Gå til innhold

Menn i barnehage


louise123

Anbefalte innlegg

Det er skikkelig dust at noen menn er så redd for å bli ansett som mindre mann fordi de jobber litt i en barnehage. DET er lite mandig med slike holdninger i mine øyne.

Kjenner 2 menn (flotte, barske menn) som jobbet vikariat i bhg. Og de er fremdeles kjempemandig i mine øyne. (Men kanskje ikke i andre menns øyne?)

Uansett, tåpelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian

Har inntrykk av at det jobber endel flere menn i friluftsbarnehagene.

Der er det mer fokus på idrett og turer ute i naturen, klatring osv., sånt tiltrekker seg menn i større grad.

Hei.

Hvis jeg skulle starte barnehage, ville fokus vært på friluftsliv. Bruk av Primus/stormkjøkken, telt/lavvu, svømming ( i sjøen om sommeren ), og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig dust at noen menn er så redd for å bli ansett som mindre mann fordi de jobber litt i en barnehage. DET er lite mandig med slike holdninger i mine øyne.

Kjenner 2 menn (flotte, barske menn) som jobbet vikariat i bhg. Og de er fremdeles kjempemandig i mine øyne. (Men kanskje ikke i andre menns øyne?)

Uansett, tåpelig.

Har aldri tenkt på at det er så umandig. Heller at det er veldig uheldig som mann. Bjugn saken burde være nok til at enhver mann holder seg unna barnehager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe i barnehage bør ikke være en siste utvei, det bør være førstevalget!

Når man jobber med mennesker og spesielt barn så bør man ønske det, ellers så merkes det godt!

Jeg har jobbet i barnehage, vi var 50/50 menn og kvinner og det var virkelig topp! Barn flest elsker å ha menn i barnehagen, de er en stor ressurs.

Dessverre så er det sett på som en lavstatusjobb, en "hvemsomhelst-kan gjøre det jobb", noe som bare er tull. Å passe barn blir jo sett på som en kvinnejobb som andre omsorgsyrker, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian

Har aldri tenkt på at det er så umandig. Heller at det er veldig uheldig som mann. Bjugn saken burde være nok til at enhver mann holder seg unna barnehager

Som mann er du alltid mistenkt nr. 1 hvis noen barn kommer med røverhistorier eller har skrubbsår. Styr unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var så glad for at det var menn i den barnehagen sønnen min gikk til. Helst likte jeg den litt barske sorten, som det var litt tak i. Det var flere menn der også den omsorgsfulle mannen som var den rolige sorten, men det er jo nok av damer som kan det.

Ja til litt mer mannlige barskinger i barnehagen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på at det er så umandig. Heller at det er veldig uheldig som mann. Bjugn saken burde være nok til at enhver mann holder seg unna barnehager

Men man bør jo ikke tenke slik??

Skaper ingen fremgang dersom man skal unngå barnehagejobber pga frykt for pedofilianklager. Da er det jo ikke rart om den ene mannen i en barnehage blir mistenkt. Hadde flere menn vist at dere er like verdige som kvinner å jobbe med barn, så hadde kanskje saken endt annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man bør jo ikke tenke slik??

Skaper ingen fremgang dersom man skal unngå barnehagejobber pga frykt for pedofilianklager. Da er det jo ikke rart om den ene mannen i en barnehage blir mistenkt. Hadde flere menn vist at dere er like verdige som kvinner å jobbe med barn, så hadde kanskje saken endt annerledes.

Selvsagt bør man tenke slik som en mann og et individ. Slike påstander ødelegger livet ens, det er det samme om noe kan bevises eller ikke - livet ditt slik du kjente det, vil være ødelagt og de fleste dører i arbeidslivet og sosialt sett vil være stengt for alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere menn jobber i barnehagen "vår". Det er positivt for miljøet, de er populære blant barna, og de er ønsket av foreldrene. Ingen her tenker på de mannlige ansatte som noen trussel eller noe negativt. Ja til flere menn i barnehager (og i andre kvinnedominerte yrker, for den saks skyld)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er dagt.

Jeg har en ekstrem allergi. Derfor er jeg inntil videre uten førerkort, og jobb. Og jeg "velger ikke å sitte hjemme". Jeg kan ikke omgås NOEN SOM HELST som har pelsdyr ( det er alltid litt hår på klærne ) bruker parfyme, etterbarberingsvann, eller på noe annet vis har ting som jeg ikke tåler. Spiser noen peanøtter mindre enn 5 meter vekk fra meg i et lukket rom havner jeg på sykehus i en uke!!!

Så ikke si at "jeg velger å sitte på rumpa", du visste riktignok ikke om min situsjon, men du skal være forsitig med å dømme folk. Det er ikke alle som forteller alt vet du.

Når du svarer trådstarter med

"Jeg kunne ALDRI tatt meg jobb i barnehage. Det er en så til de grader lite maskulin jobb som jeg kan tenke meg, så jeg bor heller i telt hele året før jeg tar den jobben." ...så blir det litt for dumt å etterpå komme med alskens andre grunner for at du ikke kan jobbe i barnehage, og i samme slengen sutre over dømming.

Endret av Askael
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke menn som ikke vil jobbe i barnehage bare på grunn av at de syns det er flaut. Det å jobbe med barn er ikke noe alle er flinke i, enig. Jeg kan forstå at noen ikke vil jobbe i barnehage fordi de ikke syns de er flinke med barn (har selv sett en del vikarer både menn og kvinner som bare sitter passivt der og er helt out of their element). Sånne folk har ingenting å gjøre i barnehage. Men å foretrekke å være arbeidsløs mens du liker barn og å være barnslig, er useriøst. Jeg selv syns at å jobbe i barnehage med barn er blant det beste som har skjedd i mitt liv. Barna sier så mye rart, er absolutt søte og uskyldige og det har alltid vært kjempe morsomt med dem. Skjerp dere også ... Jeg har sett mange unge gutter som er helt fantastiske med barna og barna elsker dem - de får noe helt annet enn det kvinnene kan gi dem, de får en mannlig rollemodell og lærer ting som vi, damene, ikke kan lære dem. Ja, menn trengs i barnehagene og barna reagerer positivt på det! Nå jobber jeg noe helt annet, men savner tiden i barnehagen med barna.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man bør jo ikke tenke slik??

Skaper ingen fremgang dersom man skal unngå barnehagejobber pga frykt for pedofilianklager. Da er det jo ikke rart om den ene mannen i en barnehage blir mistenkt. Hadde flere menn vist at dere er like verdige som kvinner å jobbe med barn, så hadde kanskje saken endt annerledes.

Man bør ikke tenke slik, men det er det desverre mange som gjør. Jeg studerer førskolelærer, og første året før vi skulle ut i praksis fikk guttene beskjed om å være bevisste på slik som at de ikke skulle lukke baderomsdøra når de skulle skifte bleie, hjelpe noen på do o.l. Det skjer at foreldre reagerer på at en mann står å skifter bleie på datteren med lukket dør når de skal hente i barnehagen.

Dette ble jo veldig negativt! Menn er viktige i barnehagen, og det trengs flere menn der, men jeg synes det er viktigere å se på personlige egenskaper enn kjønn. Det er viktigere å være flink med barn, enn hvilket kjønn man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vedig mye fokus på at menn i barnehagen er viktig, for da er det noen som kan ta de med ut i skogen, lærer dem å klatre ol. Dette er ikke noe alle menn har i seg, en kvinne kan likegodt ta med barna på skogstur osv.

Barn har også godt av å se at menn kan være gode omsorgsgivere, på lik grad som kvinner.

Ellers synes jeg menn/Kvinner som ikke vil jobbe med barn skal få slippe. Det er viktig at barna møter ansatte som har en genuin interesse for dem og deres hverdag.

