Gå til innhold

Masteroppgave - hvor mye tid på de ulike delene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg forsøker å lage en plan for når jeg skal ha ferdig ulike deler av masteroppgaven min, som skal skrives over to semester. Men jeg aner ikke hvor mye tid jeg kommer til å bruke på de ulike kapittelene!

Dere som selv har skrevet masteroppgave på et år, gjerne innen sam.viten eller humaniora, hvordan disponerte dere tiden? Hva tok mye tid, og i hvilke rekkefølge fullførte dere ulike deler ( i hvertfall en kladd, alt skal jo henge sammen til slutt...)?

Takk for alle tips og triks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D_flatmajor

Her er mine generelle tanker:

1. Hvilken metodisk tilnærming planlegger du? Dette vil avgjøre ganske mye, mener jeg. Jeg hadde en kvantitativ tilnærming (og brukte materiale som allerede var innsamla), og planla derfor god tid til analyse, men ikke så god tid til metodisk arbeid i forkant. Dette vil være annerledes om du f.eks skal intervjue, da du får en god del forarbeid med intervjuguider, rekruttering av informanter o.l. Dette kan ta tid.

2. Det er mulig du må søke om godkjenning til NSD/REK? Dette kan ta tid. Planlegg å gjør dette tidligst mulig, siden du ikke har lov til å begynne med datainnsamling/databehandling før denne er innvilga. (Vær også oppmerksom på at om du gjør en feil i denne søknaden, så kan det ta enda lenger tid å få den godkjent)

3. Planlegg å jobbe med teoridelen gjennom hele perioden. Når alt annet raser sammen, så kan du iallefall jobbe med det. (haha, værsågod for motivasjonsboosten).

4. Vær realistisk. Alle veiledere/vitenskapelig ansatte vet at tidsplaner kan slå sprekker. Hovedsaken er at du viser at du forstår sånn ca. hvor lang tid ting tar, og at du har en plan.

Edit: Skal du levere en tidsplan, eller skal du lage en tidsplan for eget bruk? Vi måtte levere og få godkjent plana, og da var det i grunn ikke snakk om kapittelinndeling. Sorry hvis jeg misforstod spørsmålet ditt. :)

Et annet tips er å ikke bli overraska/skuffa over at enkelte ting tar lenger tid enn du trodde, mens andre ting går smooth. Å skrive masteroppgave er en like stor utfordring personlig som faglig. Sånn var det iallefall for meg.

Jeg er snart ferdig med min oppgave innen samfunnsvitenskapelige fag. (Planlegger innlevering i vår, siden jeg har permisjon akkurat nå). Jeg jobber parallelt med alle delene, det funker bra for meg. Selvsagt må det til en viss grad tilpasses veiledning osv. Det er et salig kaos, men å jobbe med en og en del vil ikke funke for meg.

Lykke til!

Endret av D_flatmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet også parallellt med alle delene. Var egentlig kjempegreit, for hvis jeg var litt lei av å skrive/jobbe med noe, var det bare å holde på med noe helt annet.

Jeg skreiv en kvalitativ oppgave med intervjuer, og hadde store metodiske utfordringer. Oppgaven var 60 stp. Jeg brukte de første månedene til å sette meg inn i temaet, lese meg opp etc.

Skreiv første utkast til innledning og bakgrunn/historikk forholdsvis tidlig (i løpet av første semester), parallellt som jeg holdt på med intervjuer og leste teori. Her skreiv jeg også metodiske og teoretiske avsnitt underveis.

Med en gang jeg var ferdig med alle intervjuene og hadde transkribert dem, skreiv jeg empiridelen min. Jeg hadde to store kapitler med empiri, og disse var jeg ferdig med grovutkastet ca i mars måned (siste semester, altså). Samtidig var jeg på samme måte ferdig med metode og teori. Da begynte jeg på nytt igjen med innledningen (et kapittel jeg forøvrig syntes var noe av det vanskeligste å skrive! Beregn god tid på det.).

Halvannen måneds tid før innlevering begynte jeg med diskusjonskapitlet (som ble på ca. 10-15 sider). Konklusjonen gjorde jeg ferdig en uke før innlevering, og den var på bare tre sider. Finpussing, redigering etc ble hele tiden gjort underveis.

Poenget er altså: alt blir skrevet og pusset på og omskrevet og redigert så mye at det er umulig å si noe om hvor mange uker/måneder man bruker på hver del. For meg var empiridelen det største i oppgaven, og derfor var det en utrolig lettelse når jeg hadde skrevet førsteutkastet på dette. Da følte jeg at jeg hadde en oppgave å snakke om. Allikevel var det svette og tårer før innlevering, det er bare rett og slett en utrolig kraftanstrengelse å skrive masteroppgave!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor mange ord eller sider en samfunnsvitenskapelig masteroppg bør være på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor mange ord eller sider en samfunnsvitenskapelig masteroppg bør være på?

Det avhenger av fag.

Min skulle være på mellom 80 og 100, og endte på 94 (+ referanseliste og vedlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg av ren nysgjerringhet spørre hvor lang tid dere alle hadde?

Ett helt år - som i 60 stp?

Vi hadde samme krav som dere nevner her, men hadde bare ett halvt år - og i tillegg hadde jeg to eksamener samtidig.

Leverte vel 100 sider eller noe slikt med ren tekst(ekskludert vedlegg etc)....

Tydeligvis veldig ulik praksis fra hvert studiested.

Til TS; jeg la opp en tidslinje - som ble brutt hver eneste gang. Alt tok lengre tid enn jeg hadde satt opp. Men den hjalp meg til å sortere ut alle arbeidsoppgavene - se tydelig hva jeg måtte gjennom, og til å legge intervjuene på et fornuftig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg av ren nysgjerringhet spørre hvor lang tid dere alle hadde?

Ett helt år - som i 60 stp?

Vi hadde samme krav som dere nevner her, men hadde bare ett halvt år - og i tillegg hadde jeg to eksamener samtidig.

Leverte vel 100 sider eller noe slikt med ren tekst(ekskludert vedlegg etc)....

Tydeligvis veldig ulik praksis fra hvert studiested.

De fleste samfunnsvitenskapelige studier på universitetet har en masteroppgave som teller 60 studiepoeng, og skal være på mellom 80-100 sider.

Dette innebærer jo også at kravene til oppgaven blir en god del større. Jeg har noen kamerater som har hatt samme opplegget som deg, og de har skrevet ganske mye dårligere oppgaver, noe som jo ikke er så rart med tanke på hvor "lite" studiepoeng oppgaven er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

De fleste samfunnsvitenskapelige studier på universitetet har en masteroppgave som teller 60 studiepoeng, og skal være på mellom 80-100 sider.

Dette innebærer jo også at kravene til oppgaven blir en god del større. Jeg har noen kamerater som har hatt samme opplegget som deg, og de har skrevet ganske mye dårligere oppgaver, noe som jo ikke er så rart med tanke på hvor "lite" studiepoeng oppgaven er verdt.

Dette stemmer ikke nødvendigvis. En kamerat skrev masteroppgave på 60 stp., men leverte i artikkelform, noe som da gjorde at den var en del kortere enn 80-100 sider. Det var den oppgaveformen han måtte velge, men det betød på ingen måte at det var mindre arbeid med oppgaven eller at den var dårlig.

Jeg er glad jeg slipper det. For herlighet, for et arbeid det er å komprimere 60 stp. og et års arbeid ned til et veldig lavt sideantall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke nødvendigvis. En kamerat skrev masteroppgave på 60 stp., men leverte i artikkelform, noe som da gjorde at den var en del kortere enn 80-100 sider. Det var den oppgaveformen han måtte velge, men det betød på ingen måte at det var mindre arbeid med oppgaven eller at den var dårlig.

Jeg er glad jeg slipper det. For herlighet, for et arbeid det er å komprimere 60 stp. og et års arbeid ned til et veldig lavt sideantall.

Bare for å klargjøre litt så mener jeg ikke at oppgavelengde har noe å si for arbeidet som må legges inn i oppgave. Poenget mitt er bare at de som har et helt år på seg til å skrive (60 studiepoeng), selvsagt har større krav til seg med tanke på kvalitet enn de som har en masteroppgave på 15 eller 30 studiepoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste samfunnsvitenskapelige studier på universitetet har en masteroppgave som teller 60 studiepoeng, og skal være på mellom 80-100 sider.

Dette innebærer jo også at kravene til oppgaven blir en god del større. Jeg har noen kamerater som har hatt samme opplegget som deg, og de har skrevet ganske mye dårligere oppgaver, noe som jo ikke er så rart med tanke på hvor "lite" studiepoeng oppgaven er verdt.

Er det slik?

At universitetene legger egne retningslinjer sammenliknet med andres - og graderer krav til innhold og kvalitet?

Vår telte vel tilsammen 40 stp(10 av de var et fjasekurs) - og man måtte levere mellom 80-100 sider.

Om kvaliteten var dårligere vet jeg ikke, flere ble brukt i forskningsartikler iallefall....og veilederen til både meg og samboer som har samme opplegg spurte om å bruke utdrag i forskning på temaet - så heeelt rævva kan det jo ikke ha vært :gjeiper:

Så liksom ingenting til noe annerledes kravspesifikasjon for oss enn andre universitet. Hm.....men mulig det er slik.

Lurer bare på hvordan sensor fra helt andre universitet kan forholde seg til ulike retningslinjer.

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Er det slik?

At universitetene legger egne retningslinjer sammenliknet med andres - og graderer krav til innhold og kvalitet?

Vår telte vel tilsammen 40 stp(10 av de var et fjasekurs) - og man måtte levere mellom 80-100 sider.

Om kvaliteten var dårligere vet jeg ikke, flere ble brukt i forskningsartikler iallefall....og veilederen var jo fra et helt annet universitet?

Så liksom ingenting til noe annerledes kravspesifikasjon for oss enn andre universitet. Hm.....men mulig det er slik.

Poenget er vel at det nødvendigvis blir en større oppgave når den er på 60 stp. enn når den er på 30 stp. Så isolert sett er kanskje en 60 stp.-oppgave "bedre" enn en 30 stp. masteroppgave, men det betyr på ingen måte at masterstudiet i sin helhet har bedre kvalitet.

Å sammenligne en masteroppgave på 30 poeng med en på 60 blir feil for meg. Det er to forskjellige oppgaver, og begge deler har sine utfordringer og fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...