Gjest Uglefot Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Ser mye på matprogrammer på tv. Det jeg ikke forstår er at det jeg vil kalle fin mat ofte preges av minimalisme. "Her ved kysten av Monte Carlo skal vi nå få nyte en vidunderlig middag bestående av en bitteliten potet, et stykke fint kjøtt på størrelse med en appelsinbåt, pyntet med et strå og tre dråper saus" Jeg skjønner at slike måltid som oftest består av flere retter men de er jo bittesmå alle sammen. Blir jo ikke mett av slikt. Om noe er godt så dyng på sier jeg! Er det liksom ikke fint å nyte et digert måltid? 14
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 da er det bare å denge på. man kan jo ta mer enn i programmene men jeg har heller aldri skjønt det der
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Jeg skjønner litt av det du tenker på tror jeg og kan til dels være enig. Men på tv så handler det jo om at det skal se lekkert ut, ikke at det skal dynges på i store mengder. Men når det gjelder mange og små retter: Jo, man blir faktisk mett av det. Da snakker man 7 retter eller mer. Jeg er vanligvis sulten som en ulv og kan spise mer enn de fleste om jeg ikke passer meg. Når de andre er ferdige med å spise vil jeg gjerne spise enda mer. Men med mange små retter der det er en liten pause mellom hver rett så skjer det noe med meg. Man spiser så sakte at hjernen rekker å registrere at man får mat og vel så det, så da blir man mett på mindre mat enn om man hiver innpå. 8
Gjest Bobler Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Det er gjerne ikke kun den lille porsjonen man får da, man får gjerne forret, mellomrett, hovedrett, etter middag rett og dessert (f.eks ) Har spist endel på fine resturanter, og jeg forstår det med flere retter og små porsjoner. Du får smake og spise på mye mer i løpet av et måltid med små porsjoner og mange retter. Det er deilig å spise flere ting, hvor alle smaker helt himmelsk. Men, når alt kommer til alt, så lesser jeg på med poteter, saus og kjøtt når jeg spiser hjemme. Men ute når jeg spiser fint, setter jeg pris på å få lite men mye. Det smaker bedre i små porsjoner, og man får så mye godt i løpet av måltidet. 6
hjertesukka Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Hvis man liker best svære trailersjåførporsjoner, så er det vel bare å dynge på. Selv mister jeg appetitten når porsjonene blir for store. Vi er ikke like. Men jeg skjønner at det er snobberiet rundt du reagerer på, og jeg kan til en viss grad være enig. Alt med måte! Men syns små, lekre porsjoner er mer innbydende enn når det dynges på.
venus_ Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Ser mye på matprogrammer på tv. Det jeg ikke forstår er at det jeg vil kalle fin mat ofte preges av minimalisme. "Her ved kysten av Monte Carlo skal vi nå få nyte en vidunderlig middag bestående av en bitteliten potet, et stykke fint kjøtt på størrelse med en appelsinbåt, pyntet med et strå og tre dråper saus" Jeg skjønner at slike måltid som oftest består av flere retter men de er jo bittesmå alle sammen. Blir jo ikke mett av slikt. Om noe er godt så dyng på sier jeg! Er det liksom ikke fint å nyte et digert måltid? Jeg har ihvertfall vært stappmett de gangene jeg har vært ute å spist 5-7 retter. Selv om de er små. Husk at man også gjerne får 1-2 appetittvekkere og brød til. Såklart kan det være fint å nyte et digert måltid, men disse små rettene er jo ikke bare mat, det er jo også å se på som kunst. Når man går ut å spiser slik mat så handler det jo ikke bare om å bli mett. 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Jeg lover deg at du blir mett hvis du spiser på et fjongt sted med små retter. Man får jo 7-10. På Oscarsgate får man faktisk 20 hvis man teller etter, og selv om alt ser smått ut holdt både jeg og min voksne mann på å trille ut derfra med (gode) magesmerter. 1
