Gå til innhold

Amme store bar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er virkelig ingen grunn til å amme store barn i Norge. Hvorvidt man trenger å amme barn i det hele tatt her i landet er en helt annen diskusjon.

Dere sier jo selv at dere gjør det for kosens skyld. Kos for hvem egentlig? Mor eller barn? Når barn er over ett år, eller så mye som to, bør man virkelig kunne finne andre måter å kose seg med barnet sitt på enn å stappe en kroppsdel i munnen på det.

At barnet vil det selv er ingen god grunn (det samme argumentet brukes av pedofile). Ingen barn vet sitt eget beste. Hvis et barn ikke vil lære å gå på potte/do fortsetter dere å bruke bleie til det er 8? Hvis ungen ikke vil sove, skal man la vær å legge det? Hva om lillejenta helst vil ha på seg den tynne, sommerkjolen i 20 minus, skal hun få lov til det også? Kunne fortsett i en evighet, men dere forstår kanskje poenget? Barn vet ikke selv hva de har godt av.

Fengselsstraff for amming, nei, virkelig ikke. En liten vurdering av omsorgsevne… tja!

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lisa Tully er et eksempel på ei som ammet for lenge :nigo:

• Liker 1
Skrevet

Man ammer da en baby bl.a. fordi den ikke kan spise annen mat og ikke kan spise selv i starten? Når ungen får tenner, er de der for at ungen skal kunne tygge mat og begynne på selvstendig spising. Amming utover baby-stadiet er sært syns jeg. Det finnes masse måter å ha nærhet og kos på uten bryst.

Handler det om at mor ikke vil gi slipp og innse at sin lille baby har blitt stor?

• Liker 3
Skrevet

Det er virkelig ingen grunn til å amme store barn i Norge. Hvorvidt man trenger å amme barn i det hele tatt her i landet er en helt annen diskusjon.

Dere sier jo selv at dere gjør det for kosens skyld. Kos for hvem egentlig? Mor eller barn? Når barn er over ett år, eller så mye som to, bør man virkelig kunne finne andre måter å kose seg med barnet sitt på enn å stappe en kroppsdel i munnen på det.

At barnet vil det selv er ingen god grunn (det samme argumentet brukes av pedofile). Ingen barn vet sitt eget beste. Hvis et barn ikke vil lære å gå på potte/do fortsetter dere å bruke bleie til det er 8? Hvis ungen ikke vil sove, skal man la vær å legge det? Hva om lillejenta helst vil ha på seg den tynne, sommerkjolen i 20 minus, skal hun få lov til det også? Kunne fortsett i en evighet, men dere forstår kanskje poenget? Barn vet ikke selv hva de har godt av.

Fengselsstraff for amming, nei, virkelig ikke. En liten vurdering av omsorgsevne… tja!

Ingen grunn til å amme i det heile tatt? Kva med at ungen treng mat? Ungar kan ikkje eta fast føde før dei er minst 4 mnd, helst 6 mnd. Og då tek det ei god stund før hovuddelen av næringa kjem frå fast føde. Mjølk skal vera hovudnæringa i alle fall fram til 7-8 mnd, og for mange enno lengre. Klart dei kan få morsmjølkerstatning i stadet, men all forskning viser at morsmjølk er betre for barnet, og ikkje minst er det meir praktisk. Så lenge mor får til amminga, er det ingen grunn til at ungen skal få erstatningsmjølk.

At ein ikkje treng å amme større ungar (altså over 1-2 år) i Noreg, er eg einig i, men eg ser ikkje problemet med å gjera det. Kosen er sjølvsagt for ungens del. Når ungen ikkje lenger vil ha pupp, sluttar ein jo. Eg tykkjer det er både skremmande og trist at folk ser på amming som noko seksuelt, for det er det verkeleg ikkje. Eg tykkjer grensa går ved rundt 3 år - då er småbarnsstadiet over. Det går jo eit skille mellom ungar over og under 3 år på veldig mange områder (bl.a ift leiker, matvarer, avdeling i bhg osv), så eg tykkjer det er ei grei grense.

Skrevet (endret)

Tror du trenger å lese deg litt opp på temaet før du utaler deg så bastant. Selv større barn (1-2 åringer) får masse antistoffer hver dag dersom de ammes. Det er som å få en vitaminsprøyte hver eneste dag. Jeg ammet min eldste til han var ca 18 mnd og han var omtrent ikke syk en eneste dag før jeg sluttet å amme ham, da hadde han alt gått i bhg i 6 mnd, så vi slapp all sykdommen ved bhg-start. Det at amming plutselig ikke er viktig for barnet lenger er type Audun Lysbakkens argumenter for å gi far mer permisjon, men det er akkurat like bra for barna som det alltid har vært.

Endret av Caramba
Skrevet

Jeg jobbet i barnehage når jeg var yngre og det var frokost med familie. Da ble en fireåring ammet. Ble litt paff!

Har ikke noe greie på det selv, men det bør vel være opp til foreldrene?

Har ikke barn selv så vanskelig å si hva jeg ville ha gjort. Men tror ikke jeg ville ammet noe lengere enn normalen hva nå det enn er.

Skrevet

Tror du trenger å lese deg litt opp på temaet før du utaler deg så bastant. Selv større barn (1-2 åringer) får masse antistoffer hver dag dersom de ammes. Det er som å få en vitaminsprøyte hver eneste dag. Jeg ammet min eldste til han var ca 18 mnd og han var omtrent ikke syk en eneste dag før jeg sluttet å amme ham, da hadde han alt gått i bhg i 6 mnd, så vi slapp all sykdommen ved bhg-start. Det at amming plutselig ikke er viktig for barnet lenger er type Audun Lysbakkens argumenter for å gi far mer permisjon, men det er akkurat like bra for barna som det alltid har vært.

Jeg har lest meg opp på tema. Det er derfor jeg uttaler meg om det. Kanskje du skulle prøve det samme selv. Kanskje du burde lese rapporter som ikke er beregnet for u-land, og som er gjort etter 1970-tallet.

• Liker 1
Skrevet

Egentlig litt intressant at så mange er helt avslappet med at så store barn ammes, men når en mann har datteren sin på fanget eller bare jobber i barnehage, da går spekulajonene.

Hvorfor er det sånn?

• Liker 1
Skrevet

Egentlig litt intressant at så mange er helt avslappet med at så store barn ammes, men når en mann har datteren sin på fanget eller bare jobber i barnehage, da går spekulajonene.

Hvorfor er det sånn?

Det er vel bare enkelte personer som er trangsynte og fordomsfulle. Selv reagerer jeg selvsagt ikke om en pappa har datteren sin på fanget eller en mann jobber i barnehage.

Gjest happy_me
Skrevet

Jeg lurer litt på, hvorfor ikke?

Fordi det ikke finnes noen god grunn for å amme en unge som er over 2 år. Da har de fått tenner, og de skal brukes til noe annet enn å bite i brystvorta til moren sin.

Jeg skjønner at mennesker i land der de har veldig lite mat, ammer barna sine så lenge som råd er. For å sikre barna næring. Her i Norge er vi så heldige at vi har mat (og veldig mye god mat tilpasset små barn), og slipper å amme så lenge.

Derfor.

• Liker 3
Skrevet

Fordi det ikke finnes noen god grunn for å amme en unge som er over 2 år. Da har de fått tenner, og de skal brukes til noe annet enn å bite i brystvorta til moren sin.

Jeg skjønner at mennesker i land der de har veldig lite mat, ammer barna sine så lenge som råd er. For å sikre barna næring. Her i Norge er vi så heldige at vi har mat (og veldig mye god mat tilpasset små barn), og slipper å amme så lenge.

Derfor.

Det er da absolutt ikke sånn at unger som ammes etter ettårsalder ikke spiser annen mat.

De spiser vel gjerne samme mat som andre barn på den alderen.

De fleste går sikkert i barnehagen også, og klarer seg fint med den vanlige maten de får der.

Men ammingen er ofte en del av morgen/kveldsritualet og kanskje litt ekstra hvis barnet er sykt, og ikke vil ta til seg annen næring.

