Gå til innhold

Menn i barnehage


louise123

Anbefalte innlegg

Gjest Christian

Jeg er veldig opptatt av økonomisk trygghet. Men det betyr ikke at mannen skal være millionær fordet. Jeg velger heller en amnn med fast jobb i barnehage enn en glætt eiendomsmegler med provisjon, for å sette det litt på spissen.

Har en datter som skal beynne i barnehage til våren, og alle barnehagene jeg har på listen min er friluftsbarnehager, en av de er en barnehage som spesielt sikter seg inn på å ha menn ansatt. Jenta mi har også godt av å møte andre menn enn pappaen sin, ikke bare damer.

Helt riktig.

Grunnen til at mange menn som jobber i barnehage, elskes av barna, er nettopp at vi ER store barn. Du vet den gamle vitsen om at forskjellen på små og store gutter er prisen på leketøyet ? Det er noe i det. Og DET er grunnen til at menn trives bedre i friluftsbarnehager enn "oppbevaringsinstitusjoner".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner noen menn som er utdannet førskolelærere men ingen av de jobber i barnehage lengre. En ting er lønnsnivået, men i etterkant skinner det veldig gjennom at de ikke trivdes med arbeidsmiljøet i en kvinnedominert arbeidsplass. En av de har blant annet fortalt at da han kom med meningen sin på et avdelingsmøte så ble han fortalt at "her er vi i flertall så ikke prøv deg!"

Det er noen barnehager som klarer å holde på mannlige ansatte. Disse barnehagene har ikke høyere lønn. Det de har gjort noe med er kjønnsholdningene.

På samme måte som kvinner har møtt fordommer i mannsdominerte yrker, møter menn fordommer i kvinnedominerte yrker. Her har menn kommet mye lengre enn kvinner. Moderne menn har i langt større grad lært seg at man ikke skal tenke at man jobber på en mannsarbeidsplass. Man jobber på en arbeidsplass hvor det er et flertall menn, men femininitet skal være like greit som maskulinitet. Kvinner i barnehage anser i altoverveiende grad det som et kvinneyrke og at den feminine tilnærmingen til yrket er "den rette". Menn skal tilpasse seg de premissene kvinnene har lagt.

Norske barnehager fortjener ganske enkelt ikke mannlige ansatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min barnehage fortjener mannlige ansatte, vi er superdyktige på å være inkluderende, faglige og samkjørte!

Er en del sure megger med markant behov for makt i mange norske barnehager, ganske skremmende hvordan de skviser ut folk de ikke liker enkelte steder.

Jeg er ped leder og er født til det, kunne ALDRI tenke meg en annen jobb, er oppriktig glad i jobben, er høyere utdannet men IKKE førskolelærer ( men noe i samme retning ) jeg får stadig høre det, spesiellt av den eldre garde, jeg er ikke god nok fordi jeg ikke har rette papirer. Heldigvis stopper lyden når de ser meg i arbeid. :fnise:

Men jeg må innrømme, det føles tungt av og til da jeg legger tid, og gir av meg selv 100 prosent hele tiden.

Menn i barnehage er en styrke, de jeg jobber sammen med er dyktige, inkluderende, snille og har evne til å se barns behov.

Heldig er jeg :popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Som mann bør man holde seg unna alle jobber som innebærer at man har ansvar for barn (andre enn sine egne). Det gjelder selvsagt også alle menn som driver med aktiviteter for barn på fritiden - slutt så raskt som mulig om du vil deg selv godt

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jobbe som mann i en barnehage er ikke altid enkelt, så jeg forstår at enkelte ikke klarer det.

jeg har jobbet i bhg i 10-12 år nå og har opplevd både ned og oppturer, nedturer er når foreldre vil ha ungen bort i fra min avdeling pga at jeg er mann, jeg begynnte i en ny bhg for 4 år siden, da var det 2 foreldreparr som hadde forlanget og bytte gruppe pga at jeg som mann skulle begynne der, begge foreldreparrene kom i etter tid og unskyldte seg og angra, men det gjorde vondt når jeg kom første dagen og så at folk trakk seg fra min avdeling pga frykt for meg.

