Gå til innhold

Hvordan pynter dere juletreet?


Gjest Squill

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha juletre for første gang i år, og gleder meg masse til å handle inn pynt! Men jeg lurer sånn på hva jeg trenger, og hvordan treet skal se ut! Hvordan pynter dere juletrærne deres, hvilke farger bruker dere, og hva er deres "favorittpynt" på treet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Dette er jo veldig individuelt. Selv er jeg nostalgisk og pynter nok på en ganske tradisjonell måte.

Kun glitter og gamle glasskuler på mitt tre, flagg og plastkuler er uaktuelt. Heller ikke strådyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

jeg synes det blir helt feil å kjøpe julepynt.

alle julepynt vi har har enten broren min eller jeg laget på barneskolen, eller så har vi arvet det fra besteforeldre ( mulig oldeforeldre også?) ( for.eks julekuler og andre ting man vanligvis ikke lager selv) :hjerte:

men selvfølgelig- har man ikke det, så må man vel kjøpe, og søstrene grene har utrooooolig mange fine julekuler!!

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nøye på at ting skal stå i stil, så vi har kun sølvfarga og røde like julekuler på treet vårt. Men jeg Gleder meg til dattera mi blir større så hun kan komme hjem med selvlaget julepynt vi kan henge på treet!! :)

Har en venninne som henger opp barnas julepynt på soverommet deres, for der gjør det ikke noe om det ser stygt ut..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har røde julekuler, sølv kuler, gjennomsiktige med sølv snøfnugg

og en runde med sølv glitter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i et sammensurium av nytt, gammelt, kjøpt og hjemmelaget i alle mulige farger. Glitter og norske flagg har jeg også på. I jula hiver jeg alt som heter stil ut vinduet og satser på kosen :rodmer:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt av hvert, både arva pynt og noe nytt vi har kjøpt de siste åra.. Synes det er koselig å ha en blanding av alt mulig, det er sånn jeg husker juletreet fra jeg var liten.. I tillegg til fugler (som alltid er på de øverste greinene), engler, bjeller, glasskuler så har vi glitterstrimler som henger fra toppen av treet og nedover.. Vi har vanlig lys, ikke farga, det er finest synes jeg.. Og selvfølgelig en stjerne på toppen av treet.. På gulvet har vi et hjemmelaga rundt teppe, KOSELIG!!! :nissegutt:

Endret av *smak*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen begynte med at folk plukket en eviggrønn kvist, som de tok med inn for å markere at livet overlever vinterens mørke og kulde, og at det ved høyttiden jól (midtvinterblot, vintersolverv gamle nyttårsaften) snudde sola, og verden gikk mot lengre og varmere dager.

For noen var det ikke nok å dekorere hjemmet med en liten eviggrønn kvist. Noen begynte å pynte den. Andre så dette og dro inn en større kvist. Etterhvert ble det en grein, inntil misunnelseskarusellen fikk noen til å dra inn hele føkkings treet. Og de kunne aldri bli tette og store nok. - Hadde noen dradd inn hele treet den tiden de dekorerte med en pitteliten grønn kvist, ville de blitt betraktet som spik spenna psyke.

Nå har denne galskapen eskalert slik at vi ikke lenger henter oss kvist eller tre utenfor stuedøra. Men en storindustri ødelegger god matjord og spyr ut CO2 for å frakte trær til urbane mennesker som ellers knapt vet opp eller ned på et, for at de skal drepe det i tørr stueluft, og siden forurense ytterligere for å få det fjernet.

Jeg har hoppet av den karusellen. Jeg får en stor kvist av juletreselgeren, som jeg setter i vase, og pynter med blå juletrepynt. Jeg vet jo at Jesus ikke ble født den 25.desember, og at han aldri forlangte noe bursdagsparty. Så, jeg feirer på gammelt vis at sola snur, og at vinteren snart må gi tapt for vårsol og sommerbris.

Men insisterer du på å ødelegge kloden med å drasse med deg et tre innomhus, bør du sette det så kaldt du kan inne. Kjeller, loft eller bislag, om du har. Til nød entré. Ditt kjøligste rom. Etter noen dagers akklimatisering skal det være dagen før lillejulaften. Da sager du av noen cm nederst på stammen, setter det i lunkent vann i juletrefoten, og så er det klart til pyntings. Selv ville jeg sprayet det med klarlakk, sånn at ikke alle insektene som overvintrer i det søker politisk asyl under dyna di, når de våkner. Midd, edderkopper, fluer og flått. Tidlig på julaften er det dags for å pynte treet - tradisjonelt. Men mange foretrekker å gjøre dette seint på lillejulaften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dunderungen

Det var en gang i tiden vi brukte flagg og slikt, men det bruker vi ikke nå lenger. Nå er det matchende julekuler i rødt, gull aktig og blå. Små lys som blinker i forskjellige farger og de originale juletre lysene :) Åsså har vi ''fake'' juletre da vi ble lei av å koste opp alt granet som lå på gulvet. Juletre lukten tar vi igjen med dufteoljer eller lys ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å si all julepynten min er i sølv og rødt:

laaaange perlekjeder i sølv

kuler i sølv

små trefigurer malt i sølv

store sløyfer i sølv

kuler i rødt

epler i rødt (heeelt logisk å ha epler på en edelgran)

små trefigurer malt i rødt

Uffameg, jeg er egentlig ikke så glad i at alt skal matche slik, men tilfeldighetene har gjort at all pynt er i to hovedfarger. Heldigvis er treet sjarmerende likevel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletrelukta får du om du tar med noen løskvister fra der juletreselgeren står, og hugger/sager/kutter/knekker dem litt oppi ei bøtte, som kan plasseres diskret under en stol eller bak en sofa. Tøyposer eller putetrekk som har gått ut på dato funker sikkert fint også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekuler i diverse farger, rødt og sølv for det meste. Noen hvite glassbjeller også. Vanlige hvite lys, ganske store. Vanlig stjerne i toppen. Vi har også en del småfigurer, fks julenisser, baby i vogge etc, de er i tre. I fjor prøvde vi oss med noen røde perlerader rundt om kring, det ble ganske fint :) Ellers har vi de tradisjonelle sølvfargede glitterremsene. Også har vi noen gamle, håndmalte som jeg vant på tombola når jeg var liten, de er veldig søte :)

Litt forskjellig med andre ord :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe særlig system i det hele tatt, men får alltid fine resultater. Det går mye i tradisjonelle julekuler, de skinnende/glitrende og noen som er matte og av tre. En del strådyr (eller hva jeg nå skal kalle det), sjokolade i snor, kurver o.l.

Og sånne glitterremser i en spiral rundt, med en stjerne på toppen.

Flagg og popcorn har aldri blitt brukt.

Endret av HedvigR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjeveste er selvfølgelig det som er blitt laget selv oppgjennom tidene. Designpynting blir litt for mye kjøpesenter for meg. Blir litt blanding her. Skal arve noe som er ca 100 år etterhvert. Det bli bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke matching av farger etc. Tradisjonene er det som er selve hyggen med julen. Jeg pynter med gamle (fra 1920-tallet og videre) og nyere kuler, fugler i toppen og noen andre typer figurer som engler etc. Har små lys og spir i toppen (lang tradisjon i vår familie). Ikke flagg og glitter, det blir for rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nytt og litt gammelt, mye pynt tilsammen på treet!:)

Røde kuler, hvite porselenshjerter, håndsydde hjerter og juletrær i filt, røde epler, uroer i 24k gull, små polkagris-stenger i glass, og røde trehjerter. Hvite snøkrystaller, forskjellige gammeldagse juleornamenter og kongler i fattigmannsølv, og tidligere nevnte gamle fugler...:) Og en serie med gammeldagse leketøys-figurer, hvor jeg kjøper en hvert år.

Mine barn kommer nok til å få et eget tre å pynte på rommet sitt, i entreen eller kjellersta...:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Popcorn på juletreet? :klo:

Enig i dette med at et juletre ikke skal være design! Synes det er tåpelig at enkelte pynter juletrærne sine etter interiørblader, a la Ett juletre, tre forskjellige stiler.

De julekulene som jeg liker best, er de jeg har arvet. Noen av dem er det bilder på. Veldig søte.

Og så har jeg noen blå kuler da. Akkurat det er vel mer amerikansk enn norsk tradisjon, men blå kuler minner meg om de gamle julefilmene fra Disney som jeg så på da jeg var liten. :)

Vokste også opp med englehår rundt lysene, men det har jeg ikke klart å få tak i. Noen som vet hvor man får kjøpt det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg har plasttre, det er enklest og billigst. Jeg pynter stort sett bare i gull. Det var tilbud på en hel eske med julekuler i gull etter jula for tre år siden, så da kjøpte jeg en hel haug. Regner med det jevner seg ut med litt flere farger og pynt etterhvert som årene går og man får samlet opp mere pyntegreier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Vokste også opp med englehår rundt lysene, men det har jeg ikke klart å få tak i. Noen som vet hvor man får kjøpt det?

Nille har:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter med masse forskjellige kuler og pynt mest i gull og rødt, men andre farger også. Har stortsett ekte glasskuler, evt noen i plastikk med "frostede perler" på, noen julekurver, glassfigurer (julenisse, bamse, trommer, biler, tog osv slike nostalgiske), engler i gull og glassengler.

Glitter og perlebånd rundt treet, og vanlige hvite lys.

Jeg har alltid det fineste treet!! :D

Er ganske bestemmt på hvordan det skal pyntes, det må være jevn avstand mellom kulene, og samme type/farge/form kan ikke være i nærheten av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...