Gå til innhold

Jeg er blitt anbefalt av arbeidsgiveren å si opp og ikke komme neste dag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har stor mistanke for at jeg har ADHD, og jeg har rotet til noe på den jobben, som jeg har hatt i 3 uker. Fikk da en telefon fra bemanningsbyrået om at arbeidsgiveren ikke var fornøyd og velger derfor å avslutte oppdraget. Neste dag var jeg plutselig arbeidsløs. Konsulenten fra byrået har laget en håndskrevet oppsigelse, som hun ba meg skreve under på.

Nå har jeg vært arbeidsløs i over en uke uten å få noe napp på andre arbeidsplasser jeg søkte på.

Hva kan jeg da gjøre? Har registrert meg som arbeidsledig hos NAV rett etter dette. Har jeg krav på dagpenger frem til jeg finner meg noe annet?

Har det noe å si at jeg fremdeles er ansatt på en av mine gamle jobb (arbeidsgiveren kontakter meg kun i nødstilfeller, som er oftest en gang i to mnd eller noe)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er klar over at NAV har karantene på utbetalinger hvis du sier opp jobben selv.

Hva har det med saken å gjøre??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre??

Av innlegget ditt forstår jeg det slik at du sa opp selv/skrev under på din egen oppsigelse. Når man sier opp selv får man 8 uker karantene fra NAV før man kan få dagpenger, men om man blir sagt opp får man dagpenger fra første dag, og slipper å være uten inntekt i 8 uker.

Siden din arbeidsgiver var misfornøyd skulle du jo blitt sagt opp istedet for at du sa opp selv, ihvertfall hvis du ville hatt dagpenger med en gang du sto uten jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av innlegget ditt forstår jeg det slik at du sa opp selv/skrev under på din egen oppsigelse. Når man sier opp selv får man 8 uker karantene fra NAV før man kan få dagpenger, men om man blir sagt opp får man dagpenger fra første dag, og slipper å være uten inntekt i 8 uker.

Siden din arbeidsgiver var misfornøyd skulle du jo blitt sagt opp istedet for at du sa opp selv, ihvertfall hvis du ville hatt dagpenger med en gang du sto uten jobb.

Mulig jeg misforstod, men skrev ikke jobben en oppsigelse type skrive under på at du er inneforstått med at du ikke får jobbe her mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du skulle ikke skrivd under på noe. hva gjorde du feil?

Jeg hadde ikke peiling på det, er bare 19 så har ikke mye peiling på sånt, trodde at det hadde vært bedre for "ryktet" mitt om jeg ikke hadde hatt oppsigelser i fortiden. Men nå kjenner jeg det koker for meg!! Da har jeg ihvertfall lært.

Det var sånn arkivarbeid, der jeg skulle arkivere e-post, så jeg har plassert noen av de feil sted. Pluss at de ikke likte klærne mine ("kle deg presentabelt" sier lite til meg, så jeg har kjørt "ut-på-byen" stil hele veien)...

FØLER MEG LURT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke peiling på det, er bare 19 så har ikke mye peiling på sånt, trodde at det hadde vært bedre for "ryktet" mitt om jeg ikke hadde hatt oppsigelser i fortiden. Men nå kjenner jeg det koker for meg!! Da har jeg ihvertfall lært.

Det var sånn arkivarbeid, der jeg skulle arkivere e-post, så jeg har plassert noen av de feil sted. Pluss at de ikke likte klærne mine ("kle deg presentabelt" sier lite til meg, så jeg har kjørt "ut-på-byen" stil hele veien)...

FØLER MEG LURT!

Du har ikke blitt lurt. Du gjør alltid rett i å ta i mot tilbud om å si opp selv istedet for å bli sagt opp. Ja du må vente på penger, men det er bedre for attest/cv. De fleste seriøse bedrifter gir alltid arbeidstager anledning til å si opp selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke peiling på det, er bare 19 så har ikke mye peiling på sånt, trodde at det hadde vært bedre for "ryktet" mitt om jeg ikke hadde hatt oppsigelser i fortiden. Men nå kjenner jeg det koker for meg!! Da har jeg ihvertfall lært.

Det var sånn arkivarbeid, der jeg skulle arkivere e-post, så jeg har plassert noen av de feil sted. Pluss at de ikke likte klærne mine ("kle deg presentabelt" sier lite til meg, så jeg har kjørt "ut-på-byen" stil hele veien)...

FØLER MEG LURT!

Men du ser jo selv at du har kjørt feil stil. Jeezez. Håper du har lært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ser jo selv at du har kjørt feil stil. Jeezez. Håper du har lært.

Ja, men gidd å kommenter klærne til folk rett før du gir de fyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jobbet der i 3 uker arkivert noen eposter feil, og hatt feil klesstil? og da ble du anbefalt å si opp?

den arbeidsgiveren skal du være glad du slipper å jobbe mer hos..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke blitt lurt. Du gjør alltid rett i å ta i mot tilbud om å si opp selv istedet for å bli sagt opp. Ja du må vente på penger, men det er bedre for attest/cv. De fleste seriøse bedrifter gir alltid arbeidstager anledning til å si opp selv.

Takk, det var litt beroligende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jobbet der i 3 uker arkivert noen eposter feil, og hatt feil klesstil? og da ble du anbefalt å si opp?

den arbeidsgiveren skal du være glad du slipper å jobbe mer hos..

Hehe takk, føler meg litt bedre nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener ts har blitt lurt til å signere oppsigelse, og dermed miste dagpengerettigheter i 8 uker.

Jeg er enig i at det er bedre å ha sagt opp jobben selv enn å ha blitt sagt opp. I jobber du setter på CVen, og som blir brukt som referanser for nye arbeidssøknader.

Men en jobb du har hatt i tre uker, der du har blitt uønsket videre, setter du selvsagt ikke i CVen - uansett hvem som har sagt opp hvem.

TS burde derfor bedt vikarbyrået lage oppsigelsen, nettopp med begrunnelse i arbeidsledighetstrygden og karanteneperioden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ts har blitt lurt til å signere oppsigelse, og dermed miste dagpengerettigheter i 8 uker.

Jeg er enig i at det er bedre å ha sagt opp jobben selv enn å ha blitt sagt opp. I jobber du setter på CVen, og som blir brukt som referanser for nye arbeidssøknader.

Men en jobb du har hatt i tre uker, der du har blitt uønsket videre, setter du selvsagt ikke i CVen - uansett hvem som har sagt opp hvem.

TS burde derfor bedt vikarbyrået lage oppsigelsen, nettopp med begrunnelse i arbeidsledighetstrygden og karanteneperioden.

Tre uker er uansett ikke nok til å ha rett på dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre uker er uansett ikke nok til å ha rett på dagpenger.

Ikke hvis det er din første og eneste jobb nei. Men hun skriver jo om en "gammel jobb" også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke hvis det er din første og eneste jobb nei. Men hun skriver jo om en "gammel jobb" også.

Har vært arbeidstaker fra 2009 jeg. Og jeg er en "han" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - prøvde å skrive TS hele veien, men der glapp det :-)

Har du hatt inntekt som tilsier at du har rett på trygd, mener jeg altså at du er lurt til å si fra deg en rettighet. For denne 3-ukers episoden må du ikke sette inn i CVen din. Uavhengig av hvem som sa opp hvem, vil det ikke være en god referanse, og tre uker er så kort tid at du ikke har problemer med at noen lurer på hva som skjedde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...