en far komm en gang og spurte om å få prate med meg på pauserommet, barnet hadde akkurat begynt i vår bhg, kommer inn på pauserommet og han setter en finger i annsiktet mit og sier at han skal drepe meg om jeg så mye som bytter ytterklær på ungen hans, de mistet plassen samme dagen.

jeg opplever foreldre som ikke ønsker at jeg skal bytte bleie på deres barn, barn som kommer og sier at pappa/mamma ikke liker at jeg jobber der, foreldre som kommer med sjulte trussler osv.

men det jeg opplever mest er foreldre som er sjeleglade for at jeg har ders barn, foreldre som kommer og forteller meg at den skeptismen de hadde fort forsvant, som forteller at etter at jeg begynnte har bhgn forandret seg til det bedre. når barna fra småbarn skulle over i høst var det 11 av de 18 barna som hadde bedt om å komme på min gruppe pga meg, så ja det er enorme oppturer også:-)

jeg er en mann med tattoeringer, uten hår, lukter bål, skrur biler og trener kampsport, helgene brukes i telt eller på jakt og om folk mener jeg er en pingle siden jeg jobber med barn så er det helt greit, det er deres problem.

takknemligheten foreldrene viser, følelsene barna viser og gleden barna gir meg er mer enn du opplever i andre yrker.

men hvordan få flere menn i bhg har jeg ikke svaret på, har sett mange prøve og feile, mye pga damer er ikke lett og jobbe med bestandig, du har stadig en frykt for at noen skal beskylde deg for noe, det er vanskelig og skape noe eller gjøre gutte-ting med barna pga fordommer fra damene du jobber med og du må hele tiden bevise hva du er god for, både for foreldre og "damene".

men klarer du deg gjenom det første året har du verdens beste og tøffeste jobb:-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Fordi man ikke vil ha livet sitt ødelagt ved å bli beskyldt for pedofili.

Man bør ha andre til stede når man steller egne barn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Fordi man ikke vil ha livet sitt ødelagt ved å bli beskyldt for pedofili.

Man bør ha andre til stede når man steller egne barn også.

men kjære vene man blir jo ikke beskyldt for det uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i barn og kunne i prinsippet godt tenke meg å jobbe i en barnehage. Dog har jeg ikke ville sette meg i en situasjon der det at jeg f eks lukket døren når jeg skulle skifte bleie kunne bli misforstått. Jeg ønsker ikke å sette meg i situasjon der noen enkelte personers feile oppfatninger kunne gjøre meg arbeidsledig.

Det må være en forutsetning at døren står åpen eller at det er en kvinne tilstede hver gang mannlige ansatte skifter bleier på barna. Menn ansatt i barnehage må aldri få være alene med ett eller flere barn. Dette av hensyn til barnas trygghet. Det er umulig å gardere seg mot mannlige pedofile på annen måte. Det at menn ikke skal være alene med barn, må være like selvsagt som f.eks. at menn aldri skal kunne sitte ved siden av barn som ikke er hans egne på fly eller andre offentlige transportmidler. Dette kan da ikke være noe stort problem å organisere, og det bør ikke hindre menn i å jobbe i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en forutsetning at døren står åpen eller at det er en kvinne tilstede hver gang mannlige ansatte skifter bleier på barna. Menn ansatt i barnehage må aldri få være alene med ett eller flere barn. Dette av hensyn til barnas trygghet. Det er umulig å gardere seg mot mannlige pedofile på annen måte. Det at menn ikke skal være alene med barn, må være like selvsagt som f.eks. at menn aldri skal kunne sitte ved siden av barn som ikke er hans egne på fly eller andre offentlige transportmidler. Dette kan da ikke være noe stort problem å organisere, og det bør ikke hindre menn i å jobbe i barnehage.

Seriøst?! Det finnes ikke kvinner som er overgripere og menn som IKKE er det eller? Herregud, skjønner godt at menn ikke tør jeg.. Dessverre..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bedre halvdel har jobbet i barnehage! :) Han trivdes greit, men på sikt ble det for dårlig betalt og for mye sykdom. Jeg var sammenhengende forkjøla i nesten 1 år, så jeg var ikke veldig lei meg når han sluttet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kon_se_kven_ser
Dette kan da ikke være noe stort problem å organisere, og det bør ikke hindre menn i å jobbe i barnehage.

