Gå til innhold

Barnebidrag - Bidragsevne pr år: 0


Gjest ronald

Anbefalte innlegg

Jeg har min datter 10 netter i mnd, og eneste inntekt per i dag er stipend og lån. Har dog samboer med inntekt, så vi klarer oss greit.

I barnebidrag (til samboer og barn) fra tidligere forhold har jeg til nå betalt 970,- i mnd.

Hadde full inntekt tom. juli i år, da jeg ble student. Vi har avtale om barnebidrag gjennom NAV, og når jeg nå sjekket bidragskalkulatoren sto det at jeg skulle betale 0,- i barnebidrag og at bidragsevne er 0,-

Hva skal dette bety?

Kan også opplyse om at barnemors inntekt i år er noe høyere enn min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venninnes eks er trygdet og har null inntekt. Hun får et bidrag på kr 650 per mnd (latterlig lite), tror det er nav som betaler dette for ham, og ikke han selv.

Virker til å være litt tilfeldig, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når inntekten til bidragsyter er for lav, blir bidragsevnen satt til 0kr. Da vil bidragsmottaker få utbetalt bidragsforskudd fra Nav, noe de kan kreve tilbake fra bidragsyter senere dersom inntekten blir bedre. Dette bidragsforskuddet avhenger av inntekten til bidragsmottaker. Maks beløp er 1480kr per barn, men da skal inntekten være ganske lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min datter 10 netter i mnd, og eneste inntekt per i dag er stipend og lån. Har dog samboer med inntekt, så vi klarer oss greit.

I barnebidrag (til samboer og barn) fra tidligere forhold har jeg til nå betalt 970,- i mnd.

Hadde full inntekt tom. juli i år, da jeg ble student. Vi har avtale om barnebidrag gjennom NAV, og når jeg nå sjekket bidragskalkulatoren sto det at jeg skulle betale 0,- i barnebidrag og at bidragsevne er 0,-

Hva skal dette bety?

Kan også opplyse om at barnemors inntekt i år er noe høyere enn min.

Hei.

Ang.barnebidraget til det tidligere barnet fra annet forhold.

Det kommer ann på om NAV har akseprtert at du ble student, dvs de har godkjent planen for utdannelsen din opp mot barnebidrag. Dvs. at en kan ikke begynne å studere og så automatisk bli bidragsudyktig.

Dette pga. spekulasjoner på området må det gjennom NAV for vurdering av ditt behov for utdanning, dette bare tenkt opp mot barnebidrag. Skulle NAV ikke finne deg bidrgsudyktig vil du opparbeide deg bidragsgjeld og det vil blir trukket fra din inntekt gjennom framtidige abeidsgivere. De kan også inndra eiendeler som bil ovs.formue.det du skulle på tilbake på skatt ovs.

Du har en mulighet i framtiden for å unngå å betale inn bidragsgjeld det er ikke å ha inntekt på papiret, dvs bare på ditt eget a/s firma.Alså ikke noe på ditt personnummer.

Det er forøvrig ikke tillatt å undra barnebidrag. Det kan blir reist sak av andre mot deg for dettte. (NAV, den du slylder bidrager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eh, du betaler ikke 1000 kr for ditt eget barn engang også klager du??

Klager? Han lurer da vel bare på hva det betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send inn ny søknad om bidragsberegning asap.

Jeg frykter at jeg skal bli skyldig penger da, for jeg evner jo å betale barnebidrag fordi om det ikke står på papiret. Hvor mye vil BM få fra Nav da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronald ts

Hei.

Ang.barnebidraget til det tidligere barnet fra annet forhold.

Det kommer ann på om NAV har akseprtert at du ble student, dvs de har godkjent planen for utdannelsen din opp mot barnebidrag. Dvs. at en kan ikke begynne å studere og så automatisk bli bidragsudyktig.

Dette pga. spekulasjoner på området må det gjennom NAV for vurdering av ditt behov for utdanning, dette bare tenkt opp mot barnebidrag. Skulle NAV ikke finne deg bidrgsudyktig vil du opparbeide deg bidragsgjeld og det vil blir trukket fra din inntekt gjennom framtidige abeidsgivere. De kan også inndra eiendeler som bil ovs.formue.det du skulle på tilbake på skatt ovs.

Du har en mulighet i framtiden for å unngå å betale inn bidragsgjeld det er ikke å ha inntekt på papiret, dvs bare på ditt eget a/s firma.Alså ikke noe på ditt personnummer.

Det er forøvrig ikke tillatt å undra barnebidrag. Det kan blir reist sak av andre mot deg for dettte. (NAV, den du slylder bidrager)

Skal NAV godkjenne at jeg blir student? Dette blir jeg ganske rasende over å høre. Som om jeg gir avkall på flere hundre tusen i 3 år, for å slippe å betale en tusenlapp i barnebidrag per mnd??

