Gå til innhold

Fødselspermisjon som starter idet engasjementet utløper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt tilbudt et engasjement med varighet 10 mnd. Jeg og sambo har planer om familieforøkelse, og dersom det skulle "klaffe" risikerer jeg jo å være sprekkferdig idet engasjementet mitt er over (altså - gå ut i fødselspermisjon samtidig som engasjementet mitt er over).

Engasjementet er ikke et prosjekt, men en "forløper" til fast stilling (er således litt usikker på lovligheten, men la det være en annen sak). Jeg har blitt forespeilet at med 98% sannsynlighet vil det bli opprettet fast stilling etter engasjementsperioden, og den vil tilfalle meg, med mindre jeg tabber meg alvorlig ut under engasjementet. Dersom jeg går ut i permisjon idet engasjementet utgår, har jeg noe vern i form av at de faktisk MÅ gi meg jobben (gitt at jeg gjør en tilfredsstillende jobb), og at de ikke kan lyse ut den stillingen på nytt, annet enn som vikariat for meg?

Noen ganger er alt kjipern! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nnja...

Juridisk sett har du vel ikke det, men det er heller ikke love å diskriminere deg fordi du er gravid.

jeg opplevde noe lignenede for noen år siden. Jeg var lovet fast jobb, hadde hatt stillingen i 2 år, ble gravid og når engasjemente skulle fornyes fikk jeg det ikke, og de ansatte en annen.

Da gikk jeg til fagforeningen, det ble en vannskelig sak, fordi den er helt på kanten av lovverket, men jeg vant i retten, og kunne fått jobben tilbake.

Men pga rettsaken ble vi eninge om at jeg skulle få en grei erstatning for å fratre.

De pengene var veeldig greie å ha, når vi satt uten bhg plass i 4 mnd:)

Uansett bør du belage deg på å ikke ha noen jobb etter endt permisjon, men man kan jo håpe du har en fornuftig arbeisgiver, som kan tenke litt lenger frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like greit å utsette familieplanene i et halvår eller noe sånt? Skulle du komme opp i en slik sak er jo problemet at det er uhyre vanskelig å bevise selv om det skulle være ulovlig, og det kommer til å koste deg masse tid, energi og penger på et tidspunkt du helst vil fokusere på barnet ditt. Om du derimot skulle bli gravid noe senere, har du kanskje vært fast ansatt i seks-syv måneder før du går ut i permisjon, og da er saken en helt annen. Jeg forstår at du gjerne vil i gang med prøving og sånt, men du gjør det jo unødvendig vanskelig for deg selv om du ikke justerer planene dine litt så du kan få i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...