Gå til innhold

Når er man "barn" og når er man "voksen"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kriminell lavalder: 15 år.

Seksuell lavalder: 16 år.

Myndighetsalder: 18 år.

Synes dette er "forvirrende". Vil gjerne høre meninger :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kriminell lavalder: 15 år.

Seksuell lavalder: 16 år.

Myndighetsalder: 18 år.

Synes dette er "forvirrende". Vil gjerne høre meninger :goodbye:

Jeg syns man er barn fra man er 0-14år, ungdom fra 15-19år, og voksen fra 19år-oppover

Endret av Ronjja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happy_me

Det finnes jo menn i en alder av 50 som oppfører seg som barn også da, så jeg tror spørsmålet ditt er av sorten som ikke har fasitsvar :) Men man blir vel regnet som voksen når man har blitt myndig, det vil si 18 år, gjør man ikke? Men som sagt, så er det stor forskjell på å være voksen i antall år, og voksen i vett og forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg hadde en lærer som sa at man er voksen når man kan ta ansvar.

Det synes jeg er en veldig grei regel.

Jeg kjenner femtenåringer som jeg definitivt ser på som voksne, selv om det i manges øyne er barn/tenåringer. Og jeg kjenner tredveåringer som ikke klarer å bo for seg selv og betale sine egne regninger (det er ikke snakk om noen form for psykisk utviklingshemning, det blir selvsagt en helt annen diskusjon).

Selv om man er myndig når man er 18 så synes jeg at det mentale er mye viktigere enn alder. Men man blir jo regnet som voksen når man er myndig.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Var litt upresis i spørsmålet. Mente når ser samfunnet på en person som barn eller voksen (altså av mulighet til å stå for egne valg). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

TS

Var litt upresis i spørsmålet. Mente når ser samfunnet på en person som barn eller voksen (altså av mulighet til å stå for egne valg). :)

Aha.

Ansvaret til foreldrene opphører vel ikke før man når myndighetsalder, så det er vel da man rent formelt regnes som voksen i samfunnets øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg er strengt tatt en byrde som samfunnet jeg, siden jeg får stipend og studielån, ikke jobber, betaler minimalt med skatt..... Og dermed ikke voksen?

Synes det er en grei regel at man er voksen når man kan ta ansvar for egne handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet behandler deg som voksen fra du er 18. Da har ikke foreldrene lenger ansvar for deg.

Jeg synes barn vs. voksen kommer helt an på oppførsel. Det finnes helt sikkert 16-åringer jeg ville definere som voksne, men jeg er også tilbøyelig til å kalle en 18/19-åring for barn hvis de har en oppførsel som tilsier at det er det de er. Jeg kjenner faktisk en på nesten 22 som absolutt ikke kan kalles voksen ennå. Barn blir kanskje litt i overkant, men voksen er h*n ikke. Slikt kommer helt an på hvem du er som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen fra 18 år.

Da er man myndig og så fremt man ikke er umyndiggjort er man å regne som voksen siden man selv kan ta alle avgjørelser og stå til ansvar for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Voksen fra 18 år.

Da er man myndig og så fremt man ikke er umyndiggjort er man å regne som voksen siden man selv kan ta alle avgjørelser og stå til ansvar for dem.

Helt du snubler innom polet og prøver å kjøpe en flaske vodka..............

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en voksen når du er i stand til å ikke bare være en byrde for samfunnnet.

Så det vil si alle syke mennesker er en byrde ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men er pr definisjon voksen når man fyller 18, og er myndig. da kan man ta større avgjørelser i sitt eget liv uten tillatelse fra noen andre, som å gifte seg, kjøpe hus og bil, ta opp lån, og stemme ved valg. men i andre sammenhenger er man fremdeles i en mellomfase mellom ungdom og voksen (man er jo fremdeles tenåring) feks når det kommer til å kjøpe sprit med en alkoholprosent på over 22 prosent.

dog vil ikke det tilsi at man har en voksen holdning. jeg kjenner flere som er både tenåringer (men voksen) og opp i tyveårene, og fremdeles oppfører seg som om de skulle ha vært hormonelle 15 åringer. men jeg kan jo ikke kalle dem barn. (ungdom/tenåring går jo ann for de som er under 20 syntes jeg) barnselig derimot..

og barnslige og ansvarsløse mennesker finner man i alle aldre desverre. er noen som omtrendt aldri blir "voksne". ;)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Jeg er 18, klarer virkelig ikke å se på meg selv som voksen. Jeg verken ser voksen ut eller oppfører meg særlig voksent...tror jeg. Altså, jeg gjør husarbeid, jeg følger med på hva som skjer her i verden og er "oppegående" sånn sett.

Men jeg sliter med å komme i gang med ting og har et ganske lavt selvbile som dessverre ødelegger mye av hverdagen, så sånn sett føler jeg meg ikke voksen. Har så lett for å bare trekke meg unna og vente på at ting skal fikse seg selv. Prøver å skjerpe meg da =)

Også er jeg nok litt barnslig da...redd for spøkelser og, haha :P

Men når jeg hører ordet " voksen" så ser jeg for meg en mann eller dame som har unger og jobb osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Corto Maltese

Jeg har ofte truffet veldig barnslige personer. Og det at alle disse var godt voksne mennesker i 40-50-60 årene får meg til og lure på om man egentlig noen gang blir voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...