Mooria Skrevet 27. oktober 2011 #161 Skrevet 27. oktober 2011 Joda, det er jo selvsagt trist for dem som evt. må takke nei til en sånn gave fordi de ikke har penger til mat. Nå er det jo mulig å f.eks gi bort eller ønske seg reisegavekort i stedet for billetter som må brukes på en bestemt dato- da kan man jo velge selv når man vil dra, og ikke minst hvor og hvor lenge. Jeg mener at man absolutt ikke skal forvente at alt er inkludert. Får man ikke beskjed om at det er det, så bør man automatisk gå ut fra at man betaler mat og drikke selv. Og så kan det jo hende at den som betaler både reise og opphold har brukt ganske mye penger på dette, og kanskje har spart en stund for å få råd til en sånn gave- og rett og slett ikke har råd til å dekke alle utgifter til mat i tillegg. Den personen har sikkert gjort sitt beste for å gi en flott gave, og håper at mottakeren setter pris på det, men det er virkelig ikke verdt det når mottakeren setter opp et utakknemlig og surt tryne fordi han/hun må ha med egne lommepenger. 2
Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #162 Skrevet 27. oktober 2011 Hadde dette vært klart på forhånd, så hadde det derimot blitt en klart hyggelig gave. Har man ett begrenset feriebudsjett, så er det faktisk ikke aktuelt å bla opp mer penger enn det man bør, i følge budsjett. Jeg har til tider spandert deler av utgiftene på min kjære, og hun har alltid vært fornøyd. Mye fordi vi har vært enige på forhånd. jeg har ikke bedre økonomi enn henne. 1. Enig. Jeg skrev ganske tidlig i tråden at lærdommen fra denne diskusjonen må være at sånt er smart å avklare på forhånd. 2. Det er fint at dere har funnet noe som funker for dere. Hensikten min med mitt forrige innlegg var å poengtere at man ikke trenger å være totalt ignorant m.m. for å mene at middag er noe man betaler selv. Jeg brukte min situasjon som illustrasjon for å vise at man ikke trenger å forvente noe selv om man har dårligere råd enn mange andre. Vi er alle ulike, og takk og pris for det.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #163 Skrevet 27. oktober 2011 Når jeg eller min samboer spanderer tur på den andre så er det alt inkludert, ja, med reise, hotell, mat, konsertbiletter osv. Hadde blitt kinkig for meg ellers for noen helger siden; ble hentet på jobb med beskjed om at vi reiser bort i helgen. Fikk en bag som jeg ikke ante hva inneholdt( han hadde pakket for meg... der var det mye rart, for å si det slik....), og til flyplassen bar det, fant ikke ut hvor jeg skulle før jeg skulle gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg hadde lite penger på kortet, og ingen mulighet til å sette over da brikken min var hjemme. Skulle jeg vært uten mat i helga?;-) Siden jeg hadde lite penger med meg tok han ut slik at jeg hadde lommepenger, dette fikk han selvfølgelig igjen da vi kom hjem. Vi gjør det slik, men det er kanskje greit å avklare på forhånd? Jeg hadde blitt direkte sur om jeg først hadde fått tur i brusdagsgave, for deretter å få servert en regning. I såfall måtte han ha tatt meg med på planleggingen, det er ikke sikkert jeg har råd til det han ønsker da han tjener langt mer enn meg. 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #164 Skrevet 27. oktober 2011 Når jeg leser her er jeg så glad for at vi i vårt forhold ikke holder regnskap. Det går jo uansett sånn ca opp-i-opp i løpet av året uansett.. Dele regningen når man er ute og spiser med kjæresten? Dummeste jeg har hørt. Vi skulle en gang ut sammen med et par, hvor hun måtte kjøre, og drikke vann, for hun hadde ikke råd til øl/vin, mens han frotset og drakk med begge hender. Kjempe romantisk Utrolig kjipt! Da håper jeg han betalte henne bensinpenger (hvis det var hennes bil) At det går an å være så firkanta når man er samboere er utrolig. Jeg er enig i det du sier at det som regel går opp i opp. Samtidig som det er viktig at den ene parten ikke skal sitte igjen som den store taperen ved et evt. brudd (eks. han har betalt for alle tingene med verdi som tv osv. mens hun har betalt mat). Å sitte å nærmest føre regnskap og "fakturere" partneren sin blir allikevel for meg litt rart. "Jeg ser at du nå skylder meg 402,33 øre". "Ja, men jeg betalte jo for ditt barberskum sist fredag så det må du trekke i fra, se her på kvitteringen.." Tviler egentlig på at de fleste har det slik. Da får man heller betale annenhver gang eller ha en egen konto der hver part setter inn likt beløp (eller prosent av lønn) som kan brukes til felles ting. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #165 Skrevet 27. oktober 2011 Alle dere som ikke har råd til å spise på ferie sitter dere på offentlige pc'er og surfer på KG eller? 3
I Grosny Skrevet 27. oktober 2011 #166 Skrevet 27. oktober 2011 Alle dere som ikke har råd til å spise på ferie sitter dere på offentlige pc'er og surfer på KG eller? Det er gratis
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #167 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg reagerer også på hvor ekstremt fattige de fleste i denne tråden plutselig ble.. Ikke sjans i havet til å få i seg litt mat i løpet av tre dager, i et land der prisene sannsynligvis ligger på en fjerdedel av norske priser. Totalsummen vil vel bli omtrent det samme som man handler mat for til en helg her hjemme i Norge. 3
Stefan Skrevet 27. oktober 2011 #168 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg reagerer også på hvor ekstremt fattige de fleste i denne tråden plutselig ble.. Ikke sjans i havet til å få i seg litt mat i løpet av tre dager, i et land der prisene sannsynligvis ligger på en fjerdedel av norske priser. Totalsummen vil vel bli omtrent det samme som man handler mat for til en helg her hjemme i Norge. Men da ville jo også poenget deres bli langt svakere, og de ville blitt sett på som utakknemlige, materialistiske og ufattelig kjipe, ikke sant...? 1
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2011 #169 Skrevet 27. oktober 2011 Men da ville jo også poenget deres bli langt svakere, og de ville blitt sett på som utakknemlige, materialistiske og ufattelig kjipe, ikke sant...? Du hisser deg så vannvittig opp i denne diskusjonen! Er det så vanskelig å godta at vi er forskjellige, og at mange synes det er helt naturlig at når man gir bort en gave så blir det feil å forlange at mottaker skal ha utgifter med den? Har man ikke råd til å spandere uten å forlange at mottakeren skal måtte dele på noe av beløpet, får man heller gå for en rimeligere gave som ikke innebærer at den som mottar den får noen belastning. 2
Stefan Skrevet 27. oktober 2011 #170 Skrevet 27. oktober 2011 Du hisser deg så vannvittig opp i denne diskusjonen! Er det så vanskelig å godta at vi er forskjellige, og at mange synes det er helt naturlig at når man gir bort en gave så blir det feil å forlange at mottaker skal ha utgifter med den? Har man ikke råd til å spandere uten å forlange at mottakeren skal måtte dele på noe av beløpet, får man heller gå for en rimeligere gave som ikke innebærer at den som mottar den får noen belastning. Jeg finnes ikke hissig. Men bastant er jeg. Jeg kan ikke fordra denne mye-vil-ha-mer kulturen som bare vokser og vokser i dette landet. Ingenting er godt nok mer. Gir man et hus, blir mottaker skuffet fordi det ikke fulgte med noen bil, eller kanskje har feil beliggenhet. Gir man en reise, tar mottaker det for gitt at mat og drikke er inkludert. Det er på tide å våkne opp. For oss menn også, som tillater at kvinner slipper unna med slik. 2
Gjest Regine Skrevet 27. oktober 2011 #171 Skrevet 27. oktober 2011 Til siste innlegg må jeg bare riste på hodet. I mitt hode så er det ikke lenger en gave når giver legger opp til at mottaker får utgifter v å ta imot. Da er det et tilbud som man må kunne takke nei til. Da jeg for noen år siden ga min mann en helgetur i gave, var selvsagt også mat og drikke inkludert. Hadde jeg ikke hatt råd til det, hadde jeg ikke gitt det i gave heller. Ettersom det sies her at utgifter til mat og drikke utgjør såpass lite, at det må mottaker ha råd til, så er det vel like klart at giver må ha råd til å spandere det. Det er jo myye billigere enn mat hjemme, så det må gå. Det er uansett ganske sært å presentere mottaker for en regning ettepå, når det først ble gitt som gave. 3
Gjest Silvermist Skrevet 27. oktober 2011 #172 Skrevet 27. oktober 2011 Til siste innlegg må jeg bare riste på hodet. I mitt hode så er det ikke lenger en gave når giver legger opp til at mottaker får utgifter v å ta imot. Da er det et tilbud som man må kunne takke nei til. Da jeg for noen år siden ga min mann en helgetur i gave, var selvsagt også mat og drikke inkludert. Hadde jeg ikke hatt råd til det, hadde jeg ikke gitt det i gave heller. Ettersom det sies her at utgifter til mat og drikke utgjør såpass lite, at det må mottaker ha råd til, så er det vel like klart at giver må ha råd til å spandere det. Det er jo myye billigere enn mat hjemme, så det må gå. Det er uansett ganske sært å presentere mottaker for en regning ettepå, når det først ble gitt som gave. Til det uthevede, denne holdningen synes jeg er helt håpløs. Man må da kunne gi bort flybiletter og hotellopphold, og regne med at det annerkjennes som en gave? Herregud for noen holdninger som kommer til syne i denne tråden. 3
Stefan Skrevet 27. oktober 2011 #173 Skrevet 27. oktober 2011 Til det uthevede, denne holdningen synes jeg er helt håpløs. Man må da kunne gi bort flybiletter og hotellopphold, og regne med at det annerkjennes som en gave? Herregud for noen holdninger som kommer til syne i denne tråden. Direkte skremmende.
Gjest badeand1 Skrevet 27. oktober 2011 #174 Skrevet 27. oktober 2011 I mitt hode så er det ikke lenger en gave når giver legger opp til at mottaker får utgifter v å ta imot. Enig. 3
chikako Skrevet 27. oktober 2011 #175 Skrevet 27. oktober 2011 Til siste innlegg må jeg bare riste på hodet. I mitt hode så er det ikke lenger en gave når giver legger opp til at mottaker får utgifter v å ta imot. Da er det et tilbud som man må kunne takke nei til. Da jeg for noen år siden ga min mann en helgetur i gave, var selvsagt også mat og drikke inkludert. Hadde jeg ikke hatt råd til det, hadde jeg ikke gitt det i gave heller. Ettersom det sies her at utgifter til mat og drikke utgjør såpass lite, at det må mottaker ha råd til, så er det vel like klart at giver må ha råd til å spandere det. Det er jo myye billigere enn mat hjemme, så det må gå. Det er uansett ganske sært å presentere mottaker for en regning ettepå, når det først ble gitt som gave. Det er litt vanvittig i grunn. Det vil si at veldig mange gaver jeg har mottat og gitt i løpet av mitt liv ikke har vært gaver. Heldigvis har ikke mottakerne vært av samme oppfatning som deg (håper jeg). 1
Mooria Skrevet 27. oktober 2011 #176 Skrevet 27. oktober 2011 Til det uthevede, denne holdningen synes jeg er helt håpløs. Man må da kunne gi bort flybiletter og hotellopphold, og regne med at det annerkjennes som en gave? Herregud for noen holdninger som kommer til syne i denne tråden. Enig. Flybilletter og hotell er en helt super gave, og jeg hadde blitt utrolig glad og for å få noe sånt! Jeg skulle nok fint klart å bli mett på egen hånd, og i tillegg har jeg evnen til å være takknemlig, i motsetning til mange andre her. Lurer på hva slags oppdragelse dere har fått hjemme, jeg er ikke imponert for å si det sånn! 3
Gjest badeand1 Skrevet 27. oktober 2011 #177 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Helt enig at det hadde vært en flott gave, men når han ber ts om å delvis betale regninger så ser jeg på turen som en ting begge har spleisa på. Ikke en gave fra han. Endret 27. oktober 2011 av mortem 3
Montefalco Skrevet 27. oktober 2011 #178 Skrevet 27. oktober 2011 I mitt hode så er det ikke lenger en gave når giver legger opp til at mottaker får utgifter v å ta imot. Enig. Så hvis man får en bil, kan det ikke kvalifisere som gave fordi det påløper store kostader i fremtiden til forsikring, bensin veiavgift m.m.? 3
Montefalco Skrevet 27. oktober 2011 #179 Skrevet 27. oktober 2011 Til siste innlegg må jeg bare riste på hodet. I mitt hode så er det ikke lenger en gave når giver legger opp til at mottaker får utgifter v å ta imot. Da er det et tilbud som man må kunne takke nei til. Da jeg for noen år siden ga min mann en helgetur i gave, var selvsagt også mat og drikke inkludert. Hadde jeg ikke hatt råd til det, hadde jeg ikke gitt det i gave heller. Ettersom det sies her at utgifter til mat og drikke utgjør såpass lite, at det må mottaker ha råd til, så er det vel like klart at giver må ha råd til å spandere det. Det er jo myye billigere enn mat hjemme, så det må gå. Det er uansett ganske sært å presentere mottaker for en regning ettepå, når det først ble gitt som gave. Dere har sikkert ikke særeie. Som gifte blir det da egentlig ikke det samme gaveaspektet ved dette som dersom man er kjærester og nesten ikke kjenner hverandre (som det virker som de fleste andre her i denne tåden går inn under).
Gjest badeand1 Skrevet 27. oktober 2011 #180 Skrevet 27. oktober 2011 Så hvis man får en bil, kan det ikke kvalifisere som gave fordi det påløper store kostader i fremtiden til forsikring, bensin veiavgift m.m.? You got me there. ^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå