Gå til innhold

Amme store bar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes du om å amme store barn, f.eks over 2 i hvertfall, kanskje opp til 4-5 år?

Selv synes jeg egentlig ikke noe om det. Diskuterte dette med ei venninne i går og hun sa t i noen stater i USA så risikerer man fengsel om man ammer etter 2 årsalderen. Men er ikke det litt feil og? Eller, jeg vet egentlig.

Hva mener du om det? Altså straffe de som ammer når barna er er blitt over en hvis alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt skal man ikke straffe folk fordi de ammer, det er ikke skadelig å bli ammet. Folk må få gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer det er på tide å kutte ut puppen når ungen er over 2 år, men å dra det så langt som i USA, blir og heilt feil. Eg tykkjer berre det er unødvendig å amme ungar over 2-3 år, eg trur det gjer ungen altfor avhengig av mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk er godt spørsmål.

Hvorfor det? Amming er absolutt ikke en seksuell greie. Allikevel syns jeg at det blir sært å amme barn over 2 år. Jeg kunne ikke ammet min 1,5 åring heller, syns han er for stor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO (World Health Organization) anbefaler å amme MINST den første to år.

No er det greitt å ha i bakhovudet at i mange land er morsmjølk omtrent det einaste ungane får og eta ;) I industri-land der dei aller fleste har nok mat, treng ein ikkje amme så lenge. Morsmjølk er mykje viktigare i fattige land, der bør ein jo amme så lenge ein kan.

Endret av imli
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at man ikke trenger amme såkalte store barn i Norge, men det betyr ikke at man ikke kan. Jeg ammer fremdeles min toåring, og synes det er greit fordi hun vil det, men jeg føler også at tiden er kommet for å slutte snart. Hun er ekstra knyttet til meg pga. diverse årsaker utenom ammingen, så nå ser jeg etter andre måter å gi henne tryggheten hun trenger. Tips mottas med takk ;)

USA er forøvrig ikke noe foregangsland i mange henseender, så at de ser på dette som incest, plager meg ikke nevneverdig.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Det er sant at man ikke trenger amme såkalte store barn i Norge, men det betyr ikke at man ikke kan. Jeg ammer fremdeles min toåring, og synes det er greit fordi hun vil det, men jeg føler også at tiden er kommet for å slutte snart. Hun er ekstra knyttet til meg pga. diverse årsaker utenom ammingen, så nå ser jeg etter andre måter å gi henne tryggheten hun trenger. Tips mottas med takk ;)

Dette forumet har mange som har ammet lenge. Der har de sikkert gode tips til deg:

http://tilknytningsomsorg.no/forum//index.php

Ellers syns jeg vel at det er på tide å slutte når ungen begynner å kle av deg for å komme til. En gutt jeg kjenner til på nærmere tre år gjorde det, og da fant mor ut at det kanskje var på tide å gi seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk er godt spørsmål.

Nei det er det IKKE, hvis noen ønsker å amme barnet sitt til de er 3-4 år er dat kanskje litt spesielt men hvordan dere får det til å bli incestiøst sier mer om dere enn om mødrene som gjør dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... når går egentlig grensen mellom amming og insest?

Slik jeg ser det, har det ikke først og fremst noe med alder å gjøre. Incest blir det først når mor eller barn legger noe seksuelt i det, og det tror jeg de færreste som ammer selv større barn gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er helt fint å amme ungen til den er 2-3 år. Har en vennine som gjorde det og det er da ikke noe galt i å la ungen få litt pupp om kvelden eller morgenen. Folk ammer gjerne større barn hjemme og gjerne bare litt for kosens skyld, så det kan da umulig plage andre?

Jeg ammet til første var ca 18 mnd, tvillingene var vel 14 mnd når jeg ga meg. Førstemann kunne jeg siikkert ammet lenger, men almenne forventninger rundt meg fikk meg til å slutte. "Hva????? Ammmer du FORTSATT????" fra venniner og familie... Selv om ingen noengang så meg amme ham etter ca 1 år...

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mening er at om de kan spørre etter det med ord, så bør de ikke få det lenger.

Jeg lurer litt på, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, har det ikke først og fremst noe med alder å gjøre. Incest blir det først når mor eller barn legger noe seksuelt i det, og det tror jeg de færreste som ammer selv større barn gjør.

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fortsatt jeg så en dokumentar om en mor som ammet barna sine enda de var i skolealder. De stod mange år tilbake mentalt pga. av dette. Jævlig ekkelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...