Hvilke reaksjoner hadde kommet om menn våget å komme med den uttalelsen at de ofte opplever det psyko-sosiale spillet til dagens kvinner som aggresivt, tøft, kynisk, manipulativt og nedbrytende?

Føler at jeg som mann ufrivillig blir dratt inn i dette, og mistenkeliggjort som potensiell pedofil. Jeg er jo mann, og har en hjerne og to armer, ikke sant? Dermed kan jeg jo klå. Vil anta og tro at det er flere enn meg som opplever dette som urimelig og fundamentalt galt. Man blir generalisert og monstrøst fremstilt, men tar man til motmæle får man det slengt tilbake at man ikke skal ta det så tungt. "Dette gjelder bare de som pedofile". Uten tanke for at dette berører alle menn.

Uansett. Generalisering eller ikke, man blir som sagt nesten indirekte påtvunget en slags rolle i forhold til dette kjønnsfascistiske oppgulpet. Slik automatisk mistenkeliggjøring av motstandere er typisk for ekstreme politiske bevegelser *kremt* McCarthyism. En husker vel denn stigmatiseringen av fagfolk som la frem kritiske vurderinger av nye "bevismetoder" i pedofilisakene på begynnelsen av 90-tallet. Feministene opererer på nøyaktig samme måte, og har gjort det siden 50-tallet.

Menn skal liksom bare holde kjeft om det, bite det i seg og være glade for at de ennå har samboer/kone. De tier og fremstår som ettergivende av hensyn til husfreden, og kanskje evt barn. Så blir det vel dessverre også sånn til tider, at pga at mannen ikke tar igjen blir han sett på som svak og veik.. og da høster han forakt... som kommer på det psykologiske planet, med latterliggjøring og utfrysing.

Tror denne kvinnelige solidaritetstanken kommer skikkelig frem nå, og får slike forgreininger som avdekkes nå etterhvert. Med nettop det du beskriver ang. skifting av bleier. Ikke sant?

Vil tro noen menn kanskje føler seg "fanget" i dette medieskapte nettet nå, og kommenterer man slikt så kommer feministene på banen og kaller dem surpomper eller bitter. Sier man ingenting er man unnfallende og skyldtynget. Sier man seg enig i dette, er det kvinnens triumf over å ha fått mannen konfrontert med sin egen mørke side. Man kan vel nesten få en følelse av at uansett hva man sier eller gjør, så vil det bli feil og før eller siden slå tilbake på oss på en eller annen måte, ja, ja... denne husfreden, denne husfreden.

Bør vel snart døpe om denne siden til MisandriGuiden... menn som jobber i barnehage kan være pedofile :sno:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet litt i barnehage på pur faen. Jeg hadde på meg Chris Hansen t-skjorte (har tatoveringer i tilegg) og snakket så ofte jeg kunne om kvinners overgrep mot barn, heterosexistisk diskriminering i barnehagen etc

Menn, slutt å vær så snille med potensielle misbrukere.

Ta igjen med samme mynt og ikke vær beskjedne. Kvinner ødelegger mange menneskebarn, og de som har noe å skjule er de som er ukomfortable med menn i barnehageyrket. Det gjelder jo å beskytte barn mot disse svina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kon_se_kven_ser

Eneste ordet som detter ned i mitt hode er pottetett.. på en måte fungerer KG for noen nærmest som et ekkokammer :trist:

Så da legger jeg noen utdrag fra Når kvinner begår seksuelle overgrep i en spoiler like så gjerne...

2.5 Hvorfor oppdager vi ikke kvinnelige seksuelle overgripere eller deres utsatte?

Matthew Mendel mener både mannlige utsatte, og samfunnet de er en del av har en tendens til å fornekte eller bortforklare kvinnelige seksuelle overgripere. Han sier at troen på mannen som overgriper og kvinnen som offer har blitt et paradigme i feltet, og gjør det vanskelig å gjenkjenne gutter som offer og kvinner som overgripere.