Jeg ammet eldste til han ble 16-18 mnd. Og har vel antatt at jeg kommer til å slutte omtrent samtidig med yngste. (Men det ser ut som om han er litt mer avhengig av puppen, så vi får se hvordan det går.) Amming av barn over 2 år tror jeg ikke det blir hjemme hos meg.

Men at andre velger annerledes ser jeg ikke noe problem med. (Så lenge de ikke gjør det offentlig, for å provosere...)

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser og avsporinger.

Yvonne (mod)

Skrevet

Når barnet "finner frem maten selv" er det et godt tegn på at man bør slutte!!

Da jeg jobbet i barnehage hadde vi et 3 år gammelt barn som ennå ble ammet. Når moren kom og hentet ham satte hun seg ned på huk. Da dro han opp genseren hennes og begynte å sutte. Stående!! Moren satt bare der på huk og ammet mens hun fortsatte å snakke til oss og spørre om hvordan dagen hadde vært osv. Første gang jeg så det ble jeg helt paff!!

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen andre pattedyr som ammer etter at barnet har begynt å spise fast føde, sålenge det ikke er matmangel da... De fleste av mødrene stikker av hvis ungene prøver seg på å die.

Skrevet

En grunn til å ikke amme barnet lenger enn 1 årsalder maks, er at barnet kan få i seg veldig mye tungmetaller fra mor om man ammer i flere år.

De første månedene(første året) veier fordelene opp for ulempene (tungmetaller) men ikke lenger.

Skrevet

Når barnet "finner frem maten selv" er det et godt tegn på at man bør slutte!!

Da jeg jobbet i barnehage hadde vi et 3 år gammelt barn som ennå ble ammet. Når moren kom og hentet ham satte hun seg ned på huk. Da dro han opp genseren hennes og begynte å sutte. Stående!! Moren satt bare der på huk og ammet mens hun fortsatte å snakke til oss og spørre om hvordan dagen hadde vært osv. Første gang jeg så det ble jeg helt paff!!

:sjokkert:

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

jeg synes at amming av barn over 2 år er unødvendig. Selv kommer jeg nok bare til å amme til barnet er max 1 år.

Legger til denne linken jeg:

http://www.youtube.com/watch?v=OLRARHtzCtY

Uff, jeg synes det var ubehagelig å se på hun som ammet sin 8 år gamle unge.

Skrevet

Fordi det ikke finnes noen god grunn for å amme en unge som er over 2 år.

JO, at barnet ønsker det selv er en god grunn! Dessuten, trygghet, trivsel, væskeinntak ved sykdom, beskyttelse mot sykdom ...

Da har de fått tenner, og de skal brukes til noe annet enn å bite i brystvorta til moren sin.

Du har virkelig misforstått hvis du tror at amming er å bite i brystvorten til mamma.

Slipper ja, men man kan gjerne gjøre det lenger. Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal slutte å amme tidligst mulig?

Derfor.

Synes fortsatt ikke "argumentene" dine henger noe særlig på greip.

SummerJoy: Man ammer jo ikke store barn så veldig mye, så så mye tungmetaller får de vel ikke i seg. Dessuten fraråder ikke myndighetene amming etter ett år, gjør de?

Skrevet (endret)

SummerJoy: Man ammer jo ikke store barn så veldig mye, så så mye tungmetaller får de vel ikke i seg. Dessuten fraråder ikke myndighetene amming etter ett år, gjør de?

Nei, man ammer de gjerne ikke mye, men melka inneholder jo miljøgifter og tungmetaller likevel. Det lille de får.. Ja, melken inneholder mye annet bra, men ingenting som barn eldre enn 1 år trenger. (noen er inne på å anbefale tidligere kutt også). Jo lenger periode ammingen foregår, jo mer miljøgifter får barnet i seg.

Her kan man lese litt:

Miljøgifter i morsmelk

Og en annen ting. Når det gjelder amming og beskyttelse av sykdom, som mange har nevnt her, så er dette bra for et spedbarn. Barn under 1 år skal beskyttes mot sykdom så langt det går. Men et barn over 1 år derimot, har bare godt av milde infeksjonssykdommer som forkjølese, oppkast osv. Det trener immunforsvaret. Det er ikke noe poeng å amme for å beskytte et barn over 1 år mot sykdom iallefall.

Endret av SummerJoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...