Gå til innhold

Å ikke levere tilbake bibliotekbøker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt ærlig, dette er latterlig! Å ikke levere tilbake bøkene innen tiden er faktisk ikke en dødssynd.

Finnes slemmere ting her i verden.

Hver minste lille ting blir dramatisk og blåst opp her på KG, det er til å le av.

Jeg er faktisk ikke ond fordi jeg beholder noen bøker et par uker over tiden for å rekke å kopiere. SLAPP AV!

Det er ikke snakk om å stjele dem akkurat!

Endret av Iah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest badeand1

Ok, da håper jeg du synes det samme om ca 50% av de andre studentene som gjør det samme.

Helt ærlig, dette er latterlig! Å ikke levere tilbake bøkene innen tiden er faktisk ikke en dødssynd.

Finnes slemmere ting her i verden.

Hver minste lille ting blir dramatisk og blåst opp her på KG, det er til å le av.

Jeg er faktisk ikke ond fordi jeg beholder noen bøker et par uker over tiden for å rekke å kopiere. SLAPP AV!

Det er ikke snakk om å stjele dem akkurat!

Men du hindrer andre som står på ventesliste til å få de bøkene og det er råttent gjort.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunna slike som deg, TS, at det blir mair og meir vanleg at åensumbøker ikkje blir lånt ut på universitets- og høgskolebiblioteka, men berre kan brukest inne på biblioteket i opningstida.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig dårlig gjort av deg å beholde dem! Les og ta gode notater, så trenger du dem ikke over tiden. Det er sikkert andre som skal ha eksamen i samme fag, og det er skikkelig råttent av deg å beholde dem.

Hvorfor skal de ha dem til eksamen og ikke jeg da? Hvis man vrir på det er de like slemme de da, som ikke gidder kjøpe bøkene osv.

Hadde jeg lånt disse bøkene litt senere hadde jeg hatt dem til eksamen (eller neppe, fordi MANGE tøyer grensene og derfor turde jeg ikke vente lengre).

For å være like dramatiske som dere er; de er skikkelig slemme som tar fra meg bøkene for å ha dem til eksamen selv :ironi:

Hvorfor har ikke DE kjøpt bøkene? Hvorfor blir jeg slaktet som det ene og det andre for å basere meg på biblioteket når tydeligvis mange andre også gjør det?

Utrolig mange baserer seg på å låne bøker i tiden før eksamen og beholde dem. Det er tydelig mtp ventelistene og alle bøkene jeg har bestilt og ikke fått.

For min del er det "alle andre gjør det" på dette området.

Det er snakk om å ha dem litt lengre, ikke låne dem i august og sitte på dem til desember :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Hvorfor skal de ha dem til eksamen og ikke jeg da? Hvis man vrir på det er de like slemme de da, som ikke gidder kjøpe bøkene osv.

Hadde jeg lånt disse bøkene litt senere hadde jeg hatt dem til eksamen (eller neppe, fordi MANGE tøyer grensene og derfor turde jeg ikke vente lengre).

For å være like dramatiske som dere er; de er skikkelig slemme som tar fra meg bøkene for å ha dem til eksamen selv :ironi:

Hvorfor har ikke DE kjøpt bøkene? Hvorfor blir jeg slaktet som det ene og det andre for å basere meg på biblioteket når tydeligvis mange andre også gjør det?

Utrolig mange baserer seg på å låne bøker i tiden før eksamen og beholde dem. Det er tydelig mtp ventelistene og alle bøkene jeg har bestilt og ikke fått.

For min del er det "alle andre gjør det" på dette området.

Det er snakk om å ha dem litt lengre, ikke låne dem i august og sitte på dem til desember :filer:

De har vel samme egoistiske tankegang som deg, da.

Håper inderlig du driter deg skikkelig ut på eksamen hvertfall.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunna slike som deg, TS, at det blir mair og meir vanleg at åensumbøker ikkje blir lånt ut på universitets- og høgskolebiblioteka, men berre kan brukest inne på biblioteket i opningstida.

Er jo det jeg sier. "Alle" andre gjør også sånn, og det er derfor jeg var redd for å vente til 2 uker før eksamen med å låne dem. Da hadde jeg garantert ikke fått dem fordi andre gjør som meg; ikke leverere innen tiden.

Hadde vært mye bedre om de bare hadde vært på bibl., da hadde man vært garantert å fått lest og ikke vært redd for "sånne slemme som ikke leverer innen fristen".

Så ja, dette er et problem og det er derfor jeg blir så kynisk selv at jeg grabber dem i god tid og beholder dem. Jeg gidder ikke være den som sitter rett før eksamen og ikke får bøkene pga en annen som tenker som meg.

Folk er egoistiske, og da gidder ikke jeg sitte der som en moralsk engel og bli straffet for det. Da tar jeg klørne ut selv også og kjører hardt mot hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kopiering av bøker er stjeling. Du stjeler kanskje ikke fra biblioteket, men dem som har brukt tid og penger på å gi ut boka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de ha dem til eksamen og ikke jeg da? Hvis man vrir på det er de like slemme de da, som ikke gidder kjøpe bøkene osv.

