Gå til innhold

Klarer ikke å jobbe, klarer ikke å studere


vanskapning

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sliten i 5 år uten at legen har funnet grunnen, og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Det er mulig at jeg har høyt stoffskifte, men legen sier at vi må vente ett par måneder før vi får tatt flere tester. På ett par måneder er det januar, og da må jeg ha funnet ut om jeg skal studere videre eller om jeg skal skaffe meg en jobb.. Og begge deler føles helt umulig.

Dette halvåret her går jeg et årsstudium på universitetet, og det er virkelig ikke noe for meg. Jeg klarer ikke å konsentrere meg på forelesninger, og klarer ikke å lese pensum. Dette vil si at jeg sannsynligvis stryker på begge eksamenene mine.. Det som er positivt med å studere er at jeg har såpass mye fritid, begynner sent og har bare et par timer forelesninger, og dermed kan bruke energien min på ting jeg liker og må - som å være med venner og lage middag. Dersom jeg skal fortsette på studiet kommer jeg altså til å opparbeide meg enda mer lån, og i tillegg ha kastet bort et helt år på et årsstudium der jeg sannsynligvis ikke klarer å stå i noen eksamener..

Pga at jeg ikke vil ha mer lån og ikke vil ha et helt år bortkastet på noe jeg ikke klarer, har jeg lyst til å skaffe meg jobb til januar. Problemet her er at det for det første er vanskelig å skaffe seg en jobb der man trives. For det andre er jeg totalt utmattet etter 7 timer arbeid, og da må jeg altså dra hjem for å lage middag, vaske opp og slik.. Jeg har hatt sommerjobber der jeg har jobbet så mye, og vet derfor av erfaring at jeg er helt ødelagt når arbeidsdagen er over - jeg hadde aldri energi til å møte venner eller gjøre noe fornuftig. I tillegg, når jeg hadde sommerjobber bodde jeg fortsatt hjemme hos mamma - dette året har jeg flyttet ut. Da kunne jeg i det minste ligge på sofaen og hvile når jeg kom hjem, mens nå er det "mye" som må gjøres.. Og dersom jeg må ta til takke med en jobb jeg ikke trives i, kommer dette til å gjøre meg enda mer sliten.

Jeg er så fortvilet nå og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg har jo en hybel jeg må betale leie hver måned, og jeg kan ikke bare si opp den (veldig streng kontrakt) - så jeg trenger penger. Det er altså ikke mulig å flytte hjem. I tillegg trives jeg godt i byen jeg bor i nå, mens hjemstedet ikke er særlig hyggelig.. Hva ville dere gjort om dere var i min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket om du har lavt stoffskifte? Det kan avdekkes av en enkel blodprøve. Fastlegen bør være smart nok til å ta den prøven når du har slike symptomer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke høyt stoffskifte utelukke lavt stoffskifte? Grensen for høyt stoffskifte var 4, og jeg hadde 4,1... Så legen var ikke helt sikker på om dette har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette låter som mej nästan och jag har fibromyalgi. Er totalt utslitt hele tiden, försöker nå att omskolere mej och studerer 2 dagar och er totalt utslitt. Pinligt å erkjenne att en kanppt klarer det.

Men har mye smerter i tillegg osv osv

Lycka till!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å jobbe fulltid selv om du velger å jobbe fra januar. Hvis du feks kan tenke deg å jobbe som lærervikar tjener du greit, med korte dager som har hyppige småpauser og stor valgfrihet i forhold til hva du vil ta på deg av arbeid. Ulempen er uforutsigbarhet. Men jeg ville i så fall unngått vikarbyråer og heller snakket direkte med diverse skoler. Gjorde selv dette, og det var veldig greit i en periode med mye depresjon og utmattethet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du så vidt klarer å gå på skole, så er det nesten gitt at du heller ikke klarer en jobb.

Oppsøk lege på nytt, om han ikke tar de prøvene som trengs så bør du skaffe deg en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du så vidt klarer å gå på skole, så er det nesten gitt at du heller ikke klarer en jobb.

Oppsøk lege på nytt, om han ikke tar de prøvene som trengs så bør du skaffe deg en annen.

Skole og jobb er definitivt ikke det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette låter som mej nästan och jag har fibromyalgi. Er totalt utslitt hele tiden, försöker nå att omskolere mej och studerer 2 dagar och er totalt utslitt. Pinligt å erkjenne att en kanppt klarer det.

Men har mye smerter i tillegg osv osv

Lycka till!

Fibromyalgi er ikke ensbetydende med å være totalt utslitt. Jeg har også fibromyalgi, men klarer å ha 100% stilling, uten å være totalt utslitt.

Fibromyalgi er en fellesbetegnelse på alle de ledd/muskel-lidelser/smerter legen ikke vet annen plass å plassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Skole og jobb er definitivt ikke det samme.

nei, det sa hun ikke heller. og jobb er tyngre enn skole, ihvertfall med tanke på at du må være der i mange timer om dagen, noe du ikke må hvis du studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen for høyt stoffskifte var 4, og jeg hadde 4,1... Så legen var ikke helt sikker på om dette har noe å si.

Dette er høyt stoffskifte! Si til legen din at han skal henvise deg til spesialist med EN gang! Fastleger kan generelt sett alt for lite om stoffksifteproblematikk!

Selv om du bare er så vidt over referanseområdet så kan det være alt for høyt for DEG! Det er veldig individuelt hvor lite/mye som skal til for at en føler deg dårlig. Derfor er det viktigere å se på symptomene dine, enn å henge seg opp i verdiene du har. På dette forumet finner du mange som har mye erfaringer med stoffskifte problematikk, så du kan jo presentere situasjonen din for dem også, å høre hva de har å si.

Men altså: Sørg for at legen din tar dette på alvor! Starter du på tabletter nå vil du merke bedring om ett par - tre uker! GLED deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det sa hun ikke heller. og jobb er tyngre enn skole, ihvertfall med tanke på at du må være der i mange timer om dagen, noe du ikke må hvis du studerer.

Om man tar et "skikkelig" studium og ikke vaser rundt på en del av de "mykere" fagene i årevis så stilles det av en del studier ganske harde krav med tanke på tilstedeværelse, oppgaveskriving/løsning samt egen innsats, så svaret ditt er en sannhet med modifikasjoner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du har lavt stoffskifte? Det kan avdekkes av en enkel blodprøve. Fastlegen bør være smart nok til å ta den prøven når du har slike symptomer.

Hun har jo høyt stoffskifte, og man kan bare ha en av delene. Høyt stoffskifte fører til at man blir sliten og syk, dersom man går med det over lang tid, uten å få behandling.

Gå til en annen lege, det er ingen grunn til å vente for å ta flere prøver når du har så store problemer, du bør henvises til endokrinolog med en gang, så kan de vurdere behovet for medisinering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det sa hun ikke heller. og jobb er tyngre enn skole, ihvertfall med tanke på at du må være der i mange timer om dagen, noe du ikke må hvis du studerer.

Da vet ikke jeg hva/hvor du har studert, men studiet mitt har definitivt vært minst dobbelt så tøft på alle måter i forhold til de jobbene jeg har hatt tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg ble syk med lavt stoffskifte uten at legene var sikre på hva som var problemet ennå, så sluttet jeg som student og begynte å jobbe 100 % i stedet. Jobben var definitivt mye lettere enn studentlivet! Selv om jeg jobbet på kontor, var oppgavene "hjernedøde" i forhold til å lese/pugge/forstå engelske fagbøker, og det å jobbe fra 8 til 15:30 og så ha fri resten av dagen og i helgene var jo helt luksus i forhold til å alltid ha studiet hengende over seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da får jeg bestille meg ny legetime så fort som mulig.

Ca hvor stor stillingsprosent må man ha for å klare seg? Jeg betaler leie på 3600, så må jeg jo ha mat og alt mulig annet.. Er redd jeg ikke kommer til å finne noen jobb som passer heller, det er ikke lett når man ikke har energi og nesten ikke klarer å jobbe.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi er ikke ensbetydende med å være totalt utslitt. Jeg har også fibromyalgi, men klarer å ha 100% stilling, uten å være totalt utslitt.

Fibromyalgi er en fellesbetegnelse på alle de ledd/muskel-lidelser/smerter legen ikke vet annen plass å plassere.

Fibromyalgi är noe du får olika symtom på ja. Men om du vart uppdatert på det siste visste du att område i hjernen svullnar opp och trycker på nerver som skaper mange olika plager i kroppen. Vill bare si grattis för du är nok den förste jag hört tales om med fibromyalgi som faktiskt klare å jobbe så mye. Önsker det vore mej.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil ikke høyt stoffskifte utelukke lavt stoffskifte? Grensen for høyt stoffskifte var 4, og jeg hadde 4,1... Så legen var ikke helt sikker på om dette har noe å si.

Man kan være så "heldig" at man sliter med begge deler, altså at det veksler mellom de to. Jeg ville byttet til en fastlege som har bedre greie på stoffskifteproblematikk umiddelbart. Sonjas stoffskifteforum var veldig bra før, men har blitt tatt over av noen gærne dansker, så det er ikke så hyggelig der lenger. Det er også vanvittig mye informasjon der som kan være vanskelig å forholde seg til når en ikke har noe erfaring med dette.

Søk litt rundt på nett og ta evt. kontakt med Norsk Thyreoideaforbund . Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonjas stoffskifteforum var veldig bra før, men har blitt tatt over av noen gærne dansker, så det er ikke så hyggelig der lenger. Det er også vanvittig mye informasjon der som kan være vanskelig å forholde seg til når en ikke har noe erfaring med dette.

Søk litt rundt på nett og ta evt. kontakt med Norsk Thyreoideaforbund . Lykke til :klemmer:

Danskene på Sonjas er jo minst like ille som de legene de driver heksejakt på, hetser, mener at er verdens verste mennesker og til og med navngir/advarer mot (basert på enkeltpasienters opplevelser...) uten at disse legene har fått svare på tiltale. Det har rett og slett blitt helt tullete stemning der inne! Fortsatt ligger det mange gamle, gode innlegg med nyttig informasjon der hvis man leter litt, men av de nye innleggene så er det ærlig talt mest søppel. Enkelte utformer jo innleggene sine som om det skulle vært doktorgradsresyméer, uten at de har annet enn sine egne "behandlingsfilosofier" å basere det på - og null profesjonell utdannelse i bunnen. Man velger hva man vil tro på, og på Sonjas bør man være veldig kritisk i alle fall til enkelte brukere. Sonja selv (altså hun som startet forumet i utgangspunktet) har vel ytret et ønske om å legge ned Sonjas stoffskifteforum, og heller starte et nytt (her). Det er trist at forumet har blitt slik det har blitt! Ut fra det som skrives der nå skulle man jo tro at ingen mennesker blir friske av Levaxin, noe som selvsagt er tull, vi er mange eksempler på at det er adekvat behandling. Det er jo ingen vits i å lure "nybegynnere" til å hoppe over forsøk med Levaxin og rett over på ERFA Thyroid (med en pris på rundt 1600,- for en boks, mot Levaxins beskjedne noenogtjuekroner) uten at de har testet om Levaxin + evt. Liothyronin er godt nok. Krav om en "alternativ medisin" (for det regnes jo som det av en god del leger) allerede før man har prøvd det vanlige behandlingsalternativet faller naturlig nok ikke i god jord hos legene. For mange er Levaxin akkurat det som trengs!

Norsk Thyreoideaforbund er vel litt på den andre ekstremkanten igjen, all den tid de er sponset av Nycomed (som produserer Levaxin). Selv er jeg ikke medlem i forbundet, og leser sporadisk på sonjas - men er da veldig kritisk til det som står der. Det er neimen ikke lett å finne troverdig og riktig informasjon om denne sykdommen :gjeiper:

Men dette var en liten avsporing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo høyt stoffskifte, og man kan bare ha en av delene. Høyt stoffskifte fører til at man blir sliten og syk, dersom man går med det over lang tid, uten å få behandling.

Gå til en annen lege, det er ingen grunn til å vente for å ta flere prøver når du har så store problemer, du bør henvises til endokrinolog med en gang, så kan de vurdere behovet for medisinering.

Litt OT, men jeg har hatt hyperthyreose tidligere og nå har jeg hypothyreose så jeg vet veldig godt hvordan det er å ha disse sykdommene, thank you very much. Begge fører til at man føler seg sliten og dårlig, og symptomene kan ligne i begge tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...