Dessverre har barnehagen i dag blitt en avlastning for nav. Synes det sier litt om synet på barn, barndom og fremtiden når hvemsomhelst kan få jobbe i barnehage/skole. Enkelte av de ansatte hav begrensede norskkunnskaper,og de som jobber med barna burde i det minste kunne norsk.

Kanskje man heller skulle se litt på hva som gjør barnehagen til en så lite atraktiv arbeidsplass at en heller velger å forsørge seg via andres skattepenger? Jeg tror at selv om man kan dra inn temaet omrsorg, er det mye som ligger i lønna. Lønningen tilsier jo at arbeidet ikke er mye verdt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann bør man holde seg unna alle jobber som innebærer at man har ansvar for barn (andre enn sine egne). Det gjelder selvsagt også alle menn som driver med aktiviteter for barn på fritiden - slutt så raskt som mulig om du vil deg selv godt

Det var da voldsomt? :)

Selv kunne jeg aldri tenke meg å jobbe i barnehage, men det er fordi jeg rett og slett ikke fordrar barn. Man må nesten like jobben man har.

Hadde jeg likt barn, så, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi jeg ikke vil bli uglesett og mistenkeliggjort av trangsynte kvinnfolk...Dessuten jobber det mye kvinner der, og mange har et veldig nedlatende syn til menn og deres omsorgsevner. En kompis av meg jobber i barnehage nå og han føler at han blir passet på både av medarbeidere og mødre. Medarbeiderene har en sånn "flink gutt, have a cookie" holdning til han, og mødrene har en skeptisk og snevert syn på han. Woman are more sexist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har ikke lest tråden, kun første innlegg.)

Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig for gutter i starten av 20-årene å jobbe i barnehage? Sikkert ikke like vanlig som for jenter, men møter stadig vekk gutter som jobber i barnehage og trives med det.

Og dessuten er det noe ufattelig sjarmerende og tiltrekkende med en trivelig fyr som jobber enten i barnehage eller med psykisk utviklingshemmede. Vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være trygg på seg selv er å ikke behøve å bevise. Menn som er trygge på sin maskulinitet føler Ikke at den er truet ved eksempelvis å jobbe i barnehage.

Sjokkert over arbeidsmoralen dette impliserer forøvrig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være trygg på seg selv er å ikke behøve å bevise. Menn som er trygge på sin maskulinitet føler Ikke at den er truet ved eksempelvis å jobbe i barnehage.

Sjokkert over arbeidsmoralen dette impliserer forøvrig!

Vedig enig! Er man "mann nok" går det ikke utover den mannlige identiteten å gjøre "kvinneting". I den grad det å være sammen med barn er en "kvinneting"...

Jeg har møtt mange menn som har jobbet i bhg, blant annet hadde barna mine et par stykker, og jeg opplevde aldri at det var noe spørsmål rundt det, eller at de ble mer passet på eller uglesett. Tvert om, de var populære, flinke og hadde masse kred både i barne- og foreldregruppa!

Når det gjelder dette med fare for mistanke om overgrep, så tenker jeg at det er noe man må forholde seg til, all den tid det faktisk har skjedd, skjer og vil skje i framtiden. Derfor er det greit at man ikke skifter bleier bak lukket dør, osv. Overgrep kan forøvrig være fra kvinner og, og jeg tenker at det blir begått mange ikke-seksuelle overgrep i barnehager rundt om og, i form av mobbing fra barn til voksen. Dessverre. Realitetene er at det jobber mange i bhg som aldri skulle jobbet der. Umulige ungdommer som skolen ikke fikser blir utplassert på arbeidspraksis, nykommere i landet som ikke kan norsk og som ikke får seg noe annen jobb blir plassert i barnehager, arbeidsledige som ikke får noe annet blir plassert i bhg. Og det er ofte bra det, men jeg stusser litt over at "alle" kan jobbe i barnehage. Jeg tenker at "alle" kan ikke det, men når lønna er lav og statusen lav, og det er vanskelig å få personale, da tar man vel det man får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...