Eudyptula Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Jeg blir også mer enn godt nok forsynt av en slik meny meny. Ofte er det slik, at jo mindre rettene er, jo flere er det av dem. Og man drikker jo gjerne et glass vin i tillegg til hver rett 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #9 Skrevet 3. november 2011 Det var kanskje vanligere tidligere at rettene skulle være små og pynta for at det skulle være fint, uansett hvor få retter som ble servert. Husker Grünerløkka på 90-tallet og sånn. Men når det er snakk om en "komposisjon" på mange retter på en god restaurant, så må nødvendigvis de enkelte rettene være små for at man skal beholde matlysten gjennom hele måltidet. Samboern min og jeg var på en sushirestaurant tidligere i år, hvor de serverte utrolig generøse porsjoner, og i tillegg brukte diverse sauser, frityr, majoneser etc - det smakte ok i begynnelsen, men mot slutten av måltidet var vi så kvalme at vi aldri har vurdert å dra tilbake. Jeg har ikke mye erfaring med å spise på ordentlig gode restauranter, men jeg vil anta at om du bestiller et mer tradisjonell treretters opplegg vil hovedretten være ganske normalt stor der også.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #10 Skrevet 3. november 2011 Har du faktisk spist mange sånne måltider, Uglefot, eller er dette bare noe du innbiller deg? Når man spiser på feks restaurant med Michelin-stjerner, er greia at man alltid får flere retter, som mange her har understreket, med et slags minimum på 5 stk, og gjerne opptil 20, i de mest ekstreme tilfellene. Da har man virkelig ikke noe problem med å bli mett, altså. Dessuten er det jo sjelden man spiser slike måltider, og strengt tatt er ikke hovedpoenget med dem å bli mett, men å få en sanselig opplevelse - smaksmessig og estetisk. Hvis man ikke ser poenget med denslags, er det heller ikke noe poeng å bruke penger på det. Men for de aller fleste av oss handler mat om god smak og gode opplevelser og mer enn ren bensin til kroppen, ikke minst mat til fest og spesielle anledninger. Mat på gourmetrestaurant er ikke noe annet enn det, igrunnen, bare tatt til et nytt og høyere nivå. Kjøkkensjefer og kokker på slike restauranter er fagfolk med høye ambisjoner og krav til seg selv, som jobber med fine nyanser og små marginer, og de kan sammeliknes med feks konsertpianister eller andre kunstnere, etter mitt syn. Hvis det finnes snobberi på slike steder har det ingenting med kokkene å gjøre, i hvert fall, da heller med enkelte av gjestene, dvs de som spiser der bare fordi det dyrt. Sånn ellers synes jeg det er håpløst å sette snobberistempel på noe bare fordi man selv har andre interesser og prioriteringer. 12
Gjest Uglefot Skrevet 3. november 2011 #11 Skrevet 3. november 2011 Har du faktisk spist mange sånne måltider, Uglefot, eller er dette bare noe du innbiller deg? Når man spiser på feks restaurant med Michelin-stjerner, er greia at man alltid får flere retter, som mange her har understreket, med et slags minimum på 5 stk, og gjerne opptil 20, i de mest ekstreme tilfellene. Da har man virkelig ikke noe problem med å bli mett, altså. Dessuten er det jo sjelden man spiser slike måltider, og strengt tatt er ikke hovedpoenget med dem å bli mett, men å få en sanselig opplevelse - smaksmessig og estetisk. Hvis man ikke ser poenget med denslags, er det heller ikke noe poeng å bruke penger på det. Men for de aller fleste av oss handler mat om god smak og gode opplevelser og mer enn ren bensin til kroppen, ikke minst mat til fest og spesielle anledninger. Mat på gourmetrestaurant er ikke noe annet enn det, igrunnen, bare tatt til et nytt og høyere nivå. Kjøkkensjefer og kokker på slike restauranter er fagfolk med høye ambisjoner og krav til seg selv, som jobber med fine nyanser og små marginer, og de kan sammeliknes med feks konsertpianister eller andre kunstnere, etter mitt syn. Hvis det finnes snobberi på slike steder har det ingenting med kokkene å gjøre, i hvert fall, da heller med enkelte av gjestene, dvs de som spiser der bare fordi det dyrt. Sånn ellers synes jeg det er håpløst å sette snobberistempel på noe bare fordi man selv har andre interesser og prioriteringer. Tre retters er det meste jeg har spist. Og jeg må legge til, jeg synes det hele virker pompøst, 20 retter?! Det er MAT. Jeg liker å kokkelere. Jeg liker å finne nye oppskrifter og prøve ut.Liker å lage mat fra bunnen av. Her er det BBC lifestyle som står på dagen lang fordi jeg synes det er så koslig med alle matprogrammene. Men det jeg ikke forstår er hvor minimalstisk alt ser ut. Jeg kan forstå at 20 retters krever små porsjoner, men,beklager,kall meg trangsynt; jeg synes det er litt pompøst. Det kan da vel se estetisk pent ut og være sammensatt av herlige smaker uten at man etter et gaffeltak er ferdig med hele porsjonen. Men jeg blir sikkert sett på som traus og kjedelig,og det er helt greit Mett på god mat blir jeg uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #12 Skrevet 3. november 2011 Litt off ttopic, men hvilke kanalpakke og hos hvilken leverandør er det man får BBC lifestyle?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #13 Skrevet 3. november 2011 Tre retters er det meste jeg har spist. Og jeg må legge til, jeg synes det hele virker pompøst, 20 retter?! Det er MAT. Jeg liker å kokkelere. Jeg liker å finne nye oppskrifter og prøve ut.Liker å lage mat fra bunnen av. Her er det BBC lifestyle som står på dagen lang fordi jeg synes det er så koslig med alle matprogrammene. Men det jeg ikke forstår er hvor minimalstisk alt ser ut. Jeg kan forstå at 20 retters krever små porsjoner, men,beklager,kall meg trangsynt; jeg synes det er litt pompøst. Det kan da vel se estetisk pent ut og være sammensatt av herlige smaker uten at man etter et gaffeltak er ferdig med hele porsjonen. Men jeg blir sikkert sett på som traus og kjedelig,og det er helt greit Mett på god mat blir jeg uansett. Jeg liker også å kokkelere, men jeg er ikke utdannet kokk, og innser selvsagt at det er lysår i forskjell på meg og René Redzepi på Noma. Det skulle da bare mangle. Går over middels ok sjåfører rundt og sammenlikner seg med Formel 1-kjørere, eller folk som spiller bra piano til husbruk med konsertpianister i verdensklasse? Nei, de gjør ikke det. Toppfolk i de fleste bransjer er ekstreme, og topp-prestasjoner i de fleste bransjer blir ekstreme - sånn er det. Flere små retter er, som det flere ganger er blitt forklart her, en del av det å gjøre et måltid lekkert, eksklusivt og unikt, dvs bestående av mange smaker og komponenter. At et slikt måltid er mer tiltalende for gjestene og mer utfordrende for en toppkokk enn å lage en buffet med svære hauger av "spis så mye du vil"-mat burde være innlysende. Gi det en sjanse, da vel! 2
Zzyzx Skrevet 3. november 2011 #14 Skrevet 3. november 2011 Litt off ttopic, men hvilke kanalpakke og hos hvilken leverandør er det man får BBC lifestyle? Grunnpakka på Canal Digital iallfall. Over til tema: Mye av det man ser er jo også for presentasjonens skyld. Alle som driver med matfoto vet at less is more, så enkelt er det. For at det skal se delikat ut er det et stort poeng i å ikke lesse over en normal middagsporsjon på tallerkenen. At man ikke ser poenget i 20-rettere er jo greit, men til og med en femretter har vesentlig mindre på tallerkenen enn man kanskje er vant til. Jeg er også glad i å kokkelere, men til eget bruk setter jeg mye mer pris på det rustikke enn det moderne. Det betyr ikke at jeg hadde kastet bort en sjanse til å gå på The Fat Duck og kjøre på med en Tasting Menu, men der vil opplevelsen av smaker, konsistenser og presentasjon stå i høysetet. 1
Tabris Skrevet 3. november 2011 #15 Skrevet 3. november 2011 Formålet med å spise f.eks en femretter er ikke det samme som å spise seg stappmett på en "trailerporsjon". Det betyr ikke at det er noe galt eller negativt med det sistnevnte, bare at de oppfyller litt ulike funksjoner. På samme måte som en AC/DC-konsert er en annen opplevelse enn kirkekonsert med barokkinstrumenter. Når man snakker om flere retter, så er det snakk om en smaksopplevelse, først og fremst. Det er snakk om å bli servert noe som ser estetisk tiltalende ut, ofte kombinert med passende viner som komplementerer retten, samt oppleve fantastiske (og noen ganger overraskende) smakskombinasjoner. Jeg har spist femretter, og ble mett. Men formålet er som sagt ikke å bli stappmett på en tallerken av noe man liker godt, men å ha en god smaksopplevelse. 2
Lutetium 71 Skrevet 3. november 2011 #16 Skrevet 3. november 2011 Ser mye på matprogrammer på tv. Det jeg ikke forstår er at det jeg vil kalle fin mat ofte preges av minimalisme. "Her ved kysten av Monte Carlo skal vi nå få nyte en vidunderlig middag bestående av en bitteliten potet, et stykke fint kjøtt på størrelse med en appelsinbåt, pyntet med et strå og tre dråper saus" Jeg skjønner at slike måltid som oftest består av flere retter men de er jo bittesmå alle sammen. Blir jo ikke mett av slikt. Om noe er godt så dyng på sier jeg! Er det liksom ikke fint å nyte et digert måltid? Slike måltider blir jeg som regel bare irritert av! (Spesielt de der zikkzakkstripene med smeltet sjokolade på desserten! ) Men det er nok ett poeng som noen andre her sier, man skal ikke spise seg stappmett på dette her. Sørg derfor for å spise litt på forhånd.
Dragonfly84 Skrevet 3. november 2011 #17 Skrevet 3. november 2011 Uff, jeg skjønner heller ikke fin mat... Jeg blir bare ille til mote på "fin" restaurant. Føler at kelnerne tenker "DEN vinen til den maten??", "DEN forretten til den hovedretten??" osv. Og jeg liker stort sett ingenting av det som er fint. Gåselever fra pint, tvangsfora gås, blåskjell, hummer og annen sjømat jeg ikke liker, små porsjoner, ti retter der jeg kanskje liker tre... Jeg går mye heller på Egon enn på Ekebergrestauranten. 2
Gjest Uglefot Skrevet 3. november 2011 #18 Skrevet 3. november 2011 Jeg liker også å kokkelere, men jeg er ikke utdannet kokk, og innser selvsagt at det er lysår i forskjell på meg og René Redzepi på Noma. Det skulle da bare mangle. Går over middels ok sjåfører rundt og sammenlikner seg med Formel 1-kjørere, eller folk som spiller bra piano til husbruk med konsertpianister i verdensklasse? Nei, de gjør ikke det. Toppfolk i de fleste bransjer er ekstreme, og topp-prestasjoner i de fleste bransjer blir ekstreme - sånn er det. Flere små retter er, som det flere ganger er blitt forklart her, en del av det å gjøre et måltid lekkert, eksklusivt og unikt, dvs bestående av mange smaker og komponenter. At et slikt måltid er mer tiltalende for gjestene og mer utfordrende for en toppkokk enn å lage en buffet med svære hauger av "spis så mye du vil"-mat burde være innlysende. Gi det en sjanse, da vel! Jeg håper virkelig ikke at du forstod innlegget mitt slik at jeg sammenligner meg selv med verdenskokker? Laahaaangt derifra Det jeg mente var å få frem at man kan jo ha interesse for mat selv om man ikke forstår fin mat
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #19 Skrevet 3. november 2011 Jeg håper virkelig ikke at du forstod innlegget mitt slik at jeg sammenligner meg selv med verdenskokker? Laahaaangt derifra Det jeg mente var å få frem at man kan jo ha interesse for mat selv om man ikke forstår fin mat Jeg forstår faktisk ikke helt hva du mener med at du ikke forstår det du kaller fin mat. 2
Gjest Uglefot Skrevet 3. november 2011 #20 Skrevet 3. november 2011 Formålet med å spise f.eks en femretter er ikke det samme som å spise seg stappmett på en "trailerporsjon". Det betyr ikke at det er noe galt eller negativt med det sistnevnte, bare at de oppfyller litt ulike funksjoner. På samme måte som en AC/DC-konsert er en annen opplevelse enn kirkekonsert med barokkinstrumenter. Når man snakker om flere retter, så er det snakk om en smaksopplevelse, først og fremst. Det er snakk om å bli servert noe som ser estetisk tiltalende ut, ofte kombinert med passende viner som komplementerer retten, samt oppleve fantastiske (og noen ganger overraskende) smakskombinasjoner. Jeg har spist femretter, og ble mett. Men formålet er som sagt ikke å bli stappmett på en tallerken av noe man liker godt, men å ha en god smaksopplevelse. Men, jeg vil ha masse av det som er godt! Ikke bare en fingerbøl Og det er ikke i første omgang for å bli mett men fordi jeg gjerne vil ha mer mer meeeer av det som er godt. urk, føler meg så lite dannet..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå