Gå til innhold

Kan noen forklare meg det mysteriet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg er nettstudent på en av høyskolene her i Norge. jeg begynte litt sent på studiene pga personlige årsaker.

Jeg forstår ikke det med referansebruk. Hva mener de? hva skal jeg gjøre? jeg spurte læreren og han forklarte, men jeg skjønte ikke mye heller.

I boka jeg leser er det mye paranteser av hvem som har skrevet boka, hvem har kommet med utsagne osv. Men da jeg skal lese skrive eksamensoppgave, holder ikke det bare å oppgi navnet på bøkene jeg har lest? er ikke det slik referansebruk er? forstår ikke , det er første året mitt på høgskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes veldig gode maler på dette som ligger på hjemmesidene til for eksempel UiO og UiB.

http://www.hf.uio.no/tjenester/bibliotek/sitat/ for eksempel.

Og nei, du kan ikke bare ha en liste på bunnen over hvilke bøker du har brukt, du må for eksempel referere til et sidetall hvis du siterer ordrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

hvis jeg leser noe slikt i boken:

De mente som sagt at likeverdsprinsippet bare kunne realiseres ved at kvalifiserte lærere la til rette lærings og opplevelsesprogram (Askild 1996, Befring 1994)

også vil jeg skrive dette i min oppgave, da jeg også ha med dette i teksten min: (Askild 1996, Befring 1994) ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjør vi det der jeg studerer:

"sitat"(Askild 1996, Befring 1994 i forfatter på din bok, årstall: sidetall).

F.eks.: "bla bla bla" (Askild 1996, Befring 1994 i Hansen, 2011: 33).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse