Gå til innhold

Sykemeldt fra jobb og heltidsstudent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det en "lovlig" kominasjon?

Jeg jobber på kontor, og en av kollegaene våre er nå sykemeldt for ryggvondt i forbindelse med svangerskap. (Jeg vet det helt nøyaktig, siden jeg bla. har sett sykemeldingen)

Men samtidig som hun nå er 100 % sykemeldt så går hun på skole 8 timer om dagen...

I mine øyne skurrer det at du er for syk til å sitte på en spesialtilpasset kontorstol i noen timer om dagen, men frisk nok til å sitte på skolebenken i 8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Heloise

Kan hende hun ikke fysisk sitter på skolebenken. Jeg vet ALT om hvor jævelig vondt det er å sitte på ræva i 8-9 timer i strekk på jobb. Jeg gjør det i skrivende stund. Ville heller ligget i sofaen og studert! TS, skaff deg ryggplager selv, så kan du klage over hva andre får sykmelding for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 50%-stilling og er fulltidsstudent. Jeg var nettopp sykemelding i flere uker (dog ikke sammenhengende), og klarte ikke å verken gå på skole eller jobb. Derimot så var jeg litt på skolen en liten periode mens jeg var sykemeldt, og for å være helt ærlig: hvorfor jeg var det har ingen noe med. Sjefen visste selvsagt om det (jeg var aldri syk så lenge av gangen at NAV kom inn i bildet), og støttet meg fullt ut, men det er nemlig slik at jeg ville mistet studieplassen min hvis jeg ikke hadde møtt opp, så da var jeg helt nødt. Jeg hadde faktisk ikke noe valg.

Så kan det også være slik at man orker å gjøre én ting, men ikke to ting samtidig. For min del var det mye enklere å sitte på skolen og lytte til en foreleser fremfor å gjøre arbeidsoppgaver på jobben. Nå var det dog snakk om en forelesning eller to.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke er lov å være fulltidsstudent så lenge du er SYKEMELDT. Dersom du skal studere må du ha fått innvilget attføring.

Jeg synes det er flott at folk engasjerer seg litt i temaer som dette, for at det er mye trygdesnylting er det ikke tvil om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kan faktisk ikke studere noe i det hele tatt så lenge en er sykemeldt fra betalt arbeide. Det er ikke lov...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sykemeldt med ryggvondt (prolaps), og vært på skolen.

For min del så forverret jobben situasjonen noe helt forferedlig, og det var ikke muligheter for noe tilrettelegging.

Jeg var ikke noe mye på skolen, kun det obligatoriske (lab) som jeg måtte på, men der kunne jeg ta pauser som jeg ville, gå rundt og tøye ryggen og legge meg ned om jeg måtte det.

Det er en forskjell på å må sitte på samme stolen i 8timer for å jobbe, og å dra på forelsning der man kan gå etter 5minutter om det blir for ille. Dessuten så kan man jo sitte temmelig mange flere forskjellige stillinger om man ikke er avhengig av å skrive på data.

For min del forgikk studeringen mest liggende i seng eller på sofa med et tonn smertestillende da...

Jeg vet ikke om det i utgangspunktet ikke er lov iflg nav, men de var fullstendig vitende om det i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sykemeldt med ryggvondt (prolaps), og vært på skolen.

For min del så forverret jobben situasjonen noe helt forferedlig, og det var ikke muligheter for noe tilrettelegging.

Jeg var ikke noe mye på skolen, kun det obligatoriske (lab) som jeg måtte på, men der kunne jeg ta pauser som jeg ville, gå rundt og tøye ryggen og legge meg ned om jeg måtte det.

Det er en forskjell på å må sitte på samme stolen i 8timer for å jobbe, og å dra på forelsning der man kan gå etter 5minutter om det blir for ille. Dessuten så kan man jo sitte temmelig mange flere forskjellige stillinger om man ikke er avhengig av å skrive på data.

For min del forgikk studeringen mest liggende i seng eller på sofa med et tonn smertestillende da...

Jeg vet ikke om det i utgangspunktet ikke er lov iflg nav, men de var fullstendig vitende om det i mitt tilfelle.

Dersom de var fullstendig vitende om det, kan du risikere å måtte betale tilbake sykepenger den dagen det kommer en kompetent NAV-ansatt og oppdager det. Hvorfor ikke bare følge reglene?? Dersom alle skal ta seg til rette får vi ingen gode rettferdige løsninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: vedkommende legger ut lange oppdateringer på facebook om hvor mye/lite som har skjedd på skolen i dag, pluss at mitt søskenbarn går på samme studie, og her er det snakk om fulle dager med fremmøte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si ifra til nav :) sånn at hun følger regelverket. utrolig dum dame som legger det ut på facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mlle Bonne

Hm, vet man kan være sykemeldt fra et arbeidsforhold mens en fremdeles jobber i et annet. Det kommer an på hva man er sykemeldt for. Du sier at hun er sykemeldt 100 % på grunn av ryggplager i forbindelse med graviditet men at hun fremdeles møter opp på skolen. Slik jeg ser det, velger hun riktig. Det er bra gjort at hun på tross av ryggsmerter møter opp på skolen og prøver å fullføre utdannelsen sin. Det sier seg selv at både stillesittende jobb og skole ikke er en bra kombinasjon for henne. Studier er jo ikke et arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mlle Bonne

"En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet (...)."

Min kilde

En god ide når en lurer på slike ting er å gå på nav.no...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom de var fullstendig vitende om det, kan du risikere å måtte betale tilbake sykepenger den dagen det kommer en kompetent NAV-ansatt og oppdager det. Hvorfor ikke bare følge reglene?? Dersom alle skal ta seg til rette får vi ingen gode rettferdige løsninger.

Om reglene er slik at man ikke kan gjøre skole når man er sykemeldt for inntektisgivende arbeid så var/er isåfall ikke jeg klar over det. De jeg kontaktet ved nav sa at det ikke var noe problem. Nå spurte jeg ikke om noen henvisning i lovtesten da jeg spurte heller. Jeg vet om flere som har vært sykemeldt fra arbeid, og som har gått skole, så for jeg trodde/trur det er greit.

Jeg jobber masse, og mottar forsåvidt stuidelån, men ikke stipend siden jeg har for høy inntekt. For min del så hadde jeg ikke klart meg på bare studielån. Men det er ikke relevant her.

Så om jeg som var totalt sykemelt i 1måned, skulle jeg droppet det obligatoriske på skolen, forsinket utdannelsen med 1år, med kostnader det medfører for meg og skolen? jeg kunne studere, men ikke jobbe. Tok meg til rette? Jeg jobber faktisk fullt, og betaler skatt jeg og, så er det rettferdig at jeg ikke skal nyte av det?

Uansett så velger jeg å tro på de 3forskjellige nav-ansatte om at jeg har hatt rett på sykepenger jeg. Noen kan jo komme med en link som beviser noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom linken til at jag hadde fullstendig krav på sykepengene mine.

Takk Mlle Bonne!

-AB #8 og #15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mlle Bonne

Velbekomme AB :)

Men tenker på, du ts sier jo at du så i sykemeldingen at årsaken til hennes sykefravær er ryggsmerter. Har vedkommende vist deg sin private (rosa del) av sykemeldingsblankettene? For det er jo kun der årsaken til sykefraværet står. Man flasher jo ikke akkurat frem den rosa blanketten på jobb. :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lov til å legge seg borti sånt som sjef? Har man lov å snoke på en ansatt ved hjelp av en felles bekjent? Synes oppførselen din er alarmerende, ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan faktisk ikke studere noe i det hele tatt så lenge en er sykemeldt fra betalt arbeide. Det er ikke lov...

Neivel? Hvordan fungerer det i praksis da? Hvis man er sykemeldt i 3 uker, må man da trekke seg fra studiet sitt? Får man ikke lov til å gå på forelesning, men har lov å lese hjemme? Eller er det ikke lov å lese pensum i det hele tatt? Høres jo ut som en meget dyr praksis hvis Norge mener at studenter skal trekke seg fra studiet sitt fordi de f.eks har brukket foten (hvis man f.eks jobber på sykehjem), og det er jo det man må hvis man ikke deltar på obligatorisk undervisning over en lang periode.

Jeg så lenken lenger nede i tråden, så lurer bare på hvordan de som mener at det ikke er lov mener at det skulle fungere i praksis. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...