Gå til innhold

Noen som klarer å forklare disse berepene på en lett måte?


BarePåBesøk

Anbefalte innlegg

Har fått noen oppgaver på skolen idag, men er ett spørsmål som eg ikkje heilt klarer å finne ett skikkelig svar på..Står om det i boka, men jeg synes det står på gresk og syns de kunne formulert det på en mye lettere måte. Noen som vil prøve seg?

Oppg: Redegjør for begrepene ’validitet’ og ’reliabilitet’

Tusen takk til de som gidder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mlle Bonne

Reliabilitet: Viss en får samme konklusjon,resultat gjentatte ganger.

Validitet : Sier noe om gyldigheten. At det er en overensstemmelse mellom variablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen oppgaver på skolen idag, men er ett spørsmål som eg ikkje heilt klarer å finne ett skikkelig svar på..Står om det i boka, men jeg synes det står på gresk og syns de kunne formulert det på en mye lettere måte. Noen som vil prøve seg?

Oppg: Redegjør for begrepene ’validitet’ og ’reliabilitet’

Tusen takk til de som gidder :D

Validity = gyldighet,troverdighet og reliability = pålitelighet

Er noe 'valid' så er det gyldig. En påstand som er valid er da gyldig (til den motbevises).

Reliabilitet har vel med pålitelighet å gjøre...at du stoler på at en påstand, etc, er sant kanskje?

Vet ikke hva slags fag du tar og åssen pensum du har,men om du har disse to norske definisjonene i bakhodet så vil det kanskje gjøre det lettere å forstå stoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reliabilitet: Viss en får samme konklusjon,resultat gjentatte ganger.

Validitet : Sier noe om gyldigheten. At det er en overensstemmelse mellom variablene.

Jepp. Reliabilitet går på hvorvidt metoden måler det samme hver gang, uavhengig av tidspunktet for undersøkelsen. Validitet handler om metoden faktisk måler det den skal måle (altså det du sier den skal måle), og ikke noe helt annet. Det hjelper deg jo ikke om metoden gir samme resultat hver gang, hvis den egentlig måler epler når du vil den skal måle bananer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...