Og jeg er ikke bidragsudyktig selv om kalkulatoren til NAV sier at jeg er det. Jeg er interessert i å betale så mye barnebidrag som jeg må, og ikke gjøre opp for meg senere. Så hva gjør man da, når bidragskalkulator (og en eventuell søknad) sier at jeg ikke er bidragsdyktig. Skal man straffes for å ta utdannelse, ved å få masse gjeld når man begynner i jobb igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh, du betaler ikke 1000 kr for ditt eget barn engang også klager du??

Ja, hva klager jeg på?

Jeg klager på at NAV avgjør at jeg ikke er bidragsdyktig, når jeg mener at jeg ikke har problemer med å betale barnebidrag.

1000 kr. for mitt eget barn? Jeg har henne tross alt 10 netter (på papiret, mer i virkeligheten), og mor har høyere inntekt.

Før betalte jeg 3000 kr (privat avtale), men da kom BM og ønsket å blande inn NAV, for hun mente at jeg betalte altfor lite barnebidrag. Alle opplysninger ble innsendt NAV (da oppga jeg full årsinntekt, som jeg ikk lenger har i dag, likevel betaler jeg ut fra det)og NAV fastsatte sum: 970,- per mnd.

Da kom BM krypende og spurte om vi ikke kunne gå tilbake til vår private avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva klager jeg på?

Jeg klager på at NAV avgjør at jeg ikke er bidragsdyktig, når jeg mener at jeg ikke har problemer med å betale barnebidrag.

1000 kr. for mitt eget barn? Jeg har henne tross alt 10 netter (på papiret, mer i virkeligheten), og mor har høyere inntekt.

Før betalte jeg 3000 kr (privat avtale), men da kom BM og ønsket å blande inn NAV, for hun mente at jeg betalte altfor lite barnebidrag. Alle opplysninger ble innsendt NAV (da oppga jeg full årsinntekt, som jeg ikk lenger har i dag, likevel betaler jeg ut fra det)og NAV fastsatte sum: 970,- per mnd.

Da kom BM krypende og spurte om vi ikke kunne gå tilbake til vår private avtale.

Du kan foreslå for mor at du får en privat avtale, hvor du betaler det du selv mener du kan klare. Og så bruker du argumentet at NAV selv mener at du ikke kan betale noe, men at du er uenig. Kan jo hende mor vil tolke det som at hun ikke vil få bidrag overhodet, om dere ikke gjør det sånn.

Da får du betalt bidrag, og unngår bidragsgjeld, mens hun mottar bidrag som normalt. Vinn-vinn. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan foreslå for mor at du får en privat avtale, hvor du betaler det du selv mener du kan klare. Og så bruker du argumentet at NAV selv mener at du ikke kan betale noe, men at du er uenig. Kan jo hende mor vil tolke det som at hun ikke vil få bidrag overhodet, om dere ikke gjør det sånn.

Da får du betalt bidrag, og unngår bidragsgjeld, mens hun mottar bidrag som normalt. Vinn-vinn. =P

Takk for tips, men med denne moren går det ikke.

Hun sier allerede at jeg betaler altfor lite barnebidrag, og at jeg burde skamme meg som ikke betaler mer. Hun beskyldte meg for å la være å ta ut lønn fra arb.giver. Og det er noe hun virkelig tror på. altså.

Jeg får vel bare fortsette å betale beløp utifra en årsinntekt på rundt 300 000, selv om jeg er student og eneste inntekt er stipend og lån, de neste 3 årene. Jeg klager selvfølgelig ikke på at jeg må betale barnebidrag, men jeg blir oppgitt over at jeg ikke kan sende inn nye inntektsopplysninger til NAV, uten å få gjeld. En stor svikt i systemet, mener jeg.

Er det ikke helt på trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men med denne moren går det ikke.

Hun sier allerede at jeg betaler altfor lite barnebidrag, og at jeg burde skamme meg som ikke betaler mer. Hun beskyldte meg for å la være å ta ut lønn fra arb.giver. Og det er noe hun virkelig tror på. altså.

Jeg får vel bare fortsette å betale beløp utifra en årsinntekt på rundt 300 000, selv om jeg er student og eneste inntekt er stipend og lån, de neste 3 årene. Jeg klager selvfølgelig ikke på at jeg må betale barnebidrag, men jeg blir oppgitt over at jeg ikke kan sende inn nye inntektsopplysninger til NAV, uten å få gjeld. En stor svikt i systemet, mener jeg.

Er det ikke helt på trynet?

Absolutt.

Men mulig du burde sende henne link til bidragskalkulatoren, sammen med opplysningene hun trenger å plotte inn? Så kan hun se med egne øyne hvor mye du skal betale... Mulig du har prøvd den, da. =/ Eventuelt at du søker om endring av bidrag, og viser henne hva NAV har å si om den saken. La henne gjerne gå en måned uten bidrag, for så å tilby henne privat avtale... Det er jo ikke sikkert dama tenker på å søke om bidragsforskudd..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må sende søknad til NAV der du dokumenter dine inntekter og utgifter. Hvis du ikke har bidragsevne trenger du ikke betale noe, men bidragsmotaker kan få bidragforskudd fra NAV avhengig av hennes inntekt. Du kommer IKKE til å opparbeide deg bidragsgjeldt så fremt NAV setter bidragevnen til 0,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du opparbeider deg ikke gjeld.. du tjener lite og betaler din del ved samvær, du er i samme situasjon som mange mødre : Far og mor har hvert sitt barn boende på sin adresse: mor betaler ingenting for "fars barn" mens hun motar bidrag for sitt.. ingen stiller spørsmål ved dette, så hvorfor skulle det ikke være slik at du slipper å betale til en mor m langt høyer inntekt enn deg..

Likte historien din om at mor fikk redusert bidrag ved å gå til NAV.. Digg att det e litt rettferdighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal NAV godkjenne at jeg blir student? Dette blir jeg ganske rasende over å høre. Som om jeg gir avkall på flere hundre tusen i 3 år, for å slippe å betale en tusenlapp i barnebidrag per mnd??

Og jeg er ikke bidragsudyktig selv om kalkulatoren til NAV sier at jeg er det. Jeg er interessert i å betale så mye barnebidrag som jeg må, og ikke gjøre opp for meg senere. Så hva gjør man da, når bidragskalkulator (og en eventuell søknad) sier at jeg ikke er bidragsdyktig. Skal man straffes for å ta utdannelse, ved å få masse gjeld når man begynner i jobb igjen?

Er jeg som har har skrevet dette du sikter til.

Det kanhende set blir slik. Ekesempel: Du er i jobb når du og barnemor blir skilt.

Etter et år finne du ut at du vil gå på skole, studere eller utdanne deg og inntekten din går ned slik du blir bidragsudyktig etter "normalen" å regne ut bidrag på.

Men så er det slik at det er regel der du ikke kan slippe unna barnebidragsevnen din hvis NAV ikke har sett det nødvendig at du trenger utdannelse eller fått det godkjent hos NAV at du settes bidragsudyktig pga.studier. Dette kan du lese om på nav.no eller google det.

Når dette er nevnt er det i prinnsippet det samme som gjelder for mor som skal studere,men ahr hun bosted får hun udannnesle mye lettere hos NAV pga.resitrert barn hos seg, i tillegg får mo studie støtte fra NAV mens bidragsyter ikke får noe. Her er en hvis urettferdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tips, men med denne moren går det ikke.

Hun sier allerede at jeg betaler altfor lite barnebidrag, og at jeg burde skamme meg som ikke betaler mer. Hun beskyldte meg for å la være å ta ut lønn fra arb.giver. Og det er noe hun virkelig tror på. altså.

Jeg får vel bare fortsette å betale beløp utifra en årsinntekt på rundt 300 000, selv om jeg er student og eneste inntekt er stipend og lån, de neste 3 årene. Jeg klager selvfølgelig ikke på at jeg må betale barnebidrag, men jeg blir oppgitt over at jeg ikke kan sende inn nye inntektsopplysninger til NAV, uten å få gjeld. En stor svikt i systemet, mener jeg.

Er det ikke helt på trynet?

Halloen du!!! nå må du våkne, har skevet dette før her. Du tregner ikke betale barnebidrag om du er bidragsudyktig. Ikke la deg styre av BM, ikke hver en fjott. Virker som du kryper for BM. Rister på hodet om det er tilfelle,da det er nok av fedre som gjør som BM sier. Ikke la deg lure inpå noen privat avtale hvis du ikke trenger.

NAV kan regen ut for kr 890 for hver av dere foreldre, (engangsbeløp). Dere kan lage privat avtale ut dav et NAV regner ut. Dette sier jeg for det er slettes ikke sikkert du skal betale barnebidrag.

BM for får forskudd som det heter fra staten (hun søker, og det er ikke ditt problem). Du har jobbet før og nå kan du nyte litt av det du har betaler i skatt muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

Men mulig du burde sende henne link til bidragskalkulatoren, sammen med opplysningene hun trenger å plotte inn? Så kan hun se med egne øyne hvor mye du skal betale... Mulig du har prøvd den, da. =/ Eventuelt at du søker om endring av bidrag, og viser henne hva NAV har å si om den saken. La henne gjerne gå en måned uten bidrag, for så å tilby henne privat avtale... Det er jo ikke sikkert dama tenker på å søke om bidragsforskudd..?

Oppfordre noen til å ikke betale bidrag , for at mor skal få svi ?

Jeg skjønner at du Raven , sitter inne med dårlig erfaring ang. barnemødre . Men å gi slike råd ?

Det som mange glemmer ; pengene er til barna . Ja, det går utover mor , når far ikke betaler for da må hun bruke penger beregnet på andre ting på barnet . Og det gjør hun sikkert med glede . Hvis barnemor hadde satt foten ned , og sagt , nei jeg kan ikke kjøpe klær og utstyr denne månden fordi jeg ikke har fått penger fra far ... Da snakker jeg om feks. Støvler og andre sesongklær som er helt nødvendige .

Er du i stand til å lage barn, bør du være istand til å forsørge de også . Nå sier trådstarter at han har mulighet til å betale , men vil helst ikke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordre noen til å ikke betale bidrag , for at mor skal få svi ?

Jeg skjønner at du Raven , sitter inne med dårlig erfaring ang. barnemødre . Men å gi slike råd ?

Det som mange glemmer ; pengene er til barna . Ja, det går utover mor , når far ikke betaler for da må hun bruke penger beregnet på andre ting på barnet . Og det gjør hun sikkert med glede . Hvis barnemor hadde satt foten ned , og sagt , nei jeg kan ikke kjøpe klær og utstyr denne månden fordi jeg ikke har fått penger fra far ... Da snakker jeg om feks. Støvler og andre sesongklær som er helt nødvendige .

Er du i stand til å lage barn, bør du være istand til å forsørge de også . Nå sier trådstarter at han har mulighet til å betale , men vil helst ikke .

For det første; hvorfor tror du jeg har dårlige erfaringer med barnemødre?

For det andre, jeg oppfordrer ham ikke til å ikke betale. Jeg oppfordrer ham til å legge et press på mor, for at han skal få en privat avtale med henne. Nettopp for at han skal få lov til å betale. Slik jeg leser det, er far villig til å betale, han har råd til å betale, men NAV sier at han ikke skal betale. Da vil heller ikke NAV trekke ham. Skal han da få betalt noe som helst, må han ha en privat avtale mor ikke vil gi ham.

Nå har derimot flere påpekt at ham ikke kommer til å få bidragsgjeld dersom NAV mener at han ikke er bidragsdyktig. Så da er det vel greit, da. Men om han likevel vil betale bidrag, er den eneste måten han kan få trumfet gjennom en privat avtale med en mor som ikke vil gi ham en, nettopp å senke bidraget gjennom NAV til det NAV mener er riktig; altså 0,-, for så å tilby den private avtalen hvor han iallefall betaler litt.

Hva er så fryktelig slemt med å prøve å finne en løsning hvor han faktisk får betale? Prøv å lese det som står der, fremfor å tillegge meg motiver jeg ikke har, så går det sikkert mye bedre. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordre noen til å ikke betale bidrag , for at mor skal få svi ?

Jeg skjønner at du Raven , sitter inne med dårlig erfaring ang. barnemødre . Men å gi slike råd ?

Det som mange glemmer ; pengene er til barna . Ja, det går utover mor , når far ikke betaler for da må hun bruke penger beregnet på andre ting på barnet . Og det gjør hun sikkert med glede . Hvis barnemor hadde satt foten ned , og sagt , nei jeg kan ikke kjøpe klær og utstyr denne månden fordi jeg ikke har fått penger fra far ... Da snakker jeg om feks. Støvler og andre sesongklær som er helt nødvendige .

Er du i stand til å lage barn, bør du være istand til å forsørge de også . Nå sier trådstarter at han har mulighet til å betale , men vil helst ikke .

Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil betale, har jeg det? Mine spørsmål er stort sett knyttet om til NAVs bergning.

Jeg og BM har bidragsavtale gjennom NAV, men NAV mener at jeg ikke skal betale noen ting.

Jeg kjøper like mye klær til barnet mitt som barnemor gjør, både til barnehage og ellers.

I papirene står det at jeg har barnet 10 netter i mnd, mens i realiteten er det nærmere 15. Dvs. at jeg i realiteten har like høye utgifter ift. barnet som mor har. Hun har i tillegg barnebidrag og høyere inntekt enn meg. Sånn kan hun faktisk holde på, uten at far har noe han skal ha sagt.

Jeg er istand til å forsørge barnet, og NAV sier at jeg ikke er betalingsdyktig. Mener DU at jeg likevel skal betale til mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...