Hadde jeg lånt disse bøkene litt senere hadde jeg hatt dem til eksamen (eller neppe, fordi MANGE tøyer grensene og derfor turde jeg ikke vente lengre).

For å være like dramatiske som dere er; de er skikkelig slemme som tar fra meg bøkene for å ha dem til eksamen selv :ironi:

Hvorfor har ikke DE kjøpt bøkene? Hvorfor blir jeg slaktet som det ene og det andre for å basere meg på biblioteket når tydeligvis mange andre også gjør det?

Utrolig mange baserer seg på å låne bøker i tiden før eksamen og beholde dem. Det er tydelig mtp ventelistene og alle bøkene jeg har bestilt og ikke fått.

For min del er det "alle andre gjør det" på dette området.

Det er snakk om å ha dem litt lengre, ikke låne dem i august og sitte på dem til desember :filer:

Er du virkelig så gjerrig at du ikke klarer å kjøpe egne bøker?

Husk at låneregler på vanlig bibliotek ikke er de samme som på unviersitestbibliotekene, gleder meg til du får en saftig bot! :nigo:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel samme egoistiske tankegang som deg, da.

Håper inderlig du driter deg skikkelig ut på eksamen hvertfall.

Ja, folk er egoistiske. Hvis man har valget mellom å spare mange tusen eller å beholde biblioteksbøker 2 uker over tiden velger de fleste førstnevnte.

Utenom på KG, her er alle skinnhellige i alle situasjoner. Alle her leverer en 500-lapp funnet på gaten til politiet, ingen rapper et eple fra buffeten, ingen har noen gang skreket til barnet, ingen har jugd til kjæresten og ingen har levert en bok litt over fristen osv osv osv. Jeg hadde blitt forundret om ikke denne moral-gjengen kom med hevnlysten sin her i denne tråden også :filer:

Ellers takk, jeg har klart meg utmerket til nå på bibliotekets bøker, så regner med det går strålende denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så gjerrig at du ikke klarer å kjøpe egne bøker?

Husk at låneregler på vanlig bibliotek ikke er de samme som på unviersitestbibliotekene, gleder meg til du får en saftig bot! :nigo:

Jepp, jeg brukte heller de tusenlappene på en sydentur!

Kommer ikke til å få bot, leverer jo straks jeg får purring.

Unasett så er første boten ikke mange kronene, så har gått i heftig pluss uansett.

Er alle andre som også låner bøker fremfor å kjøpe dem gjerrige? I så fall kan vi jo bare legge ned hele biblioteket, fordi det er bare gjerrige, slemme folk som går der :ironi:

Hilsen gjerrig student som foretrekker å låne pensumbøker fremfor å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil få purregebyr. Hvis det er snakk om 4 uker over lånefrist, er det vel mer usikkert om du vil få erstatningskrav. Men hvis du skulle få det... Pensumbøker er dyre i innkjøp, og det er ikke sikkert det vil bli så mye billigere for deg enn å faktisk kjøpe bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal si det er mange som mener noe om moral her inne :) at så mange er så sinte for en som låner noen bøker over tiden det er merkelig.

er de fleste her inne aldri borti en gråsone som dette? aldri?

har du shoppet nå igjen, hva kostet den blusen nå da?

oh den var på tilbud.

nei det er en uting å ikke levere bøker som andre venter på, det synes jeg også, men jeg tar ikke slik på vei at jeg må tømme sinnet i en slik tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gransket siden til biblioteket, men finner ingen regler. Mulig de følger sammen som det i Oslo, i så fall kan jeg slappe av til jeg får purringer. Kommer neppe til å tørre å ha dem til helt over eksamen, men får hvertfall litt ekstra tid til å lese dem og kopiere opp det viktigste.

Det moralske oppi her bryr jeg meg virkelig ikke om.

Studiene betyr mye for meg, men jeg starter aldri å lese før rett før eksamen og da ser jeg på det som poengløst å kjøpe bøker for tusenvis. Ofte bruker jeg ikke bøkene engang, og da er det kjipt å ha brukt mye penger på det. I fjor kjøpte jeg pensumbøkene og brukte kanskje 1-2 av dem. Resten leste jeg på nett/notater. Derfor låner jeg de heller, og sparer mye! Dessverre denne gangen er det ikke mulig å forlenge lånet, derfor går planen i dass.

Jeg lurer i grunn på hvordan du kommer gjennom pensum, hvis du ikke begynner å lese før du aboslutt må? :klo:

Jeg hadde nok beholdt dem, men hadde og vært litt bekymret for om hvor stor boten/purringen kom til å bli. Kan du ikke beholde dem to uker over tiden, og deretter kopiere opp resten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal de ha dem til eksamen og ikke jeg da? Hvis man vrir på det er de like slemme de da, som ikke gidder kjøpe bøkene osv.

