år gamle gutter vet hvorfor de er utesteng . Noen bør fortelle de hvorfor de ikke får komme .At det er en konsekvens av at de ikke er snille . Når jeg kjefter på barna mine , passer jeg på at de skjønner hvorfor de får kjeft .

Jeg ville tatt kontakt med foreldrene til disse guttene , for det er de som er ansvarlige for at barna deres er mobbere .

Skolen skal selvfølgelg gjøre noe , men det er foreldrene til barna som har oppdrager ansvar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke invitert mobberne.

Nå veit jeg ikke hva som er gjort for å stoppe mobbinga, men jeg ville nok ringt foreldrene til mobberne og sagt rett ut hvorfor de ikke blir invitert. Også tatt et realt oppgjør med både klasseforstanderen og rektor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...