Shinana Skrevet 27. oktober 2011 #81 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) NÅ fikk du det riktig i alle fall... Problemet er jo at hun forventer dette sånn helt uten videre, uten å spørre. Hun er blitt påspandert en tur. Da vil jeg si det er en selvfølge at man setter av penger til mat, drikke og lommepenger. Nei Stefan; problemet er at ting ikke var avklart på forhånd! Hvis fantasien er så elendig at man ikke klarer å få frem budskapet på en morsom og romantisk måte så ligger selvsagt også deler av problemet akkurat der. Jeg har selv fått reiser i presang, og har selvsagt betalt for mat og drikke. Ikke noe problem i det hele tatt! Saken er så enkel at min kjære spurte meg om jeg syens det var greit. Det har jeg gjort også når jeg har gitt bort slike presanger til han. Så da er jo alle problemer feid av veien. Endret 27. oktober 2011 av Shinana 5
la Flaca Skrevet 27. oktober 2011 #82 Skrevet 27. oktober 2011 Men så lenge det er andre som betaler, så trenger man ikke å se på prisen mener du? Da er det liksom bare å bestille alt man har lyst på, og drite i hva det koster? Det er i hvertfall skikkelig respektløst! Ja, jeg tror mange må ta hensyn til sånt, selv om jeg ikke er en av dem. Venninnen min har dårlig råd, så når hun spanderer foreslår jeg ikke å spise et kostbart sted. Vi går et sted det er billig, dropper forretter og drikker isvann. Når jeg spanderer kan jeg si at jeg har lyst på en god biff, og ei flaske vin. Det ville jeg ikke sagt hvis hun skulle betale selv! Skjønner? Man kan ikke gå ut i fra at andre ikke er nødt til å ta sånne hensyn, uten at det går ut over økonomien deres. Tilfellet her er også at han tjener mye bedre enn henne. Det er ikke dermed sagt at man bestiller hummer og ei dyr flaske champagne fordi noen andre spanderer. 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #83 Skrevet 27. oktober 2011 Kunne ikke vært mer enig. Givergleden må jo forsvinne helt når mottaker er så utakknemlig og kravstor. Glad jeg ikke er i et slikt forhold. Evt så kunne jo han latt være å bestille reise før han hadde avklart noe på forhånd. Støtter ts jeg! 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #84 Skrevet 27. oktober 2011 NÅ fikk du det riktig i alle fall... Problemet er jo at hun forventer dette sånn helt uten videre, uten å spørre. Hun er blitt påspandert en tur. Da vil jeg si det er en selvfølge at man setter av penger til mat, drikke og lommepenger. Han burde vell spørre henne FØR han bestiller en gave hun må være med å betale. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #85 Skrevet 27. oktober 2011 Så HAN skal komme med en gave, og så presentere betingelsene? Det ødelegger vel litt av romantikken i en slik reise, synes du ikke? Jeg synes mottaker bør ta det som en selvfølge at det kun er turen som blir påspandert, og gå ut i fra at mat, drikke og lommepenger må dekkes selv. Det som er skremmende er at hun bare tok det som en selvfølge at han skulle dekke ALT, uten å spørre om detaljene selv. Jeg syntes det er skremmende at du mener hun skal betale for noe så naturlig som mat. 1
makkapakka Skrevet 27. oktober 2011 #86 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg fikk i bursdagsgave en tur av kjeresten min. Han og jeg skulle ha en langweekend sammen i utlandet. Han hadde allerede bestilt reisen og han spanderte (uten at vi snakket noe nærmere om dette). Nå kommer han med regningen som han vil at jeg delvis skal betale. Jeg skal da betale det jeg har kjøpt til meg selv (helt ok, selvfølgelig) og halvparten av all mat og drikke. Han har utbetalt mange tusen mer enn meg. Hadde dere ventet dere å måtte betale deler av regningen hvis du fikk weekwnd i bursdagsgave? Hø, han spanderte en langweekend til utlandet? eller? fant han heller ut at det ble billigere å dele turen i ettertid? Mat og drikke er ikke det dyreste i utlandet på tur.. Nei,nei,nei, da hadde jeg blitt skuffet hadde han kommet og forlangt penger etterpå. 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #87 Skrevet 27. oktober 2011 Hadde forventa at han skulle betale reise og oppholdet. Ikke mat og drikke eller shopping. samme her.
Gjest GjestWolf Skrevet 27. oktober 2011 #88 Skrevet 27. oktober 2011 Inviterer man kjæresten på tur så spanderer han. Opphold og mat. Skal ting deles på så opplyser man slikt føre man drar. Ikke i ettertid. 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #89 Skrevet 27. oktober 2011 For å snu litt på det. Dere reise rpå tur sammen med kjæresten deres, han spandererer alt underveis, betaler for mat og drikke så kommer dere hjem og han forventer at du skal betale han tilbake halvparten. Det er det som har hendt her, der ts ikke har hatt en sjangse til å styre noe i det hele tatt, han har tatt regningen men forventer betaling tilbake når de har kommet hjem. Ville dere tenkt at hun selvfølgelig må betale halvparten tilbake? Burde ikke han sagt noe tidligere om dette, i stedet for å betale der for så komme med regningen etterpå? Jeg mener han er frekk som kommer med regning etterpå, for det burde vært klarert på forhånd at hun skulle dekke sin del. Da kunne hun ha gjort det på turen, i stedet for å få en solid regning når de kom hjem. Mye lettere å styre økonomien sin, når man vet hva man har å forholde seg til. 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #90 Skrevet 27. oktober 2011 Er det sant, forventer virkelig alle her MATEN betalt også? Det synes jeg er veldig rart? Vi gjør det alltid på samme måte, det med maten, vi betaler med kredittkort, også deler vi regningen i to etterpå. Jeg spanderte nylig en liten danskebåt-tur til oss, og da ble det samme løsninga, vi skal dele på maten... Det var jeg som spanderte turen da, og jeg er ei jente, men det ville aldri falt meg inn å betale også mat og drikke? Nå er det sånn at vi er samboere, og det meste av pengene våre havner uansett samme sted til sist - i boliglånet, hehe, men uansett.. ? blir det annerledes for kjærestepar kanskje.. Ville ikke falt meg inn å forvente maten betalt. Turen er jo gaven som er dyr nok, og vi deler jo som oftest på tur-regninga også. 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #91 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg blir litt sjokkert jeg over holdningene her. Jeg har også spandert turer i bursdagsgaver til kjærester og blitt spandert på, men det er da kun reise og hotell man spanderer da. Å betale for mat og drikke er ikke inkludert og det er da helt hårreisende at noen føler dette må spesifiseres. Hvor i verden kommer dere fra??? Mat og drikke kan bli dyrt - om kjæresten hele tiden vil ha vin og tre-retters og desserter. En selvfølge at man selv betaler sin del av regningen for mat og drikke. Det gjør man jo hjemme også, og ja, kanskje er det litt dyrerere å være ute på restaurant enn å handle mat hjemme, men så er det da mye koseligere. Og når man først har fått en gratis reise klarer man vel å betale noen hundrelapper hver dag i mat? Herregud - blir oppgitt her. Om man har så dårlig råd at man forventer at andre betaler maten man dytter i seg bør man rett og slett holde seg hjemme og si at du ikke har råd til å spise ute på restauranter. Hadde aldri giddet å vært sammen med en som ikke hadde råd til å betale for sin egen mat! 4
Mooria Skrevet 27. oktober 2011 #92 Skrevet 27. oktober 2011 Så HAN skal komme med en gave, og så presentere betingelsene? Det ødelegger vel litt av romantikken i en slik reise, synes du ikke? Jeg synes mottaker bør ta det som en selvfølge at det kun er turen som blir påspandert, og gå ut i fra at mat, drikke og lommepenger må dekkes selv. Det som er skremmende er at hun bare tok det som en selvfølge at han skulle dekke ALT, uten å spørre om detaljene selv. Ja, jeg er enig i at det beste hadde vært om hun hadde tenkt på dette selv. Men når hun nå ikke gjorde det, så kunne han opplyst henne om at mat og drikke ikke var inkludert, for å unngå at hun tok det som en selvfølge.. for det er utrolig frekt. Synes ikke hun bør regne med å få ferietur i gave flere ganger,,
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #93 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg blir litt sjokkert jeg over holdningene her. Jeg har også spandert turer i bursdagsgaver til kjærester og blitt spandert på, men det er da kun reise og hotell man spanderer da. Å betale for mat og drikke er ikke inkludert og det er da helt hårreisende at noen føler dette må spesifiseres. Hvor i verden kommer dere fra??? Mat og drikke kan bli dyrt - om kjæresten hele tiden vil ha vin og tre-retters og desserter. En selvfølge at man selv betaler sin del av regningen for mat og drikke. Det gjør man jo hjemme også, og ja, kanskje er det litt dyrerere å være ute på restaurant enn å handle mat hjemme, men så er det da mye koseligere. Og når man først har fått en gratis reise klarer man vel å betale noen hundrelapper hver dag i mat? Herregud - blir oppgitt her. Om man har så dårlig råd at man forventer at andre betaler maten man dytter i seg bør man rett og slett holde seg hjemme og si at du ikke har råd til å spise ute på restauranter. Hadde aldri giddet å vært sammen med en som ikke hadde råd til å betale for sin egen mat! DU er sjokkert over at folk er forskjellig? 