Gå til innhold

Uerfaren servitør lurer på hjelpetriks/tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei:)

Jeg var på intervju i ett bemanningsbyrå idag og blir "kastet" ut i arbeid allerede først kommende lørdag, dette synst jeg bare er spennende og gleder meg til å begynne å jobbe :bolledeig: Greien er bare at det er en servitørjobb på en ganske stor event der jeg vil få ansvar for tyve personer alene.

Min tidligere erfaring er fra pizzarestaurant så jeg klarer å levere mat, men jeg har aldri jobbet som skikkelig servitør. Jobben går ut på å, etter den informasjonen jeg har fått, og gi ut mat på stor fat der jeg skulle gi den med klype,eller noe sånt. Vi skulle bli briefet rett før eventen så vet ikke alt nå, men siden jeg ikke er så veldig erfaren lurer jeg på om det er noen huskeregler/tips dere kan komme med slik at jeg kan gjøre en best mulig jobb? Også lurer jeg på det med uniform, vi har fått beskjed om svart skjorte, svart skjørt og svarte sko, er det en viss lengde på skjørtet som er minimum, som nedenfor knea f.eks? og vil det se uproffosjonelt ut om jeg kommer i svarte nike sko(som er behaglige siden det blir mye gåing og stress?)

Takker for alle svar!:)

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bankett du skal servere? I såfall er eneste tipset jeg kan gi deg: ØV!! Finn frem det største og tyngste avlange fatet du har (evt en planke, stekebrett e.l), legg forskjellige ting oppå og øv deg med klype, 2 skjeer og stekespade på å få ting av og ned på tallerken.

Hvis jeg ikke husker feil, så skal du inn fra venstre side til tallerkenen, så det kan lønne seg å øve på mennesker. Bankett er som regel traaaangt!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bankett du skal servere? I såfall er eneste tipset jeg kan gi deg: ØV!! Finn frem det største og tyngste avlange fatet du har (evt en planke, stekebrett e.l), legg forskjellige ting oppå og øv deg med klype, 2 skjeer og stekespade på å få ting av og ned på tallerken.

Hvis jeg ikke husker feil, så skal du inn fra venstre side til tallerkenen, så det kan lønne seg å øve på mennesker. Bankett er som regel traaaangt!!

Ja, det er en bankett! Er ganske nervøs siden jeg aldri har gjort noe sånt før..Men da skal jeg få prøvd å øve så mye som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp du skal servere gjesten fra venstre. drikke skal du servere fra høyre.

saus og poteter skal vanligvis på bordet før serveringen.

Noen ganger skal man sette på varme tallerkner. Øv deg på å bære tre tallerkner samtidig hvis du ikke kan det...

Disse fatene du serverer med er ganske varme, så ha en klut mellom fatet og hånda. Den er også tung så du må bare holde ut :P

Du skal ikke bruke klypen, gjesten skal ta maten selv. Du bare holder den på plass til gjesten skal ta den.

Når du serverer, hvil kanten av fatet på bordkanten, eller kuverttallerknen til gjesten. Da blir den lettere å holde.

hvit skjorte og svart skjørt ja. (vi hadde vest + slips også:P)

skjørtet trenger ikke gå til nedenfor knærne, men det er det som er tryggest. Uansett skal den ikke langt over knærne før det blir 'forbudt' :P

hestehale og nøytral sminke. Ikke bruk joggesko. Kjøp deg noen helt enkle svarte sko jeg hadde noen sånne svarte 'gammel dame' sko som jeg kalte det :P

noe som dette:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41192MfoOzL.jpg

http://blog.etundra.com/wp-content/Media/2010/05/81720.jpg

sånn var det hvertfall på selskapsrestauranten jeg jobba:) det er selvfølgelig forskjell fra sted til sted da, men du må bare spørre de du jobber med!

Endret av otilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp du skal servere gjesten fra venstre. drikke skal du servere fra høyre.

saus og poteter skal vanligvis på bordet før serveringen.

Noen ganger skal man sette på varme tallerkner. Øv deg på å bære tre tallerkner samtidig hvis du ikke kan det...

Disse fatene du serverer med er ganske varme, så ha en klut mellom fatet og hånda. Den er også tung så du må bare holde ut :P

Du skal ikke bruke klypen, gjesten skal ta maten selv. Du bare holder den på plass til gjesten skal ta den.

Når du serverer, hvil kanten av fatet på bordkanten, eller kuverttallerknen til gjesten. Da blir den lettere å holde.

hvit skjorte og svart skjørt ja. (vi hadde vest + slips også:P)

skjørtet trenger ikke gå til nedenfor knærne, men det er det som er tryggest. Uansett skal den ikke langt over knærne før det blir 'forbudt' :P

hestehale og nøytral sminke. Ikke bruk joggesko. Kjøp deg noen helt enkle svarte sko jeg hadde noen sånne svarte 'gammel dame' sko som jeg kalte det :P

noe som dette:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41192MfoOzL.jpg

http://blog.etundra.com/wp-content/Media/2010/05/81720.jpg

sånn var det hvertfall på selskapsrestauranten jeg jobba:) det er selvfølgelig forskjell fra sted til sted da, men du må bare spørre de du jobber med!

Okei, tusen takk! Føle meg litt mer forberedt nå som eg har fått vite litt mer! Regner med vi får informasjon imorgen før ting skjer, også får jeg bare spør de andre jeg skal jobbe med :) Det får rett og slett gå som det går! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jah, der jeg jobba var det veldig viktig at vi gjorde ALT riktig. Men jeg 'dreit' meg ut et par ganger :P Det hører med... var mer sjefene og ikke gjestene som var pripne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jah, der jeg jobba var det veldig viktig at vi gjorde ALT riktig. Men jeg 'dreit' meg ut et par ganger :P Det hører med... var mer sjefene og ikke gjestene som var pripne :P

Hehe, det var ikke sånn der jeg var, var ikke mye kontroll akkurat..Men kan no fortelle at det gikk fint, sølte ikke på noen og alle virket fornøyde, men jeg serverte feil trur jeg, men var så trangt at folk forstod, bortsett fra en litt sur eldre dame, men tar ikke det så tungt;) er en erfaring rikere iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...