Dersom vi forventer at mannlige utsatte skal gjenkjennes på den samme atferden som kvinnelige utsatte, vil vi gå glipp av mange overgrepsutsatte gutter. På samme måte tenker jeg at dersom alle overgrep vi ser, er synlige fordi de viser noen tegn som vi forbinder med mannlige overgripere, vil det være mindre sannsynlig at kvinnelige overgripere blir synlige. Hislop mener at profesjonelle ikke er trenet til å kjenne igjen offer for, eller kinnelige overgripere. Hun peker på at forskningen baserer seg på mannlige overgripere.

Allen spør seg hvorfor erkjennelsen av seksuelt misbruk av barn fra kvinner har utviklet seg så sakte. Han peker på tre punkter: 1. En overvurdering av incest tabuets styrke, 2: For stort fokus på feministiske forklaringsmodeller og 3. Overgeneralisering av den empiriske observasjon som viser at seksuelle overgrep mot barn fra kvinner er sjeldne.

2.5.2 Fokuset på feministiske forklaringer på seksuelt misbruk

Seksuelle overgrep mot barn blir i den feministiske litteraturen forklart som et resultat av den kulturelle sosialiseringsprosessen som leder til mannlig dominans og fører til at menn blir seksuelt aggressive og søker yngre, mer uskyldige maktesløse sekspartnere. Kvinner sosialiseres til å bli mottagere for seksuelle fremstøt, og blir tiltrukket av eldre menn med makt. En slik tankegang åpner for seksuelle misbruk fra menn, mens det blir umulig å tenke seg fra kvinner. Kvinner er, hvis man følger denne tanken, sosialisert til å bli ofre, ikke overgripere. I følge Finkelhor, Russel og Herman er seksuelle overgrep av barn et direkte resultat av kulturelt baserte sosialiseringsprosesser som leder til mannlig dominans og fører til seksuell utnyttelse av kvinnen og av barn. Denne tankegangen åpner ikke for at kvinner kan begå seksuelle overgrep mot barn.

2.5.3 Overgeneralisering av at den empiriske observasjonen som viser at overgrep mot barn fra kvinner er sjeldne.

Allen viser til ett sitat fra en forskningsrapport om pedofili: ”Since pedophilia either does not exist at all in women, or is extremely rare, only men were included in the study. En slik uttalelse forteller noe om hvordan man kan opprettholde en ”sannhet” ved at man tror på den. Troen de profesjonelle har på at seksuelle overgrep fra kvinner ikke skjer, ”hjelper” dem til å ikke se det.

2.6 Symbolsk vold

Bremnes bruker begrepet symbolsk vold i sin tekst. Begrepet har hun fra den franske sosiologen Pierre Bourdieu. Symbolsk vold er en dominans som er usynelig, og fremstår som naturlig for den som blir dominert. I følge Bourdieu er den symbolske volden like kraftfull som fysisk vold. Den symbolske volden får den dominerte til å godta den virkeligheten som den dominerende skaper. Den dominerte bekrefter dermed denne virkeligheten igjen. Han eller hun tar avgjørelser som er opplevd som egne, men der handlingen ligger forut for bevissthetens beslutninger og viljens kontroll. Bremnes viser til flere tilfeller av symbolsk vold blant sine informanter. Et eksempel kan være den 12 år gamle gutten flyttet inn i dobbeltsenga til mor, da faren døde. For han var det en selvfølge, og ikke noe han reflekterte over. Men dette valget står ikke fritt fra det som har skjedd mellom sønn og mor tidligere. Det var ikke nødvendig med trusler eller fysisk vold, for mor har skapt en virkelighet hvor sønnen tar dette valget på egenhånd. Det å frigjøre seg fra den symbolske volden er ikke enkelt, da dens kraft ligger i en virkelighetsforståelse som oppleves å komme innenfra.

2.8 Maskulinitet og femininitet

Begrepene maskulinitet og femininitet refererer til normene for hva vi forbinder med menn, og hva vi forbinder med kvinner. Mann eller kvinne er begreper der den ene utelukker den andre. Men både menn og kvinner kan ha egenskaper som er sett på som maskuline og feminine. Det blir derfor feil å tro at kvinner ikke kan begå seksuelle overgrep selv om man forbinder seksuell aggresjon med maskulinitet. Allen viser til ett eksempel fra domstolen hvor en dommer droppet sak mot en mor til tross for bevis på overgrep. Begrunnelsen var at: ”Women don`t do those kind of things…Besides, the children need their mother”. I siste del av sitatet sier dommeren at barna trenger moren sin, og det virker på meg som om det hensynet er viktigere enn om det har foregått seksuelle overgrep. Det er vanskelig å se for seg en dommer som argumenterer på samme måte ovenfor en far. Jeg skal være forsiktig med å generalisere det en dommer har uttalt, men det at han argumenterer med at barna trenger sin mor, tyder på at han ikke klarer å se trusselen i seksuelle overgrep fra mor. Kanskje er det en tendens, at det i utgangspunktet er vanskelig å se kvinner, og spesielt mødre som seksuelle overgripere, og skulle det forekomme seksuelle overgrep fra kvinner, ser man ikke for seg de samme skadevirkningene som ved overgrep fra menn? I så fall kan det komme av at aggressivitet forbindes med maskulinitet.

3.2 Motvillige til å se

I følge Hislop kan motvilligheten til å se og forstå kvinnelige barnesexovregripere forstås som et sirkulært problem. Dersom kvinner ikke blir sett på som mulige seksuelle overgripere, vil ikke rapporter om seksuelle overgrep fra kvinner bli trodd. Mangelen på troverdige rapporter vil lede til troen på at kvinner ikke kan være overgripere. Dersom kvinnelige barnesexovergripere ikke er innenfor vår forståelsesramme, vil observasjoner som ellers ville vekket oppmerksomhet, bli værende ”utenfor rammen”, og ikke bli synliggjort.

Sitatet fra forskerne som utelot kvinner i sin studie av pedofile, på grunn av at pedofili blant kvinner er ekstremt sjeldent eller ikke eksisterende, viser nettopp en slik effekt. Forskningen vil åpenbart ikke lede til funn av pedofili blant kvinner, og viten om at pedofili blant kvinner ikke eksisterer blir opprettholdt. Dersom man skal danne seg et riktigere bilde av virkeligheten må sirkelen brytes. Det kan bare skje ved at man stiller seg åpne for observasjoner, uavhengig av om de passer inn i det mønsteret man er vant til å fortolke innenfor. For å se kvinnelige overgripere, må man erkjenne at de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Sier Bjugn-saken deg noe ?

Pga EN sak i media som ble blåst opp for flere år siden så skal du få helt angst for å jobbe i barnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kjære vene man blir jo ikke beskyldt for det uten grunn.

Jeg kjenner en mann som jobbet i barnehage. I forbindelse med en personalkonflikt truet en kvinnelig ansatt han med at hun skulle sende en bekymringsmelding til politiet. Hevngjerrighet kan få folk til å bruke svært skitne triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga EN sak i media som ble blåst opp for flere år siden så skal du få helt angst for å jobbe i barnehage?

(Jeg er ikke samme AB som lengre opp her)

Bjugn var en veldig spesiell sak. 30 stk ble mistenkt for overgrep, tilslutt sto man igjen med Ulf Hammern, som vel også ble frikjent? I ettertid har man funnet ut at underlivsundersøkelsene (eller egentlig fotografiene) var dårlig egnet som bevis. Ting som man trodde tydet på overgrep viste seg å være normalvariasjoner. 30 justimord har forekommet i forbindelse med falske incest-dommer siden den perioden. Samme sakkyndige som ble brukt i Bjugn-saken, var innblandet også i disse sakene.

Etter Bjugnsaken, ble obligatorisk underlivsundersøkelse av alle førskolejenter avsluttet (men undersøkelse av gutter beholdt), stikk i strid med fagpersonellets anbefalinger. Idag er det samme fagmiljøet sterkt imot å gjeninnføre underlivsundersøkelsene. Veldig lite lurt, da dette kunne spart mange somaliske jentebarn for kjønnslemlestelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...