Gå til innhold

Femte drapssaken i Oslo på 31 dager


Gjest henriett3

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for ryktespredning iht. KGs regler. Vi tillater ikke at det opplyses om informasjon som ikke kan finnes i offentlig media, da vi ikke kan verifisere denne.

Phaedra,mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja , hva skjer med Norge?

Jeg tror at kjærlighetsmoral og høy utskiftningsrate på kjærester påvirker statisikken i en stygg retning.

Folk forstår rett og slett ikke alvoret, og de kreftene de setter i sving når de blir sammen med ett menneske.

Og folk forstår ikke at hvis de bytter kjæreste mange nok ganger så er risikoen for at de utløser galskap forhøyet.

Jeg tror stygge tall speiler dette.

Om Oslofolk har høy eller lav seksualmoral vil jeg ikke si noe, men jeg sier at vi har en seksualmoral med høyere risiko, og med mange ofre, og jeg synes vi bør ta ned denne risikoen.

Den som leker med fyrstikker kan også leke med fyrstikker i et område med eksplosive gasser, uten helt å tenke over det.

Jeg tror også at anabole steroider er dop som har fått større utbredelse i nyere tider, og at disse steroidene påvirker mord- og volds-statistikken.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange drap skjer i bestemte miljø, spesielt narko (og gjeng?-) relatert. Ofte står det ikke spesielt mye om disse drapene i media, men de blir med i statistikken. Ellers er det affektdrap innad blant mer "vanlige folk", noe det også alltid er en viss forekomst av, dessverre. Når det gjelder drapene i Oslo etter 22.juli, så var 1) drept før 22. (Klemetsrud) og i både dette tilfellet og det siste (Pildestredet) kjente offer og gjerningsmann hverandre fra før - og de var såvidt det framgår i media etnisk norske. Tror ikke det er "noe som skjer" med samfunnet basert på denne statistikken akkurat... Det er tragisk uansett, kanskje spesielt der det er snakk om uflaks - å være på feil sted til feil tid, eller det plutselig sier klikk i hodet på en ellers normal person, men jeg er i hvert fall ikke redd for å bli DREPT hverken av innvandrere eller nordmenn. Å bli utsatt for ran eller voldtekt er det nok større fare for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange drap skjer i bestemte miljø, spesielt narko (og gjeng?-) relatert. Ofte står det ikke spesielt mye om disse drapene i media, men de blir med i statistikken. Ellers er det affektdrap innad blant mer "vanlige folk", noe det også alltid er en viss forekomst av, dessverre. Når det gjelder drapene i Oslo etter 22.juli, så var 1) drept før 22. (Klemetsrud) og i både dette tilfellet og det siste (Pildestredet) kjente offer og gjerningsmann hverandre fra før - og de var såvidt det framgår i media etnisk norske. Tror ikke det er "noe som skjer" med samfunnet basert på denne statistikken akkurat... Det er tragisk uansett, kanskje spesielt der det er snakk om uflaks - å være på feil sted til feil tid, eller det plutselig sier klikk i hodet på en ellers normal person, men jeg er i hvert fall ikke redd for å bli DREPT hverken av innvandrere eller nordmenn. Å bli utsatt for ran eller voldtekt er det nok større fare for.

De to siste drapene kan være sjalusidrap, men det er ikke fastslått. Det kan også være noe annet. F.eks selvforsvar. Men da kanskje i selvforsvar mot en sjalusifyrt trussel?? Det er uansett en risiko for at slike drap er sjalusidrap, og jeg tror at et endret sexrelasjonsmønster fører med seg endring i sjalusidrapsmønsteret.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste drapene kan være sjalusidrap, men det er ikke fastslått. Det kan også være noe annet. F.eks selvforsvar. Men da kanskje i selvforsvar mot en sjalusifyrt trussel?? Det er uansett en risiko for at slike drap er sjalusidrap, og jeg tror at et endret sexrelasjonsmønster fører med seg endring i sjalusidrapsmønsteret.

Kanskje, men drap på noen i nære relasjoner har det såvidt jeg vet alltid vært en viss forekomst av i alle slags samfunn? Enten pga sinnsykdom/psykose, "barmhjertighet " (sånn som han ene ski- eller skøyteløperen som tok livet av sin syke kone og seg selv, eller når far i huset mister jobben og finner det best å knerte hele familien), eiesyke, ære... jeg vet ikke om folk er mer sjalu i dagens samfunn (og jeg tror faktisk flere er mindre voldelige enn for f eks 100 år siden, pga velstand, oppdragelse etc), men klart at jo fler partnere, jo fler potensiell gærninger risikerer man å møte statistisk sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje, men drap på noen i nære relasjoner har det såvidt jeg vet alltid vært en viss forekomst av i alle slags samfunn? Enten pga sinnsykdom/psykose, "barmhjertighet " (sånn som han ene ski- eller skøyteløperen som tok livet av sin syke kone og seg selv, eller når far i huset mister jobben og finner det best å knerte hele familien), eiesyke, ære... jeg vet ikke om folk er mer sjalu i dagens samfunn (og jeg tror faktisk flere er mindre voldelige enn for f eks 100 år siden, pga velstand, oppdragelse etc), men klart at jo fler partnere, jo fler potensiell gærninger risikerer man å møte statistisk sett.

Det er stor forskjell på hvor mange potensielle gærninger man kler av seg for i dag , og hvordan det var for 40 år siden. Jeg tror det gjør statistiske utslag.

Jeg tror også at dumping utløser mange sjalusidramaer. Veldig mange har de siste årene blitt drept av en til tider sylfersk x. Fagforbund-drapet var i denne kategorien.

Den som dumper 40 menn har 10 x høyere risiko ennn den som dumper 4 menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den saken i Pilestredet er et så stort mysterium. Det er jo ingen som vet om noen foranledning til knivangrepet. Det må ha vært noe som skjedde plutselig. Og siktede skal visst ikke ha vært spesielt ruset. Kan forstå til en viss grad om han har gjort det i affekt dersom han ble ekstremt provosert/skremt, men det virker jo veldig spesielt å skrive "gud" i blod, og så skal gjerningsmannen ha et kors risset inn på brystet. Mens vennene hans beskriver han som en snill, rolig, sosial og munter gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den saken i Pilestredet er et så stort mysterium. Det er jo ingen som vet om noen foranledning til knivangrepet. Det må ha vært noe som skjedde plutselig. Og siktede skal visst ikke ha vært spesielt ruset. Kan forstå til en viss grad om han har gjort det i affekt dersom han ble ekstremt provosert/skremt, men det virker jo veldig spesielt å skrive "gud" i blod, og så skal gjerningsmannen ha et kors risset inn på brystet. Mens vennene hans beskriver han som en snill, rolig, sosial og munter gutt.

Enig! Denne saken får meg virkelig til å lure på hva som skjer. Hele situasjonen virker helt absurd, og jeg håper virkelig politiet snart får klarhet i hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...