Er du helt blåst? Det handler ikke om å være slem fordi man låner bøker, det er selvfølgelig greit å låne bøker på biblioteket. Poenget er at det er en grunn til at man bare får låne dem i en viss periode, slik at andre skal ha samme mulighet. Som sagt, les dem og ta gode notater, så slipper du å ødelegge eksamen for andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i ei venninne nå som jeg vet har spekulert i dette tidligere.

Hun sa at det tok gjerne 4-5 uker før det ble krise (dvs gebyr, erstatningskrav). Så man kunne trygt beholde inntil 4 uker uten å risikere betale mer enn en 50-lapp.

Så da kopierer jeg opp den boken som haster og beholder resten til over eksamen! :lur: :lur: :lur:

Så går nok eksamen strålende :danse: :danse: :danse:

Hadde faktisk tenkt å levere dem inn tidligere og safe, men ble såpass provosert av alle moralvokterne her at nå skal jeg hvertfall beholde dem til over eksamen ;)

Så da har jeg funnet svar på det jeg lurte på, og aggressjonen kan enten fremdeles tømmes ut her, eller så kan dere finne en annen tråd med noen slemme TS-er :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer i grunn på hvordan du kommer gjennom pensum, hvis du ikke begynner å lese før du aboslutt må? :klo:

Jeg hadde nok beholdt dem, men hadde og vært litt bekymret for om hvor stor boten/purringen kom til å bli. Kan du ikke beholde dem to uker over tiden, og deretter kopiere opp resten?

Leser aldri alt, men er greit å ha som oppslagsverk og hvis det er noen emner jeg føler jeg trenger mer enn notater fra forelesning i. Har alltid startet å lese veldig sent og basert meg lite på bøkene, og det har funket veldig bra til nå :)

Har nettopp funnet ut av sistnevnte (postet før jeg leste ditt), men ja; jeg beholder dem jeg kan uten å risikere gebyr og kopierer de som haster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg helt ærlig ikke om at ukjent mennesker på KG mener ditt og datt om at jeg beholder bibliotekbøker litt over tiden. Jeg sparer flere tusen på dette.

Dessuten kommer jeg til å levere dem tilbake! Før eksamen, pga det er så lenge til at jeg er redd for gebyrer innen den tid.

Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe dem selv når semesteret er så og si ferdig, uansett hva KG sier.

Diskusjonen her er ikke hvor grusom jeg er som strekker grensen litt, men hva slags erfaringer andre har med å levere bøker for sent.

Og som sagt, halvparten av bøkene jeg satt meg på venteliste på for sikkert en mnd siden har enda ikke kommet. Dette er vanlig. Tviler på jeg får dem også, og det er helt greit. Første mann til mølla!

Du tror ikke at de meningene som kommer frem her i tråden, er representative for studenter generelt?

Det er selvsagt flott å bruke biblioteket, og det gjør jeg selv også, men da forholder jeg meg til reglene som gjelder. Kjipt at man bare kan beholde bøker i to-fire uker, men sånn er det gjort for at flest mulig skal få glede av bibliotekets tjenester. Det bør man respektere! Det er også moralen blant studenter flest der hvor jeg studerer, man leverer inn bøkene til riktig tid dersom det er andre studenter på venteliste!

Håper biblioteket er kjent med snyltere som deg og velger å kjøre knallhardt med gebyrer og purringer, for det har du fortjent :)

Endret av Iah
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt blåst? Det handler ikke om å være slem fordi man låner bøker, det er selvfølgelig greit å låne bøker på biblioteket. Poenget er at det er en grunn til at man bare får låne dem i en viss periode, slik at andre skal ha samme mulighet. Som sagt, les dem og ta gode notater, så slipper du å ødelegge eksamen for andre.

Joda, men poenget mitt var at det er latterlig av dere å slenge rundt med hvor gjerrig jeg er som ikke gidder kjøpe dem.

Da kan dere heller kritisere selve handlingen, ikke at jeg er gjerrig som ikke kjøper bøkene.

Dere må finne ut om dere er hissige på meg fordi 1) Jeg ikke leverer tilbake innen tiden eller 2) Er gjerrig som ikke gidder kjøpe bøkene selv.

Trodde det var nr 1 som var problemet jeg, og syns derfor dette gjerrigsnakket ble passe tåpelig. Akkurat som om dere skal ta meg på mest mulig fordi dere syns handlingen er teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men poenget mitt var at det er latterlig av dere å slenge rundt med hvor gjerrig jeg er som ikke gidder kjøpe dem.

Da kan dere heller kritisere selve handlingen, ikke at jeg er gjerrig som ikke kjøper bøkene.

Dere må finne ut om dere er hissige på meg fordi 1) Jeg ikke leverer tilbake innen tiden eller 2) Er gjerrig som ikke gidder kjøpe bøkene selv.

Trodde det var nr 1 som var problemet jeg, og syns derfor dette gjerrigsnakket ble passe tåpelig. Akkurat som om dere skal ta meg på mest mulig fordi dere syns handlingen er teit.

Hvor har jeg skrevet at du er gjerrig som ikke kjøper? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...