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #94 Skrevet 27. oktober 2011 Ja, jeg er enig i at det beste hadde vært om hun hadde tenkt på dette selv. Men når hun nå ikke gjorde det, så kunne han opplyst henne om at mat og drikke ikke var inkludert, for å unngå at hun tok det som en selvfølge.. for det er utrolig frekt. Synes ikke hun bør regne med å få ferietur i gave flere ganger,, Jeg syntes det er kjempe frekt å ikke si noe og komme senere og kreve penger. 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #95 Skrevet 27. oktober 2011 Mat og drikke kan bli dyrt - om kjæresten hele tiden vil ha vin og tre-retters og desserter. En selvfølge at man selv betaler sin del av regningen for mat og drikke. Det gjør man jo hjemme også, og ja, kanskje er det litt dyrerere å være ute på restaurant enn å handle mat hjemme, men så er det da mye koseligere. Men når kjæresten drar frem mastercarden og betaler rekninga uten en eneste kommentar, og turen var en gave, så er det ikke så rart at man bli overrasket over at rekninga kommer hjemme i Norge? 5
chikako Skrevet 27. oktober 2011 #96 Skrevet 27. oktober 2011 Dette viser bare hvor viktig det er å involvere hverandre i økonomiske beslutninger fra starten av. Dere har et felles mastercard, hvorfor har du ikke vært mer på banen i forhold til det, ts? 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #97 Skrevet 27. oktober 2011 Når jeg leser her er jeg så glad for at vi i vårt forhold ikke holder regnskap. Det går jo uansett sånn ca opp-i-opp i løpet av året uansett.. Dele regningen når man er ute og spiser med kjæresten? Dummeste jeg har hørt. Vi skulle en gang ut sammen med et par, hvor hun måtte kjøre, og drikke vann, for hun hadde ikke råd til øl/vin, mens han frotset og drakk med begge hender. Kjempe romantisk 7
I Grosny Skrevet 27. oktober 2011 #98 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg fikk i bursdagsgave en tur av kjeresten min. Han og jeg skulle ha en langweekend sammen i utlandet. Han hadde allerede bestilt reisen og han spanderte (uten at vi snakket noe nærmere om dette). Nå kommer han med regningen som han vil at jeg delvis skal betale. Jeg skal da betale det jeg har kjøpt til meg selv (helt ok, selvfølgelig) og halvparten av all mat og drikke. Han har utbetalt mange tusen mer enn meg. Hadde dere ventet dere å måtte betale deler av regningen hvis du fikk weekwnd i bursdagsgave? Så gaven var altså flybiletten og hotellet? Det er jo også noe. Synd at han ikke var tydelig om matspleising på forhånd, men tok deg med på tur med falske forventninger. Svak kommunikasjon. Jeg ser jo at din skuffelse her knekker gleden over at du faktisk ble påspandert hotell og flybillett. 3
I Grosny Skrevet 27. oktober 2011 #99 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg syntes det er kjempe frekt å ikke si noe og komme senere og kreve penger. Jeg er litt usikker på frekkhetsgraden her. Typen til Ts har en annen bakgrunn enn henne, og det som er selvfølgelig for hun er ikke den samme selvfølgelighet for han. Poenget er at ingen ting er selvfølgelig, og at ting må snakkes om. Jeg råder Ts til å glede seg over den gaven hun faktisk fikk, selv om den var mindre enn hun trodde, og betale "sin" andel med ett falskt smil. Det kan godt tenkes at typen til Ts ikke er veldig generøs. Sett i lys av dette var gaven faktisk stor. Det å være generøs eller gnien er ikke entydige positive eller negative egenskaper. De generøse klarer aldri å spare penger, og de sparsommelige kan klare å spare til bra bolig og sånt. Han er kanskje ikke gnien, kanskje han bare er Svensk? 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #100 Skrevet 27. oktober 2011 Når jeg leser her er jeg så glad for at vi i vårt forhold ikke holder regnskap. Det går jo uansett sånn ca opp-i-opp i løpet av året uansett.. Dele regningen når man er ute og spiser med kjæresten? Dummeste jeg har hørt. Ja, du må dele regningen når dere er ute å spise, eventuelt bruke bankkort fra felleskonto, eller betale hver annen hver gang. Men på en annen side, du trenger ikke å være med på å kjøpe de dyre stygge høyttalere han skal ha i kjellerstua, som du ikke engang liker. Og du trenger ikke å spørre om lov for å kjøpe ny dyr symaskin eller Mulberry veske, eller hva er det DU kunne ønske deg. Frihet å gjøre hva man vil med egne penger (de som er igjen etter at fellesutgifter er betalt) er det som er bra med delt økonomi. Jeg kunne aldri tenke meg å ha fellesøkonomi, ikke før vi får barn sammen, og det meste av pengene brukes på barna.. Og jeg er både den som tjener MER enn kjæresten, og er den som er mer sparsom med pengene mine. Jeg kjøper meg ikke ny mobil hver 3. måned, for eksempel. :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå