Gå til innhold

Arbeidsmengde lektor


hurumhei

Anbefalte innlegg

Hva er vanlig arbeidsmengde for en lektor i VGS, med fagområde matematikk, historie, geografi, samfunnsfag, tysk/fransk/spansk osv? Har dere mye kveldsarbeid? (ikke norsk, som jeg har forstått har endel mer arbeidsbelastning. Jeg tror det nå står mellom å begynne på lektorutdanning eller ingeniørutdanning, men føler det hadde vært nyttig å høre litt erfaringer fra dere der ute. Til sammenlikning, hvordan er arbeidsbelastningen til en "typisk" sivilingeniør, i et privat firma? Har noen innspill/råd?

Endret av hurumhei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noen innspill/råd?

Ja, dette: Bli siv. ing. Husk at en siv.ing. blir lektor med PPU. Du har dermed en svært fleksibel utdannelse, og kan gjøre deg opp dine egne erfaringer.

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i en ingeniørstilling og jobber det som etter AML er ulovlig mye overtid hver måned, hvis det er brukbart svar på det siste spørsmålet ditt? Mye kvelder og helger, men kun unntaksvis netter. Til gjengjeld tjener jeg mer enn de fleste ingeniører, og hvis jeg en dag begynner å føle at jobben min ikke lenger er fantastisk givende kan jeg fint trappe ned til 120 timer i måneden uten at sjefen blir vanskelig. Tilsvarende fleksibilitet i tid og lønn tviler jeg på at noen lektorstilling kan tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt klart fordelen med en siv.ing-utdannelse + PPU. Men selv om jeg synes realfag er greit nå, så er jeg usikker på om det kanskje kan bli litt vel mye realfag i en siv.ing utdannelse. Jeg er jo vel så glad i litt mykere fag også. Med siv.ing og PPU blir man vel kun også mattelærer, men med en lektorutdanning kan jeg f. eks ta både realfag og et samfunnsvitenskapelig/språklig fag, der jeg blander mine interesser.

@ feuerstein: Hva slags arbeidsoppgaver driver du med til daglig i din jobb?

Setter pris på flere innspill på den opprinnelige posten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo spørs hvor du skal jobbe som ingeniør og mengden av arbeidsoppgaver osv. Jeg jobber som lektor selv, men på ung.skole og barnskole. Kjenner en ingeniør som fikk prosjekt verdt 70 mil. euro (skipsbransjen) og var vekke fra familien i 1,5 år - fysisk til stedet, men mentalt... Han fortalte at når han sov så drømte han bare tegninger, etter å ha tegnet en hel dag på jobb... og han tjener ikke mer enn meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Beklager veldig sent svar, har vært på jobb.

Jobber innen elektronikk/data til offshorebruk. Bygger/tester/reparerer utstyr, samt driver opplæring av sluttbrukere og deres servicepersonell. Stillingen har svært høye krav til selvstendighet og pålitelighet, men samtidig er den blottet for personalansvar. Flere av oss er teknisk utdannede eks-mellomledere som har søkt oss "ned" fra personal/budsjettoppgaver vi ikke trives med og tilbake til teknikken vi er gode på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med siv.ing og PPU blir man vel kun også mattelærer, men med en lektorutdanning kan jeg f. eks ta både realfag og et samfunnsvitenskapelig/språklig fag, der jeg blander mine interesser.

Eh, nei. Det kommer jo an på hva slags retning du velger. Går du fys-mat kan du også undervise i fysikk. Går du ind-øk kan du sannsynligvis undervise i økonomiske fag. Begge disse studiene er siv.ing studier ved NTNU. Hadde kanskje vært en idé å se på de forskjellige retningene før du bestemmer deg for noe..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...